Gå till innehåll

Stars, 15k, JJ sent skede?


SethCohen

Recommended Posts

Gillar inte detta (vanliga) resonemang alls. Om du har ett +$EV-läge nu (med någon rimlig marginal) ska du spela det alldeles oavsett om det dyker upp ännu bättre lägen senare. Du ska spela dem med.

 

Ok, jag håller som sagt inte med. Generellt i CG så håller jag definitivt med men inte i en turnering.

Och förstår uppriktigt sagt inte hur man inte kan gilla detta resonemang utan att vet vilken sannolikhet det är som gäller.

 

Och att ställa A2s är ju dessutom EV-, än så länge iaf till någon hittar nåt fel i uträkningen...

 

Säg istället att det skulle vara marginellt EV+ men att du har räknat ut att sannolikheten att det dyker upp ett 10 gånger bättre läge inom det närmaste varvet är >99% då måste det väl vara bättre att vika? (Alltså detta baserar sig på EVt i den aktuella handen inte på ett totalt EV som inkluderar utbetalningsstruktur, BI relativt rulle etc, för ett sånt torde man väl också kunna räkna ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok, jag håller som sagt inte med. Generellt i CG så håller jag definitivt med men inte i en turnering.

Och förstår uppriktigt sagt inte hur man inte kan gilla detta resonemang utan att vet vilken sannolikhet det är som gäller.

 

Hur menar du? Att allmänt inte vilja ge upp EV har ju inget att göra med sannolikhet i det speciella fallet.

 

Och att ställa A2s är ju dessutom EV-, än så länge iaf till någon hittar nåt fel i uträkningen...

 

Ja, det där fallet har jag inte tittat på alls, så det har jag ingen åsikt om.

 

Säg istället att det skulle vara marginellt EV+ men att du har räknat ut att sannolikheten att det dyker upp ett 10 gånger bättre läge inom det närmaste varvet är >99% då måste det väl vara bättre att vika? (Alltså detta baserar sig på EVt i den aktuella handen inte på ett totalt EV som inkluderar utbetalningsstruktur, BI relativt rulle etc, för ett sånt torde man väl också kunna räkna ut)

 

Jag syftar hela tiden på $EV (som alltså inkluderar utbetalningsstruktur) och inte cEV. Det innebär naturligtvis att det t ex ofta är bra att ge upp en chans till uppdubbling även om du har ca 51%.

 

Att det kommer ett bättre läge senare ser jag inte hur det påverkar vårt beslut. Jag tar hellre det läget med (väntevärdesmässigt) fler marker.

 

Jag tror iofs resonemanget påverkas av om man ser till en enda turnering, eller en oändlig ström. Får man bara spela en turnering, och man anser sig ha en edge som ger ca 110% av inköpet tillbaka, så är det nog överlag fel att ta EV-situationer som är mindre fördelaktiga än så. Men ser man till optimerad vinst över tid eller antal händer (och är fri att starta nya turneringar när den nuvarande tar slut) är jag övertygad om att det är fel att ge upp +$EV-situationer. Sen kompliceras det hela ju av turneringsavgiften också, så det är inga självklara gränsdragningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftar hela tiden på $EV (som alltså inkluderar utbetalningsstruktur) och inte cEV. Det innebär naturligtvis att det t ex ofta är bra att ge upp en chans till uppdubbling även om du har ca 51%.

 

Att det kommer ett bättre läge senare ser jag inte hur det påverkar vårt beslut. Jag tar hellre det läget med (väntevärdesmässigt) fler marker.

 

Jo, men då är vi trots allt överens.

 

___________________________________

 

I det aktuella fallet med A2s är det alltså cEV- enligt uträkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilka händer hittar ni syn mot en shove från UTG med 13BB?

 

Hur sätter ni rent allmänt FI på en range? Förklara gärna så ingående ni orkar, detta är mitt största prob.

 

Mot en shove med 15-20BB från midpos då? Mest intresserad av hur ni sätter FI på en hand, men andra tankar i övrigt oxå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en shove med 15-20BB från midpos då? Mest intresserad av hur ni sätter FI på en hand, men andra tankar i övrigt oxå

 

Jag jmf först och främst med mig själv i liknande lägen efter det tittar jag på:

 

*stacksize dvs grad av desperation för fi

*position, är han först in? när kommer blindsen igen för fi?

*image och har han ett bra läge (se ovan),

*Hur stora är stackarna han tänker dundra in i och vad är deras image (stor loose stack el mindre 15-25M stackar, el shortstacks)? Har han lirat tight själv?

 

Har man PT med löjligt mkt stats kan det hjälpa, dock tufft i trnys att samla på tillräckligt i är min gissning.

 

Standard är dock att man oftast är upp mot A2s eller T9off i min erfarenhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag länge funderat över är att ni "skillade mtt-spelare" av någon anledning sätter en mycket vidare shoverange på FI än jag själv gör + att ni shovar mycket vidare än jag själv gör.

Borde inte det göra mej till en mycket mera vinnande spelare? Var någonstans missar jag något? För, ni, "skillade mtt-spelare" vinner ju helt klart mer än mej =)

 

WHY?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jmf först och främst med mig själv i liknande lägen efter det tittar jag på:

 

*stacksize dvs grad av desperation för fi

*position, är han först in? när kommer blindsen igen för fi?

*image och har han ett bra läge (se ovan),

*Hur stora är stackarna han tänker dundra in i och vad är deras image (stor loose stack el mindre 15-25M stackar, el shortstacks)? Har han lirat tight själv?

 

Har man PT med löjligt mkt stats kan det hjälpa, dock tufft i trnys att samla på tillräckligt i är min gissning.

 

Standard är dock att man oftast är upp mot A2s eller T9off i min erfarenhet

 

ty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jmf först och främst med mig själv i liknande lägen efter det tittar jag på:

 

*stacksize dvs grad av desperation för fi

många ggr så kan ju fi foldat 10 varv för att komma till just denna stacksize, vilket borde göra hans shoverange tightare (om man nu lägger märke till detta) vilket jag tycker har rätt stor betydelse för deras range?

 

*position, är han först in? när kommer blindsen igen för fi?

när blindsen kommer igen...? känns samma som tidigare, har han foldat 3-4 varv så lär han väl kunna folda ett varv till om han inte är supershort. om man inte är observant

 

*image och har han ett bra läge (se ovan),

samma som ovan igen, kan inte säga att jag har så bra koll på fi allt som oftast, har ni det? Ju bättre pos, ju vidare range, men iaf.

 

*Hur stora är stackarna han tänker dundra in i och vad är deras image (stor loose stack el mindre 15-25M stackar, el shortstacks)? Har han lirat tight själv?

 

Har man PT med löjligt mkt stats kan det hjälpa, dock tufft i trnys att samla på tillräckligt i är min gissning.

 

Standard är dock att man oftast är upp mot A2s eller T9off i min erfarenhet

Jag möter alltid AAs eller AAo i denna situation =) =)

 

ty again

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag länge funderat över är att ni "skillade mtt-spelare" av någon anledning sätter en mycket vidare shoverange på FI än jag själv gör + att ni shovar mycket vidare än jag själv gör.

Borde inte det göra mej till en mycket mera vinnande spelare? Var någonstans missar jag något? För, ni, "skillade mtt-spelare" vinner ju helt klart mer än mej =)

 

WHY?

 

Det du har missat är att om du går all in och alla lägger sig så har du mer marker än innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar eftersom du hellre har 32.24% chans att vinna handen än 32,5%? Intressant tänk!

 

Japp, jag har hellre A2s där än T9o.

 

Och ändå har T9o mer ev... Snyggt!

 

 

 

Jag skrev att JTs OFTA kommer att vara i 40-45% rangen när man får syn. Inte att snittet skulle ligga där, det har jag ju redan räknat fram ovanför! Poängen är fortfarande att A2s är för dåligt för att ställa med UTG vid ett fullt bord med 13BB. Och jag ser fortfarande ingen som kommit med vettiga argument för att den inte skulle vara det.

 

Och ändå är A2s bättre att pusha, precis som jag sade i mitt inlägg...!

Tänk att ni båda gick på den.

 

Det här är löjligt. Det är såklart ingen som bryr sig var den ofta kommer vara. Varför pratar du om det?

"Jag skulle aldrig pusha any2 UTG med 13BB och inte heller A2s som mer eller mindre är garanterad 30% av synrangen.

Ställer du med JTs tex är du ju ofta i rangen 40-45% vid syn istället."

Och här försökte du få det som att det är så stor skillnad emellan händerna.

Jag tycker inte att push där skulle vara bra, jag har bara kommenterat era löjliga påståenden.

 

Idioter? Hårda ord fråm en mjuk pojke!

Men hela hans inlägg var ju helt perfekt och ingen kan någonsin visa något annat, vad är det här för något? Du kan ju uppenbarligen inte komma på någon korrekt motkommentar mot det inlägget och du gör såhär.

 

Så för att du blockar 1 ess så är det alltså blixtpush utg med 13bb?

Jag ser inte vart i inlägget han sa det.

 

Ditt resonemang innebär ju alltså att du ställer med alla ess utg då?

Vilket resonemang? "A2s är bättre att pusha än T9o där"

Om du kunde komma fram till det utav det så kan du ju lika gärna skriva "ditt resonemang innebär ju alltså att du ställer med alla ess från alla positioner oavsett stackdjup.

 

Gissa vad följande händer har gemensamt: 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, TT, JJ, QQ, KK, AA, AK, AQ, AJ, A10, A9, A8, A7. Surprise men svaret är att dom spöar dig blå och gul, det spelar ingen roll hur jävla många Ess du blockar när du är mil efter ALLA händer som synar dig!

Vad gör du, varför radar du upp händer på måfå? Det här är ju helt poänglöst.

Vi pratar om att A2s är bättre än T9o att pusha där, hur kan du ha sådana här problem med att förstå det?

Med allt du säger i det här inlägget verkar det nästan som att du försöker motsäga det du citerade trots att hela inlägget är en total sörja och helt irrelevant mot citeringen.

Om du försöker säga emot det vi pratar om så fortsätt gärna, det kan bli roligt.

 

 

Den stora skillnaden mellan 9T och A2 är att 9T står upp gudomligt mot alla pockets under 9 och AK-AJ jämfört med A2. Enda gången du hellre har A2 är mot KK, QQ, JJ. Väg de 3 händerna mot rangen 22-88 plus alla AK, AQ och AJ kombinationer och förklara sedan igen det där med idioter!

 

Förre

Och 34o är en mycket bättre hand att pusha med än A2s, tänk så bra den spelar mot 22, det är ju 9% skillnad.

Du har lyckats förstå att resultaten blir annorlunda om vi ändrar HDn, det är bra gjort. Synd att det inte har något med det vi diskuterade att göra. Du gör allt för att inte acceptera att du hade fel genom att bete dig på det här sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant utveckling..

 

I vilket fall som, hade jag inte ställt med varken A2 eller T9 i det läget. Det är fyra bord kvar, jag har 13bb kvar och är fortfarande inte jätteshort.

 

Varför måste vi riskera bust i det läget?

 

Kanske ska klargöra jag skrev att jag HELLRE ställer med tex 9Ts eller TJs än A2s pga synrangen. Däremot skulle jag nog precis som du välja att avvakta då jag inte inte tycker det är någon panik med en stack på 13 BB.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska klargöra jag skrev att jag HELLRE ställer med tex 9Ts eller TJs än A2s pga synrangen. Däremot skulle jag nog precis som du välja att avvakta då jag inte inte tycker det är någon panik med en stack på 13 BB.

 

 

Förre

 

Detta trots att det alltså i den här tråden förklarats varför det är fel?

 

Känns märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta trots att det alltså i den här tråden förklarats varför det är fel?

 

Känns märkligt.

 

Nej det närmaste någon har varit att förklara varför de TROR att det är fel är att skriva lysande motiveringar som "idioter", "nötter" och "man blockar 1 ess".

 

De har dessutom valt ut en synrange som passar deras resonemang och FORTFARANDE så har de SÄMRE chanser att vinna med A2 än T9 vid en eventuell syn. Om du sen utökar fi:s synrange så blir bara T9 bättre och bättre ju bredare de synar. I det här fallet har rangen antagits vara 66+AJ och uppåt. För varje lägre pockets och lägre AX du utökar rangen med så står sig T9 bara bättre och bättre medans A2 blir sämre och sämre.

 

Om ni värderar 1 blockat ess med 9 (NIO) personer efter att agera, så högt, så är det nog dags för er att omvärdera värdet av cardremoval!

 

JNL jag satt dessutom och skummade igenom dina senaste typ 40 inlägg på detta forum och det dom alla hade gemensamt var att du inte i ett enda av dem kommit med ett enda vettigt resonemang där du berör pokerteori med argument! Det är uteslutande meningslösa oneliners precis som denna, så varför slösa vår tid med meningslöst dravel?

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta trots att det alltså i den här tråden förklarats varför det är fel?

 

Känns märkligt.

 

Förklarats lol :mrgreen:

 

Det är två poster i hela tråden som innehåller något matnyttigt. Ingen av dessa poster har blivit kommenterade över huvudtaget. Rätt märkligt tycker jag. Antingen fattar folk inte innehållet - och därför kan det inte föras en konstruktiv diskussion utan istället är det bara åsikter som framförs - eller så är innehållet så basic att det inte är värt att kommenteras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har hellre A2s där än T9o.

 

Jo det har framgått att du gillar A2 utg

 

 

 

Och ändå är A2s bättre att pusha, precis som jag sade i mitt inlägg...!

Tänk att ni båda gick på den.

 

Gick på vad? Att du bevisade med siffror att T9 står upp bättre mot rangen än vad A2 gör? Sen att du är så jävla naiv så att du tror att för att du blockar 1 ess så kommer alla nio spelare efter dig att instafolda gör ju mest att man tycker synd om dig!

 

 

 

Men hela hans inlägg var ju helt perfekt och ingen kan någonsin visa något annat, vad är det här för något? Du kan ju uppenbarligen inte komma på någon korrekt motkommentar mot det inlägget och du gör såhär.

 

Perfekt? ja dina skills i retorik sammanfatts ganska bra av det påståendet när han utan siffror kallar folk för idioter och konstaterar att man blockar ett ess. Något som var ganska uppenbart långt innan han lyckades hjälpligt formulera en mening som påpekar detta!

 

 

Jag ser inte vart i inlägget han sa det.

 

Det är ju uppenbarligen det enda argument han har kommit med så läs en gång till så kanske du ser!

 

 

Vilket resonemang? "A2s är bättre att pusha än T9o där"

Om du kunde komma fram till det utav det så kan du ju lika gärna skriva "ditt resonemang innebär ju alltså att du ställer med alla ess från alla positioner oavsett stackdjup.

 

Resonemnaget var från början att det är korrekt att shova utg med A2s med 13 bb, vad var det du inte förstod i det. Det sammanfattades i en enkel mening! Om du då vrider med hänvisning till ert argument "cardremoval" så lär du väl inte lägga ett BÄTTRE äss en A2??? Alltså antar jag att det är vridning med any ace för er del eftersom A2 är korrekt eller?

 

Vad gör du, varför radar du upp händer på måfå? Det här är ju helt poänglöst.

Vi pratar om att A2s är bättre än T9o att pusha där, hur kan du ha sådana här problem med att förstå det?

Med allt du säger i det här inlägget verkar det nästan som att du försöker motsäga det du citerade trots att hela inlägget är en total sörja och helt irrelevant mot citeringen.

Om du försöker säga emot det vi pratar om så fortsätt gärna, det kan bli roligt.

 

Händer på måfå? Är du verkligen så dum att du inte lyckas se sambandet pocketpar? så om vi UTÖKAR RANGEN teoretiskt sett, eftersom du omöjligt kan sätta en fixerad range på samtliga spelare, så är det ju högst rimligt att det är just pocketpar och A som dom synar med. 37, 96s, 10K hade varit händer på måfå.

 

 

Och 34o är en mycket bättre hand att pusha med än A2s, tänk så bra den spelar mot 22, det är ju 9% skillnad.

Du har lyckats förstå att resultaten blir annorlunda om vi ändrar HDn, det är bra gjort. Synd att det inte har något med det vi diskuterade att göra. Du gör allt för att inte acceptera att du hade fel genom att bete dig på det här sättet?

 

Vad var det du inte förstod i mitt resonemang? vad du får 34o ifrån det vet inte jag, kanske är det drogerna eller bara ren ignorans, kanske en blandning av båda. Det intressanta när du pushar en hand är väl vad folk kommer syna dig med samt hur stor chans det är att folk foldar, du verkar ju tro att när du har ett ess med NIO fucking personer efter dig så betyder det att ingen kan ha en hand. Det du säger här är att synrangen inte har någonting med saken att göra huruvida det är rätt eller inte att pusha UTG med A2. Yippie vi har ett äss vi är oslagbara och det är bara NIO spelare efter oss att agera. Seriöst tror du att det bara finns ett ess i leken eller hur tänker du, nu börjar jag bli nyfiken på allvar!

 

Jag har två frågor till dig: hur stor chans tror du att det är att samtliga spelare foldar när du ställer med 9Ts eller TJs utg samt hur stor chans tror du att det är att samtliga spelare foldar när du ställer med A2s utg?

 

Detta är egentligen den enda fråga som är intressant för att avgöra hela det här resonemanget.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två frågor till dig: hur stor chans tror du att det är att samtliga spelare foldar när du ställer med 9Ts eller TJs utg samt hur stor chans tror du att det är att samtliga spelare foldar när du ställer med A2s utg?

 

Detta är egentligen den enda fråga som är intressant för att avgöra hela det här resonemanget.

 

Förre

 

Det är såklart samma chans att alla foldar vid ett givet tillfälle. Eftersom 9Ts överläge mot A2s var så pass litet mot samma synrange så borde väl det faktum att vi blockar fler händer som synar oss när vi ha ett ess göra att A2s står sig bättre vid varje givet tillfälle? Vi blir alltså synade färre gånger med A2s än med 9Ts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...