Gå till innehåll

Nedsatt hyra? - buller och vibrationer

Recommended Posts

Postad

Det är så att ett stort bygge med mycket buller och vibrationer har påbörjats 50m från min bostad.

- Är det möjligt att ansöka om nedsatt hyra iom detta och finns det någonstans jag vända mig för att få hjälp?

- Vilka lagrum kan vara aktuella att hänvisa till?

- Hur stor procentuellt sätt kan en nedsättning bli så att jag vet om jag skall gå vidare med detta eller inte?

Mvh,

Erik D

Postad

När jag bodde på studentrum 97-99 så satte de igång med att uppföra cykelskjul och göra om stenläggning etc rätt utanför mitt fönster. Tog säkert 3 månader och de skämdes inte för att börja väsnas kl 0630 varje morgon. Fick nada hyressänkning.

Men, vänd dig till värden i första hand och påtala att du upplever olägenheter. Vet inte om du har några rättigheter egentligen men han/hon borde ju kunna ge dig svar.

Postad

För massa år sen berättade morsan att en väninna till henne som jobbade natt på sjukhus och således sov på dagarna hade omfattande renoveringsarbeten i sitt hyreshus. Var såklart lögn i helsicke att sova dagtid pga allt oväsen så hon klagade hos värden som blev tvungen att fixa fram en ersättningslägenhet i ett annat hus som hon kunde sova i på dagarna.

Vet inte hur relevant det här är med just dina problem, men det skadar väl inte att gnälla hos värden. Skadar nog inte heller om du har en bra anledning varför bullret o skakningarna stör dig så mycket.

Postad

Flyttat till ett hyreshus där det renoveras o grejjas mycket. Pågått o drygt 2 månader. Får en hundring nersatt på hyresavin... (Allt detta var dock fixat av hyresvärden innan jag flyttade in etc) Så någonstanns där?

Är inga dåliga vibrationer de kan få till med slagborrar!

Postad
Flyttat till ett hyreshus där det renoveras o grejjas mycket. Pågått o drygt 2 månader. Får en hundring nersatt på hyresavin... (Allt detta var dock fixat av hyresvärden innan jag flyttade in etc) Så någonstanns där?

Är inga dåliga vibrationer de kan få till med slagborrar!

En hundring? LOL! Det verkar ju helt idiotiskt lite pengar för såna olägenheter..:lol: