Gå till innehåll

Pre-flop raise mot gemene man!


greykarn

Recommended Posts

Folk är för rädda at raisa pre-flop! Jag raisar preflop med 7-4 offsuit! Varför - skriker Doyle brunson b**ar och andra poker fans - DÄRFÖR med den nya poker vågen, där GEMENE man spelar, SÅ spelar folk ALLT. Om jag limpar, i principvilken bajs hand som helst, och råkar träffa ett tvåpar, så kan jag med rätt betting, trippla min buy-in. När Doyle och Slim gjorde Texas så handlade om att hamna mitt i ett konservativt home-game och dar casha in så mycket det gick på trap-hands. Idag vill alla, trappa enligt WPT-WSOP modellen - spela utifrån det och casha in på vilken skit hand som helst när man träffar mellan-par.

 

Puss & Hej

 

Krang genom greyk the SnejK

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en fundering (nybörjare som jag är) som stämmer med rubriken så tar jag den här:

 

Tänker jag rätt om jag inte höjer pre-flopp i tidig position med monsterhand (QQ, AA etc) för att inte riskera att skrämma iväg alla (om jag är tidig så kan alla lägga sig gratis)?

 

//Mvh, M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Höga pockets förlorar i värde ju fler motståndare du låter se en flopp. Om du limpar och får fyra limpare bakom dig finns det ju inte en flopp där du vet var du står. Normalt vill du höja för att få ner antalet motståndare i potten.

 

Om det finns aggresiva spelare bakom dig är limpen ett alternativ, men för att du vill ha en höjning bakom så du kan reraisa när det kommer tillbaka till dig. Har man tur så har man klämt någon mellan dig och den som höjde. Genom att höja PF gör du de handdistributioner som du kommer att sitta mot snävare, ofta kommer du att dominera fi med AA mot QQ, AK, AQ o.s.v. Därför har du goda chanser att plocka mycket marker när ni båda träffar.

 

AA är inte helt lätt att släppa efter floppen, så det är lika bra att se till att motståndet inte får chansen att träffa tvåpar med K9, 67 eller motsvarande. Om man limpar hamnar man i "vinn en liten pott eller förlora en stor"-situationer.

 

Tänk också på att QQ och KK inte alls behöver vara särskilt heta efter floppen, de är ändå bara par...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greykarn jag önskar att alla jag spelar mot resonerar som du.

 

Jag kan föstå tanken med att limpa in med skithänder som 74 i hopp om att få triss, stege eller kåk och sen få bra betalt.

Men vad är poängen med att höja innan floppen med urusla starthänder?

Du får ju bara syn av bra händer och inga stora potter när du väl träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Höga pockets förlorar i värde ju fler motståndare du låter se en flopp. Om du limpar och får fyra limpare bakom dig finns det ju inte en flopp där du vet var du står. Normalt vill du höja för att få ner antalet motståndare i potten.

 

Man höjjer inte för att man vill få bort spelare från potten utan för att man vill ha in mer pengar. Att folk lägger sig till följd av din höjjning är bara en tråkig sidoeffekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk är för rädda at raisa pre-flop! Jag raisar preflop med 7-4 offsuit! Varför - skriker Doyle brunson b**ar och andra poker fans - DÄRFÖR med den nya poker vågen, där GEMENE man spelar, SÅ spelar folk ALLT. Om jag limpar, i principvilken bajs hand som helst, och råkar träffa ett tvåpar, så kan jag med rätt betting, trippla min buy-in. När Doyle och Slim gjorde Texas så handlade om att hamna mitt i ett konservativt home-game och dar casha in så mycket det gick på trap-hands. Idag vill alla, trappa enligt WPT-WSOP modellen - spela utifrån det och casha in på vilken skit hand som helst när man träffar mellan-par.

 

Det är ju det som är så bra med att så spela mot gemene man, när man själv INTE spelar på det vansinniga sättet. Att spela tight procentuell poker är och förblir det bästa sättet att vinna pengar mot gemene man. Ju fler som spelar som du föreslår, desto bättre för oss som låter bli, så kör hårt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk är för rädda at raisa pre-flop! Jag raisar preflop med 7-4 offsuit! Varför - skriker Doyle brunson b**ar och andra poker fans - DÄRFÖR med den nya poker vågen, där GEMENE man spelar, SÅ spelar folk ALLT. Om jag limpar, i principvilken bajs hand som helst, och råkar träffa ett tvåpar, så kan jag med rätt betting, trippla min buy-in. När Doyle och Slim gjorde Texas så handlade om att hamna mitt i ett konservativt home-game och dar casha in så mycket det gick på trap-hands. Idag vill alla, trappa enligt WPT-WSOP modellen - spela utifrån det och casha in på vilken skit hand som helst när man träffar mellan-par.

 

Puss & Hej

 

Krang genom greyk the SnejK

 

* Lite RP - QoS *

 

 

Nja Doyle brukar främst höja med T2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Höga pockets förlorar i värde ju fler motståndare du låter se en flopp. Om du limpar och får fyra limpare bakom dig finns det ju inte en flopp där du vet var du står. Normalt vill du höja för att få ner antalet motståndare i potten.

 

Man höjjer inte för att man vill få bort spelare från potten utan för att man vill ha in mer pengar. Att folk lägger sig till följd av din höjjning är bara en tråkig sidoeffekt.

 

jaså du??!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart man inte vill ha många med i en hand med högt par? I en ohöjd pott så är sannolikheten ganska stor att du är slagen. Ett högt par är bra, men det är ändå bara ett par. Limpa in med höga par så ska du nog se att du blir utdragen av tvåpar, låga triss/set, färg, stege, kåk...

 

Nä du, bättre att höja med höga par i min mening. Om du får A eller K på floppen och någon satsar hårt slipper du även förlora så mycket pengar. Jag höjde inte heller med QQ förut, ända tills jag insåg hur jäkla mycket cash jag förlorar på just den handen.

 

QQ har varit något av en mardrömshand för mig. Det börjar bli bättre, men ändå så är det ofta jag tänker "Nä jäsiken, QQ. Då blir jag av med halve-hela stacken." Och det är ofta mot tvåpar, stegar, sets eller kåk.

 

Jag har problem att spela just QQ :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tycker han har rätt i en del av de han säker.

 

ja brukar höja med lite va som helst. dock aldrig högt kort + rag utan de ska vara 2 låga, spec om bordet är tight, dels vill ja bli sedd som en aggro nisse och har ingen visat styrka höjer jag.

 

kommer ett ess eller kung slänger ja iväg ett bet och plockar oftast potten, är de nån som synar blir de å skärpa sej å titta va ja egentligen har på hand :D

 

men ja höjer ju inte för att träffa utan för att representera en bättre han än jag har sen om ja träffar är de en bonus

 

sen beror de på flop och position. och ja spelar bara SH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...