Gå till innehåll

överdriftig, FL


Nemesis

Recommended Posts

Motståndaren är 50/16/1. Jag ser 2 sätt att spela denna hand på. På turn tror jag ingen A hög hand foldar så betar jag så är det för att få KQ och KJ att folda + att inte ge en sämre hand ett frikort. Alternativ 2 är att check/folda. Jag checkar då majoriteten av mina A höga händer och typ KT+ hät. Jag kan då check/syna turn med KQ+ och check/syna river med Ax+.

 

Gillar inte mitt spel men jag undrar ändå: Finns det någon annan än jag som hade checkat turn här?

 

5/10 Limit Holdem

5 players

 

Pre-flop: (1.4 SB, 5 players) Hero is SB K:heart: T:heart:

2 folds, BTN raises, Hero 3-bets, 1 fold, BTN calls

 

Flop: 5:diamond: 8:heart: 2:spade: (7.0 SB, 2 players)

Hero bets, BTN calls

 

Turn: 7:diamond: (4.5 BB, 2 players)

Hero checks, BTN bets, Hero folds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida jag checkar på turn här eller inte beror mest på personen fold to 2nd barrel% samt hur ofta han går till SD (WTSD%). Lite mindre benägen att bluffa dock då FI som är relativt löspassiv o antagligen går till SD en hel del men samtidigt finns det väldigt många lösa spelare som inte förstår värdet av A-high rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kör du preflop, kör du en ren trebetsstrategi eller mixad när du sitter i SB mot en ensam höjare ute på bordet? I en mixad strategi tycker jag nämligen det här är en utmärkt hand att syna med.

 

Givet din fråga så skulle jag säga att är inte fi tillräckligt foldbenägen för att göra en bet automatiskt lönsam oavsett kort är jag faktiskt sugen att checka redan på floppen. (Givetvis med avsikt att syna.)

 

Som spelat ser jag inget större fel på att checkfolda turn.

 

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att hans range ger dig någonstans kring 1/3 i showdownequity. Vilket är helt ok, eftersom du gjort potten monsterstor.

 

För att göra en snabb rimlighetsbedömning av att syna ned så antar vi att motståndaren alltid antingen har nöt eller luft och du idiotsynar ned, samt att han aldrig bluffar.

 

Mao, 2/3 av tiden torskar du 4 små bet och 1/3 av tiden vinner du 8.5 små bet. Vilket då snabbt ger att 8.5/3 är större än 8/3 och att du plussar 1/6 bet per nedsyn.

 

Mao, om motståndaren spelar perfekt mot just den här handen så plussar du ändå lite på att idiotsyna ned. Och eftersom han antagligen kommer missa lite värdebet med exempelvis Ax och KJ-KQ samt bluffa lite, så ser det ännu bättre ut. Dessutom kommer man ju få lite värde när man faktiskt träffar.

 

Turnrangen jag höftade på är: 88-22,AJs-A9s,A7s-A6s,A4s-A2s,K9s+,K7s-K5s,Q9s+,Q7s-Q6s,J9s+,J7s-J6s,T9s,97s-95s,86s+,64s+,A8o+,KTo+,QTo+,J9o+,T9o

 

Raken försämrar förstås dealen rätt ordentligt, och HD-bedömningen är minst sagt spekulativ.

 

Kan också ha missat något med att vissa riverkort gör att motståndaren får så många värdebetshänder att man måste vika och därmed har betydligt under 1/3 showdownequity.

 

Men iaf rätt långt ifrån klar checkfold och checkfold verkar snararast vara ett sätt att kapa åt sig lite extravärde från en motståndare som bluffar för lite, än något annat. Men man riskar rätt mycket för att få det extravärdet, givet att min rangeuppskattning är någorlunda kan man gå hela vägen från 1/6 SB till 0 på att exploateringsvika, medan vinstmöjligheten uppåt nog inte är så rysligt stor.

 

För övrigt så tror jag inte jag heller gillar floppbet något vidare. Det är ingen bräda man får vik av något på och rangemässigt leder han rimligen mot din hand. Löspassiv är det nya lösaggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att hans range ger dig någonstans kring 1/3 i showdownequity. Vilket är helt ok, eftersom du gjort potten monsterstor.

 

För att göra en snabb rimlighetsbedömning av att syna ned så antar vi att motståndaren alltid antingen har nöt eller luft och du idiotsynar ned, samt att han aldrig bluffar.

 

Mao, 2/3 av tiden torskar du 4 små bet och 1/3 av tiden vinner du 8.5 små bet. Vilket då snabbt ger att 8.5/3 är större än 8/3 och att du plussar 1/6 bet per nedsyn.

 

Mao, om motståndaren spelar perfekt mot just den här handen så plussar du ändå lite på att idiotsyna ned. Och eftersom han antagligen kommer missa lite värdebet med exempelvis Ax och KJ-KQ samt bluffa lite, så ser det ännu bättre ut. Dessutom kommer man ju få lite värde när man faktiskt träffar.

 

Turnrangen jag höftade på är: 88-22,AJs-A9s,A7s-A6s,A4s-A2s,K9s+,K7s-K5s,Q9s+,Q7s-Q6s,J9s+,J7s-J6s,T9s,97s-95s,86s+,64s+,A8o+,KTo+,QTo+,J9o+,T9o

 

Raken försämrar förstås dealen rätt ordentligt, och HD-bedömningen är minst sagt spekulativ.

 

Kan också ha missat något med att vissa riverkort gör att motståndaren får så många värdebetshänder att man måste vika och därmed har betydligt under 1/3 showdownequity.

 

Men iaf rätt långt ifrån klar checkfold och checkfold verkar snararast vara ett sätt att kapa åt sig lite extravärde från en motståndare som bluffar för lite, än något annat. Men man riskar rätt mycket för att få det extravärdet, givet att min rangeuppskattning är någorlunda kan man gå hela vägen från 1/6 SB till 0 på att exploateringsvika, medan vinstmöjligheten uppåt nog inte är så rysligt stor.

 

För övrigt så tror jag inte jag heller gillar floppbet något vidare. Det är ingen bräda man får vik av något på och rangemässigt leder han rimligen mot din hand. Löspassiv är det nya lösaggro.

 

Det där gillar jag väldigt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att hans range ger dig någonstans kring 1/3 i showdownequity. Vilket är helt ok, eftersom du gjort potten monsterstor.

 

För att göra en snabb rimlighetsbedömning av att syna ned så antar vi att motståndaren alltid antingen har nöt eller luft och du idiotsynar ned, samt att han aldrig bluffar.

 

Mao, 2/3 av tiden torskar du 4 små bet och 1/3 av tiden vinner du 8.5 små bet. Vilket då snabbt ger att 8.5/3 är större än 8/3 och att du plussar 1/6 bet per nedsyn.

 

Mao, om motståndaren spelar perfekt mot just den här handen så plussar du ändå lite på att idiotsyna ned. Och eftersom han antagligen kommer missa lite värdebet med exempelvis Ax och KJ-KQ samt bluffa lite, så ser det ännu bättre ut. Dessutom kommer man ju få lite värde när man faktiskt träffar.

 

Turnrangen jag höftade på är: 88-22,AJs-A9s,A7s-A6s,A4s-A2s,K9s+,K7s-K5s,Q9s+,Q7s-Q6s,J9s+,J7s-J6s,T9s,97s-95s,86s+,64s+,A8o+,KTo+,QTo+,J9o+,T9o

 

Raken försämrar förstås dealen rätt ordentligt, och HD-bedömningen är minst sagt spekulativ.

 

Kan också ha missat något med att vissa riverkort gör att motståndaren får så många värdebetshänder att man måste vika och därmed har betydligt under 1/3 showdownequity.

 

Men iaf rätt långt ifrån klar checkfold och checkfold verkar snararast vara ett sätt att kapa åt sig lite extravärde från en motståndare som bluffar för lite, än något annat. Men man riskar rätt mycket för att få det extravärdet, givet att min rangeuppskattning är någorlunda kan man gå hela vägen från 1/6 SB till 0 på att exploateringsvika, medan vinstmöjligheten uppåt nog inte är så rysligt stor.

 

För övrigt så tror jag inte jag heller gillar floppbet något vidare. Det är ingen bräda man får vik av något på och rangemässigt leder han rimligen mot din hand. Löspassiv är det nya lösaggro.

 

Vissa saker är man så vid att man glömmer nämna. Ja Björn, jag har en strikt 3bets-policy pre flop. Dessutom så har jag en 100% c-bet flop efter 3bet pre. Kanske bör den policyn ses över men mitt första strategiska val utifrån min spelstil uppstår på turn.

 

Problemet är att uppskatta vilken equity vi har när han väl väljer att beta turn. Du nämner, Hjort, att vi har odds att syna ner även om motspelaren spelar perfekt mot vår specifika hand? Det kan väl ändå inte stämma? spelar han perfekt så betar han ju bara bättre och nedsyn kan väl knappast vara +Ev. Men du menade kanske "om motspelaren spelar perfekt gentemot en okänd hand"? Eller menade du att din turn range är den som motståndaren betar med?

 

Tycker denna hand är mycket svår!

 

----

 

Här är en annan hand där jag skulle ha check/synat ner typ A9 och sämre och väljer att beta turn igen med AT+. Motståndaren här är 51/16/1.7.

 

10/20 Limit Holdem

6 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 6 players) Hero is SB As Jh

2 folds, CO raises, 1 fold, Hero 3-bets, 1 fold, CO calls

 

Flop: 6s 2h 5s (7.0 SB, 2 players)

Hero bets, CO calls

 

Turn: 7d (4.5 BB, 2 players)

Hero bets, CO raises, Hero calls

 

River: 7c (8.5 BB, 2 players)

Hero checks, CO bets, Hero calls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att man mot distributionen jag nämnde, givet att det är vad motståndaren har efter vår check, kan syna ned med öppna kort och ändå plussa.

 

Edit: Jag har bortsett från situationer som gör att han kan värdebeta så stor del av sin range att vi måste vika. Typ, fyrstege. Vet inte hur stor den effekten är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...