Gå till innehåll

Hand histories 2009


Buffe

Recommended Posts

Här är mer principen jag är ute efter. Hur spelar man träffat ess mot en dragig bräda som här? Detta är alltså första handen i en turbo 22:a

 

 

 

Seat 4: 5432Fold (1,500)

Seat 5: Buffstah1 (1,500)

Seat 6: Winkie45 (1,500)

Seat 7: chrislateur (1,500)

Seat 8: BARS of BINGO (1,500)

Seat 9: jose0356 (1,500)

doc_rookie posts the small blind of 15

dela84 posts the big blind of 30

The button is in seat #9

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Buffstah1 Ace of DiamondsJack of Spades

laruegg folds

5432Fold folds

Buffstah1 raises to 90

Winkie45 calls 90

chrislateur folds

BARS of BINGO folds

jose0356 calls 90

BARS of BINGO has returned

doc_rookie folds

dela84 folds

*** FLOP *** 7 of Spades8 of ClubsAce of Clubs

 

Här är väl standard att betta vidare? 210 i 315-pot känns ganska lagom.

 

Buffstah1 bets 210

Winkie45 has 15 seconds left to act

Winkie45 calls 210

jose0356 folds

 

 

*** TURN *** 7 of Spades8 of ClubsAce of Clubs4 of Hearts

 

Det är här det är intressant tycker jag! Ska jag betta vidare, och i så fall hur mycket? Observera att ett sunkigt stegdrag satt men inte färgen. Jag valde iaf att inte ge honom gratiskort. Hade jag checkat hade jag ju inbjudit till floatplay. Vad ska jag då göra om han bettar typ 500 t ex?

 

Buffstah1 has 15 seconds left to act

Buffstah1 bets 510

Winkie45 has 15 seconds left to act

Winkie45 has requested TIME

Winkie45 raises to 1,200, and is all in

 

Lovely. Precis det jag inte ville se. Nu ska jag alltså lägga in 700 i 2400-pot med AJ... Finns folden? Jag tycker inte det. Iaf inte i en turbo.

 

Buffstah1 calls 690, and is all in

Winkie45 shows 7 of Clubs7 of Diamonds

Buffstah1 shows Ace of DiamondsJack of Spades

*** RIVER *** 7 of Spades8 of ClubsAce of Clubs4 of Hearts4 of Spades

 

Winkie45 shows a full house, Sevens full of Fours

Buffstah1 shows two pair, Aces and Fours

Winkie45 wins the pot (3,135) with a full house, Sevens full of Fours

 

Det jag vill veta är om ni tycker det finns andra sätt att spela den här eller är den självklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej

 

Jag tycker också att det här är tokintressant, eftersom det ju faktiskt gör skillnaden mellan att åka eller inte åka första handen i en turre.

 

Såhär ser jag på saken.

 

1. AJos. Trippling pre. Du har lagt in 90 av 1500 marker. Man vill inte sätta sig i en situation här som gör att man åker. Fatta att åka med AJos första handen. Det är inte bra, det är inte kul. That being said, det är inte många händer du åker mot. Jag tycker att det intressanta är turnen, floppen känns rätt standard och en check där är väl sällan super(?). Betta pot tror jag är direkt dåligt.

 

När du får call och turn är "blank" så har du alltså 1200 kvar och potten är på 740? Ställningen är som förut, men han var villig att syna dig på floppen. Vad skulle du synat med där? Typiskt är färgdraget, ett träffat set, eller AT eller tvåpar. Om du bettar här är du commitad. Om du checkar kan du hitta folden.

 

Om du checkar och han checkar, och river kommer färg, kan du checka igen, och sen syna hans bet. Du kanske då har kvar säg 500. Bara en 1/3 av startstacken men det är iallafall inte helt kört.

Om du checkar och han bettar pott, känns det starkt, han offrar hela sin turneringsexistens på känslan att du är svag + lite outs kanske.

Om du checkar och han bettar typ halv pott däremot kan du syna och checka rivern igen. Här kanske du får +EV på inducerad bluff?

 

Vi utgår här ifrån att du måste syna en allin om du bettar 500, därmed bettar du här för folds eller för call.

Om du bettar ut 500 vilken hand synar han med som du slår? Han kommer bara ha 700 kvar sen, och du är först att agera på rivern. Har han färgdraget kan han lätt lägga den, men outsen till färgdraget är ju bara 20%. Synar han verkligen med 500 och spara 700 här?

Har han ett sämre ess tror jag att han här antingen lägger sig eller går allin. Förmodligen hittar han folden.

 

Om du bettar ut 350 istället kan han syna med AT t ex, synar definitivt med färgdraget. Problemet är att han nog synar med alla de händer du ligger under mot med, förutom den ännu inte sagda men möjliga AQ vilken han nog trycker med. Tror ändå att om du ska betta här är det ju för att du tror att du leder, och då är detta bet det enda du får ut något mer av. Bettar du mer blir enda effekten att du commitar dig mot någon som leder eller att du tar hem potten här och nu mot de som kan dra ut dig.

 

Om du bettar 350 och han synar och rivern träffar färg har du 850 kvar, och potten är på 1440. Check-folda! Tror du verkligen han tänker bluffa den med AT?

Om du bettar 350 och han synar och rivern är "blank", check-syna.

 

hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter, tackar!

 

Jag är inte helt hundra på vad du förespråkar (som vanligt) men jag håller med dig om att ett bet på 350 är bättre än mitt på 500 då jag inte är lika commitad men han fortfarande får fel odds för att jaga färg. Jag gillar verkligen inte förslaget att checka turn och sen om han checkar turn att betala av när färgen kommer. Vad slår jag då liksom?

 

Problemet med att checka turn är ju att jag sitter och hoppas på en check bakom. En av få händer som checkar bakom är ju dessutom färgdraget som jag då ger gratiskort. Om jag sen viker mig mot bet (håller iofs med om att potbet är starkt) så har jag nog spelat AJ så vekt som man bara kan. Han floatar ju mig och bettar när jag är svag. Samtidigt kanske man inte ska överskatta fi men ändå.

 

Sen håller jag inte riktigt med om rangen. Jag tror att det är ganska vanligt att sämre ess synar den floppen. Om han t ex har A6 så plockar han dessutom upp stängt på turn och skulle definitivt kunna betta den mot min check. Att han sen bara synar flop antyder ju oftare färgdrag än set (han spelade den bra) vilket innebär att jag borde betta igen tycker jag. Jag tror verkligen inte han har AQ då han väl borde raisat antingen pre eller på floppen med den? Folk aggrar ofta med den vad jag har märkt.

 

Sjukt svårt läge som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funderat över helgen och kommit fram till följande:

 

Pre och flop är typ jättestandard, turn-beslutet är det svåra.

 

Jag håller med Andreas om bet-sizen på turn. Du bettar 510 och committar dig så pass så att du måste syna när han ställer. Ett bet kring 350 verkar mer rimligt, då behåller du ändå så pass mycket marker att du kan hitta folden. Enda problemet är väl att motståndaren kan läsa av att du bettar lite som svaghet och är villig att pusha där som bluff. Fast det kanske inte är jättevanligt?

 

Andra alternativ är:

All-in, känns för aggro

Check, känns för vekt

 

Jag tycker du spelar den ok, det är ju ändå turbo. Men 350-bettet är nog det spel jag föredrar.

 

Annars tycker jag att Andreas skrev ett rätt bra inlägg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en HH som fungerar som lite skryt men även för att visa hur jag kan spela på FT (dvs lite taktik). Är dock nog första gången på länge jag vågat göra just så här. Readen på fi var att det var ett aggro, därav spelet.

 

 

Full Tilt Poker Game #14307770669: $24 + $2 KO Sit & Go (105293861), Table 7 - 600/1200 Ante 150 - No Limit Hold'em - 18:05:57 ET - 2009/08/27

Seat 1: Buffstah1 (24,190)

Seat 2: ford 78 (12,800)

Seat 3: TD-Trojans (18,630)

Seat 4: Nonsense Luck (39,918)

Seat 5: The23Game (17,950)

Seat 6: tronna333 (23,285)

Seat 7: Runeribe (60,440)

Seat 8: bigbob79 (15,898)

Seat 9: hummlabielle (56,889)

Buffstah1 antes 150

ford 78 antes 150

TD-Trojans antes 150

Nonsense Luck antes 150

The23Game antes 150

tronna333 antes 150

Runeribe antes 150

bigbob79 antes 150

hummlabielle antes 150

The23Game posts the small blind of 600

tronna333 posts the big blind of 1,200

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Buffstah1 10 of Hearts4 of Spades

Runeribe: ty

Runeribe folds

bigbob79 folds

hummlabielle folds

Buffstah1 raises to 3,600

ford 78 folds

TD-Trojans folds

Nonsense Luck has 15 seconds left to act

Nonsense Luck raises to 8,000

The23Game folds

tronna333 folds

Buffstah1 raises to 24,040, and is all in

Nonsense Luck has 15 seconds left to act

Nonsense Luck folds

Uncalled bet of 16,040 returned to Buffstah1

Buffstah1 mucks

Buffstah1 wins the pot (19,150)

 

Hihi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bravo!

 

eller? Hmm... JA är han aggro och bra lägger han sig med sin ingenting-hand iaf. Och han hade ju definitivt rätt stack för det också. 8000 hade han råd att förlora men inte 24000. Tror du en bra aggro snubbe lägger säg 88 eller AJ här?

 

Är det kanske så att folk som aggrar gör det oftast med skit, när de får spekulativa händer eller hyfsade händer så synar de dig bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

50.00/100.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 7 september 2009 21:22:27

SR Augustifinal (Vanlig /Turnering )

Plats 1: Hero (10083.00)

Plats 2: Empty (0.00)

Plats 3: s.t.e.e.l. (4915.00)

Plats 4: bisons (1715.00)

Plats 5: Chatos (5077.00)

Plats 6: bizzen (6667.00)

Plats 7: Apocalyps (4345.00)

Plats 8: dengamla (8555.00)

Plats 9: tomj (6748.00)

Plats 10: SoetMille (7165.00)

bizzen lägg LM 50.00

Apocalyps lägg SM 100.00

** Giv **

HERO [8k, 7s]

s.t.e.e.l. [N/A, N/A]

bisons [N/A, N/A]

Chatos [N/A, N/A]

bizzen [N/A, N/A]

Apocalyps [N/A, N/A]

dengamla [N/A, N/A]

tomj [N/A, N/A]

SoetMille [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

dengamla Lägg

tomj Lägg

SoetMille Lägg

Hero Höj till 300.00

s.t.e.e.l. Lägg

bisons Syna 300.00

Chatos Syna 300.00

bizzen Lägg

Apocalyps Syna 300.00

*** Flop(Board): *** : [7k, 7h, 5s]

*** Bet Runda 2 ***

Apocalyps Passa

Hero Passa

bisons Passa

Chatos Satsa 1250.00

Apocalyps Lägg

Hero Syna 1250.00

bisons Lägg

 

Fold, Call eller Raise, (Har ju ändå träffat jointen med handen jag har)

 

*** Turn(Board): *** : [7k, 7h, 5s, Kk]

*** Bet Runda 3 ***

Hero Passa

Chatos All-in 3527.00

 

Vad kan han ha här?

Syna eller lägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är toksyn, vad är du rädd för? Du hade ju dessutom agerat svagt (med flit antog jag) på flopen.

 

För övrigt gillar jag inte checken på flop i stället för cb. Cbar du kan mycket väl en snubbe med 99 tro att du har AK och ställa in dig eller något i den stilen. Sjukt fishy check enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Ulf sa, enkel syn på turn. Och jag gillar också att cba flopen där.

 

ok. var lite rädd för A7 men hittade syn relativt snabbt.

 

Varför cb:a floppen (och hur stort bet isåfall)? är det inte bra å få någon annan att göra ett bet med en sämre hand, eller låta nån träffa turnen? Om ingen har en sjua så finns det inte särskilt många händer som slår mig även om de träffar turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen med att cba är att det är uppenbart att det är ett cb, om man lirar mot bra spelare så får man tillbaka-kaka. Däremot lirar du kanske inte mot bra spelare, och jag tycker du gör rätt i att checka. Du tripplade pre, och att checka mot 3 fi tycker jag är helt ok, jag hade aldrig cbat med AK där.

 

Killen som bettar flopp gör det när ni checkat och jag sätter honom på par över 7 eller AK. Om man foldar den ska man spela bingo istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Andreas. Möter du bra spelare är ett cb inte styrka utan standard och de kan försöka floata dig eller raisa på flop, oavsett vad bygger du pott vilket du vill. Möter du dåliga spelare så är väl checken okej (om de är veka och viker mot cb alltså) men om de är dåliga och lösa är cb bättre igen. Angående betsize så snor jag Pelles taktik att betta lite när man är tokstark för att induca raise, dvs kör mellan 1/3 och 1/2 potsize.

 

Sen sätter jag fi på en mycket större range än vad andreas gör. AK tror jag inte på då han bara synade din raise pre från knappen. Han kan mycket väl vara på tokbluff dvs godtyckliga överkort eller ha A5 eller pockets under 7 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej å hå. Jag skulle spelat den exakt som dig och jublat när han pushade turn, tyvärr fel i detta fall men ändå.

 

Raise med 78, 3 calls flopp 775 garanterad check. Finns inget du egentligen är rädd för(fine 86 och 55, men då får det bli som det blir.). Jag vet att folk vill bygga pot, men jag kan inte förstå ett bet på den här floppen.

 

När det är 3 calls mot en raiser, och man dessutom har 2 personer bakom sig så skulle jag säga att cb händer varannan gång. Skulle gissa att raisarn mer än hälften ,av varannan gång, har ett pp. Inte många som skulle checka TT JJ QQ KK AA på den floppen.

 

Om du hade bettat i detta fall så får du bara syn av PP. Som sedan borde lägga sig turn då du är jättestark, då du bettar igen.

 

Om du inte bettar så kan folk bakom dig och även innan dig att bluffa flop/turn(Eller få ett gratis kort att träffa 2par). Plus att om de har pp så bettar de och om ett ofarligt kort(2-9) kommer turn så är chansen stor att de bettar turn igen, så du kan repusha eller syna och ställa river.

 

Din checksyn folk gör att folk sätter dig på AK-AT, som de tror att du kan vika turn vid ytterligare bet av dem.

 

Har precis vaknat så detta är säkert lite osammanhängande.

Poängen är att DET ÄR FEL ATT BETTA TRISS i detta fall :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej å hå. Jag skulle spelat den exakt som dig och jublat när han pushade turn, tyvärr fel i detta fall men ändå.

 

Raise med 78, 3 calls flopp 775 garanterad check. Finns inget du egentligen är rädd för(fine 86 och 55, men då får det bli som det blir.). Jag vet att folk vill bygga pot, men jag kan inte förstå ett bet på den här floppen.

 

När det är 3 calls mot en raiser, och man dessutom har 2 personer bakom sig så skulle jag säga att cb händer varannan gång. Skulle gissa att raisarn mer än hälften ,av varannan gång, har ett pp. Inte många som skulle checka TT JJ QQ KK AA på den floppen.

 

Om du hade bettat i detta fall så får du bara syn av PP. Som sedan borde lägga sig turn då du är jättestark, då du bettar igen.

 

Om du inte bettar så kan folk bakom dig och även innan dig att bluffa flop/turn(Eller få ett gratis kort att träffa 2par). Plus att om de har pp så bettar de och om ett ofarligt kort(2-9) kommer turn så är chansen stor att de bettar turn igen, så du kan repusha eller syna och ställa river.

 

Din checksyn folk gör att folk sätter dig på AK-AT, som de tror att du kan vika turn vid ytterligare bet av dem.

 

Har precis vaknat så detta är säkert lite osammanhängande.

Poängen är att DET ÄR FEL ATT BETTA TRISS i detta fall :D

 

Ja detta var lite skumt. Jag kan verkligen inte hålla med dig om att få personer skulle våga checka med AA på den floppen. Däremot med många fi så är det ju inte alls otroligt att en rundcheck skulle kunna innebära ett träffat set på turn, men det får man ta. Problemet här är att få in deras pengar i en pott som du vinner 85% av ggr minst, även om det checkas till river. Du får inte in deras pengar genom ett cb. Om de är passiva så lägger de sig, om de är aggro så bluffar de nog, och en call-check är nog rätt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand 1119121255 *****

150.00/300.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 15 september 2009 22:33:39

SVERIGERANKINGEN (Vanlig /Turnering )

Plats 1: Anklew (8278.00)

Plats 2: O73O58674O (5055.00)

Plats 3: DrKimsen (4409.00)

Plats 8: HERO (14979.00)

Plats 4: samrus (12459.00)

Plats 5: UlfTommy (12837.00)

Plats 6: Mikey666 (2245.00)

Plats 7: AlCash2me (13714.00)

Plats 9: Johnny10 (11885.00)

Plats 10: HAGISXX (2859.00)

DrKimsen lägg LM 150.00

samrus lägg SM 300.00

** Giv **

Anklew [N/A, N/A]

O73O58674O [N/A, N/A]

DrKimsen [N/A, N/A]

HERO [8r, 9r]

samrus [N/A, N/A]

UlfTommy [N/A, N/A]

Mikey666 [N/A, N/A]

AlCash2me [N/A, N/A]

Johnny10 [N/A, N/A]

HAGISXX [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

UlfTommy Lägg

Mikey666 Lägg

AlCash2me Höj till 800.00

HERO Syna 800.00

Johnny10 Lägg

HAGISXX Lägg

Anklew Lägg

O73O58674O Lägg

DrKimsen Syna 800.00

samrus Lägg

*** Flop(Board): *** : [4h, 5h, 8s]

*** Bet Runda 2 ***

DrKimsen Passa

AlCash2me Satsa 2212.00

HERO Höj till 4424.00

DrKimsen Lägg

AlCash2me Syna 4424.00

 

Floppar ju top-par så jag antar att fold är out of the question.

Fel att höja?

 

*** Turn(Board): *** : [4h, 5h, 8s, 6s]

*** Bet Runda 3 ***

AlCash2me All-in 8490.00

 

Syn eller fold med tagen linje?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...