Gå till innehåll

2st DoN-händer behöver analys


Recommended Posts

ICM har vissa problem den tar bla inte hänsyn till var mörkarna är eller skillnad i spelskicklighet. I satelliter så är det ofta så att spelare är all-in i mörkarna och om det är så att många är det blir ICM-beräkningarna fel.

 

Var man sitter tar inte en ICM-beräkning hänsyn till - så då fungerar en ICM beräkning mindre bra. En spelare som precis betalat mörkarna får samma ICM-värde som en med lika stor stack som just skall betala mörkarna även om den senare då riskerar att åka ut när denne skall försöka överleva mörkarna. Men annars fungerar ICM-beräkningar lika bra även i DON och kval till större tävlingar som i vanliga STT - givet att man tänker på de svagheter som ICM har.

 

I just detta fallet finns 1 spelare som då snart är i mörkarna och riskerar åka ut - men det krävs att 2 spelare åker innan vi är i pengarna. Då ICM-beräkningen inte direkt berör denne spelare så är den faktiskt rätt korrekt trots allt.

 

I DONs är min uppfattning att fler spelare vet hur man spelar en DON perfekt så där är skickligheten ofta större än i en större kval då många spelare där sällan spelar sådana och därmed inte är så skickliga på att spela kval.-tävlingar.

 

Därför kan jag släppa JJ i denna situation i ett kval till WSOP /EPT men syna i en DON - spelskickligheten ändrar förutsättningarna - att syna med JJ här är enligt mig precis på gränsen till vad man bör syna med i en DON.

 

Men självklart som så mycket i poker så kan man givet lite olika bedömningarna av förutsättningar göra lite olika bedömningar av vad som är korrekt spel i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...