Gå till innehåll

Fråga Dilba - utflyttade poster från De Betou-tråden


ablid

Recommended Posts

För att den ingick i ett litet utspel som hade passat in i Dilbas post om mig, vilken hon snabbt tusan redigerade. Gör inte bort dig nu Dilba och utmana spelberoende fiskar till pokerkamp. Jag har verkligen ingenting emot dig Dilba. Vill bara förtydliga det så du inte tror att jag skulle vara nån fördomsfull figur. Jag skulle ALDRIG behandla dig som typ nån terrorist! Jag tycker faktiskt att du är ganska yeah yeah, och ibland verkar du även lite wow wow.

 

:h:

 

Och jag har inget emot dig heller förutom att jag antar att du är mest tiltad speltorsk och LOL LOL..

sällan wow wow så att säga..

Din attityd talar tydlig för sig själv så att säga. Och det är du som kommer att göra att jag inte pallar den här tråden och (förmodligen) dömer ut alla trådar till att spåra på grund av sånna bekräftelsetörstande tomtar som dig.

För gud förbjude vi hade trevligt när du mår som du gör.. eller hur?

 

Och det var precis därför jag tog bort och redigerade. För att jag är sinnessjukt rak ibland och det kan vara lika opassande som ett skämt i inchecknings-kön. Vissa fattar det andra gör det inte så att säga.

 

d

 

d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 334
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

[?] din bankrulle

[ ] gödd bankrulle ?! :rolleyes:

 

<sharkscopegraf>

 

Jag och Shahin satt och väntade på när någon skulle sharkscopa Dilba igår, och det hände aldrig. Konstigt att det tog så lång tid. Å andra sidan slog hon Shahin i en HU sng igår och enligt Shahin så "hänger man med Bosse så blir man ju bra till sist, det går inte att undvika.". Rent konkret dock, samplesize?

 

Så jag antar att det jag vill fråga är om Bo vill bli min kompis. Jag är värdelös på MTTs. Jag är bra i teorin, men i praktiken kör jag enligt lex Gnuf-principen (folda tills man måste flippa, sedan förlora med AQ mot 66).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har inget emot dig heller förutom att jag antar att du är mest tiltad speltorsk och LOL LOL..

sällan wow wow så att säga..

Din attityd talar tydlig för sig själv så att säga. Och det är du som kommer att göra att jag inte pallar den här tråden och (förmodligen) dömer ut alla trådar till att spåra på grund av sånna bekräftelsetörstande tomtar som dig.

För gud förbjude vi hade trevligt när du mår som du gör.. eller hur?

 

Och det var precis därför jag tog bort och redigerade. För att jag är sinnessjukt rak ibland och det kan vara lika opassande som ett skämt i inchecknings-kön. Vissa fattar det andra gör det inte så att säga.

 

d

 

d

Det roliga för mig var inte ditt klavertramp att skämta om bomber på en flygplats utan hur du grät ut i pressen efteråt. :)

 

Tycker annars du verkar relativt vettig och smårolig så man kanske inte ska döma dig allt för hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha alltså huuur orkar man hacka på Dilba i 14 sidor? Tråden var som roligast när Lina var inne och bjöd på humor och bitterhet på hög nivå (och IQ på låg)! Senaste sidorna har ju mest blivit allmän hobby-mobbning av trådskaparen. Fler Lolcatz och en comebackande Lina skulle sitta fint! Förövrigt så cred till dig Dilba som orkar svara på allt skräp folk slänger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha alltså huuur orkar man hacka på Dilba i 14 sidor? Tråden var som roligast när Lina var inne och bjöd på humor och bitterhet på hög nivå (och IQ på låg)! Senaste sidorna har ju mest blivit allmän hobby-mobbning av trådskaparen. Fler Lolcatz och en comebackande Lina skulle sitta fint! Förövrigt så cred till dig Dilba som orkar svara på allt skräp folk slänger!

Hur går det med simpel matematik människa? Första 12ish sidorna är väl mest catfights och allmän beundran medans de sista 2 sidorna främst gjort sig lite lustig på Dilbas bekostnad. Kan man dela ut kan man givetvis ta emot också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent konkret dock, samplesize?
Är det HU-sng behöver man inte många spelade för att kunna bedöma +EV eller -EV. Mot samma motståndare torde ett 20-tal vara tillräckligt för hög säkerhet, och 600 borde vara rejäl overkill för att se om hon varit overall +EV över perioden mot blandat motstånd.

 

Inte direkt så att man behöver så väldigt många trials för att se åt vilket håll ett mynt är viktat. Särskilt om man bara vill veta om det är under .55 (eller vad det är man behöver för positivt väntvärde i hu-sng)

 

Mtt blir förstås annorlunda, iom att så pass stor del av väntvärdet ligger i utfall som, även om man är bra, sker med under 0.01-frekvens. Så där krävs det rätt många spelade.

 

Btw, min erfarenhet säger att duktiga kompisar inte gör så mycket för hur bra man blir, om man ändå inte blivit bra på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett skämtsamt svar, sedan orkade jag läsa Hjorts inlägg och insåg att jag inte håller med om ett enda ord.

 

Ang sample size: http://archives1.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=7912125&an=0&page=2#Post7912125

 

huconfidenceek8.gif

 

Sedan kommentaren att ha kompisar som är bra, jag tycker det är en extrem fördel man har när man har möjlighet att diskutera händer och situationer med folk som kan ge en annan infallsvinkel. Jag läste Phil Galfonds well för ett tag sedan, och han refererade till en situation när han och Durrrr pratade om riverspelet i en hand och durrrr sade att det "är call eller fold, men att jag skulle pusha" vilket öppnade ögonen på honom för en helt ny linje i handen. Så jag kan inte säga att jag håller med dig där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där tabellen kollar på att exakt pejla in sin win-rate, vilket inte alls är vad jag talar om. Jag pratar om sannolikheten att vara på en viss sida om 50%. Det är ett test som kräver mycket färre trials. Lägger man till kunskap om den underliggande fördelningen av vinnare och förlorare så blir det ännu snabbare.

 

Angående Jman och Durrr så kvalificerade jag med "om de ändå inte blivit bra på egen hand". Dvs, de måste vara smarta nog att kunna ta till sig information och fallenhet för att applicera den på faktiskt spel, vilket de flesta helt enkelt inte är eller har.

 

Lite samma grej som att jag inte skulle bli särskilt bra på att sjunga av att hänga med Dilba, möjligen skulle jag förbättra mig relativt min nuvarande nivå, men jag skulle fortfarande suga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju gejmat en minst 30k hu sng och jag kan säga att om du vill veta om du är cp dålig så är det väl relativt enkelt att inse det efter 600 games och -30% ROI, det är ju ganska mkt att state the obvious dock.

 

Personligen har mina stats ändrats ofta från -4 eller -5% och 600 games till +2-3% efter 2k games. Och även åt andra hållet med + 15% efter 1500 games till +4% efter 5k games.

 

Du underskattar nog variansen i HU sng ganska mkt, även om det förmodligen är bland de spel som har minst varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har mina stats ändrats ofta från -4 eller -5% och 600 games till +2-3% efter 2k games. Och även åt andra hållet med + 15% efter 1500 games till +4% efter 5k games.
Och gissningsvis har du spelat mot lite olika snubbar under de perioderna.

 

Jag tror alltså att du verkligen var -EV mot de där snubbarna som körde över dig och +EV mot de du körde över. Inte att du hade samma EV hela tiden men att utfallen gjorde att den såg ut att variera.

 

Stor skillnad på varians i motståndarkvalité och varians i spelutfall relativt EV. Dvs, vilken EV du har varierar kraftigt, utfallen varierar inte kraftigt ifrån EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du underskattar nog variansen i HU sng ganska mkt, även om det förmodligen är bland de spel som har minst varians.

 

När vi kommer ner till $20-$50 nivåerna så kommer motståndet vara såpass dåligt att vi med enkelhet kan urskilja vilken sida om 50-sträcket man är på. Det finns inte många spelare som är bra på dessa nivåer, och om man själv är stabil undviker man det fåtal som är bättre än genomsnittet. Ett par, trehundra turneringar borde vara en okey samplesize och således räcka för att avgöra om man slår nivån eller inte?

 

Att du efter 600 games har en missvisande ROI beror väl på att du lirar på såpass höga nivåer att de flesta faktiskt har lite koll på vad dem gör/bör göra vid bordet? På nivåer som $50 och under räcker det gott med en tokhög aggresivitet och bara "panga" hem pengarna i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliffnotes:

 

Att se om haft +EV eller -EV: Lätt.

 

Att se om man kommer ha +EV eller -EV: Svårt.

 

När vi kommer ner till $20-$50 nivåerna så kommer motståndet vara såpass dåligt att vi med enkelhet kan urskilja vilken sida om 50-sträcket man är på.
Man är inte på någon sida av sträcket i allmänhet, det är enbart en funktion av vem man spelar mot. Det gör det lätt att säga om man spelat med +EV, eller -EV, men det gör det väldigt svårt att säga vilket EV man kommer spela mot, eftersom motstånd, och andra parametrar, ändras.

 

Precis som poker i allmänhet alltså.

 

"Slå nivån" är rätt mkt feltänk i allmänhet. Se: Guy Laliberte.

 

Man kan ju tala om hur stor del av regs man slår, eller något sånt, men det blir en rätt komplicerad, och ointressant, diskussion.

 

Spel mot duktiga spelare gör ingen jätteskillnad för hur snabbt utfall går mot EV. Skillnaden är i så fall mer hur ofta man spelar mot någon som faktiskt har edge mot en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och gissningsvis har du spelat mot lite olika snubbar under de perioderna.

 

Jag tror alltså att du verkligen var -EV mot de där snubbarna som körde över dig och +EV mot de du körde över. Inte att du hade samma EV hela tiden men att utfallen gjorde att den såg ut att variera.

 

Stor skillnad på varians i motståndarkvalité och varians i spelutfall relativt EV. Dvs, vilken EV du har varierar kraftigt, utfallen varierar inte kraftigt ifrån EV.

 

Jag misstänker dessutom att det faktiska EV:t man har varierar ännu mer vid HU spel än i annat spel pga dagsform och tilt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön tråd. Men när blonddoll eller vad hon heter... med flera huserade någonstans i mitten av tråden kändes det som mitt vardagsliv kom lite väl nära kvällspressens sjuka vardag :shock:

 

Jag tycker Dilba verkar vara en skön person. Humor, självdistans, och svar på tal :mrgreen:

 

Man har lite svårt lite svårt att greppa pokerdiskussionen i den här tråden, med det är nog oundvikligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ruggigt torrt att diskutera EV i en annars så smaskig tråd men måste ändå ge min input. Jag har lirat $54 och $108 HU turbo sngs (en del högre i perioder) på Ongame i 12-13 månader och har inte haft en backmånad ännu. Har tyvärr inget annat trackerprogram än sharkscope så har inte stenkoll, men brukar ligga på ca 56-59% vunna under en månad.

 

Efter de första två veckorna av denna månad låg jag $500 back trots att jag dragit in $1200 i bonus, ca 400 games, nästan bara 54or. Under den tiden har jag som vanligt ägnat mig åt en del table selection (typ undvika de jobbigaste regsen men knappt nån bumhunting). Om jag har +2-3% i ROI med Ongames höga rake för HU så har min genomsnittsmotståndare nog legat på -4%(när jag sharkscoopat innan matcherna, inte resultaten under perioden obv). Jag har inte haft någon grov tilt och i mitt tycke spelat min vanliga solida abc-poker (obs, har inga tankar om att jag är speciellt grym på poker, snarare så att jag gör färre misstag än åsnorna jag möter). Under ca 400 games har jag torskat flips som aldrig förr, setupsen har ständigt varit med mig på knä framåtböjd osv, you know the drill. Inte meningen att whina, bara förklara hur jag upplevt variansen.

 

Helt plötsligt denna vecka har jag vunnit 95 av 149 matcher på 54-nivån, nästan 64%, och plussat drygt $2000 inkl bonus. Visst, humöret kan ha inverkan på koncentrationen osv, men jag har fan lirat precis mitt vanliga spel. Jag hade otur som fan första halvan av månaden och nu har jag varit grymt rungood.

 

Blev lite långt detta men jag tror hursomhelst att Hjort och speltorsk underskattar variansen rejält. Sen så snackar ju jag om 3-minuters blindsperioder vilket gör lottofaktorn högre. Spelar man med tex 10-minutersperioder och möter en dunderfisk så kan man ju "sejfa" mer och undvika en del flips osv längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se om haft +EV eller -EV: Lätt.

Håller inte med. Om man haft ett resultat hyfsat nära noll är det långt ifrån lätt, precis som Othellos tabell visar. Skillnaden mellan att pejla in winraten inom ett intervall och att avgöra huruvida man är EV+ är inte speciellt stor btw, enda skillnaden är att man i det senare inkluderar hela winraten uppåt om man har haft >50% vinster och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...