Gå till innehåll

mixa upp innan floppen satsningen


AA-MRPoker

Recommended Posts

höja mindre kan ju innebära att limpa=höja 0bb. många som argumenterar för liten höjning med argument som gäller oavsett position och skulle kunna dras till sin spets att limpa. men det brukar de flesta inse att det är kasst, så exakt hur liten höjning vill ni göra och hur kom ni fram till exakta storleken? vad talar emot att höja lite mindre än det ni föreslog? bara en intressant tankeövning...

 

Well om vi limpar ju så nekar vi ju bb möjligheten att göra ett misstag (såvida de inte väljer att folda när de kan checka...) så det är ju inge bra. Och minsta räjsen man kan göra är ju en miniräjs. Utöver det blir det förstås knepigare att bestämma exakt vilken räjssajs som är bäst men jag ser inga gigantiska problem egentligen med 2xbb från knappen, och mot en random fi på nivåer där en genomsnittlig motståndare inte är en total synstation så tror jag inte vi ska gå särskilt mycket över 3xbb för då får vi syn för sällan.

 

En annan faktor är ju att vi har en väldigt vid range här, och om vi höjer för brett och för mycket och blir exploaterade av en duktig fi så kan vi inte syna särskilt många omslag. Med en lägre höjning får vi bättre (implicita) odds och kan syna en större del av vår range, och spela vidare i position, vilket är bra. Dessutom tappar vi mindre pengar de gånger vi viker mot 3beten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att limpa från knappen måste göra postflop spelet otroligt svårspelat? hans range kan i Princip vara 100% check? alla floppar är potentiellt farliga? Sen är det klart att vi har position men mot en duktig motståndare..

 

som myssion sa så lämnar vi inget utrymme för misstag pref, om man bortser från Olas extrema exempel. Visst skapar det förvirring men ev+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok

 

zaixar: du har helt rätt. de flesta shortstacks är på tok för weaka. men på midstakes+ så börjar dock de bli jobbigare. :( när man riskerar 2bb för att vinna 1.5bb räcker det att de jammar top 22%(A2+,KJ+,22+ = 22.8%) var för att man ska bli indifferent vilket väldigt många shortstacks gör. om vi ska exploatera sådana spelare så ska vi inte ha någon raisefold-range alls*. inte helt lätt att exploatera en sådan spelare och deras spelstil exploaterar ouppmärksamma fiskar och regulars rätt bra.

 

 

 

 

Får man fråga vad du använder för att räkna ut det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi sitter extremt djupa (sällan online, men kanske live) så ser jag faktiskt inget fel att knapplimpa - om vi har en plan bakom. Typ hoppas floppa triss med vårt halvlåga par, eller checka ner den oträffad, mot en big blind som är lika djup som vi.

 

Dessutom ger det en rätt fiskig image, vilket kan vara nyttigt ibland. Om jag sitter på ett livebord (online spelar det ingen roll) i ex EPT på ett av de borden som ska brytas först, så tar jag gärna denna limp i tidiga nivåer. De 75 marker som ligger i mitten just nu är inget värt mot vår stack på 10k, jag vill vinna mer, och jag vill bygga image (och beroende på bord så vill jag ha olika image).

 

Image är jävligt viktigt i livetävlingar. Sprang och satte på mig kostym i Köpenhamn när jag kollade bordsplaceringen och såg att jag skulle sitta på samma bord typ 7 timmar, om inget konstigt hände. Allt för att då försöka skaffa mig en konservativ, tight image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...