Gå till innehåll

Positionsspel


HSvensson

Recommended Posts

Man har ju hört mycket om positionsspel hit och dit, men en fråga som slog mig igår när jag funderade på positionsspel på Shorthanded var:

 

När är en sen position bra? Före, eller efter flop?

 

Positionerna i SH (5pers):

 

Knappen

SB

BB

UTG

Cutoff

 

Före floppen är positionerna:

 

Knappen - bra

SB - bättre

BB - bäst

UTG - sämst

Cutoff - sämre

 

Eftersom UTG snackar först

 

Men efter floppen är positionerna i princip tvärtom:

 

Knappen - bäst

SB - sämst

BB - sämre

UTG - bra

Cutoff - bättre

 

Så...Om man ska göra en stretegi där man säger, dessa händerna spelar jag inte från tidig position osv. Vad ska man gå efter, före eller efter floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter floppen är det 3 gators bettande, och större bets, det svarar väl på din fråga ganska bra.

 

Jag tänker mig att positionen efter flopp är viktigare, eftersom det är fler satsningsrundor då.

 

Vettiga svar, men har det inte att göra med ens spelstil också? Har man en tight spelstil och spelar i princip bara top10 händer gör det inte jätte mycket om man agerar först pre-flop. Spelar man däremot aggro och stealar mycket pre är det viktigt att man agerar så sent som möjligt?

 

Jag är inte dum i huvet så fattar ju till 90% att det är efter floppen man menar, men ändå intressant att höra lite resonemang :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen har väl inte positionen runt bordet så himla stor roll, snarare positionen bland spelarna.. så det kan ju vara svårt att bestämma vilken range man ska ha från en viss position när man inte vet hur många eller vilka typer av spelare som är med i respektive hand. Om det bara är du, SB och BB i handen spelar det ju ingen roll vart du sitter EFTER floppen, däremot före.

 

Om du sitter i pos mot en tight lirare har du ju inte samma range som om du sitter i pos mot en lös lirare, även om du sitter på knappen båda gångerna. Däremot kan du ju ha en grundrange på varje position som du sedan öppnar upp eller tightar till, beroende på vem du möter. Make sense?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom dom inte fixat några cappade bord på fulltilt för 3bbs så föreslår jag att du ska tänka i banor kring position postflopp..men stackdjup avgör allt..

 

före floppen: vid mtts, SNGs: där sannolikhet att fi bakom plockar upp en stark hand får all betydelse, speciellt med grunda stackar. Även om du kollar på hur (bra) shortstackar i cashgames utformar sin preflopstrategi..

 

efter floppen: cashgames, och ännu större betydelse ju djupare stackar blir..ökade implicita oddsen ger positionen postflop mer betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...