snejken Postad 18 Februari , 2009 Rapport Postad 18 Februari , 2009 Befinner mig för tillfället i Spanien och har inget fast Internet utan använder mig av ett trådlöst nätverk utan lösenord som finns i närheten. Jag kan ansluta till två olika nätverk. Varav ett nätverk som jag dock har väldigt dålig anslutning till och blir disconnectad ganska ofta. Men i övrigt funkar allt som det ska. Det andra nätverket jag kan ansluta till så kan jag surfa som vanligt och ladda hem musik osv. Men jag kan inte använda MSN eller ansluta till någon pokerklient. (jag kan dock ansluta till webmessenger) Jag är inte sådär jättehaj på datorer men har använt automatisk felsökning men inte blir jag klokare för det. Om det är till någon hjälp så står det på det nätverket jag inte kan spela poker på: TCP/ IPv6 Begränsad på Medan på det jag kan spela poker står det TCP/IPv6 Tillgänglig på Som sagt så kan jag inte jättemycket om datorer men ligger felet hos det nätverket jag är ansluten till eller hos min dator och är det något jag kan göra något åt? Citera
Hyler Postad 18 Februari , 2009 Rapport Postad 18 Februari , 2009 Det andra nätverket jag kan ansluta till så kan jag surfa som vanligt och ladda hem musik osv. Men jag kan inte använda MSN eller ansluta till någon pokerklient. (jag kan dock ansluta till webmessenger) Man kan på trådlösa accesspunkter och bredbandsroutrar ställa in vilka portar och protokoll som tillåts, och "vanlig webberi" går på port 80 och HTTP. MSN går inte på denna port 80, utan på port 1863. Pokerklienter går inte heller på port 80. är det något jag kan göra något åt? Möjligtvis spela via en webbklient (Java eller Flash) om pokersajten har det. Citera
snejken Postad 18 Februari , 2009 Författare Rapport Postad 18 Februari , 2009 Man kan på trådlösa accesspunkter och bredbandsroutrar ställa in vilka portar och protokoll som tillåts, och "vanlig webberi" går på port 80 och HTTP. MSN går inte på denna port 80, utan på port 1863. Pokerklienter går inte heller på port 80. Kan jag göra det från min dator eller är det endast den som äger nätverket som kan göra detta? Citera
Hyler Postad 19 Februari , 2009 Rapport Postad 19 Februari , 2009 Endast den som kan administrera nätutrustningen kan göra detta. Såvida inte det är väldigt dålig säkerhet på den så att man kan komma in på den (utrustningens administrationsgränssnitt) med användarnamn Admin (eller Administrator, root, Manager) lösenord Admin (eller 1234, 123456, password, secret). Men då blir man ju skyldig till intrång, än så länge är det "bara" olovligt nyttjande, eller? Citera
brainslicer Postad 19 Februari , 2009 Rapport Postad 19 Februari , 2009 Endast den som kan administrera nätutrustningen kan göra detta. Såvida inte det är väldigt dålig säkerhet på den så att man kan komma in på den (utrustningens administrationsgränssnitt) med användarnamn Admin (eller Administrator, root, Manager) lösenord Admin (eller 1234, 123456, password, secret). Men då blir man ju skyldig till intrång, än så länge är det "bara" olovligt nyttjande, eller? Och andra sidan blir man själv fort ägd när man håller på och kopplar upp sig på trådlösa nät iom man inte har nån kontroll över dns, gateway osv Citera
snejken Postad 19 Februari , 2009 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2009 Men då blir man ju skyldig till intrång, än så länge är det "bara" olovligt nyttjande, eller? Jupp, endast olovligt nyttjande. Men eftersom jag inte är så bra på spanska än så kan jag ju inte knacka på hos grannen och fråga varför jag inte kan spela poker på hans anslutning Citera
Hyler Postad 19 Februari , 2009 Rapport Postad 19 Februari , 2009 fråga varför jag inte kan spela poker på hans anslutning ¿Porque no es posible jugar al póker en tu conexión a Internet? Tror jag. Min spansklärare snurrar nog 1.5 varv i graven om han är död. Citera
snejken Postad 20 Februari , 2009 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2009 Nu kan jag tydligen ansluta och spela poker precis som vanligt igen.....ingen vet varför. Citera
Recommended Posts