Gå till innehåll

Vilken tv ska jag köpa?


sturedenstore

Recommended Posts

Nu när jag äntligen fixat canal+ till lägenheten så är det fan dags med en ny tv också.. Den vi har är en gammal rutten 26 tummare som inte duger till mer än att dra nedlåtande blickar till sig.

 

Har jävligt kass koll på vad som är bra så behöver verkligen lite hjälp här.. Sätter en budget på 10k sek, minst 42 tum och max 50. Kommer kolla på mycket film och massa sport. Har ni någon prisvärd dvdspelare på lager så tipsa gärna om den också.

 

Vad är skillnaden mellan plasma och LCD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag äntligen fixat canal+ till lägenheten så är det fan dags med en ny tv också.. Den vi har är en gammal rutten 26 tummare som inte duger till mer än att dra nedlåtande blickar till sig.

 

Har jävligt kass koll på vad som är bra så behöver verkligen lite hjälp här.. Sätter en budget på 10k sek, minst 42 tum och max 50. Kommer kolla på mycket film och massa sport. Har ni någon prisvärd dvdspelare på lager så tipsa gärna om den också.

 

Vad är skillnaden mellan plasma och LCD?

 

Plasma lämpar sig bäst för sport och actionspäckade filmer eftersom det inte blir någon eftersläpning. På en LCD kan du, om du t.ex tittar på en tennismatch, uppleva som ett vitt streck efter bollen - detta slipper du på en plasma. Personligen upplever jag färger mer naturliga på en plasma.

 

Köpte själv en 42" plasma av märket Samsung för 9.995:- (idag får du samma TV för c:a 6995:- - 7595:-) som jag ohyggligt nöjd med. Kosta gärna på dig en hemmabio av något slag också eftersom de inbyggda högtalarna i en TV i den prisklassen inte duger för film om man har lite krav... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plasma lämpar sig bäst för sport och actionspäckade filmer eftersom det inte blir någon eftersläpning. På en LCD kan du, om du t.ex tittar på en tennismatch, uppleva som ett vitt streck efter bollen - detta slipper du på en plasma. Personligen upplever jag färger mer naturliga på en plasma.

 

Köpte själv en 42" plasma av märket Samsung för 9.995:- (idag får du samma TV för c:a 6995:- - 7595:-) som jag ohyggligt nöjd med. Kosta gärna på dig en hemmabio av något slag också eftersom de inbyggda högtalarna i en TV i den prisklassen inte duger för film om man har lite krav... ;-)

 

Sweet! Just skillnaden mellan plasma och lcd känns bra att reda ut. Vore ju riktigt najs om man kunde hitta nåt bra i den prisklassen och kunna köpa till ett bra hemmabiosystem också. Du vet inte vilken modell de är du sitter på?

 

Spelar det stor roll om den är "HD Ready", eller "Full HD"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska kolla Plasma så säger många att Pioneer äger scenen.

 

Jag har en Pioneer plasma och är bara så sjukt nöjd.

 

Apropå skillnaden mellan LCD och Plasma så kan du läsa kilometervis med text om detta, och det är väl så att skillnaderna trots allt blir mindre allt eftersom de båda teknikerna utvecklar sina respektive svagheter. Ett problem med plasma tidigare var ju det här med inbränningar. Vad jag har förstått så ska de nya, iaf de lite dyrare, plasmorna inte ha det problemet längre.

 

Jag själv har ingen aning, men hängde massor på minhembio.com (prisjakt.nus forum) och lärde mig massor. Det är ett tips!

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska kolla Plasma så säger många att Pioneer äger scenen.

 

Jag har en Pioneer plasma och är bara så sjukt nöjd.

 

Apropå skillnaden mellan LCD och Plasma så kan du läsa kilometervis med text om detta, och det är väl så att skillnaderna trots allt blir mindre allt eftersom de båda teknikerna utvecklar sina respektive svagheter. Ett problem med plasma tidigare var ju det här med inbränningar. Vad jag har förstått så ska de nya, iaf de lite dyrare, plasmorna inte ha det problemet längre.

 

Jag själv har ingen aning, men hängde massor på minhembio.com (prisjakt.nus forum) och lärde mig massor. Det är ett tips!

 

/SK

 

Japp SK. Du har helt rätt. Pioneers plasma är sjukt bra, dock hade TS en maxgräns på 10K att shoppa loss för. Dessutom; http://www.aftonbladet.se/pryl/article4387250.ab

När det gäller inbränning så är det problemet i princip eliminerat på plasmaskärmarna.

Ska TS koppla laptopen till TV:n rekommenderas dock LCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med plasmor är väl att de drar mer ström, lite beroende på hur ljus bilden ska vara.

 

Just det, angående HD klassning. Så länge du bara tänker mata bilden med DVD eller normal digitaltv så spelar det mindre roll om tv'n är trueHD eller inte. Däremot, tänker du köra PS3, bluray eller HDTV så kan det vara värt de extra kronorna. Själv har jag undvikit att kolla skillnaden då jag inte har lust att byta TV just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1280x720P är HD-Ready

1920x1080P är Full-HD

 

Självklart så ska du ha en Full-HD.

Nej, HD-ready märkningen har inget med upplösningen att göra.

 

Min TV tex är HD ready men klarar 1080p(1920x1080)

Däremot har den ingen digitalmottagare(dvb-s, dvb-t, dvb-c) inbyggt, därav HD-ready(med digitalbox eller som i mitt fall, HD-tv-kort i htpc får man HD)

 

 

dvs HD-ready kan förutom 1080p och 720p även vara andra standarder.

"HD ready " says that the television can display an image from an HD signal, whether it is a 1080 or 720 line format. However, it makes no claims about the resolution of the screen itself. Some HD ready screens are as low as 480 line which is the number of lines in an NTSC (North American format) standard definition signal. The image quality will therefore be no better than SD even with an HD signal being delivered to it.

 

även fullHD benämningen är lite si som så...

The AV equipment manufacturing industry has adopted the term Full HD as the consumer friendly marketing term to mean the set is a safe purchase, and can display all available HD resolutions up to 1080p. The term is misleading, however, since it does not guarantee the set is capable of all available variants of the frame rates for the supported resolutions. Most notably, a Full HD set is not guaranteed to support the 1080p24 format, leading to consumer confusion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp SK. Du har helt rätt. Pioneers plasma är sjukt bra, dock hade TS en maxgräns på 10K att shoppa loss för. Dessutom; http://www.aftonbladet.se/pryl/article4387250.ab

När det gäller inbränning så är det problemet i princip eliminerat på plasmaskärmarna.

Ska TS koppla laptopen till TV:n rekommenderas dock LCD.

 

Dåliga nyheter.

 

http://www.pioneer.co.uk/uk/content/press/news/corporate_announcement_2009.html

 

EDIT: Kanske inte ska link'n'runna, Pioneer ska tyvärr lägga ner sin tillverkning av plattskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungs nya skärmar med LED-bakgrundsbelysning verkar ju också grymt intressanta men jag har inte koll på vad de kostar så här på rak arm. Troligen en bra bit över 10k.

 

Annars är ju ändamålen som du nämner (sport och film) klassiska starka sidor hos plasma-apparater. Jag har ändå känslan av att LCD är lite mer flexibelt och mer utav en framtidsteknik. Ifall man ska spela konsol eller koppla upp dator till TVn så får man bättre resultat med LCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla idéer och tips. Nu har jag iaf bestämt mig till 95% och kommer att köra på den här:

 

http://www.pixmania.com/se/se/1434161/art/samsung/lcd-tv-le40a656a.html?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

 

gissar du har via canal+ via kabel då?

jag antar du har nån sorts extern box med mottagare för dvb-c... för tv:ns inbyggda box har dvb-t tuner (digitala marknätet/Boxer)

 

annars finns tv:n i många olika tuner versioner...(jag köpte bara den analoga, och fixade HD med tv-kort)

 

analog

dvb-s satellit

dvb-c kabel

dvb-t marknätet

eller en kombination av ovanstående...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla idéer och tips. Nu har jag iaf bestämt mig till 95% och kommer att köra på den här:

 

http://www.pixmania.com/se/se/1434161/art/samsung/lcd-tv-le40a656a.html?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

 

Blir du säkert nöjd med. Men du har väl inte tänkt att köpa den av Pixmania? Dom har ju rätt dåligt betyg på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, såg det tidigare i tråden och Vrakman upplyste mig idag på dagen.

 

Dock så stämmer det ju fortfarande att om man ska köpa en plasma IDAG, så är Pioneers bland de allra bästa. Sen att man inte kan köpa en imorrn är en annan sak. :)

 

Om du har 10k som tak så skulle jag släppa tanken på 50" helt och köpa en bra 42a istället.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du säkert nöjd med. Men du har väl inte tänkt att köpa den av Pixmania? Dom har ju rätt dåligt betyg på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374

 

Skulle nog hålla mig till dustin, komplett, webhallen och liknande. snabbt och smärtfritt reparerade/ersatta varor under garantitiden... ifall oturen är framme är guld värt.

 

Kommer bli från dustin och inget annat :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...