Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har två händer som jag är osäker på vad jag göra i, hade varit nice med era åsikter :) Hur jag agerade står i vitt.

Jag är: GnagarKung

Hand 1

OMAHA_HI_LO, POT_LIMIT, P4-86631730-192

played at "Brazzaville" for USD RM from 2009-01-19 10:08 until 2009-01-19 10:10

Seat 1: ferhen ($37.40 in chips)

Seat 2: afinnity ($29.10 in chips)

Seat 3: anna1811 ($50 in chips)

Seat 4: Matias 77 ($30.10 in chips)

Seat 5: jo_niemin ($53.20 in chips)

Seat 6: GnagarKung ($53.40 in chips)

Seat 7: ciccio61 ($20.75 in chips)

Seat 8: lucky1873 ($70.85 in chips)

Seat 9: michael.cash ($101.30 in chips)

Seat 10: wollofa ($15 in chips)

ANTES/BLINDS

GnagarKung posts small blind ($0.50), ciccio61 posts big blind ($0.50), anna1811 posts blind ($0.50).

PRE-FLOP

lucky1873 calls $0.50, michael.cash folds, wollofa folds, ferhen folds, afinnity calls $0.50, anna1811 checks, Matias 77 folds, jo_niemin calls $0.50, GnagarKung checks, ciccio61 checks.

FLOP [board cards: 2 of Hearts,7 of Diamonds,Queen of Hearts ]

GnagarKung bets $3, ciccio61 calls $3, lucky1873 calls $3, afinnity folds, anna1811 calls $3, jo_niemin folds.

TURN [board cards: 2 of Hearts,7 of Diamonds,Queen of Hearts,5 of Spades ]

GnagarKung checks, ciccio61 checks, lucky1873 bets $15, anna1811 calls $15, GnagarKung bets $49.90 and is all-in, ciccio61 calls $17.25 and is all-in, lucky1873 bets $52.35 and is all-in, anna1811 calls $31.50 and is all-in.

RIVER [board cards: 2 of Hearts,7 of Diamonds,Queen of Hearts,5 of Spades,Jack of Spades ]

SHOWDOWN

lucky1873 shows [ Ace of Hearts,Ace of Diamonds,9 of Spades,3 of Clubs ]

anna1811 shows [ 4 of Clubs,King of Diamonds,3 of Hearts,6 of Hearts ]

GnagarKung shows [ 7 of Clubs,8 of Hearts,7 of Hearts,Queen of Clubs ]

ciccio61 shows [ Ace of Clubs,5 of Clubs,6 of Diamonds,Queen of Diamonds ]

lucky1873 wins high $17.45, lucky1873 wins low $3.40, GnagarKung wins high $3.40, lucky1873 wins low $43.85, GnagarKung wins high $43.90, lucky1873 wins low $40.50, GnagarKung wins high $40.50.

Hand 2

OMAHA_HI_LO, POT_LIMIT, P4-86631730-195

played at "Brazzaville" for USD RM from 2009-01-19 10:13 until 2009-01-19 10:14

Jag hade [ Ace of Diamonds,5 of Diamonds,4 of Diamonds,2 of Clubs ]

Har spelat 10 händer vid bordet när detta inträffar så jag har ingen bra read, men FI verkade vara ganska aggro.

Seat 1: ferhen ($37.40 in chips)

Seat 2: afinnity ($32.80 in chips)

Seat 3: anna1811 ($49.50 in chips)

Seat 4: Matias 77 ($29.60 in chips)

Seat 5: jo_niemin ($52.20 in chips)

Seat 6: GnagarKung ($87.80 in chips)

Seat 7: 06rookie06 ($50 in chips)

Seat 8: lucky1873 ($102.70 in chips)

Seat 9: michael.cash ($100.80 in chips)

Seat 10: wollofa ($15 in chips)

ANTES/BLINDS

michael.cash posts small blind ($0.50), wollofa posts big blind ($0.50), 06rookie06 posts blind ($0.50).

PRE-FLOP

ferhen folds, afinnity folds, anna1811 folds, Matias 77 folds, jo_niemin calls $0.50, GnagarKung bets $3, 06rookie06 folds, lucky1873 bets $11, michael.cash folds, wollofa folds, jo_niemin folds, GnagarKung calls $8.

FLOP [board cards: 5 of Clubs,7 of Clubs,9 of Hearts ]

GnagarKung checks, lucky1873 bets $24, GnagarKung folds.

TURN [board cards: 5 of Clubs,7 of Clubs,9 of Hearts ]

lucky1873 wins high $46.80.

Postad

Hand 1 är jag jäkligt tveksam till att beta på floppen (om det var du som hade set i sjuor, svårt att veta!). På turn är det världens enklaste check-fold, du lär vara freerollad till tusen för att bli utdragen på högdelen av folk med färdig låg som även har färg och stegdrag.

Hand 2, fin hand preflopp men på floppen är det bara att folda. Även om han är överaggro så har ju du ingenting (bottenpar och backdoor lågdrag är ingenting på den floppen), onödigt att riskera massa pengar där med den handen.

Postad
Hand 1 är jag jäkligt tveksam till att beta på floppen (om det var du som hade set i sjuor, svårt att veta!). På turn är det världens enklaste check-fold, du lär vara freerollad till tusen för att bli utdragen på högdelen av folk med färdig låg som även har färg och stegdrag.

Min hand står i det vita, jag hade 77Q8 (2 hjärter, damhögtflushdrag + att damen är lite av en blocker mot att ngn ska ha en QQ i sin hand).

Känndes som om alla satt med låghänder och att jag eventuellt va uppe mot ett flushdrag. Vet inte om det är galet spelat eller om jag bara ska check/folda. Känns inte som om alla i handen kan syna en crai i det läget, så jag hoppades få ner antalet spelare till 1-2 och vinna hihanden med de flesta rivers.

• 1 month later...
Postad

Den andra handen är ingen given fold. Visst är den tveksam utan någon information om FI men en syn är inte direkt felaktig. Du ska in med 39 i en pott på 102 om jag räknat rätt. Med dom oddsen är det för vekt att folda mot en okänd spelare som sitter med startstack på ett 50$ bord imo. Att begränsa hans range till AA2x eller motsvarande vore galenskap och en fold preflop hade dessutom varit befogad.

Ditt EV är ändå över 40% mot många av FI's premiumhänder.

Jag spelar inte mycket fullring och är inte bekant med vilken sida det handlar om men är spelet likt det som förekommer där jag spelar så kan FI ha raisat med lite vad som helst.

Jag ställer.

Postad
Min hand står i det vita, jag hade 77Q8 (2 hjärter, damhögtflushdrag + att damen är lite av en blocker mot att ngn ska ha en QQ i sin hand).

Nej, det har du inte (eller rättare sagt det har alla som har två hjärter). Det intressanta här hur högt ditt flushdrag är, och det är åtta högt. Se det mer som blockers mot andras högre färgdrag.

Med det sagt, att du kanske måste plugga på allmän handvärdering i Omaha, så tycker jag du spelade handen bra - i och med att det är en fyrvägspott så är det stor chans att du vinner halva potten när alla andra slåss om låg-delen.

Hand 2: Jag hade betat rakt ut på den floppen, och hoppats på liten liten FE hos fienden. Check-syn är däremot ingen bra linje.

Här ser man faran av att höja preflop dock, och bli återhöjd. Du har en bra starthand, men inte ens denna hand duger att ta en höjning preflop.

PLO Hi/Lo är egentligen ett skitspel, bär spelas som limit i stället. Men egentligen vill du limpa med nästan alla dina spelbara händer preflop, för du vill lura in folk som drar till sämre hög och låg än du. A:d: 5:d: 4:d: 2:c: är en utmärkt hand att lura in sämre lågdrag (ex A3 och A2-komber utan den fina backup som du har i 54, och sämre ruterdrag).

Drömmen är en flopp som 863 eller så, och ha någon som glatt stoppar in sin stack med A2, bara för att se sig fett frirullad av dig med alla dina stegkomber.

Så, Omaha hi/lo pottlimit handlar inte om att stjäla blindar preflop, utan få in massvis med deg postflop i ett 60/40 överläge.

Postad
PLO Hi/Lo är egentligen ett skitspel, bär spelas som limit i stället. Men egentligen vill du limpa med nästan alla dina spelbara händer preflop, för du vill lura in folk som drar till sämre hög och låg än du. A:d: 5:d: 4:d: 2:c: är en utmärkt hand att lura in sämre lågdrag (ex A3 och A2-komber utan den fina backup som du har i 54, och sämre ruterdrag).

Drömmen är en flopp som 863 eller så, och ha någon som glatt stoppar in sin stack med A2, bara för att se sig fett frirullad av dig med alla dina stegkomber.

Så, Omaha hi/lo pottlimit handlar inte om att stjäla blindar preflop, utan få in massvis med deg postflop i ett 60/40 överläge.

Dina PLO8 åsikter är ganska horribla. Limit O8 är ett spel för gamla gubbar, finns en anledning till att PL är den dominerande formen på internet och att limitspelen lyser med sin frånvaro på de flesta nätverk. Visst kan man limpa mycket men folk spelar precis lika illa (om inte sämre) ifall man höjer pf med en bra hand, iallafall på de lägre nivåerna. Folk foldar inte A2 eller A3 kombinationer preflopp och få skickar in hela stacken med naken nötlåg i en ohöjd pott.

Flop 863 och man har A:d: 5:d: 4:d: 2:c: är snarare drömmen att nån fisk har ett set i 8or som man kan freerolla. Ungefär som i hand 2. Hade det varit limit så hade jag hållt med dig om att det är värt att spela vidare, men mycket mer tveksamt i pot-limit. Man riskerar för mycket för att vinna halva potten.

Postad

Vad ni är oense om är väl om jag fattar er rätt hur spelet skall spelas preflop och det är inte helt givet. Ekenstar tror jag lirar SH och där blir det viktigare att höja preflop osv. för att bygga en pott. I FR där man har 4-5 limpare eller en tidig raise och 2-3 syn är potten hygglig redan på flop och man kan uppnå det som ni bägge är ute efter. Att frirulla mot lågar som kan counterfeitas eller mot höga set osv.

Spelet blir dock ganska mycket mer komplext när man spelar mot tänkande spelare och iom. matematiken som uppstår med potbetts där man synar för att dela osv. Spelar man däremot med grunda stackar och aggressivt preflop blir spelet ganska straightforward.

Jag kan ochså se charmen med att spela spelet FL men det blir som med texas ett väsentligen annat spel.

Några tankar tidigt på morgonen...