Gå till innehåll

Förväntad vinst baserat på VPIP (NL SH)


El Helado Patata

Recommended Posts

Eftersom majoriteten spelar NL SH så tänkte jag även bifoga en liten tabell nu över mina dataminade händer på förväntad vinst baserat på VP$IP för NL.

 

Exempel:

Säg att du spelar emot 4 st spelare med vp$ip på 15-20 och du är en "average player". Då kommer du förlora 0.23 bb/100 till dom i snitt. Säg dock att du har en fisk mellan 50-100 i vp$ip. Din förväntade vinst av honom kommer vara 10.46 bb/100.

 

Din totala förväntad vinst ifrån detta bord blir:

10.46-0.93= 9.52 big blinds per 100 dealt hands.

 

Notera att det givetvis är skillnad mellan alla spelare med samma vp$ip och din sanna WR emot dessa kommer givetvis att variera, detta är bara ett snitt. Denna tabellen visar dock tydligt att du sällan kommer kunna straffa spelares postflopmisstag särskilt väl alls EFTER RAKE och större delen av din vinst kommer ifrån folk som spelar alldeles alldeles för många händer, inte genom att exploatera dåliga TAGs (endast sant på låga nivåer med stor rake).

 

expectedwronnl3mhands.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är statsen filtrerade? säger ju inte mycket om de som har 25 i vpip har det frö att hälften av deras händer var 3handade men de egentligen är 15/10-nits.

 

i övrigt var det väl inget oväntat, det jag blev mest blev förvånad över var hur lite rake de lösa betalar relativt nitsen.

 

 

EDIT: sedan anledningen att dåliga regulars är BE är för att de ibland möter superfiskar, i vanliga games mot duktiga regulars ger de upp bra mycket mer edge än tabellen visar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ska du ha för att radera posten?

 

$5000 ;)

 

hur är statsen filtrerade? säger ju inte mycket om de som har 25 i vpip har det frö att hälften av deras händer var 3handade men de egentligen är 15/10-nits.

 

i övrigt var det väl inget oväntat, det jag blev mest blev förvånad över var hur lite rake de lösa betalar relativt nitsen.

 

 

EDIT: sedan anledningen att dåliga regulars är BE är för att de ibland möter superfiskar, i vanliga games mot duktiga regulars ger de upp bra mycket mer edge än tabellen visar upp.

 

Ursäkta, trodde jag skrev nånstans att de är filtrerade för 5-6handed men märkte nu att det inte var så. Men så är det iaf.

 

BE? Breakeven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tabell, finns en liknande funktion i HM och jag använde mig av den för att kolla hur det låg till på den nivån/nätverket som jag lirade på och fick ett mycket snarlikt resultat.

 

Även om VPIP är ett bra mått för att kolla BB/100 generellt på, så är den ju inte helt korrekt i många lägen. T ex så ser jag oftast de största fiskarna spela 27-29 VPIP som backar tokmycket, men sen finns även en del spelare som spelar 27-29 VPIP och är stört bra och plussar sönder med sitt exploativa spel.

 

Hade varit intressant med en liknande tabell i PFR, 3bet, aggressionsfaktor eller kanske t o m i antal procentenheter mellan VPIP och PFR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...