Gå till innehåll

FL - Alla foldar fram till blindsen preflop!

Recommended Posts

Postad

Har funderat ett tag på hur man ska spela om man sitter i small blind och alla foldar fram till en. Hittils så har jag gjort så att jag har höjt med många fler händer som jag i vanliga fall bara skulle callat, och callat med händer som egentligen skulle kräva fler limpers. Hur tycker ni att man ska spela i det läget? Vad Tycker ni t.ex att man bör göra med KQ, JQs, T9s, 76s, Ax, Axs?

Bör kanske tillägga att jag spelar micro-limit.

Postad
Eftersom alla andra foldat så skall du spela alla händer som ger EV mot en slumpmässig hand på BB. Dvs du gör rätt.

Riktigt så enkelt är det nog inte tyvärr. Detta pga raken. Är det en hög rake så kan jag tänka mig att det kan bli rätt att lägga ner dom mest marginella händerna istället för att spela dom.

Postad

Av de händer du räknar upp tycker jag du skall höja alla utom 76s som jag tycker är en fold. Är raken hög eller du känner att BB är svårspelad kan du möjligtvis också lägga T9s, övriga är ganska självklara höjningshänder.

Rekomenderar att höja med ungefär följande minikrav. (Höj alla händer du spelar.)

44

A2s, A2o

K2s, K8o

Q7s, Q9o

J7s, J9o

T8s

Är BB bättre än du postflop bör du tighta upp en del, är han rejält sämre kan du spela fler än dessa.

/Bjorn

Postad
Av de händer du räknar upp tycker jag du skall höja alla utom 76s som jag tycker är en fold.

Men du kan ju inte lägga stackars 76s, den är ju skitfin!

Är raken hög eller du känner att BB är svårspelad kan du möjligtvis också lägga T9s, övriga är ganska självklara höjningshänder.

Någon jäkla måtta får det vara, man lägger helt enkelt inte T9s heads-up mot stora mörken. 3:1 i odds för en syn ju.

Själv kör jag med en blandad strategi heads-up i lilla mörken, alltså jag synar bara med en hel del händer. Detta av följande anledningar:

a) En smart spelare i stora fattar vad jag håller på med om jag höjer 100% av händerna jag spelar där och reraisar därför liberalt samt respekterat inte heller i någon större utsträckning mitt floppbet. Och då försvinner en stor del av värdet med min aggression.

b) Jag bygger en stor pott när jag själv inte har position.

c) Jag kan inte spela alla de händer som bara är värda en syn i lilla mörken om jag höjer alla mina bra händer.

Så därför limpar jag med en hel del händer såsom 65o och även AA/KK när jag öppnar från lilla mörken. Dock är den strategin en aning trubbig och behöver finslipas rätt ordentligt så att min limp-HD och höj-HD inte blir alldeles obalanserade.

Rekomenderar att höja med ungefär följande minikrav. (Höj alla händer du spelar.)

44

A2s, A2o

K2s, K8o

Q7s, Q9o

J7s, J9o

T8s

Känns alldeles för tight, jag skulle lägga till 22, K2o, Q2s, Q7o, J6s, J8o, T6s och 64s.

Är BB bättre än du postflop bör du tighta upp en del, är han rejält sämre kan du spela fler än dessa.

Det är ju inte riktigt sant, beror ju på vilket sätt han är sämre. Jag tror ju inte att det är så lyckat att spela ett gäng extrahänder mot någon som är överaggro och envis.