PokerminatorTT1 Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 försökte somna men det gick inte, måste få skriva av mig. en ordinarie månad med massor av grind så lyckas jag dra in ca 40-60k kr. under vissa dagar ett par gånger i månaden lyckas jag halvera mitt resultat. det sker oftast på 2-4dagar/månad då jag backar 8-14k kr per repektive dag. det som är lustigt är att jag inte tiltar de dagarna utan spelar som vanligt. har nu gått igenom sessionerna hand för hand och det finns verkligen inte mycket att göra de dagarna. jag blir 0,5-4 outad ca 4-8ggr irad de dagarna som står den största delen av förlusterna(visst spelar man dumt och tiltad ibland, men det hör till vardagen och det står inte för de stora förlusterna som sagt). det lustiga sitter i att det just inträffar under specifika dagar. det som känns självklart är att införa ett stopploss. tex om jag hade infört stoploss efter 4k kr så hade jag varit 40-70k kr rikare i år då jag ändå aldrig backar mer än kanske max 3k på en ordinarie dag. samtidigt känns det idiotiskt av allt man lärt sig om EV. kan det vara slumpen att all otur infallit på specifika dagar just det här året eller är jag bara dum och inbillar mig själv det? slutfrågan är ifall jag ska införa stoploss införkommande året eller inte. spelar FÖ NL1k (i kr) med 200BB om det spelar roll Citera
baller Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 det som känns självklart är att införa ett stopploss. tex om jag hade infört stoploss efter 4k kr så hade jag varit 40-70k kr rikare i år då jag ändå aldrig backar mer än kanske max 3k på en ordinarie dag. Feltänk, får återkomma imorgon, det är för sent nu, men det är iaf feltänk. Citera
Bjoorn Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 om du inte blir det minsta berörd av dina förluster ska du självklart inte införa stop loss om du är en vinnande spelare Citera
Upgrade Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 om du inte blir det minsta berörd av dina förluster ska du självklart inte införa stop loss om du är en vinnande spelare Nja, finns väl ingen som spelar sitt A-game när man är några inköp back. Jag har nästan exakt samma problem som OP, lirar tom samma nivå(nickar mOSarDej). Jag har också några få dagar då jag backar väldigt mkt räknat i antal inköp. Har funderat väldigt mkt på vad detta beror på, och jag tror att det är en viss underliggande tilt, alltså inte en mega-spew tilt. Typ några extra 3-bet preflop som leder vidare till försök till stora bluffar som misslyckas, och kanske någon syn som man annars inte skulle ha gjort. Jag har beslutat mig för att inför en stop-loss, har satt den på 5k sek. Ska använda Excel för att bokföra för att se till att jag verkligen följer den. Ett tips: Läs Tommy Angelos bok, den behandlar denna typ av problem. Grymt läsvärd. Citera
folder Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 under vissa dagar ett par gånger i månaden lyckas jag halvera mitt resultat. det som är lustigt är att jag inte tiltar de dagarna utan spelar som vanligt. det som känns självklart är att införa ett stopploss. Man kan inte lura variansen med stopp-loss. Stopp-loss är till för att minska effekten av tilt. Citera
Klyka Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 Man kan inte lura variansen med stopp-loss. Stopp-loss är till för att minska effekten av tilt. Precis så. Om man faktiskt påverkas negativt i sitt spel av att ha förlorat mkt under en session, så är det vettigt att använda en stop-loss. Men om man inte påverkas negativt av förluster så gör det ingen nytta alls. Tvärt om, om ens spel är vinnande - man hindrar ju sig själv från att fortsätta spela ett spel med EV+. Om vi bortser från tilt-faktorn, och antar att vi alltid spelar lika bra, vad innebär då en stop loss? De stora förlustdagarna blir ett minne blott, visst. Men de mindre förlustdagarna blir fler till antalet, på bekostnad av vinstdagar. Varför? Jo, för om vi inte hade vår stop loss (säg 4k kr då), så skulle vi många dagar spela ned till 4k kr förlust och sedan vända det till en vinst, eller i vart fall till en mindre förlust. Men det får vi inte chansen till när vi har en stop-loss. Vi kommer att stanna på en förlust om 4k kr, och således ökar antalet -4k-dagar. Reultatet av det hela blir att vårt spel har exakt samma EV. Men då vi spelar mindre (iom att vi slutar spela när vi annars hade fortsatt att spela) så minskar vår förväntade totala vinst under året. Ett annat synsätt som kan illustrera det faktum att en stop-loss varken gör till eller från givet att vårt EV är detsamma efter förluster, är att se hela livet som en enda lång pokersession. Om det enda som skiljer den sista handen i dagens session från den första handen i morgondagens session är tiden på klockan och datumet i almanackan, så finns det egentligen ingen relevant anledning att skilja dem åt. På samma sätt som den första handen i en session följs av en annan hand, så följs den sista handen i en session av en annan hand. Livet är en enda lång pokersession. Vad händer då när din stop-loss triggas vid dagsresultatet -4k kr? Jo, klockan ställs om och ett dagsblad faller från väggalmanackan. Och en ny hand spelas, precis som vanligt. Om vi däremot spelar olika från session till session, pga olika humör, sinnesstämningar, pigghet, hälsotillstånd och påverkan av positiva och negativa resultat, jag DÅ finns det en relevant anledning att skilja en session från en annan. Om du förlorar mkt och blir negativt påverkad av det, medvetet eller omedvetet, då kan det vara läge att avbryta sessionen och fortsätta spelet imorrn när du är på bättre humör och således kan spela ett bättre spel. Citera
pezdawg Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 Utan stoploss så är jag säker på att jag varit totalt barskrapad för länge sen. Men det är så jag funkar. Efter 4-5 inköp som är min stopploss spelar jag sämre helt enkelt. Började plussa mkt stabilare då jag införde detta och oxå skönt att veta hur mkt man max förlorar på en dag tycker jag. Ang att man missar de dagar som man vänder till plus tycker jag vägs upp av att man dels har större chans att vända otiltad typ dagen efter, samt att livet i allmänhet blir drägligare desto mindre swings man har i sin ekonomi. Citera
Klyka Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 Ang att man missar de dagar som man vänder till plus tycker jag vägs upp av att man dels har större chans att vända otiltad typ dagen efter Ja, det resonemanget gäller ju bara under antagande att man har samma EV hela tiden, dvs att man inte tiltar pga sina backdagar. Det är alltså ett argument mot dem som tror att man kan lura variansen med en stop loss. Jag tror att de flesta skulle vara betjänta av en stop-loss. Själv har jag ingen, men när det går dåligt så försöker jag vara ärlig mot mig själv och känna efter om jag verkligen spelar mitt A-game. Det är dock inte alltid man känner när man spelar sämre, så en stop-loss fångar ju upp fler tiltdagar. Däremot hindrar den en ju från spel även när man är totalt otiltad. Citera
pezdawg Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 Alltså för mig personligen är det jobbiga inte att förlora mkt sedlar. Det jobbiga är ju ångesten samt känslan att man saknar självdiciplin mm som oftast kommer då man tiltat bort cash. Att slippa den tunga deprimerande mentala biten är alltså min anledning till en stoploss. Jag har varit vinnande utan stopploss en längre tid oxå men tyckte emellanåt att livet sög efter backdagar på 5-15 inköp. Livs ev+ för mig med andra ord. Kanske inte alltid pokerekonomiskt ev+. Citera
Hjort Postad 31 December , 2008 Rapport Postad 31 December , 2008 Stopp-loss är bra, eftersom det gör att man spelar färre händer mot folk som äger en. Gott nytt år. Citera
HataB2B Postad 1 Januari , 2009 Rapport Postad 1 Januari , 2009 Stop loss är dåligt eftersom man aldrig får känna på hur det känns att bli riktigt, ordentligt våldtagen vid borden och därmed förlorar man en viktig livserfarenhet... Gott nytt år! Citera
el_kryddo Postad 1 Januari , 2009 Rapport Postad 1 Januari , 2009 Gå upp i nivå tills du vunnit tillbaka pengarna istället. Citera
Dead-Inside Postad 1 Januari , 2009 Rapport Postad 1 Januari , 2009 Stop loss är dåligt eftersom man aldrig får känna på hur det känns att bli riktigt, ordentligt våldtagen vid borden och därmed förlorar man en viktig livserfarenhet... Kärleken, den återfinns i dina ord! Citera
Upgrade Postad 1 Januari , 2009 Rapport Postad 1 Januari , 2009 Stop loss är dåligt eftersom man aldrig får känna på hur det känns att bli riktigt, ordentligt våldtagen vid borden och därmed förlorar man en viktig livserfarenhet... Gott nytt år! Jo jag har känt känslan men tyckte inte om den och beslutade mig för att undvika den i framtiden. Gott nytt år! Citera
PokerminatorTT1 Postad 2 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2009 Precis så. Om man faktiskt påverkas negativt i sitt spel av att ha förlorat mkt under en session, så är det vettigt att använda en stop-loss. Men om man inte påverkas negativt av förluster så gör det ingen nytta alls. Tvärt om, om ens spel är vinnande - man hindrar ju sig själv från att fortsätta spela ett spel med EV+. Om vi bortser från tilt-faktorn, och antar att vi alltid spelar lika bra, vad innebär då en stop loss? De stora förlustdagarna blir ett minne blott, visst. Men de mindre förlustdagarna blir fler till antalet, på bekostnad av vinstdagar. Varför? Jo, för om vi inte hade vår stop loss (säg 4k kr då), så skulle vi många dagar spela ned till 4k kr förlust och sedan vända det till en vinst, eller i vart fall till en mindre förlust. Men det får vi inte chansen till när vi har en stop-loss. Vi kommer att stanna på en förlust om 4k kr, och således ökar antalet -4k-dagar. Reultatet av det hela blir att vårt spel har exakt samma EV. Men då vi spelar mindre (iom att vi slutar spela när vi annars hade fortsatt att spela) så minskar vår förväntade totala vinst under året. Ett annat synsätt som kan illustrera det faktum att en stop-loss varken gör till eller från givet att vårt EV är detsamma efter förluster, är att se hela livet som en enda lång pokersession. Om det enda som skiljer den sista handen i dagens session från den första handen i morgondagens session är tiden på klockan och datumet i almanackan, så finns det egentligen ingen relevant anledning att skilja dem åt. På samma sätt som den första handen i en session följs av en annan hand, så följs den sista handen i en session av en annan hand. Livet är en enda lång pokersession. Vad händer då när din stop-loss triggas vid dagsresultatet -4k kr? Jo, klockan ställs om och ett dagsblad faller från väggalmanackan. Och en ny hand spelas, precis som vanligt. Om vi däremot spelar olika från session till session, pga olika humör, sinnesstämningar, pigghet, hälsotillstånd och påverkan av positiva och negativa resultat, jag DÅ finns det en relevant anledning att skilja en session från en annan. Om du förlorar mkt och blir negativt påverkad av det, medvetet eller omedvetet, då kan det vara läge att avbryta sessionen och fortsätta spelet imorrn när du är på bättre humör och således kan spela ett bättre spel. tack för ett utförligt svar. Gällande att livet är en lång pokersession och att man inte kan lura variansen inser och accepterar jag. Min frågeställning kan te sig lite konstig men jag försöker förmulera den bättre: Såsom jag ser det så kan resultatet bero på två saker: 1. Jag måste inse att det är Varians. Ser lite roligt ut med att badtimes kom på enstaka dagar , men så är det, bara att fortsätta nöta. Just det här året ser det ut som att stopploss skulle hjälp resultatet men är bara antagligen något av en synvilla in the world of randomness. 2. Inse att jag börjar spela som en idiot efter x antalinköp. Det första jag gjorde var att utgå ifrån att det var punkt 1., jag gick då igenom mina sessioner men kunde inte direkt hitta något direkt felspel som resultatet kunde bero på. Men nu efter att ha läst det upgrade skrivit så känner jag igen mig. Jag tror nog att svaret ligger i att på denna låga nivå(och att man inte är en stjärna trots allt) så har man en "ofrisk" winrate som till stor del beror på det mjuka motståndet. Det gör att man "odinarie" dagar går plus eller slutar på relativt lite minus. De dagar man har en "omedveten" tilt så spelar man kanske inte officiellt dålig poker i meningen att man tar EV- beslut, utan man helt enkelt tex börjar ta fler 50/50 flip, man degar in pengar som 55-60% favorit som man i vanliga fall kanske skulle låtit bli medvetet bara för att inte låta fisken behålla pengarna (och därmed ge bort de till nitarna innan man hinner ta tillbaka de). En annan sak som jag inte nämnt är mina "spewtastic" sessioner där jag också backar rakt ut. Men jag ser inga konstigheter med de då jag spelar som en idiot och ger bort mina pengar, då är det bara naturligt att jag förlorar pengar. oftast slutar jag dock spela sådanna dagar efter max 4-5 inköp förlorade. Enstaka dagar under året har vissa tiltdagar spårat ut och hamnar på -12BI som max. om jag har en stopploss regel som jag följer stenhårt skulle jag dels lindra dessa direkta spewfester och tidigare nämnda indirekta tilten. jag tror också att pewzdag har en viktig poäng i det han säger. Så jag får helt enkelt inse att jag ännu inte är mogen nog att spela utan stoploss. Jag kommer att införa det from idag och spela med det stenhårt fram till maj, därefter analyserar jag resultaten och ser om det har hjälpt mig eller inte. en praktiskt fråga gällande stoploss, låt oss säga att jag bestämmer mig för att spela med stoploss på 4BI. när slutar jag spela? direkt _efter_ att ha passerat 4BI (dvs vissa dagar kan det råka bli 5) eller direkt efter att ha passerat 3e BI. eller "bara där någonstans"? (lite rädd att om jag har mjukregler kring det så lär det bli några BI extra vissa dagar och då känns det lite meningslöst) Citera
Klyka Postad 2 Januari , 2009 Rapport Postad 2 Januari , 2009 en praktiskt fråga gällande stoploss, låt oss säga att jag bestämmer mig för att spela med stoploss på 4BI. när slutar jag spela? direkt _efter_ att ha passerat 4BI (dvs vissa dagar kan det råka bli 5) eller direkt efter att ha passerat 3e BI. eller "bara där någonstans"? (lite rädd att om jag har mjukregler kring det så lär det bli några BI extra vissa dagar och då känns det lite meningslöst) Det där är ju egentligen bara en semantisk fråga. Om du vill att din stopp loss ska innebära att du slutar direkt efter att ha passerat 3e BI så är det ju det den innebär, oavsett om du kallar din regel för "3 BI", "4 BI" eller "elefant". Bestäm dig vilken regel du vill ha, dvs när du ska sluta spela, och håll dig stenhårt till det. Sätt en "hård" regel så du inte kan göra kreativa tolkningar av regeln när du är på tilt. Och kalla den vad du vill. Citera
PokerminatorTT1 Postad 6 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2009 Det där är ju egentligen bara en semantisk fråga. Om du vill att din stopp loss ska innebära att du slutar direkt efter att ha passerat 3e BI så är det ju det den innebär, oavsett om du kallar din regel för "3 BI", "4 BI" eller "elefant". Bestäm dig vilken regel du vill ha, dvs när du ska sluta spela, och håll dig stenhårt till det. Sätt en "hård" regel så du inte kan göra kreativa tolkningar av regeln när du är på tilt. Och kalla den vad du vill. det får bli 4BI, den handen som passerar den blir den sista helt enkelt. råkar man sitta med en 5BI stack på ett bord och blir av med den i den handen so be it:-D mandomsprovet kommer nog att komma på en löningsfredag som börjar galet men man kanske besöker krogen på en sådann för en gångsskull. tack för hjälpen/förslagen Citera
sureshoT__ Postad 22 Januari , 2009 Rapport Postad 22 Januari , 2009 Har man tiltproblem är det nog +EV med stop loss. Själv tycker jag inte att det finns något skönare än när man hittar break even för dagen efter man har legat över fem inköp back. Citera
Recommended Posts