Gå till innehåll

Turnad nötflush 10/20:-


Recommended Posts

Wont happen.

Och förmodligen inte heller, om jag nu inte bestämmer mig för att variera betsize utifrån position vilket jag förmodligen inte kommer göra.

 

Spelar för ofta distraherad av annat för att våga mixtra för mycket med betsize.

 

Kanske inte kom fram, men jag menade inte att du skulle mixtra med betsizes. Undrade mer varför du kör på 4x som standard?

 

Sen kan någon förklara för mig varför höja a3s UTG 5-handat skulle vara ett jättebra spel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog betat ut turn. Inte så mänga händer han sitter på förutom drag som bara synar den floppen. Men men nu checkar du och resultatet blir fint iaf.

 

Så nu är frågan allin eller bara syna?

 

Allin och han "VET" att du sitter på färgen så i dessa lägen gillar jag faktiskt att bara ta synen och sedan donkställa alla rivers. Nu har din range vuxit till sig lite.

Fördelar:

1) Han satt på stegdrag och sätter det på river och tar synen.

2) Han sätter fiskstämpel på dig och tror att du sitter på AdXy som missat 4färgen på river.

Nackdelar:

1) 4färgen sitter och han foldar sin låga färg

 

yes donkställa river det ser ju verkligen mer bluffigt ut än crai på turn :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske inte kom fram, men jag menade inte att du skulle mixtra med betsizes. Undrade mer varför du kör på 4x som standard?

 

Sen kan någon förklara för mig varför höja a3s UTG 5-handat skulle vara ett jättebra spel ?

Är väl smaksak angående 4x antar jag. Själv tycker jag 3.5 är pest. Vill ha så hög som möjligt utan att det blir abusat. Körde ofta 6x på micro, 5x på lowlow, men är lite tveksam till det här för peflopspelet är inte lika retarderat på 20:-.

 

A3s är en sån där grej jag inte behövt fundera på på länge. Men man kan väl säga såhär då, att jag tror jag har en hyfsat ok balanserad range för att öppna och vill jag tighta till den finns det annat som skulle gå åt före, typ att jag är uttråkad och öppnar 45s och liknande lite för ofta.

 

Vidare är A3s 4-bet pushvänlig, vilket gör den till ett fint UTG-komplement imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra att höjja 4 bigblinds, och så långt ifrån optimalt man kan komma.Mycket bättre att höjja 3bb från alla positioner med ett undantag, när det är foldat fram till dig i smallblind. Höj då 3.5xbb för att ge bigblind sämre odds att syna.
Varför?

 

Får gärna utveckla, för jag är inte alls främmande för att förändra saker. Men däremot är jag just för närvarande mindre intresserad av att spela utan luckor och mer intresserad av att maximera winrate på låga nivåer.

 

Menar, 5-6x big blind är rätt nice på micro även om det är en jättelucka.

 

EDIT:

Bara för att klargöra så vi inte råkar mena olika saker. Om BB är 1$ höjer jag till 4$ inte med 4$. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra att höjja 4 bigblinds, och så långt ifrån optimalt man kan komma.Mycket bättre att höjja 3bb från alla positioner med ett undantag, när det är foldat fram till dig i smallblind. Höj då 3.5xbb för att ge bigblind sämre odds att syna.

 

3.75xbb i SB/BB och 3.5 från alla positioner kör jag. Är det dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.75xbb i SB/BB och 3.5 från alla positioner kör jag. Är det dåligt?

 

Nej dåligt och dåligt. Finns ju så sjukt många argument man kan bolla fram och tillbaka. Att du höjjer mer i mörkarna är ju igentligen det enda man kan säga är "rätt". Jag har själv tänkt/provat på olika summor vid prefloppspelet samt läst väldigt mkt teori och kommit fram till att runt 3xbb borde vara ganska optimalt från samtliga positioner, med undantag då från mörkarna där man bör lägga till 0.5-1bb då vi inte vill ge för bra odds för bigblind alternativt någon limpare. Har jag haft 1 limpare och jag sitter i BB slår jag upp till 4bb, lägger till ytterligare vid fler limpers(standard). Först in från smallblind slår jag alltid upp 3.5bb.

 

Skulle väldigt gärna höra någon mer avancerad pokerteoretikers tankegångar gällande min lilla "teori" Borde finnas mkt pengar att tjäna/spara här.

 

 

Trillske: Jag har läst i någon tråd att du vill ta ditt spel till nya nivåer. Då bör du nog ändra din inställning angående att försöka spela så optimalt som möjligt. Det är ju i princip det enda du ska fokusera på. Optimalt och balancerat är 2 stycken väldigt bra ord imo.

 

imo är ett tredje bra ord. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dåligt och dåligt. Finns ju så sjukt många argument man kan bolla fram och tillbaka. Att du höjjer mer i mörkarna är ju igentligen det enda man kan säga är "rätt". Jag har själv tänkt/provat på olika summor vid prefloppspelet samt läst väldigt mkt teori och kommit fram till att runt 3xbb borde vara ganska optimalt från samtliga positioner, med undantag då från mörkarna där man bör lägga till 0.5-1bb då vi inte vill ge för bra odds för bigblind alternativt någon limpare. Har jag haft 1 limpare och jag sitter i BB slår jag upp till 4bb, lägger till ytterligare vid fler limpers(standard). Först in från smallblind slår jag alltid upp 3.5bb.

 

Skulle väldigt gärna höra någon mer avancerad pokerteoretikers tankegångar gällande min lilla "teori" Borde finnas mkt pengar att tjäna/spara här.

 

 

Trillske: Jag har läst i någon tråd att du vill ta ditt spel till nya nivåer. Då bör du nog ändra din inställning angående att försöka spela så optimalt som möjligt. Det är ju i princip det enda du ska fokusera på. Optimalt och balancerat är 2 stycken väldigt bra ord imo.

 

imo är ett tredje bra ord. :-)

 

 

 

Du gav han inga argrument varfor det battre att hoja 3ggr bb an 4ggr bb!

Du sager endast att du last mycket teori, men forklarar inte vad som gor en 3gg bb raise till ett mera optimalt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trillske: Jag har läst i någon tråd att du vill ta ditt spel till nya nivåer. Då bör du nog ändra din inställning angående att försöka spela så optimalt som möjligt. Det är ju i princip det enda du ska fokusera på. Optimalt och balancerat är 2 stycken väldigt bra ord imo.

 

imo är ett tredje bra ord. :-)

Das stimmt!

Men jag är inte riktigt där ännu. Blir nog 10:-, 15:- och lite sporadiskt 20:- fram till sommaren, men om godmode fortsätter kommer jag trotts spenderingsplaner ha mycket över till att göra något vettigt av min spewkarriär. Funderar en del på att ta lite coaching när det gäller grejer som just balanserat, icke-explo och sånt där.

Ta det dock inte som att jag inte uppskattar input, det välkomnas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att visa hur fantastiskt anpassningsbar och lättstyrd jag är kör jag 3.5 ett tag. Än så länge undrar jag mest varför jag hatade det förut.

 

3.0 - under potsize - känns fortfarande som en stretch, men vi får se.

 

Har iaf en känsla av att detta är jävligt bra för min redline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 3.5x från UTG/MP och 3x från CO/button.

 

Anledningen till at jag kör lite större från tidigare positioner är att jag inte vill ge bra spelare ett billigt pris att spela händer i position mot mig. Men visst, det är inte en så stor diff.

 

Från sen position tycker jag allt över 3x är onödigt. Genom att höja 3x får du ett bättre pris på din steal (behöver bara funka 67% för immediate profit kontra 73% för 4x). Det kommer generellt också leda till att dina motståndare 3-bettar dig mindre (mindre, inte mer sällan), vilket gör att du kommer få bättre odds på en syn (implicita odds, that is). Med större SPR kommer du också att ha större utrymme att manövrera postflop. Summan blir att du kan se fler floppar IP tack vare en större nytta av din positions- och skicklighetsfördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar dock lite på en aspekt. Vill vi inte gärna att potterna ska vara som störst när vi har position?

 

När det gäller stora trebetts är jag inte specielt beskymrad där jag spelar nu (spelar framförallt 10.0). Folk har så fruktansvärt uppenbara luckor när det gäller trebettsen ("Läste i en bok att man ska trebetta light wow det funkar på 1:- då gör jag detta till ett standard-move med mattematiskt jämna intervall med fluktuationer baserade på variabler som är totalt uppenbara för fi, utan att för den sakens skull försöka balansera något". typ.).

 

Men lite av mitt problem kan vara att blindsen är så små också. Vet att det inte gör en skillnad, egentligen, bara det att jag spelat en hel del 5.0 och "15 kronor" ser väldigt... fånigt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar dock lite på en aspekt. Vill vi inte gärna att potterna ska vara som störst när vi har position?

 

Nej, vi vill att potterna ska vara störst när vi har en bra hand. Att bygga en stor pot preflop i position är onödigt eftersom att du ändå har en mycket bra möjlighet att själv välja storleken på potten postflop. Vi har förstås inget emot att bygga stora potter preflop med starka starthänder, men att göra potten stor preflop tar bort en del av värdet att ha position.

 

Om du spelar med BB på 5kr är det generellt bättre att höja till 15kr från sen position, jag vet inte vad som är fånigt med det :-)

 

Och även om folk har luckor i sina 3-bets så har du inget emot att de 3-bettar mig mindre när du är i position, eftersom det fortfarande ger dig mer utrymme postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi vill att potterna ska vara störst när vi har en bra hand. Att bygga en stor pot preflop i position är onödigt eftersom att du ändå har en mycket bra möjlighet att själv välja storleken på potten postflop.
Nu när du nämner det... Du har förståss rätt. Är vi deep i förhållande till potten blir förståss position än viktigare. Typisk sån där grej jag glömmer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gav han inga argrument varfor det battre att hoja 3ggr bb an 4ggr bb!Du sager endast att du last mycket teori, men forklarar inte vad som gor en 3gg bb raise till ett mera optimalt spel.

 

Räcker inte "för Ebisumaru säger det" som svar? För det är väl antagligen från någon av hans videos han fått det ifrån.

 

En annan notis:

Trillske, känner du dig inte lite väl kryddad i din pokerteori ibland? Jag har livnärt mig på poker i cirka 3 år och känner typ inte igen mig eller orden i typ hälften av det du skriver. Fast det kanske säger mer om mig än dig iofs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(blir lite derail men handen är ju rätt genomarbetad)

Trillske, känner du dig inte lite väl kryddad i din pokerteori ibland? Jag har livnärt mig på poker i cirka 3 år och känner typ inte igen mig eller orden i typ hälften av det du skriver. Fast det kanske säger mer om mig än dig iofs..

Om du menar förkortningar och grejer kommer jag inte ens ihåg vilka som är vedertagna och vilka jag formulerat fram själv så det är inte så konstigt om det är något som låter obekant. :D

 

När det gäller teorin i sig tycker jag att det primärt är kul. Menar, är heltidsstudent på en tung utbildning och har ett mål att ändå dra in minst över 20k/månad under tiden, så det är inte alltid helt lätt att hålla motivationen. Att utvecklas och fundera och samtala kring vad man gör blir ett sätt hålla humöret uppe. Sen kommer man ju faktiskt fram till saker som förbättrar EVt också.

 

Menar, ibland dyker det in någon som gjort en jävla massa arbete och sedan lägger fram resultatet på två rader i ett inlägg och jag tackar och tar emot. Andra gånger kan det tex bli som när jag läste en hel del om hur många på min nivå resonerar angående trebets, och plötsligt kunde abusa deras nyfunna lucka istället.

 

Plus att jag kan få för mig konstiga saker ibland och då behövs det andra som påminner mig om varför jag tänker fel. Har ändå typ en 20% dötid eller så när jag grindar, så det brukar gå åt till forum och sådär.

 

Fast nu svarade jag nog på bra mycket mer än din fråga. :D Kort sagt kommer det nog mycket från att jag läst och skrivit många tusen poster på olika forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

tråkigt men enkelt svar. Allt beror på din table image och tempot vid bordet. Om det är han som styr många potter som du verkar beskriva det så är det han som "äger" bordet och pushar er runt med positions höjningar och på skrämselkort. Han kan vara helt tom här och vill bara ta potten mot weaka spelare, han kan också ha en marginell hand och skydda/bluffa, och han kan också ha flush. Vad han har är ganska oviktigt eftersom han verkar han komandot och vinner pengar av ser sakta men säkert pott efter pott på det här viset. Frågan du ska ställa dig är om du ska byta bord eller försöka äga bordet själv. Om du vill äga bordet själv så har du två val, spela ännu hårdare, mycket bluff och raiser eller att bromsa ner fi. I detta fallet hade jag självklart valt att bromsa ner fi genom att straffa honom för att försöka ta potter såhär. Hade bara synat turn och checkhöjt river. Detta hade antagliget gett han lite myror i huvet om jag senare checkar i liknande lägen och om detta saktar ner han (vilket jag tvivlar på efter endast en pott, behövs ett par liknande inom kort tid) en aning så hade jag själv satt in en högre växel och försökt ta hans roll att pusha runt folk. enklare sagt än gjort men ett måste om du vill tjäna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig bump, alltid soft att titta på händer i tredjeperspektiv när man mest bara han texten att att luta sig mot precis som er.

 

Angående tipset hade jag dock inte vad jag kan minnas några strategiska problem att hitta edge på bordet (det hade jag kommit ihåg för sådant tiltar mig något så förbannat). Handen var postad i ett vakuum baserat på historiken som sådan, inte allmän strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...