Gå till innehåll

Extremt korkad fråga


padrinosftw

Recommended Posts

En sak som en nybörjarkompis frågade mig som jag inte kunde svara på har stört mig. Han hade läst att man ska spela tvärtemot vad motståndaren spelar, alltså tight mot aggressivt och aggressivt mot tight. Innebär inte det att man anpassar sin spelstil så att den även blir ultimat för din motståndare givet att det är korrekt?

 

/Trött tiltad fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången man hör den teorin.

Men det finns ju en viss sanning i det också.

 

Om man spelar mot en gosse som vildt skjuter alla gator så spelar man ju betydligt passivare eftersom man låter FI göra skiten åt en.

 

Spelar man mot mr passive så snor man de flesta potterna och agerar själv och använder beting knappen hårdare och oftare för att vinna. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som en nybörjarkompis frågade mig som jag inte kunde svara på har stört mig. Han hade läst att man ska spela tvärtemot vad motståndaren spelar, alltså tight mot aggressivt och aggressivt mot tight. Innebär inte det att man anpassar sin spelstil så att den även blir ultimat för din motståndare givet att det är korrekt?

 

/Trött tiltad fisk.

 

Ja, det är den enkla grundregeln för exploaterande spel. Motståndaren gör misstag - hero utnyttjar dem genom att inte spela som motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången man hör den teorin.

Men det finns ju en viss sanning i det också.

 

Om man spelar mot en gosse som vildt skjuter alla gator så spelar man ju betydligt passivare eftersom man låter FI göra skiten åt en.

 

Spelar man mot mr passive så snor man de flesta potterna och agerar själv och använder beting knappen hårdare och oftare för att vinna. :rolleyes:

 

Skilj på tight och passiv. Finns verkligen ingen anledning att tighta upp det mot en överaggro motståndare. Det är tvärtom. Ju tunnare motståndaren betar, desto tunnare kan du syna. Det säger sig självt att motsatsen vore vansinnig. Ju fler händer han betar, desto färre ska du syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilj på tight och passiv. Finns verkligen ingen anledning att tighta upp det mot en överaggro motståndare. Det är tvärtom. Ju tunnare motståndaren betar, desto tunnare kan du syna. Det säger sig självt att motsatsen vore vansinnig. Ju fler händer han betar, desto färre ska du syna.

 

Helt rätt, mer passiv mot aggro.

Intressant vilken skillnad det är på de där två orden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilj på detta:

Löst/Tight

 

Du vill normalt spela tightare än motståndarna (*). Med det sagt, om fi är en trea på en tiogradig skala, så bör du vara en tvåa. Om fi är en åtta på en tiogradig skala, så ska du själv bli lösare än din tvåa, kanske 5-6 är lagom.

 

Aggressivt/Passivt

Normalt så ska du spela aggressivt, oavsett motståndartyp. Men om motståndarna är både (extremt) aggressiva och dessutom (extremt) lösa, så bör du spela "passivt" då fienden kommer sköta betandet åt dig. Inte vekt/passivt, utan passivt tills det är dags för fällan att slå igen.

 

 

 

(*) Förutom i extremfall där fi är löjligt tighta, så du blir fet på att stjäla blindarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ur detta kan ha passerat som sanning då det skulle innebära att motspelarna samtidigt spelar opptimalt mot dig.

 

Skulle tro att vår gamle vän Danne G har hjälpt till att sprida denna smartdumhet.

 

Utnyttja motståndarens svagheter genom att spela tvärtemot vad han spelar. Så gjorde Buffalo Bill när han spelade ett parti tolvkorts fransk stötpoker mot Hoss Cartwright och det var så han kom över Ponderosa. Som kuriosa kan nämnas att Abraham Lincoln var med i samma parti, men han förlorade hela markerstapeln på en djärv bluff med par i lankor mot Hoss Cartwrights triss i straight.

 

Är ju en klockren Glimne-sak att säga eftersom det LÅTER lika smart som det ÄR dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar inte enligt ovan mot aggroo/loose spelare, jag bombar sonder dessa , tills dessa tiltar ur och gor misstag. Sitta och vanta har samre varde enligt mig da det ar sa sallan man traffar, men kuvar du dessa kommer de balla ur fullstandigt och formodligen donka bort allt. Jag har sett sa manga lata sig koras med och sjalva bli valdigt osakra i sin passivitet. Hojer man inte for att fa info, det ar ju pokerns abc. MAN SKA AGA ALLA MOTSTANDARE, mobba dom till kuvande, osakerhet och misstag.

Ciao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilj på detta:

Löst/Tight

 

Du vill normalt spela tightare än motståndarna (*). Med det sagt, om fi är en trea på en tiogradig skala, så bör du vara en tvåa. Om fi är en åtta på en tiogradig skala, så ska du själv bli lösare än din tvåa, kanske 5-6 är lagom.

 

Aggressivt/Passivt

Normalt så ska du spela aggressivt, oavsett motståndartyp. Men om motståndarna är både (extremt) aggressiva och dessutom (extremt) lösa, så bör du spela "passivt" då fienden kommer sköta betandet åt dig. Inte vekt/passivt, utan passivt tills det är dags för fällan att slå igen.

 

 

 

(*) Förutom i extremfall där fi är löjligt tighta, så du blir fet på att stjäla blindarna.

 

härligt att använda relativa uttryck. antar att vi snackar vpip HU så om fi spelar 30% ska vi spela 20%. LOL

 

wiederman har visat att sättet att normala sättet att exploatera misstag är att avvika från optimal strategi åt det lösa hållet. finns nästan inga misstag en tightare spelstil exploaterar.

 

angående att spela aggressivt/passivt så är det ju också relativt. jag har spelat med aggfaktor 1.0 över 10k händer med bra resultat. min uppfattning är att folk grovt överskattar värdet av att vara aggro i spel med ickekontinuerliga distributioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, bra svar. Alltid skönt att ha ett forum där man kan låta smartare människor än en själv tänka åt en. Wp folks!

 

Jag förstår inte ur detta kan ha passerat som sanning då det skulle innebära att motspelarna samtidigt spelar opptimalt mot dig.

 

Kind of poängen med tråden (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...