Gå till innehåll

JohnH


JohnH

Recommended Posts

Hej,

 

Ger mig in i dagböckernas värld och ska se vad det kan ge. Har följt dagböcker ett par år. Planen med den här är att fortsätta spela enbart livepoker, mestadels cosmopol. Försöka analysera mina bästa/sämsta spel lite mer och inte bara logga kronor.

 

Jag har spelat poker i ca 12år så man kan säga att jag är gammal i gemet. 33år fylles i år. Utbildad ingenjör och har jobbat 6år nu på samma firma där jag turligt nog nu är delägare.

 

Jag är inte bara ovanlig på det sättet att jag inte är ekonomisk oberoende efter så lång tid av poker utan att jag också började med livespel för att sedan hitta internet. Live så spelade jag troligen bort 30-50000 under de första 2 åren. Detta skedde i gangsterns högborg, Borlänge. Detta finansierades dock ej av knark eller inbrott utan av något som gick något bättre... dvs börsen.

 

Jag spelar idag med samma summor som jag började med men har nu, efter långsamt uppgraderande av pokerförståelse, förstått innebörden av positionspel, odds och money management. Efter 6år i sthlm så hittade jag in på Cosmopol. Detta var förra året. Resultatmässigt så gick det tipp topp med ett snitt på knappa 600kr/h. Jag siktar högt och hoppas hålla över 500kr/h även detta år. I snitt har jag spelat 4ggr/månad så det är ingen monstergrind som jag kör på med. Fokuserar på lönehelger och helgen därefter. Därav kanske ni fattar hur jag kan ha haft turen att ha så bra "lön". Det är inte de vassaste knivarna som hittar dit dessa dagar. Om jag mot förmodan når 70.000 i Juli på det sparsamma spelandet så blir det first time in Vegas. Vore kul att åka dit och göra stan + att jag har ett litet monetärt mål med spelet. Jag tror dock inte att jag är så stressad av en sådan grej. (edit: skramlade ihop pengarna i okt09 så vegas är spikat 2010... bättre sent än aldrig :))

 

Orosmomentet är att det varit påtagligt dåligt med folk där senaste tiden men så länge jag håller mig till lönehelger bör det inte skita sig helt. Sen ska jag ärligt säga att ca 2-5pers runt bordet är lika bra eller bättre än mig. 50% ser mig som tight 50% som lös. Vilka får ni räkna ut själva.

 

Varför bara lönehelger? Jag har annat för mig och jobbet tar sin tid. Skaffat fjälla och ska köpa nytt boende(Noterbart är att fjällan har full förståelse för pokern och det är ok att jag är borta och jobbar helgnätter ibland. Giftasmaterial alltså!). Poker ska vara roligt och spelas det för mycket så tappar det sin charm. Iaf i min värld. Det räknas dock som jobb när jag styr kosan mot Kungsgatan. Ett roligt jobb.

 

 

 

 

 

Livespelet och lite övriginfo

Går hem om jag hamnar i spannet; minus 5000-6000kr eller när siste man drar.

 

Jag ska försöka komma ihåg att ta en 20min promenad om det går kattskit och ändå lufta minst 5min om det går kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tacktack!

 

Jag har under 3v betat igenom Caros book of poker tells. Ingen höjdare men nån enstaka liten grej var av värde... men mest värde är väl att jag går i banorna av att just försöka notera mer vad jepparna gör runt bordet.

 

Jag själv är rätt mycket stoneface men har ju blivit sönderläst av ett par stycken... tackar dock för att några gett mig feedback. Dessa har svårt att låta bli att tala om att de är bra på att läsa folks spel... eller att de noterat förändringar i andningen osv.

 

Dessutom vägrar jag fippla med markerna. Vissa ser ju mig därför som nybörjarjare vilket jag givetvis är glad åt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ett annat orosmoment är givetvis mitt låga antal timmar poker/månad. Man tappar lite koll helt enkelt...

 

Vinsten är att jag spelar så sällan att jag gladeligen kan sitta och folda och få igång snacket utan att lacka ur på antalet händer/h. Kompensationsläser lite pokerböcker de gånger jag bor hos damen i veckorna då jag får 30min läsning enkel resa.

 

Suget efter poker är enorm men jag har lyckats tygla mig från internetpokern nu i 9månader. Jag har istället fått en hyggligt bra fysik tack vare gymande och längdskidor under höstvintern. Har även spelat golf en gång i tiden och har 10års pingpongtävlande i bagaget. Dvs, jag har räksicekropp av allt sportande. Målet på allt det här sportandet är en vasaloppstid på drygt 7h.

 

En annan konstig idé jag fått för mig är att måla tavlor. Går det skitdåligt med pokern så smyger jag undan resultaten och lägger upp tavlor i dagboken och hoppas nån dum jävel vill köpa så jag har råd med maten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21.00-04.45

 

Summering

Tight och inga händer på 2h. Fick iof in degen preflop med :Kc::Ac: mot 22. Givetvis fick 22 stå. Nere och vänder på -3800kr. Smyger ihop lite marker och kan börja spela. Går kanon mellan kl 02-03 och 04-05. Jag var sjukt fokuserad hela tiden och gör en av mina bättre dagar. Bra foldar (tror jag) och ett par bra syner.

 

Resultat 843kr/h

 

Kör matpause kl 10.30 innan jag byter bord första vändan. Kör en 10min promenad 01.30.

 

Börjar med att sitta på bord 3 (min spelstil: megatight) --> 8 (tightaggro) --> 2 (bully) --> 6 (bully)

 

Extremt hoppigt men det försvann värde och jag behövde flytta helt enkelt.

 

 

 

Fisksynaren John!

 

Hero: 1900 (tightast i stan just för tillfället)

Pos4: 3000 (Inte sett något spel från denna)

 

Pos 4 syn

Pos 5 syn

Hero pos 7 raise 180 med :Jc::Js:

Pos 4 syn

 

flop :Ad::8d::8c:

Pos 4: check

Hero: check

 

turn :Th:

Pos 4: bet 300

hero: syn

 

river: :4d:

Fi: bet 400

 

 

 

AggroJohn

 

Hero: 4200

Pos1: 3600 (bully vid bordet. Spelar ut de flesta postflop. Han har kört ut mig ur ett par potter. Jag har dock nyss checksyna med mitt sett mot honom på river då 3e hjärtern kom... blixt 1200pottbettet.. SYYYN)

 

Straddle

 

Pos 4 syn

Pos 5 syn

Hero pos 7 raise 260 med :8c::Jc:

Pos 1 syn

 

flop :Ah::Jd::5c:

Pos 1: check

Hero: 500

Pos 1: syn

 

turn :8h:

Pos 1:check

hero: 1200

Pos: AI

Hero: syn

 

river: :4d:

 

 

 

Sistatimmenspelen...

 

Pos:4: 9000

Hero: Pos:5: 10500 (visat 2 fina bluffar nyss.. ny på bordet)

Pos: 7: 6000

Pos:8: 1600 (trött och ser sliten ut. kl är 04.10)

 

Hero: :Qs::Ks:

 

Pos 4: syn

Hero: 220

Pos7: syn

Pos8: syn

Pos4: syn

 

Flop: :Ac::Qd::2d:

 

 

Pos 4: check

Hero: check

Pos7: check

Pos8: check

 

 

Turn: :7h:

 

 

Pos 4: check

Hero: check

Pos7: check

Pos8: 1000

Hero: syn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina händer är väl ganska standard CP Monopol??

(utom beloppen förstås, aggro & synmuppa med junk/halvbra är så himla vanligt)

 

Kanske ses på fredag om stasiväktarna släpper in mig.

 

Lycka till med spelet.

 

EDIT: Spelat No Fold´em Hold´em exakt en hand på CP Monopolet medans jag väntade på DC 20/20.

 

Ska nog testa 2-kortspoker nästa gång jag blir insläppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände inget roligare än det där. Möjligen att jag raisade typ med :Qh::5h: och betat ut på oträffad flopp och fått AI omslag... och kastat korten. Spelade äckligt diciplinerat... oftast.

 

I övrigt finns noteringar av kvällen som:

-Bjöd på 2 bärs för att läta upp stämningen

-Hjälpte nybörjare med hur det funkade

-Guidat annan ny kille med vad stringbet är som han alltid lyckas med

-Träffat rainman (lite off snubbe som raisade AKpre tidig pos och fick 2syn. Flop AQT. Checkfoldar blixt och betaren på flop visar upp floppad stege. )

 

Bord 2

När jag flytta till bord 2 så försvann 6 spelare. 6 Shortstacks dök upp. 2 kändes som de spelade ihop. En av dem lackade ur på att jag var långsam i spelet och han tyckte jag stekte när det låg 60kr i potten. Började bli lite dålig stämning. Jag talade om för honom 1minut senare att det vore bra om han slutade agera out of turn. Han la in sina kort innan polaren till höger om honom hade agerat. Säkert 6-8ggr. Jag frågade efter nytt bord. De synade ofta höjningar pre samtidigt. . En vända blev de själva efter flopbet + syn av andra... ena checkade på turn och den andra kastade korten.

 

Dagens read på en regular: Spretade med höger lillfinger vid bluff.

 

 

Snart dags igen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sket sig!

 

Gjorde ett par dåliga spel, missar och mindre smarta drag. Fick kommentaren att jag såg sliten ut av en trevlig reg som jag brukar snacka med. Sov jävligt dåligt efter fredagens spel men jag är ju tvungen att spela.

 

 

Start 20.50, bord 2

 

Foldade 40händer och lessnade på bullyn som synade 80% av alla höjningar pre och höjde om ingen annan lagt in en hög med marker. Jag lessnade i BB med den sköna handen :Js::3d: när bullyn gjort sin vanliga höjning i mittpos 160. In med 500 och han synar. Jag har i detta läget inte ens koll på vad jag har på näven och lägger in 800 då det var ursprungsplanen, bullyn degar och jag synar. Flopen var :Jh::4c::5d: innan degen åkte in. Turn :3h: River :Tc:.

 

Bra stämning kring bordet när mina kort åker upp! Bullyn muckar. Bullyn vinner dock tillbaka ett par potter senare då min TPGK inte håller mot hans tvåpar. Spelar dock likadant alla dagar i veckan mot den killen.

 

 

Går upp till 5500 och tar en 30min promenad. En höjdare är att vakten frågade hur det stod till med mig när jag kom tillbaka. "Jävligt bra om jag får komma in". Flinade och sa att jag nyss gick ut för att ta luft och har 0promille i kroppen. Han var inte road av min kommentar.

 

 

När jag kommer tillbaka har det kommit in nån ny person men merparten ser ut som det gjorde innan.

 

 

00.30

 

Hero i sen pos: 5300

sb: 4900 (ung oerfaren kille)

Mittpos: 2100 (Ny och spelat urusel sina 10min han setat vid bordet. Ex: en höjer 120 och han höjer till 1000. Nästa pott: en höjer 140 han degar in och får syn.)

 

Hero: :7h::7s:

 

Mittpos: 120

Hero: syn

sb:syn

 

Flop: :3c::7c::Ac:

sb: 200

Mittpos: degar

Hero: degar

sb: degar

 

 

Jag satte sb på :Kc:, A3 eller 33 så jag valde att dega.

 

Mittpos satte jag på ickeklöverkort. Som bäst AK.

 

När sb synar med darrig röst så vet man att man bara har ett par outs. Nötflush och inget kommer. Värt att notera att jag missat att sb tripplat stacken i föregående hand då jag tog en banan. Jag hade nog säkert spelat likadant oavsett. Galet?

 

Bra spelat av lillkillen som betat ut med nötflushen. Han lämnade bordet och skulle köpa en dator för pengarna. Första gången han spelat live. Kul start!

 

Börjar om med nya slantar. Satt brevid en trevlig kille som jobbade på svenska spel som projektledare. Vi satt och snackade skit och skrattade friskt. Precis innan föregående pott frågade jag vad han ville ha från baren. "Passar på att svara ja för det är inte många som sett mig ligga plus". Han vände dock på steken när servitrisen kom och bjöd på en öl. Min enda ska väl även sägas.

 

 

Gör strax efter mitt sämsta spel (om man nu inte ogillar föregående också)

 

sb:4000 (tight)

Hero: 2700 (sen pos med :Qs::Qd:)

 

Hero: 200 (kom 3syn innan)

sb 600

Hero: degar

 

 

Byter bord till nomero 8

Här sitter proffset bosse, dilba och ett par regulars som jag aldrig spelat + en jag brukar heja på. Kommer in med 2000 och har tänkt köra shortstack i max 1h med tight/AIspel. Bosse har 10inköp, cosmokompisen sitter på 8 inköp, ett par andra sitter på 2-5inköp. Spelet är hårt.

 

Jag kollar 6potter och får :As::Kd: UTG.

 

Synar och VET att andra kommer göra jobbet.

Raise 140 i sen pos och syn av knappen.

Hero: 800

Första raisaren ställer

Hero synar

 

Flop: :Tc::5c::2h:

 

Han visar :Ac::Qc:

 

Turn: :8c:

 

 

 

Hem och sova!

 

 

Tot09: 71kr/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morgon är det dags igen. Då ska tomtar som höjer hela tiden obehindrat få fortsätta med det tills jag får lite bättre än :Jc::3h:... i risig position. Är jag trött ska jag åka hem. Notera hur mycket folk har i högarna framför sig innan jag ger mig in djupt. Ge fan i att ge bort marker till tightaste spelarna.

 

Är det här helt nytt för mig eller är jag bara dum i huvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 första timmarna: Synar ner en bluff. Blir nersynad med en bluff. 55 och en KQo är mina topphänder dessa timmar. Inte ens 95suited. Helt kall.

 

 

Det sitter dock en donator till höger om mig som öser in pengar på helt hysteriskt dåligt spel. Han är inte bara dålig, han är även ganska full kring kl 24. Hans aktivitet minskar kring kl 1.

 

Jag lyckas vända 2 inöp back till lillplus när jag lämnar in kl 01.30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 första timmarna: Synar ner en bluff. Blir nersynad med en bluff. 55 och en KQo är mina topphänder dessa timmar. Inte ens 95suited. Helt kall.

 

 

Det sitter dock en donator till höger om mig som öser in pengar på helt hysteriskt dåligt spel. Han är inte bara dålig, han är även ganska full kring kl 24. Hans aktivitet minskar kring kl 1.

 

Jag lyckas vända 2 inköp back till lillplus när jag lämnar in kl 01.30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...