Gå till innehåll

Beräkna shoverange vs shorstacks


TheWeak

Recommended Posts

Jag spelar på iPoker vilket är infekterat av shortstacks så jag började fundera lite mer på vilken range av händer man ska spela tebax med. Detta resulterade i att jag började skriva lite på ett program som beräknar detta åt mig.

 

Programmet ser ut såhär just nu:

Input: stack size, bet size, steal % och en uppskattad callrange

Output: EV för olika shoveranges

 

Är dock tveksam på min algoritm som beräknar EV för en viss shoverang(man ser då vilken range som är profitabel), den ser ut såhär just nu, man är i BB och en shorty PFR.

 

ev = (Fold * (BetSize + bb + sb) + Call * (((2 * StackSize + sb) * Equity) - StackSize)) * (ShoveRange / 100);

 

Equity är alltså equityn en shoverange har vs den callrange man angivet.

 

multiplicera svaret med (ShoveRange / 100) är för att få ut att det är mer profitabelt att shova med en större range än AA även då man har störst equity vs en callrange med den.

 

Är detta korrekt? Är det nån som har ett bättre mer korrekt sätt? Antagligen för detta känns inte helt rätt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner programmet från stoxpoker och kikade lite på de, var rätt intressant och man verkade kunna göra väldigt mycket beräkningar. Men var lite jobbigt att använda om man inte lägger ner tid på de tyckte jag.

 

Aja, ingen som har nån annan kommentar till min ursprungspost med tanke på beräkningen av EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner programmet från stoxpoker och kikade lite på de, var rätt intressant och man verkade kunna göra väldigt mycket beräkningar. Men var lite jobbigt att använda om man inte lägger ner tid på de tyckte jag.

 

Aja, ingen som har nån annan kommentar till min ursprungspost med tanke på beräkningen av EV.

 

Det finns en videomanual i två delar. Sök på "EV" i videodelen. Killen har en sån rolig röst och betoning att bara det är mödan värt att kolla på. Det är en tröskel att ta sig över, men programmet är skitkul att labba med när man har lärt sig. På ett par timmar är du där om du är normalbegåvad (det tog fem timmar för mig ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på iPoker vilket är infekterat av shortstacks så jag började fundera lite mer på vilken range av händer man ska spela tebax med. Detta resulterade i att jag började skriva lite på ett program som beräknar detta åt mig.

 

Programmet ser ut såhär just nu:

Input: stack size, bet size, steal % och en uppskattad callrange

Output: EV för olika shoveranges

 

Är dock tveksam på min algoritm som beräknar EV för en viss shoverang(man ser då vilken range som är profitabel), den ser ut såhär just nu, man är i BB och en shorty PFR.

 

ev = (Fold * (BetSize + bb + sb) + Call * (((2 * StackSize + sb) * Equity) - StackSize)) * (ShoveRange / 100);

 

Equity är alltså equityn en shoverange har vs den callrange man angivet.

 

multiplicera svaret med (ShoveRange / 100) är för att få ut att det är mer profitabelt att shova med en större range än AA även då man har störst equity vs en callrange med den.

 

Är detta korrekt? Är det nån som har ett bättre mer korrekt sätt? Antagligen för detta känns inte helt rätt =)

 

ser iaf ett fel. ta bort betsize från första termen.

såg ett annat, du har väldigt otydliga termer, men andra termen sk aha en extra parantes på ss+sb och sedan vetefan varför du ska ha med shoverange och inte heller varför du inte räknar med det i procent då du räknar med resten i procent.

 

tycker du ska ställa upp resten mer tydlig

ev=evfold+evcall=fold*1.5bb+(1-fold)(2*stack*eqsyn-stack)

borde stämma

 

sedan kan man ju diskutera om man ska göra antaganden om hur motståndaren spelar eller om man ska koncentrera sig på att spela bra poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser iaf ett fel. ta bort betsize från första termen.

såg ett annat, du har väldigt otydliga termer, men andra termen sk aha en extra parantes på ss+sb och sedan vetefan varför du ska ha med shoverange och inte heller varför du inte räknar med det i procent då du räknar med resten i procent.

 

tycker du ska ställa upp resten mer tydlig

ev=evfold+evcall=fold*1.5bb+(1-fold)(2*stack*eqsyn-stack)

borde stämma

 

sedan kan man ju diskutera om man ska göra antaganden om hur motståndaren spelar eller om man ska koncentrera sig på att spela bra poker.

 

 

Vet inte om jag håller med i alla dina påståenden.

1. Varför ska man ta bort betsize vid fold? Shortstackens raise vinner man ju vid en fold.

2. Extra parantes på andra termen runt ss+sb. Kanske missupfattar men det ska ju va 2 st stacks + en sb, om man kör parantes runt de får man ju 2 st sb's?

3. ShoveRange togs med för att få som jag sa i orginal posten få ut att det inte är mest profitabelt att shova med enbart AA utan du tjänar ju mer på att shova oftare med en hygglig range, detta kanske är dumt och man kanske ska beräkna rent EV för olika ranges istället.

 

Hmmm, verkar som du missuppfattat att jag vill beräkna en resteal shove vs en shorty och inte att shova mot en shorty i blindsen.

 

-Resteal från bb vs en PFR - Detta borde då stämma för ev beräkningen iaf då.

ev = fold*(1.5bb+betsize)+(1-fold)((2*stack+sb)*eqsyn-stack)

 

Din kommentar,

"sedan kan man ju diskutera om man ska göra antaganden om hur motståndaren spelar eller om man ska koncentrera sig på att spela bra poker."

Är det inte det som är halva grejen med att spela bra poker att göra så bra antaganden som möjligt om hur motståndare spelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja e inte so varst bra i matte men bara for dom e shortstacked betyder inte dom spelar shortstacked.

Ja ser valdigt monga shortstacks som spelar som dom vore en big stack.

Sen ser jag ibland nora short stacks som forsoker spela som en short stack och gor all in me Ace-Rag kort.

Sen finns de valdigt sallsynt dom bra shortstack spelarna som bara raisar med valdigt bra kort.

 

Om du kan kategorisera alla shortstacks i dessa 3 ketogorier so vet du hur du ska spela tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja e inte so varst bra i matte men bara for dom e shortstacked betyder inte dom spelar shortstacked.

Ja ser valdigt monga shortstacks som spelar som dom vore en big stack.

Sen ser jag ibland nora short stacks som forsoker spela som en short stack och gor all in me Ace-Rag kort.

Sen finns de valdigt sallsynt dom bra shortstack spelarna som bara raisar med valdigt bra kort.

 

Om du kan kategorisera alla shortstacks i dessa 3 ketogorier so vet du hur du ska spela tillbaka.

 

Den beräkningen jag gjorde tar hänsyn till hur folk spelar, man sätter ju in Steal% och en uppskattad callrange vilket är samma sak som att bestämma vilken typ av shortstack vi möter (Lös-Tight öppnare, Lös-Tight syn av push) och såklart stack size.

 

Sen att dom uber tighta shortstackens skulle va dom bra shortstackens tror jag ej på. De shortstacks som försöker spela som en 100bb stack är per definition fiskar. Jag antar att den typen av shortstack som du beskriver som "dom som går allin med Ace-Rag" är väll dom bästa shortstackarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den beräkningen jag gjorde tar hänsyn till hur folk spelar, man sätter ju in Steal% och en uppskattad callrange vilket är samma sak som att bestämma vilken typ av shortstack vi möter (Lös-Tight öppnare, Lös-Tight syn av push) och såklart stack size.

 

Sen att dom uber tighta shortstackens skulle va dom bra shortstackens tror jag ej på. De shortstacks som försöker spela som en 100bb stack är per definition fiskar. Jag antar att den typen av shortstack som du beskriver som "dom som går allin med Ace-Rag" är väll dom bästa shortstackarna.

 

"A-Rag" Shortstackarna kan vara mer stornade an dom tighta shortstackarna men dom tighta shortstackarna vinner i langden.

Som sagt ja e valdigt dolig i Matte men ja kan inte forestalla mig att de e +EV att gora all in med A7o etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"A-Rag" Shortstackarna kan vara mer stornade an dom tighta shortstackarna men dom tighta shortstackarna vinner i langden.

Som sagt ja e valdigt dolig i Matte men ja kan inte forestalla mig att de e +EV att gora all in med A7o etc.

 

Säg en standard TAG spelare som inte ändrar sitt spel pga gentemot shortstacks. Vi kan uppskatta hans steal stats till ca25/30/35 co/btn/sb och att han synar en shove med 66+,A9s+,KQs,QJs,ATo+,KQo = 10,7% av möjliga händer.

 

Scenario att TAG snor från BTN och Shorty med 20bb restealar 30,2% från BB:

 

Equity mellan 30,2% och 10,7%: 61,4-39.6

 

EV = EVsyn + EVfold =

(10,7/30) * (((20+20+1,5) * 39,6%) - 20) + (1 - 10,7/30) * (1,5 + 3) =

 

(0,356) * ((41,5 * 0,396)-20) + (0,644) * (4,5) =

 

0,356 * (-3,566) + 0,644 * 4,5 =

 

-1,27 + 2,90 = +1,63

 

Shortyn plussar 1,63bb per shove han gör mot TAG spelaren och hans range 30.2% = 55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o innefattar många händer sämre än A7o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på iPoker vilket är infekterat av shortstacks så jag började fundera lite mer på vilken range av händer man ska spela tebax med. Detta resulterade i att jag började skriva lite på ett program som beräknar detta åt mig.

 

Programmet ser ut såhär just nu:

Input: stack size, bet size, steal % och en uppskattad callrange

Output: EV för olika shoveranges

 

Är dock tveksam på min algoritm som beräknar EV för en viss shoverang(man ser då vilken range som är profitabel), den ser ut såhär just nu, man är i BB och en shorty PFR.

 

ev = (Fold * (BetSize + bb + sb) + Call * (((2 * StackSize + sb) * Equity) - StackSize)) * (ShoveRange / 100);

 

Equity är alltså equityn en shoverange har vs den callrange man angivet.

 

multiplicera svaret med (ShoveRange / 100) är för att få ut att det är mer profitabelt att shova med en större range än AA även då man har störst equity vs en callrange med den.

 

Är detta korrekt? Är det nån som har ett bättre mer korrekt sätt? Antagligen för detta känns inte helt rätt =)

 

Om du nu har callrange och betrange givet kan du ju ta reda paa precis alla händer som ger EV+ genom att ta dem en i taget i en loop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan kan man ju diskutera om man ska göra antaganden om hur motståndaren spelar eller om man ska koncentrera sig på att spela bra poker.

 

Du är så gullig med ditt GTO-wannabe-tänk.

 

Liksom jag gillar iaf att spela annorlunda mot en spelare som har 1%VPIP över 10k händer än en pojke som har 90% VPIP.

Men du får gärna köra GTO mot dom istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är så gullig med ditt GTO-wannabe-tänk.

 

Liksom jag gillar iaf att spela annorlunda mot en spelare som har 1%VPIP över 10k händer än en pojke som har 90% VPIP.

Men du får gärna köra GTO mot dom istället :)

 

vilka siter och stakes hittar du folk som shortstackar med de statsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det carindru försöker säga är att han tycker det är givande för honom, och dessutom vetenskapligt, att anpassa sig utefter huruvida hans stats säger 23/18/3,1 eller 22/18/2,8. På det sättet kan han undvika att försöka lära sig att spela på riktigt.

 

Jag är med 99.999% säkerhet bättre än dig på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu har callrange och betrange givet kan du ju ta reda paa precis alla händer som ger EV+ genom att ta dem en i taget i en loop.

 

Detta är exakt vad jag har gjort i min applikation. Dock så tyckte jag att jag fick lite väl bra svar som tex.

 

Shorty stats från btn:

Stack size: 20

Bet size: 3

Steal range: 30

Call range: 12

 

Och vi shovar 100% från BB vs shorty med 33% equity vs hans callrange:

 

0,4 * ((41,5 * 33%) - 20) + 0,6 * 4,5 = -2,522 + 2,7 = + 0,178

 

Känndes inte helt rätt att man har +EV med att shova 100% men man verkar ju ha de.

 

Resultat av körning, att EV't börjar gå nedåt för att sedan vända upp igen är avrundningsfel antar jag, då jag inte har lagt in lika många range vs range % på större ranges.

 

Shove Range: 1 EV: 7.60

Shove Range: 6 EV: 4.84

Shove Range: 11 EV: 3.35

Shove Range: 16 EV: 2.41

Shove Range: 21 EV: 1.88

Shove Range: 26 EV: 1.61

Shove Range: 31 EV: 1.35

Shove Range: 36 EV: 1.48

Shove Range: 41 EV: 1.60

Shove Range: 46 EV: 1.72

Shove Range: 51 EV: 1.85

Shove Range: 56 EV: 1.97

Shove Range: 61 EV: 0.63

Shove Range: 66 EV: 0.70

Shove Range: 71 EV: 0.77

Shove Range: 76 EV: 0.85

Shove Range: 81 EV: 0.92

Shove Range: 86 EV: 0.99

Shove Range: 91 EV: 0.18

Shove Range: 96 EV: 0.24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är exakt vad jag har gjort i min applikation. Dock så tyckte jag att jag fick lite väl bra svar som tex.

 

Vet inte om jag helt förstått ditt exempel, men förmodligen blir det syn alldeles för lite. Det intressanta är ju att optimera alla spelarna i det specifika fallet. Du måste alltså göra om övningen med din strategi given och klura ut optimala motståndare. Gör sedan om det hela igen... och igen... ;-)

 

(Skicka gärna pm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag helt förstått ditt exempel, men förmodligen blir det syn alldeles för lite. Det intressanta är ju att optimera alla spelarna i det specifika fallet. Du måste alltså göra om övningen med din strategi given och klura ut optimala motståndare. Gör sedan om det hela igen... och igen... ;-)

 

(Skicka gärna pm)

 

Mitt exempel visade bara på att man kunde shova 100% vs given FI. Att jag fick för "bra" resultat menade jag att man kunde shova så vida ranges med +EV som känndes fel man uppenbarligen är korrekta.

 

Att beräkna en optimerad strategi för hand verkar väldigt drygt. Man borde kunna programmera de men har inte direkt nån ide för hur man skulle göra detta och inte om jag har ork för de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Programmet ser ut såhär just nu:

Input: stack size, bet size, steal % och en uppskattad callrange

Output: EV för olika shoveranges

 

Är dock tveksam på min algoritm som beräknar EV för en viss shoverang(man ser då vilken range som är profitabel), den ser ut såhär just nu, man är i BB och en shorty PFR.

 

ev = (Fold * (BetSize + bb + sb) + Call * (((2 * StackSize + sb) * Equity) - StackSize)) * (ShoveRange / 100);

 

Verkar enklare att spela vs FIs range. Dvs pusha fi 20% av sina händer, är det väl ev+ för dig att ställa med 19% eller bättre/mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...