Kaobell Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Hand1: Som det brukar vara i DoN's så har det hittils limpats mest hela tiden, alla händer som raisats har typ fått blindsen utan showdown(minus de som redan åkt då). I ett sånt här läge när blindsen är ganska höga i förhållande till våra stackar blir jag osäker på vad jag ska göra med en hand som 99. Jag vill ju inbilla mig att jag leder då det limpas fram till mig. Vad gör vi? ***** Hand 983134310 ***** 100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 27 mars 2009 10:50:01 Sill Dubbel (Vanlig/Turnering) Plats 2: kernow (1566.00) Plats 3: haa (1795.00) Plats 4: näcken7 (1287.00) Plats 5: BIHAK (992.00) Plats 6: Hjälten (1204.00) Plats 7: BigPunishe (1375.00) Plats 10: walo (1781.00) Hjälten lägg LM 100.00 BigPunishe lägg SM 200.00 ** Giv ** kernow [N/A, N/A] haa [N/A, N/A] näcken7 [N/A, N/A] BIHAK [N/A, N/A] Hjälten [, ] BigPunishe [N/A, N/A] walo [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** walo Lägg kernow Lägg haa Lägg näcken7 Syna 200.00 BIHAK Lägg Hjälten ?? Hjälten Höj till 800.00 BigPunishe Lägg näcken7 Syna 800.00 *** Flop(Board): *** : [Kr, 6k, Dh] *** Bet Runda 2 *** Hjälten Passa näcken7 Passa *** Turn(Board): *** : [Kr, 6k, Dh, Kk] *** Bet Runda 3 *** Hjälten All-in 404.00 näcken7 Lägg *** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1800.00 kernow Lägger mig Vinst: 0.00 haa Lägger mig Vinst: 0.00 näcken7 Lägger mig Vinst: 0.00 BIHAK Lägger mig Vinst: 0.00 Hjälten Vinner potten Vinst: 1800.00 BigPunishe Lägger mig Vinst: 0.00 walo Lägger mig Vinst: 0.00 Hand2: Den här spelaren har hållit sin stack kring startstack genom enbart blindsstölder om jag inte missminner mig helt. Antar att h*n inte har AA/KK/QQ då jag tror att en sån hand hade inneburit en höjning som committar spelaren till handen. Men om vi antar AT+, KT+, QT+ som range, är det då korrekt att gambla om halva stacken med JJ i detta läge? ***** Hand 983135520 ***** 100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 27 mars 2009 10:52:44 Sill Dubbel (Vanlig/Turnering) Plats 2: kernow (1966.00) Plats 3: haa (2095.00) Plats 4: näcken7 (187.00) Plats 5: BIHAK (792.00) Plats 6: Hjälten (2204.00) Plats 7: BigPunishe (1075.00) Plats 10: walo (1681.00) BIHAK lägg LM 100.00 Hjälten lägg SM 200.00 ** Giv ** kernow [N/A, N/A] haa [N/A, N/A] näcken7 [N/A, N/A] BIHAK [N/A, N/A] Hjälten [, ] BigPunishe [N/A, N/A] walo [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** BigPunishe All-in 1075.00 walo Lägg kernow Lägg haa Lägg näcken7 Lägg BIHAK Lägg Hjälten ? Hjälten Syna 1075.00 *** Flop(Board): *** : [Jc, 10d, 3d] *** Turn(Board): *** : [Jc, 10d, 3d, 9h] *** River(Board): *** : [Jc, 10d, 3d, 9h, 5h] *** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 2250.00 kernow Lägger mig Vinst: 0.00 haa Lägger mig Vinst: 0.00 näcken7 Lägger mig Vinst: 0.00 BIHAK Lägger mig Vinst: 0.00 Hjälten [Jd, Js] Triss i knektar Vinst: 2250.00 BigPunishe [Kh, 8d] Högsta kort kung Vinst: 0.00 walo Lägger mig Vinst: 0.00 Citera
Mr.Lajban Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Nu är i o f s fisk vid DoN men om vi bortser från det. Den första hade jag ställt och hoppats på att sno åt mig en trevlig liten pott då både limparn och blindsen borde folda. Att möta ett högre par vore trist men risken är liten. I den andra hade jag nog lagt mig... Tror jag. Beror såklart på hur spelet varit. Du ligger bra till och det finns flera som ligger dåligt till, du borde klara detta. Synd att gambla. Knepigt ibland när någon höjer från utg med den stacken. Antingen är han tokstark som vågar spela från sämsta tänkbara pos pre. Alternativet är att han är i desperat behov av att ställa när han fortfarande har någon fold ev med sin krympande stack. Citera
Skumdum Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Tycker din argumentation känns helmärklig, speciellt angående andra handen. Killen har 5bb i stacken och du menar att han skulle spela annorlunda med bättre händer än sämre? Citera
affe2000 Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Första handen hade jag pushat, förstår inte varför du inte gör det. Din motståndare i andra handen bör pusha alla händer han vill spela, allt annat måste vara dåligt. Intuitivt så hade jag inte synat men det är nog ett gränsfall. Du har ju ingen brådska med att gambla. Citera
Mr.Lajban Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 He, he så trög jag är. Nu såg jag att även resultaten fanns. Mitt svar ovan gäller utan att ha sett svaren, men det blir såklart bättre svar då. Citera
Mr.Lajban Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Tycker din argumentation känns helmärklig, speciellt angående andra handen. Killen har 5bb i stacken och du menar att han skulle spela annorlunda med bättre händer än sämre? Utveckla gärna hur du menar. Vad jag försöker få fram är att det kan vara antingen eller beroende på hur jag uppfattat spelaren tidigare. Men standard i DoN borde vara fold. Citera
Kaobell Postad 27 Mars , 2009 Författare Rapport Postad 27 Mars , 2009 Ja ni ser ju utfallen om ni markerar. Inser att resonemanget blir märkligt i hand två. Tror att jag mentalt hamnar i nått läge där jag tänker över vad jag hade behövt för att syna i en vanlig mtt/sng, vilket blir ganska fel. Resonemanget att "h*n höjer något som comittar honom/henne" istället för att ställa är för att jag själv gärna gör så då jag vill visa/maskera att jag har nötstålet. Givetvis ska h*n ställa alla händer h*n vill spela. Tack för era svar,fyll gärna på med mera reflektioner. A n00b gotta learn. Citera
MikeTime Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Dunkar 99, viker JJ.... Standard. +1 obv. Citera
Skumdum Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Utveckla gärna hur du menar. Vad jag försöker få fram är att det kan vara antingen eller beroende på hur jag uppfattat spelaren tidigare. Men standard i DoN borde vara fold. Jag kommenterade inte hur han skulle spela, utan hur han resonerade angående FI:s range. Citera
Mr.Lajban Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Såg det nu. Dubbel :oops: . Men nu när man fått i sig lunch så kanske de grå börjar jobba så smått igen . Citera
henjon Postad 27 Mars , 2009 Rapport Postad 27 Mars , 2009 Finns det överhuvudtaget något enda argument i hand 2 för annat än fold? Hand 1: Nu vet jag inte vad detta är för nivå, men på $5 i vanliga SnG som jag mest spelar är jag extremt försiktig att ställa med något annat än stål när någon limpat in före mig. Dessa spelare har definitivt en vidare synrange i det läget än nån slags snittspelare. Möjligen om det är en limpare av den typ man sett flera gånger syna från UTG eller UTG+1 bara för att sen vika för en push. I brist på sån information skulle jag nog anta att ganska lösa syner är att vänta. Är jag inte själv i ett mer desperat läge låter jag ett högre mellanpar gå i mucken. Om det möjligen är ett aningen för vekt spel i en vanlig SnG så kan det knappast vara det i en DoN i det här läget. Citera
Max Cady Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Dunkar 99, viker JJ.... Håller med Brad... Citera
vetgirig Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Enkelt ställ i båda två. Hand 2 bör Fi ställa med över 50% av händerna om spelarn kan något. Så JJ bör leda stort mot den handdistributionen. Citera
gdaily Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Enkelt ställ i båda två. Hand 2 bör Fi ställa med över 50% av händerna om spelarn kan något. Så JJ bör leda stort mot den handdistributionen. Jag trodde du kunde spela kort vetgirig? Plats 4: näcken7 (187.00)Plats 5: BIHAK (792.00) Plats 6: Hjälten (2204.00) Plats 7: BigPunishe (1075.00) I hand två är vi chipleader med 7 spelare kvar, varav en är ultrashort, och två till ska ut. Att ens överväga att spela JJ är riktigt uselt. KK är nog ett gränsfall, men man synar väl på pin kiv. Hand ett är nog en all-in, men det är inte glasklart. Citera
vetgirig Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Det finns flera skäl att syna med JJ. 1. Lägger vi oss så är vi inte längre chip-leader. 2. Även om vi synar och förlorar så tillhör vi fortfarande topp-5 3. Synar vi och vinner så är ICM 0.1968 (om vi vinner får vi 0.2 av prispengarna) 4. Synar vi och förlorar vi så är ICM 0.1468 5. Lägger vi oss är vårt ICM 0.1780 6. JJ är en top-5% synhand. 7. Även om vi synar och förlorar så förlorar vi bara 0.0312 eller 17.5% av vår andel av prispengarna jämfört med om vi lägger oss. 8. För att inte ge förlust att syna så behöver vi vinna X procent av gångerna vilket ger att 0.1780 = (1-X)*0.1469 + X*0.1968 0.1780 = 0.1569 - X*0.1469+X*0.1968 = 0.1569 + 0.0312X X = (0.1780-0.1569)/0.0312 = 0.0211/0.0312 = 67% Givet en HD av Fi på ungefär: AA AKs AKo AQs AQo AJs AJo ATs ATo A9s A9o A8s A8o A7s A7o A6s A6o A5s A5o A4s A4o A3s A3o A2s A2o KK KQs KQo KJs KJo KTs KTo K9s K9o K8s K8o K7s K7o K6s K5s K4s K3s K2s QQ QJs QJo QTs QTo Q9s Q9o Q8s Q8o Q7s JJ JTs JTo J9s J9o J8s J8o J7s J7o TT T9s T9o T8s T8o T7s T6s 99 98s 98o 97s 96s 88 87s 87o 86s 85s 77 76s 75s 74s 66 65s 64s 63s 55 54s 44 33 22 Så har vi 71% mot den handdistributionen. Men det hela beror då på vilken HD man sätter FI på - sätter man den mycket tightare så kan det vara rätt och lägga sig. PS Synar man bara med KK+ som vissa vill ha det till så är de bästa händerna att ställa med alla dessa små SC eftersom de spelar bra mot den typen av händer. Så man måste absolut ha med den i FIs HD. PPS Synar alla bara med KK+ så är det förmodligen lönsamt för FI att ställa med any-2 - lösningen till det lämnas till läsaren. Citera
Max Cady Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Det finns flera skäl att syna med JJ. 1. Lägger vi oss så är vi inte längre chip-leader. 2. Även om vi synar och förlorar så tillhör vi fortfarande topp-5 3. Synar vi och vinner så är ICM 0.1968 (om vi vinner får vi 0.2 av prispengarna) 4. Synar vi och förlorar vi så är ICM 0.1468 5. Lägger vi oss är vårt ICM 0.1780 6. JJ är en top-5% synhand. 7. Även om vi synar och förlorar så förlorar vi bara 0.0312 eller 17.5% av vår andel av prispengarna jämfört med om vi lägger oss. 8. För att inte ge förlust att syna så behöver vi vinna X procent av gångerna vilket ger att Orkar inte kommentera allt men nåt måste jag säga! 1. Och? Du vet att det är en DoN va? Berätta gärna varför det är så viktigt att vara chippie i en DoN? 2. Ehhh...väldigt märklig anledning till att syna... 6. I det här läget i en DoN? Exempelvis så är AA är en superhand men det finns många lägen (speciellt in en DoN) när det är rätt att folda den. Det där med topp-5% hand är ett riktigt dåligt argument. Så...nu har jag fått ur mig lite! Jag vet att du brukar skriva mycket vettigt men den här gången hänger jag inte med faktiskt. Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 ICM funkar inte för DoN. Jag påtalade det för länge sedan, utan att kunna ge något vettigt argument. Såg för någon månad sedan på 2+2 om någon skarp hjärna som hade ett försök till förklaring och hur man skulle modifiera ICM för att det skulle fungera. PPS Synar alla bara med KK+ så är det förmodligen lönsamt för FI att ställa med any-2 - lösningen till det lämnas till läsaren.Lösningen är för oss att vänta och se vad som händer. I värsta fall så ställer vi med any two själva några händer senare, och återställer på så sätt situationen. Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 8. För att inte ge förlust att syna så behöver vi vinna X procent av gångerna vilket ger att 0.1780 = (1-X)*0.1469 + X*0.1968 0.1780 = 0.1569 - X*0.1469+X*0.1968 = 0.1569 + 0.0312X X = (0.1780-0.1569)/0.0312 = 0.0211/0.0312 = 67% [handdistribution] Så har vi 71% mot den handdistributionen. Men det hela beror då på vilken HD man sätter FI på - sätter man den mycket tightare så kan det vara rätt och lägga sig. Jag fattar inte vad du menar här. Är du medveten om att vårt värde i detta läge överstiger 85% av en plats? Det är å andra sidan detta som gör satelliter så lönsamma att spela, så jag ska nog sluta att utbilda. Citera
vetgirig Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Orkar inte kommentera allt men nåt måste jag säga! 1. Och? Du vet att det är en DoN va? Berätta gärna varför det är så viktigt att vara chippie i en DoN? 2. Ehhh...väldigt märklig anledning till att syna... 6. I det här läget i en DoN? Exempelvis så är AA är en superhand men det finns många lägen (speciellt in en DoN) när det är rätt att folda den. Det där med topp-5% hand är ett riktigt dåligt argument. Så...nu har jag fått ur mig lite! Jag vet att du brukar skriva mycket vettigt men den här gången hänger jag inte med faktiskt. Är man chipleader så kan man aldrig åka ut när man spelar en hand - det gör det faktiskt lättare att stjäla mörkarna från medelstackar som riskerar turneringen om de synar. Som chipleader har man även möjligheten att ta en syn utan att det allvarligt riskerar ens chans att komma ITM. Dessa punkter hör ihop - det är nämligen så att om vi inte spelar JJ - som är den fjärde bästa handen i poker - så kommer vi inom 9 händer att ha tappar 600 marker av vår stack och gå från att ligga först till att ligga i mitten av alla stackstorlekar - det är även farligt att spela för få händer. Chansen att få en bättre hand än JJ under de kommande 9 händerna är mycket liten, faktum är chansen att få en bättre hand än JJ under resten av enbordturneringen är inte speciellt stor. Men det viktiga är ICM-beräkningen. Vi behöver en vinstchans på 67% för att syna och beroende på hur löst man tror att FI ställer; avgör om man synar eller ej. Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Hade vi haft 700 mer eller 500 mindre så hade vi synat (700 mer bara för at få slut på turren lite snabbare, tid är också pengar, för vi kan folda då med och anta oss in the money.) Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 det är nämligen så att om vi inte spelar JJ - som är den fjärde bästa handen i poker - så kommer vi inom 9 händer att ha tappar 600 marker av vår stack och gå från att ligga först till att ligga i mitten av alla stackstorlekar - det är även farligt att spela för få händer.Sluta tänk turnering tack. Inom nio händer är chansen troligen runt 50% också att turren är slut. Citera
vetgirig Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Jag fattar inte vad du menar här. Är du medveten om att vårt värde i detta läge överstiger 85% av en plats? Det är å andra sidan detta som gör satelliter så lönsamma att spela, så jag ska nog sluta att utbilda. Ja och om vi synar och förlorar så är chansen nere i 73% och om vi vinner är den 99%. Vi har över 70% chans att vinna denna handen givet att min HD är korrekt. Dvs synar vi har vi ca 92% att få en plats lägger vi har vi ca 86% att få en plats. PS Hade det varit en stor satellit till WSOP eller EPT hade jag förmodligen lagt mig men nu är det en DON och vinsten är bara dubbla inköpet så därför bör man ta minste fördel man kan för att maximera vinsten. Citera
Max Cady Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Är man chipleader så kan man aldrig åka ut när man spelar en hand - det gör det faktiskt lättare att stjäla mörkarna från medelstackar som riskerar turneringen om de synar. Som chipleader har man även möjligheten att ta en syn utan att det allvarligt riskerar ens chans att komma ITM. Vi har i grunden helt olika tänk när det gäller Don:s. Jag sitter ner i båten betydligt mer än vad du verkar göra. Det är enligt min mening ganska sällan rätt att syna en all in vilket du inte verkar tycka. Det är helt okej att ligga i mitten chipmässigt, man måste inte leda. Dessutom, varför ska just jag slå ut de andra och riskera turren? Låt nån annan göra det, det finns ofta många villiga till det. Mitt spel i DoN:s kan nog sammafattas med vad jag skrivit ovan, jag sitter ner i båten. Dessa punkter hör ihop - det är nämligen så att om vi inte spelar JJ - som är den fjärde bästa handen i poker - så kommer vi inom 9 händer att ha tappar 600 marker av vår stack och gå från att ligga först till att ligga i mitten av alla stackstorlekar - det är även farligt att spela för få händer. Chansen att få en bättre hand än JJ under de kommande 9 händerna är mycket liten, faktum är chansen att få en bättre hand än JJ under resten av enbordturneringen är inte speciellt stor. Och är det jättefarligt att tappa från chiplead till att ligga i mitten? Det viktiga är ju att "hålla sig flytande", inte att ha flest marker när spelet är slut. Dessutom, som jag skrev ovan så är det väldigt sällan rätt att syna en all in vilket gör spelet som kort eller semikort hyffsat enkelt då FI, om de fattat DoN-strategin, har svårt att syna... Men det viktiga är ICM-beräkningen. Vi behöver en vinstchans på 67% för att syna och beroende på hur löst man tror att FI ställer; avgör om man synar eller ej. Som Ola skrev, funkar ICM omodifierat för DoN:s? Tvivlar... . Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Eller som Ola skrev i sin artikel om satelliter: På (semi)bubblan ser man ofta två medelstackar gå all-in mot varandra med JJ mot AQ, och den som åkte ut hade "riktig otur" tycker han, när han egentligen kunde sitta lugn i båten. PS Hade det varit en stor satellit till WSOP eller EPT hade jag förmodligen lagt mig men nu är det en DON och vinsten är bara dubbla inköpet så därför bör man ta minste fördel man kan för att maximera vinsten.WUT???!!! Citera
Recommended Posts