Gå till innehåll

AA back 2 back 3 ggr


facecat

Recommended Posts

Satt och lirade livepoker med polarna härom dagen. Den sessionen var en av de sjukaste jag varit med om i min pokerkarriär. Iaf den sjukaste livepoker sessionen.

 

Först får en av polarna AA 3 händer i rad. Vill gärna veta vad oddset på det är?

 

Sen en hand fick en polare AA, en KK och en QQ. Hur stor ledning har AA i denna sits och hur stor chans har QQ. Alla är all-in pre-flop?

 

Sen några händer senare så är dessa händer ute. AA, KK, JJ, TT. Hur ser procenten ut här? Även här är alla all-in pre-flop efter många raise o re-raise.

 

Detta hände allt under samma session.

 

Vad är det sjukaste ni varit med om när ni lirat livepoker med polarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår säkert att sannolikheten för att få AA tre gånger i rad ökar med antalet händer man spelar. Men rent generellt kan det ju finnas anledning till att vara tveksam inför kortens blandning när sånt här sker livle i ett kompisgäng.

 

Vad gäller match-ups så bör du ladda ner PokerStove genast.

 

Det sjukaste jag varit med om var nog när jag och en kollega lirade en liten gryta för en femtilapp eller så, och han floppar royal första handen. Till saken hör att han extraknäckte som dealer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte på förhand valt vilka tre händer som eventuellt ska innehålla AA.

 

Chansen att få AA på tre raka givar från punkt X och framåt är en på elva miljoner.

 

X -> tre givar med AA (inga andra händer emellan) -> Y det händer en gång på 11 miljoner. Eller har du några andra förslag?

 

Tar man en helt godtycklig startpunkt är det 1/10793861 chans att det inträffar man räknar man från att man fått sina första AA att de två nästkommande händerna är AA är det 1/48841 chans.

 

PS. När man väljer startpunkt får man inte vänta tills man får AA utan det måste givetvis vara nästkommande hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Vad menar du? Känner du dig uppläxad? Jag beskrev hur sannolikheten ser ut, vad är problemet?

 

Om du nu inte är kapabel till att förstå varför din uträkning är irrelevant, trots att det står målat på väggen med stora bokstäver, så kan du väl i varje fall acceptera att du är ute och cyklar och bara vara tyst?

 

Det är väl fullständigt ointressant vad sannolikheten är för AA i tre specifika händer? Det som är ju intressant är sannolikheten för AA i tre på varandra följande händer, relaterat till någon storhet såsom speltid eller antal spelade händer. Man vill troligen göra undersökningen per session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte är kapabel till att förstå varför din uträkning är irrelevant, trots att det står målat på väggen med stora bokstäver, så kan du väl i varje fall acceptera att du är ute och cyklar och bara vara tyst?

 

Det är väl fullständigt ointressant vad sannolikheten är för AA i tre specifika händer? Det som är ju intressant är sannolikheten för AA i tre på varandra följande händer, relaterat till någon storhet såsom speltid eller antal spelade händer. Man vill troligen göra undersökningen per session.

Vad du tycker är intressant har väl ingen betydelse. Jag bara konstaterade att det är 1/10793861 chans att få AA på tre varandra följande händer från godtycklig startpunkt.

 

Ditt psyke råkade falera någon gång på vägen här i tråden, det är väl det du borde oroa dig för snarare än AA tre gånger i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att få AA på tre raka givar från punkt X och framåt är en på elva miljoner.

 

X -> tre givar med AA (inga andra händer emellan) -> Y det händer en gång på 11 miljoner. Eller har du några andra förslag?

 

Tar man en helt godtycklig startpunkt är det 1/10793861 chans att det inträffar man räknar man från att man fått sina första AA att de två nästkommande händerna är AA är det 1/48841 chans.

 

PS. När man väljer startpunkt får man inte vänta tills man får AA utan det måste givetvis vara nästkommande hand.

 

Precis, om det inte är så att just den spelaren sagt innan första AA att NU ska jag få AA i de tre nästa händerna. DET är det en chans på 11 miljoner och jag skulle nog ha kontrollerat dealern om det hände.

 

Att du däremot efter at ha fått AA en gång får det ytterliggare två gånger i följd är en på 48.841. Händer ju inte dig varje dag förstås men rimligtvis någonstans i världen mest varje dag. Spelas ju en del livehänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du tycker är intressant har väl ingen betydelse. Jag bara konstaterade att det är 1/10793861 chans att få AA på tre varandra följande händer från godtycklig startpunkt.

 

Ditt psyke råkade falera någon gång på vägen här i tråden, det är väl det du borde oroa dig för snarare än AA tre gånger i rad.

 

Jo, men det du konstaterade är ointressant och jag fattar verkligen inte vad man håller på med när man skriver ointressanta saker.

 

Snälla tänk inte framöver om jag redan tänkt åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på OP:s fråga överhuvudtaget. Om du tycker det är ett bra svar och bra tänkande att svara "sannolikheten ökar ju fler händer du ser" (vilket torde vara självklart) vet jag inte vad du har för referensramar. Jag har ingen nytta av att lita på och låta psykiskt labila personer med dåligt omdöme tänka åt mig.

 

Men för att återgå till ämnet, ju längre session man spelar desto större sannolikhet är det att man får se AA någon gång. Givet att man får AA någon gång under sessionen är det ju som sagt 1/48841 chans att man får AA de två nästkommande händerna. Spelar man en väldigt lång session (x antal tusen händer) går sannolikheten mot 1/48841 att man får en serie om tre AA i rad någon gång under sessionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl aldrig utgett mig för att ha svarat på OP:s fråga heller? En stor anledning till det är ju så klart att frågan är fel ställd. Det går liksom inte bra att ge ett någotsånär exakt svar på en så oinformerad fråga.

 

Mitt svar "folk som påstår sig ha räknat ut det här, de personerna tänker fel" är ju långt mer lärorikt än ert "här är en uppställning siffror utan värde".

 

Om folk bara tog tillfället i akt och tillskansade sig lite förstånd när jag bidrar så vore allt så mycket bättre.

 

(1/221)^3-svaret är i paritet med att på frågan "I morse vid tiotiden när jag gick längs Odengatan mötte jag i korsningen Luntmakargatan min gamle vän Björn Isberg som jag inte träffat på säkert åtta år - vad var oddsen på det?" med en uträkning om hur sannolikt det är att Björn Isberg befinner sig i korsningen Odengatan/Luntmakargatan klockan tio en söndagmorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl aldrig utgett mig för att ha svarat på OP:s fråga heller? En stor anledning till det är ju så klart att frågan är fel ställd. Det går liksom inte bra att ge ett någotsånär exakt svar på en så oinformerad fråga.

 

Mitt svar "folk som påstår sig ha räknat ut det här, de personerna tänker fel" är ju långt mer lärorikt än ert "här är en uppställning siffror utan värde".

 

Om folk bara tog tillfället i akt och tillskansade sig lite förstånd när jag bidrar så vore allt så mycket bättre.

 

(1/221)^3-svaret är i paritet med att på frågan "I morse vid tiotiden när jag gick längs Odengatan mötte jag i korsningen Luntmakargatan min gamle vän Björn Isberg som jag inte träffat på säkert åtta år - vad var oddsen på det?" med en uträkning om hur sannolikt det är att Björn Isberg befinner sig i korsningen Odengatan/Luntmakargatan klockan tio en söndagmorgon.

I din ursprungliga post bidrog du med väldigt lite av värde, det var ett dåligt svar helt enkelt. Men nu vill du trots detta att folk ska lyssna på dig för att det du säger är värdefullt? Det låter ju inte särskilt rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...