Gå till innehåll

Levlar de om finanskrisen?


MacDaddy

Recommended Posts

[generisk dryghet om överbetalda arbetare i I-land]

 

[oneliner om humanister]

 

[oneliner om brist på kunskap om tillgång och efterfrågan]

 

[libertariansk svada om vikten av fri prissättning på arbetsmarknaden]

 

Börjar du inte bli lite väl slö nu hjort?

 

Thoose :lol: :lol:

 

[ något fjantigt om att jag inte kan koncentrera mig på arbetet längre ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vafan ska en akademiker tjäna mer för? Han går längre i skolan,kostar skattebetalarna mer,sen har han större möjligheter att skattefuska och mygla.

 

Tyngst,slitsammast o farligast jobb ska ha bäst betalt,politiker inget.

 

Skillnaden är att akademikern har mångdubbelt större chans att betala tillbaka sin kostnad när han/hon väl börjar jobba eftersom personen ifråga faktiskt är mer värd för företagen (annars skulle de ju inte få mer lön). Sen kan du gärna få förklara för mig hur jag ska skattefuska med min inkomst eftersom jag nu tydligen har den möjligheten. Jag förväntar mig en sänkning som överstiger de möjligheter som en egenföretagare har.

 

För skojs skull, låt oss säga att jag har 35.000 i månaden och skattar i runda slängar 12.000 av det. Inga avdrag för resa till jobbet eftersom lokaltrafiken är så bra här i Fjollträsk.

 

Jag vill också ha en förklaring till varför typ av arbete är bättre än ett system som relaterar till företagets inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För skojs skull, låt oss säga att jag har 35.000 i månaden och skattar i runda slängar 12.000 av det.

 

Då skattefuskar du, rejält. Det är så trist att folk i allmänhet inte har en aning om hur mycket man betalar i skatt. En person vars faktiska lön (d.v.s. inklusive sociala avgifter) ligger på 35 000 får räkna med att en bit över 25 000 försvinner i skatt.

 

Även om man bara går efter det som felaktigt kallas "bruttolönen" (d.v.s. efter sociala avgifter men före "skatt" :lol: ) får en person som får 35 000 i "bruttolön" räkna med att skatta bort bra mycket mer än 12 000 p.g.a. moms, fastighetsskatt, alkoholskatt, bensinskatt, luftskatt, sexskatt o.s.v. o.s.v. tills huvudet spricker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så vet ju alla människor, till och med Cleburne, vad man pratar om när man i allmänhet pratar om att skatta, eller inkomstskatt. Det är inte direkt så att folk inte känner till momsen bara för att de visar upp ett visst mått av vett.

 

Men snälla, man har ju delat upp det hela i tolv umptiljoner olika skatter och "avgifter" just eftersom man inte vill att folk ska inse hur stor del av inkomsten som ryker. Det vore ju mycket enklare och mer effektivt att ha en enda skatt, men då skulle ju folk märka hur mycket som försvinner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt varför du tror att folk inte vet på ett ungefär som omfördelas via skatten, men om det finns så dumma människor så jämnas väl det ut av alla puckon som tycks tro att man bara kan sänka skatterna utan att det får konsekvenser.

 

Angående att bara ha en skatt - jag vet inte, jag har ingen uppfattning i nuläget om huruvida konsumtionsskatt är bra eller dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skattefuskar du, rejält. Det är så trist att folk i allmänhet inte har en aning om hur mycket man betalar i skatt. En person vars faktiska lön (d.v.s. inklusive sociala avgifter) ligger på 35 000 får räkna med att en bit över 25 000 försvinner i skatt.

 

Även om man bara går efter det som felaktigt kallas "bruttolönen" (d.v.s. efter sociala avgifter men före "skatt" :lol: ) får en person som får 35 000 i "bruttolön" räkna med att skatta bort bra mycket mer än 12 000 p.g.a. moms, fastighetsskatt, alkoholskatt, bensinskatt, luftskatt, sexskatt o.s.v. o.s.v. tills huvudet spricker.

Det här resomanget håller liksom inte. Du kan lika gärna dra det resonemanget till en gräns där alla betalar 99,9% i skatt om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ursprungligen postat av eurythmech viewpost.gif

det finns så dumma som tycks tro att man bara kan höja skatterna utan att det får konsekvenser.

 

FYP

 

en konsekvens kan ju vara kk, som tydligen Kalifornien är nära nu, men inte vill man höja ändå

California, Almost Broke, Nears Brink

http://www.nytimes.com/2009/02/17/us/17cali.html

 

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_1103131.e24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna. Jag fattar inte ett dugg.

 

Du vill inte fatta, det är väl det som är problemet.

Det vanligt, normalt, folk kallar nettolön är de slantar de får över i lönekuvertet när inkomstskatten är dragen. Att sen Sverige har andra skatter såsom moms, bensinskatt, tobaksskatt, energiskatt och liknande har liksom inte med inkomstskattediskussionen att göra.

Du fattar mycket väl men för diskussionens skull (och för dina korkade idéer angående samhället i stort) så väljer du att låtsas som du inte förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill inte fatta, det är väl det som är problemet.

Det vanligt, normalt, folk kallar nettolön är de slantar de får över i lönekuvertet när inkomstskatten är dragen. Att sen Sverige har andra skatter såsom moms, bensinskatt, tobaksskatt, energiskatt och liknande har liksom inte med inkomstskattediskussionen att göra.

Du fattar mycket väl men för diskussionens skull (och för dina korkade idéer angående samhället i stort) så väljer du att låtsas som du inte förstår.

 

Har du någonsin funderat över varför det är "normalt" att kalla det "nettolön" när det faktiskt inte är det? Det är ju bevisligen inte det man får ha kvar av sin inkomst, d.v.s. staten knaprar i sig ytterligare delar av den efter att "inkomstskatten" är dragen, alltså är det skatt man betalar av sin inkomst och de facto inkomstskatt.

 

Som sagt, anledningen till att man har så många olika skatter och avgifter är ju är att man vill dölja det egentliga skatteuttaget. Varför skulle man annars t.ex. skilja mellan "sociala avgifter" och "inkomstskatt"? Kan det vara så att folk skulle lacka ur om de blev medvetna om att staten tar cirka 50 procent av lönen direkt (65 procent om man även betalar statlig skatt), och sen har man ju alla andra skatter och avgifter förstås...som ska betalas med redan skattade pengar...tills staten har sugit i sig i stort sett allt...och man inser att vi är slavar...:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin funderat över varför det är "normalt" att kalla det "nettolön" när det faktiskt inte är det? Det är ju bevisligen inte det man får ha kvar av sin inkomst, d.v.s. staten knaprar i sig ytterligare delar av den efter att "inkomstskatten" är dragen, alltså är det skatt man betalar av sin inkomst och de facto inkomstskatt.

 

Som sagt, anledningen till att man har så många olika skatter och avgifter är ju är att man vill dölja det egentliga skatteuttaget. Varför skulle man annars t.ex. skilja mellan "sociala avgifter" och "inkomstskatt"? Kan det vara så att folk skulle lacka ur om de blev medvetna om att staten tar cirka 50 procent av lönen direkt (65 procent om man även betalar statlig skatt), och sen har man ju alla andra skatter och avgifter förstås...som ska betalas med redan skattade pengar...tills staten har sugit i sig i stort sett allt...och man inser att vi är slavar...:cry:

 

Ja, det är synd om dig. Jag å andra sidan klarar mig bra på den lön jag får ut "efter skatt" och då är jag väl relativt normalt avlönad.

Jag är också nöjd med att inte behöva bekosta min ev sjukvård själv och övriga "försäkringar" som man faktiskt betalar via de skatter du kallar för gömda.

Nåja, nu var det ju inte detta tråden handlar om. Blev bara lite trött på dina ständiga kommentarer som du slänger in för att provocera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju hemskt att förstå att pengarna kommer mig till nytta.

 

Närmare sanningen så...

 

Jag antar för övrigt att du skattar för vinsterna från PokerStars. :lol: Om du inte gör det, hur kan du då tro att du har någon som helst trovärdighet? Om du skulle försöka hävda att det är en "felaktig" skatt innebär det att du anser att det är individen som ska avgöra vilka skatter som är "rätt", men det går ju tvärt emot allt du står för så...

 

Kryp tillbaka under din sten och stanna där, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fattar mycket väl men för diskussionens skull (och för dina korkade idéer angående samhället i stort) så väljer du att låtsas som du inte förstår.
Du borde verkligen inte kalla andra för korkade.

 

Varför är alla högermänniskor hjärndöda?
Lol, kör IQ-test, eller logiktest, mellan slumpad (v) och (m) vilken dag som helst. Du kan till och med få odds om vi kör mellan (v) och självidentifierad libertariansk kuf.

 

Also, väldigt mkt snack från en som misslyckats med både studier och poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skrev fel, det är 70$/h, så 1 mkr om året tjänar de.

 

De får inte $70/h. Däremot har företagen dumma avtal som gör att deras personalkostnader är väldigt dyra tex pensionsavtal, sjukförsäkringar, pengar till fd arbetere som numera är arbetslösa. Sprider man ut den totala personalkostnaden på de som arbetar så motsvarar det 70 dollar i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...