Gå till innehåll

FL - Hur spela låga Pocketpar?


Svinto

Recommended Posts

Jag har ett par funderingar om låga par, 22-66 ungefär. Hur många spelare måste gå med för att det ska vara värt en syn före floppen? Finns det någon anledning att höja?

 

Jag har väldigt svårt för att kasta alla pocketpar om ingen har höjt framför mig. Sen blir man ju lite besvärad när nån bettar hårt före floppen och slutligen visar upp par i femmor (som såklart träffade). Är dessa personer helt ute och turnerar efter att ha tittat för mycket på WPT?

 

* Pillar i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försök se en flopp genom att limpa in, att syna en höjning är förmodligen inte lönsamt (inte räknat på det), folda vid höjning.

 

alternativt höj om du sitter i sen position och blindarna inte verkar försvara sin pengar speciellt mycket. om floppen missar och det ligger en drös överkort på brädan så folda.

 

det tycker jag gäller i både FL, PL och NL.

 

men det handlar också mycket om hur väl du tycker du känner dina motspelare och vad dom spelar för kort. men generellt tycker jag man ska försöka se en flopp då det kan bli mycket lönsamt om man träffar setet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker inte det är värt o spela PP's 2-6 från allt annat än knappen och blindsen, stor risk någon höjjer och då sitter man där med sina värdelösa låga PP och completar och missar för att folda, som svinto sa så vill du titta en billig flop och träffa ett set, PP's kan hålla upp om det går till headsup också men sällan man slår 2+ spelare, och det kommer alltid vara någon som träffar ett overpair.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du bara kommer sätta trissen ca 1 gång av 8 så gäller det att få betalt dom gångerna du får den. Och även och ha bra position så du kan du in några extra bet i potten.

 

Därför är det i tidig position bäst att lägga sig om det nu inte är ett superlöst bord, och du vet att du kommer få tillräckligt många callare efter dig (och helst ingen som höjer, för då måste du få in dubbelt så mycket pengar i potten varje gång du sätter setet)

 

I mittenposition så kan du limpa in om 2-3 spelare har callat innan dig.

 

I sen position kan du göra likadant som i mp och altenativt höja om du är först in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 22-44 så spelar jag dem antingen från lilla mörken eller när det limpat 4 pers innan mig och jag är rätt säker på att inte bli höjd. Låga par är skräp i fixlimit, om man aldrig spelar dem så missar man inte mycket. Om man och andra sidan alltid spelar dem så kommer man förlora en hel del. 55 och 66 är däremot en annan sak, de är mycket bättre än 22 eftersom chansen att de står oförbättrade är mycket högre (de floppar som överpar ibland och mellanpar lite då och då) plus att de också står mycket oftare när de förbättrar (22 är aldrig bättre än bottomset och är aldrig nöthuset).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 22-44 så spelar jag dem antingen från lilla mörken eller när det limpat 4 pers innan mig och jag är rätt säker på att inte bli höjd. Låga par är skräp i fixlimit, om man aldrig spelar dem så missar man inte mycket. Om man och andra sidan alltid spelar dem så kommer man förlora en hel del. 55 och 66 är däremot en annan sak, de är mycket bättre än 22 eftersom chansen att de står oförbättrade är mycket högre (de floppar som överpar ibland och mellanpar lite då och då) plus att de också står mycket oftare när de förbättrar (22 är aldrig bättre än bottomset och är aldrig nöthuset).

 

Hur spelar du 55, 66 från tidig och mellanposition?

Jag har funderat på om det verkligen är värt att spela dem alls i de positionerna, iallafall inte vid lite lösare bord där raise standarden hos spelarna är låg. Man träffar ju en gång av 8.5 nånting och även då man träffar så är det flera gånger man förlorar handen ändå, då det är så många som ser potten vid låga limitbord.

Om du redan limpat in synar du alltid en höjning i det läget?

När jag spelade på pacific då höjdes det väldigt lite pre-flop och där kändes det helt korrekt att spela alla par, men nu håller jag på med mina 2500 händer på empirepoker och där har jag förlorat klart mer än jag vunnit på mindre pocket pars, då det höjs så flitigt pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spelar du 55, 66 från tidig och mellanposition?

Inte alls vanligtvis. Om motståndarna är jäkligt lösa (60-70% av alla starhänder typ) och väldigt passiva (tycker inte att TT eller AQ är värda att höja) så kan det nog vara värt en limp. Sen mellanposition så kan man nog börja fundera lite på att höja med 66 om det är tighta/fega spelare efteråt. Fast jag är inte särskilt bra på fixlimit och spelar det knappt.

 

Jag har funderat på om det verkligen är värt att spela dem alls i de positionerna, iallafall inte vid lite lösare bord där raise standarden hos spelarna är låg. Man träffar ju en gång av 8.5 nånting och även då man träffar så är det flera gånger man förlorar handen ändå, då det är så många som ser potten vid låga limitbord.

Det stämmer nog, fast när man väl träffat setet så tjänar man ju pengar på varje extrabet som går in i potten.

 

Om du redan limpat in synar du alltid en höjning i det läget?

Jag har nog aldrig synat ett fullt bet pre-flop och lagt mig mot en höjning. Ingen aning om det är rätt eller inte, men man behöver ju vara jäkligt säker på att vara duktig dominerad för att ge upp de oddsen.

 

När jag spelade på pacific då höjdes det väldigt lite pre-flop och där kändes det helt korrekt att spela alla par

Jag skulle tro att du tog i lite väl mycket om du spelade alla 22 åtminstone. Det är en väldigt dålig hand; inga bra stegar, inga bra ens halvok färger, inga nötbåtar, aldrig bättre än bottenpar, osv.

 

men nu håller jag på med mina 2500 händer på empirepoker och där har jag förlorat klart mer än jag vunnit på mindre pocket pars, då det höjs så flitigt pre-flop.

Bra observation, det är ju en implicita odds-situation så det är ju riktigt illa om du behöver betala flera bet mot ett fåtal spelare eftersom det dramatiskt ökar mängden pengar du behöver dra in pre-flop för att övht gå jämt upp. Fast om du nu skulle få 8 motståndare så gör det ju inget om det blir flera bet, då kan du ju fundera på att höja själv. Hur dåliga motståndarna är post-flop är ju också extremt kritiskt.

 

Har du läst Abdul Jalib (pseudonym för Michael Hall)? Han skriver extremt insiktsfullt om fixlimit hold'em och hans material (i form av poster på rgp) är nog det värdefullaste som finns tillgängligt. Tyvärr så postar han inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...