Gå till innehåll

PLO8 - Omaha Hi/Lo, strategi för preflopspel?

Recommended Posts

Postad

Jag har precis börjat spela Omaha Hi/Lo. Blev ruskigt sugen att prova på efter att ha läst kapitlet i SS2 om det. Har gått upp och ner kan man lugnt säga. Började med att plussa ca: 10 inköp, backade sen nästan lika mycket. Tycker dock att det är enormt kul med något nytt, och det här är ju väldigt actionfyllt och roligt.

Tänkte ta upp bekymret med preflopspelet här jag tror nämligen att det är det jag vet minst om just nu. Postflop spelar jag rätt så basic, drar bara på nötterna och bara om jag har odds, betar hårt för att skydda mina händer (slowplay finns inte) osv.

Grndproblemet är att vad jag förstår så finns det inga "monster" preflop på samma sätt som i Texas. I Holdem har du ju 80% chans att vinna med AA, ingen hand i Omaha Hi/Lo kommer väl i närheten av det ens? Därför känns det svårt att "valuebeta" preflop. Förutom att man dessutom ger info om sin hand så känner man sig ju tvungen att göra ett "continuation bet" preflop.

En hand som A234 med ässet i suit till exempel, en extremt stark hand, den spelar man ju när som helst men... bör man höja med den? I tidig position också? Det är ju en draghand så man vill väl ha många motståndare som möjligt. Samtidig är ju i stort sett alla händer i Omaha draghänder.

Så som jag spelar nu så raisar jag i stort sett ALDRIG preflop. Sen spelar jag rätt så tight misstänker jag, i alla fall jämfört med de andra på lowstakesnivån. Spelar nästan aldrig en hand utan ett äss, om det raisas ska jag helst ha A2 eller åtminstone ett suited äss för att syna. I stort sett enda gångerna jag raisar preflop är om alla foldar och jag kan försöka sno blindsen, eller om jag har AAxx eller AKK eller nåtgot liknande, som jag har fått för mig funkar bäst heads-up.

När jag värderar en hand kollar jag typ såhär:

Har jag ett äss?

Någon 2:a eller 3:a?

Är ässet suited?

Några höga par?

Några höga kort?

Är handen "synkroniserad"? (TJQK till exempel)

Får jag några ja på de frågorna så kan jag tänka mig att spela handen. Finns det 7:or 8:or och 9:or med så räknar jag dem som minus.

Allt det här känns oerhört skakigt och illa underbyggt så feedback, idér och spekulationer mottages tacksamt ;)

* RP- QoS *

Postad

Flyttar in tråden till Övriga Pokerformer...

Det finns några olika system för O/8, det vanligaste är nog Hutchinsons, och det fungerar ganska bra om man är nybörjare.

Det du siktar på i O/8 (och i alla hi/lo-spel) är händer som kan scoopa, dvs ta både hög- och lågdelen. Ett sådant exempel är AA23 double suited, den bästa handen (tydligen diskutabelt, eftersom jag fick mothugg sist jag påstod det, men det är den eller A234 double suited).

Som du skriver finns det få riktiga monster, som man vill få in alla pengar med preflop. Däremot finns det gott om tomtar som tänker "WOW! A4 i handen! Lågdelen är min!" eller liknande, och gladeligen synar vilka höjningar som helst. Spelar du low limit är A2-höjningar nästan alltid +EV om du som du skriver vet vad du sysslar med postflop.

Något annat som det finns gott om är händer som inte är bra. A3xx t.ex. är mycket sämre än man spontant skulle kunna tro - du måste träffa tvåan, men varken esset eller trean för att du ska kunna vara säker på att du har nötterna. Du kan inte heller känna dig säker på att du drar till den bästa låghanden, och att inte veta om man drar till halva potten eller inte kan lätt bli ödesdigert.

Att du själv sorterat bra kort i höjd 7-T ungefär är bra. I vanlig Omaha är de ganska nice (särskilt suited) pga stegchansen, men om du bygger en stege i O/8 med dem kommer det antingen att finnas en låg ute (dvs du tar bara halva potten), eller så finns det en högre stege (typ AK eller KQ). I båda fallen är det klart -EV om du inte har stenkoll på dina motståndare.

En annan sak som underskattas alldeles för kraftigt i O/8 är vikten av position... granted, den är viktigare i vanlig PLO, men hur folk som fattar hur bra det är med knappen i Texas regelbundet glömmer bort det i O/8 begriper jag inte. Som du spelar nu skriver du att du knappt höjer alls, jag föreslår att du börjar höja med bra händer i sen position och fortsätter till sämre positioner allt eftersom du blir bättre. Det är troligen -EV på kort sikt, men målet måste ju vara att bli en komplett spelare med tiden. Höjer du inte med A234, esset i svit, kommer jag personligen att skicka iväg QoS på en Poledance of Death till dig (vilket du inte vill, så börja höj med den). Det är nästan omöjligt (nåja, men du fattar) att bygga en låg som inte är nöten med den handen, och du har stor chans att wheela eller bygga bättre stege (wheel = stege A-5).

En sista sak: ska du spela höga kort krävs det verkligen att de är väldigt synkroniserade. KQJT tycker jag nog själv är på gränsen, jag hade velat ha ett ess också. Är inte två av korten i samma svit slänger jag den nog beroende på position. Ditt mål med en hög hand är att ta enbart höghanden, och det gör du bara med en mycket bra hög, så dina starthandskrav för en hög hand måste vara rätt saftiga.

Hoppas att det besvarade dina frågor iaf... finns mer att säga men inget som jag spontant kommer på. :)

Postad

Jättebra post, tack för svaren.

Jag har nog övervärderat high-only händer tidigare lite, borde nog skärpa mig lite till där. Ska testa att miniraisa lite med A2 preflop om de andra korten också är skapliga, men det känns nästan onödigt att ge bort information i ett spel som är så extremt flopberoende.

Vad gäller position har du helt rätt. Jag känner igen min utveckling från Holdem. Ju mer man lär sig desto viktigare blir position, i början var det bara korten man tittade på, nu dumpar man händer UTG som man kan raisa med från knappen osv. Är långt ifrån det i O/8 ännu.

Tyckte Hutchinsons poängsystem var aldeles för komplext för att man ska kunna använda det rakt av när man spelar men man fick ändå en del tankar av att läsa det.

I kapitlet om Omaha High står det att man i stort sett aldrig ska raisa preflop i tidig position i Omaha, tycker du att det stämmer?

• 4 weeks later...
Postad

Hittade ett par riktigt bra strategisidor för O/8 som har hjälpt ytterligare. Plussar nu hyfsat stabilt på de lägsta nivåerna. Har fortfarande lite svårt att lägga vissa händer. Ett exempel:

Sitter med AA2Jds. Floppen kommer AT5 med två i min suit. Top set och nötfärgsdrag tillsammans med nötlågdrag alltså. Betar bara halv pott för jag vill ju ha synare. Turn är en 2:a så där sprack lågen men jag betar vidare, river är en 8:a... färgen kom inte. Nu blir jag lite orolig när jag inser att stege ligger så jag checkar. Killen bakom betar pot. Jag lyckas övertala mig själv att syna och visst har han hjulet. Sen att han inte raisar turn tycker jag är skandalöst dåligt av honom, ger mig gratiskort att sätte både färg och kåk, synd att man är så pantad att man betalar av bara.

Roligast idag var dock en kille som satt sig hyfsat nyligen. Han raisar pot preflop, får några synare (inte jag), sen betar han pott på en 9 high flop. Turn parar sig 9:an och han check-raisar all-in, och fläker upp den grymma starthanden AAA5. Man kanske ska kolla reglerna innan man sätter sig vid ett nytt pokerbord? :lol:

Postad
Top set och nötfärgsdrag tillsammans med nötlågdrag alltså. Betar bara halv pott för jag vill ju ha synare.

Först och främst, kul med en till som gillar Omaha Hi/Lo! :D

Vi är ju tyvärr inte så många....

Jag gjorde likadant igår i samma situation. Turnen gav en möjlig stege och då är det ju tyvärr så att det oftast är någon som har fått in den. Frågan är om man inte ska beta pott för att låta dem betala dyrt för att få in den. Har man tur så lägger sig någon spelare som annars skulle ha fått in stegen.

När det gäller starthänder så vill jag gärna ha en hand som A234 så klart, men gärna A236. Det optimala är ju att få in lågen samtidigt som man får in en stege. En 6 kan ju göra att när Fi har A2345 och har lågen med dig och hoppas på en split, så sitter man men nötstegen och får 3/4 av potten. En annan starthand som kan bli bra är A2 och 66 eller annat par under 8. Drömmen är ju då att dra på lågen med ett kort som samtidigt har gett dig trissen.

När det gäller att höja så håller jag med om att det inte är helt klart vilken strategi man ska ha. Jag höjer med kort som har potential att skopa, men jag höjer inte ut folk. Hur ser du på det?

Postad

Gillar också PLO8! Bra post av devalanteriel. Jag ville egentligen bara påminna om att man kan scoopa på ett annat sätt också, nämligen genom att vinna höga sidan när det inte finns någon låg. Det höjer ju värdet på synkroniserade höga starthänder, och det är lätt att lägga dem om det kommer en låg flopp.

Sen håller jag med om att det är svårt att "värdehöja" preflop, eftersom man aldrig är nån tydlig favorit. Men det är säkert viktigt att göra det, så man får väl plocka ut ett antal händer som man höjer med, helt enkelt. För att variera och sätta press snarare än att värdebeta.

Postad

Tycker att AA-händerna känns mer och mer värdelösa. Jag brukar limp/re-raisa med dem om de innehåller något hyfsat vettigt, t.ex AAQ4s. Idén är att få in pengarna preflop medan jag är favorit (om nån raisar), eller enkelt kunna slänga handen om jag missar (vilket är oftast). Tror dock inte jag vunnit en enda gång då jag fått in mycket deg preflop. De gånger man inte hamnar all-in har man ju halva stacken inne och känner sig committed, floppen kommer utan ett enda drag så långt ögat når och nån tomte som man har note "Bluffar ofta!" på betar ut... usch för preflop-raisar!

En av gångerna blev jag synad av en kille som hade QQ92ss, kan det verkligen vara en rimlig syn han gör? Nu floppade han ju setet och fick betalt men jag tyckte det såg ut som en riktig skräphand när han fläkte upp den... över huvud taget ser jag mycket folk spela höpa pocketpar som om det vore stål. Själv slänger jag KK om inte det övriga två korten antingen ger en bra låg eller hög... KK23 spelar jag, och KKTJ, men aldrig KK74 och sånt som man ser folk trycka in degen med.

Är det många som spelar A4 förresten? Kan inte bestämma mig för om den ska ner i mucken direkt eller om den kan spelas i position i oraisade potter.

Postad
Är det många som spelar A4 förresten? Kan inte bestämma mig för om den ska ner i mucken direkt eller om den kan spelas i position i oraisade potter.

Muck! Du drar ju till fjärdenätterna bara

A2, A3 och 23 är bättre

Postad

Gaaaah!!

Tappade precis en stack till med dessa jävla AA. AAK8ds den här gången. Limp/rr, halva stacken inne preflop. Okej, that's it! Inget mer sånt med AA. Limp/syn och sen i mucken om man inte träffar quads!

Tack för det Ola, då åker A4 oavkortat i mucken om det inte finns väldigt förmildrande omständigheter hädanefter. :)

Ska nog sluta skriva och spela samtidigt, synade precis och blev scoopad, trodde jag hade nötlågen när det inte fanns någon låg :o

Postad
Limp/rr, halva stacken inne preflop.

Är det inte jäkligt dumt att få in precis halva stacken preflop? öppna med en höjning så du antingen får en billig flopp (när de andra synar) som du kan släppa om du missar, eller så du får in hela stacken om nån får för sig att höja din öppning.

Postad

AA är en livsfarlig hand i Omaha Hi/Lo. Det gäller att glömma allt Hold´em tänk när man har dom.

Även när man träffar trissen på floppen så gäller det att fylla upp dom till en kåk för att det ska kännas tryggt. Ofta finns det ju fina drag ute, så en syn när man gör ett pottbet är ju standard. Det finns inte många kort som man vill ska komma på turnen, desto fler kort som kan tvinga en att lägga handen. Just det är väl extremt viktigt i Omaha Hi/Lo, förmågan att lägga handen när man är slagen.

AAxx är ingen bra hand. Det är xx som avgör handens värde. KKxx och QQxx är samma sak. Höga par, men inget mer, alltså måste xx även här verkligen vara av värde.

Omaha Hi/Lo handlar i stort om starthänder, bra tålamod och disciplin. A :diamond: 2 :diamond: A :club: 3 :club: sägs vara den bästa starthanden. Jag har spelat rätt mycket Omaha Hi/Lo senaste månaderna och således sett många starthänder. En gång har jag fått den handen och vad händer? Floppen helt fel och jag lägger mig direkt. ;)

Postad
Limp/rr, halva stacken inne preflop.

Är det inte jäkligt dumt att få in precis halva stacken preflop? öppna med en höjning så du antingen får en billig flopp (när de andra synar) som du kan släppa om du missar, eller så du får in hela stacken om nån får för sig att höja din öppning.

Väldigt bra poäng.. hade jag inte tänkt på.

Har haft A234 3 gånger totalt sedan jag började spela, en gång kom en 7:a på floppen (face card turn), övriga gånger var det broadway floppar. Precis den grejen gör att jag helst inte vill ha in pengar preflop, svagt av mig antar jag men jag känner mig fortfarande alldeles för osäker.

Det positiva är att det verkar finnas en hel del spelare som är ännu sämre än jag flr jag har lyckats plussa hyfsat stabilt ett tag nu på lägsta nivåerna :lol:

Helt sant detta med att lägga händerna, just nu lägger jag mig ungefär hälften av gångerna som jag "vet" att jag är slagen, ska försöka jobba upp den frekvensen. Samtidigt ser jag folk pot-beta bara nötlågen, eller utan låg med en hög som Top Two, då blir man lite sugen på att syna med sin triss eller stege...