pokerface Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Jag har fått ett erbjudande om att översätta en utländsk pokeraktörs sajt från engelska till svenska. Pokersajten vill självklart ha mer svenskar och tänker sig att detta kan lösas om information också ges på svenska. Pokerföretaget är inte baserat i Sverige men jag hade tänkt utföra mitt arbete i Sverige. Är det lagligt att översätta en pokersajt från engelska till svenska om jag gör det här i Sverige? Eller är alla former av arbete för spelbolag som utförs i Sverige illegala? Citera
gdaily Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Du startar ett AB som konsultbolag, och via det bolaget tar in uppdragen (ex översättning). Så länge det inte handlar om att DU skall göra reklam för sajten så är det inga som helst problem. Citera
pokerface Postad 11 April , 2005 Författare Rapport Postad 11 April , 2005 Du startar ett AB som konsultbolag, och via det bolaget tar in uppdragen (ex översättning). Så länge det inte handlar om att DU skall göra reklam för sajten så är det inga som helst problem. Jag har inte tid eller lust att starta ett AB utan tänkte göra det som privatperson och - om nödvändigt - deklarera under inkomst av hobby. Skulle detta vara legalt? Edit: Är det bara reklam som är olagligt? Alltså inte att översätta en redan existerande text från engelska till svenska? Citera
gdaily Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Hur skulle det kunna vara olagligt? Vi har inte tankeförbud i Sverige (än) Citera
gdaily Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Däremot blir det olagligt om DU publicerar texten (med alla bilder och länkar osv) på nätet (möjligtvis) Citera
pokerface Postad 11 April , 2005 Författare Rapport Postad 11 April , 2005 Däremot blir det olagligt om DU publicerar texten (med alla bilder och länkar osv) på nätet (möjligtvis) Jag själv kommer inte att publicera något på nätet däremot kommer jag skicka det jag översatt till pokerföretaget som sedan publicerar det på nätet. Det kommer alltså inte att bli några problem? Jag har fått lite olika förslag på ersättning, dels ett fast pris för allt jag skall översätta. Ett annat förslag är dels ett fast pris kombinerat med en viss % av alla rakeavgifter som svenskar drar in. Vore det kanske illegalt att välja det senare, där jag alltså dels får en direkt ersättning men också en viss % på raken som svenskar drar in? Edit: En översättning skulle inte kunna falla inom detta? "olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige, till böter eller fängelse i högst sex månader" Citera
gdaily Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Ett annat förslag är dels ett fast pris kombinerat med en viss % av alla rakeavgifter som svenskar drar in. Vore det kanske illegalt att välja det senare, där jag alltså dels får en direkt ersättning men också en viss % på raken som svenskar drar in? Lär inte vara illegalt ur dobblerilagen, däremot kan set ställa till problem mot SKM. Citera
Juggler Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Jättesvår fråga, det verkar inte så troligt om man ser till syftet med lotterilagen. I en kommentar till den lagen står att främjande kan ske på många sätt men räknar upp att göra reklam eller sälja lottandeler, inte något mer indirekt alltså. Jag skulle gissa att det är ok men vill inte ge det som juridskt råd. Ring till lotteriinspektionen och se vad de säger, skriv sen svaret här! Citera
jezaja Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Tja både pokerrooms klient och 24hs klient kodas i sverige så jag tror inte det r några som helst problem Citera
WeeM Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Du startar ett AB som konsultbolag, och via det bolaget tar in uppdragen (ex översättning). Så länge det inte handlar om att DU skall göra reklam för sajten så är det inga som helst problem. varför måste han starta ett AB? borde väl gå lika bra med en enskild firma? enklare billigare och går mycket fortare att starta. Citera
zencor Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 beror nog också på betalningsformen, t.ex. om du har ett neteller konto och pengarna överförs ditt varje månads slut.. eller om du får in dem direkt till ditt konto, och btw, jag hade valt % på rake grejen. tror nog att det blir mest cash så! Citera
SpaderKing Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Du startar ett AB som konsultbolag, och via det bolaget tar in uppdragen (ex översättning). Så länge det inte handlar om att DU skall göra reklam för sajten så är det inga som helst problem. Stopp där! Det där med konsultbolag och en uppdragsgivare är inte så lätt! Här måste man tänka på gränsen mellan inkomst av tjänst och näringsverksamhet och det kan i vissa fall vara svår att dra. Gränsdragningen har betydelse i flera avseenden. Inkomst av tjänst redovisas enligt kontantprincipen och näringsverksamhet enligt bokföringsprincipen. Reglerna om näringsverksamhet öppnar möjligheten till viss resultatreglering, främst genom avsättning till periodiseringsfond och expansionsfond, vilket inte medges för tjänsteinkomster. Normalt skall den som är näringsidkare själv erlägga sina socialaavgifter i form av egenavgifter medan arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter för sina anställda. Med näringsverksamhet avses alltså förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och SJÄLVSTÄNDIGT (!VIKTIGT!); 13 kap. 1§ IL. I regel är det självständighetsrekvesitet som kan vålla gränsdragningsproblem mellan näringsverksamhet och tjänst. För en del uppdrag gäller nämligen att inkomsten skall hänföra till tjänst om uppdragstagaren är osjälvständig och till näringsverksamhet om uppdraget bedrivs självständigt. Frågan om självständighet avgörs i regel genom en helhetsbedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. De omständigheter som brukar beaktas är främst följande: antalet uppdragsgivare (i ditt fall 1), uppdragens längd (tillfälligt i ditt fall) och omfattning, om uppdragstagaren är skyldig att själv utföra uppdraget eller om han kan anlita egna medhjälpare, vem som håller med arbetsredskap och arbetslokal, uppdragstagarens bundenhet av instruktioner (hårt bundna i ditt fall) och direktiv beträffande sättet för arbetets utförande samt graden av den ekonomiska risk som uppdragstagaren står i sin verksamhet (du tar absolut ingen risk alls). Helhetsbedömningen innebär inte att alla faktorer har lika stor betydelse. Viktningen av faktorerna kan variera mellan olika branscher och yrkeskategorier. Vad som anses väsentligt för att utmärka ett uppdrag inom en bransch kan komma mer i skymundan inom en annan. Har den skattskyldige endast EN uppdragsgivare (som du har) hänförs inkomsten i de flesta fall till tjänst även om han företer viss självständighet gentemot uppdragsgivaren. Min bedömning är att även om du startar eget företag så kommer du att beskattas för inkomst av tjänst och ditt AB-bolag är då meningslöst att starta. Citera
jaqk Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Jag kan ingenting om lagen, men ändå kan jag säga med bestämdhet: det är inte olagligt att översätta en text om poker till svenska. Kör på. (PM:a om du vill ha hjälp med korrläsning... ) Citera
Largo-Sama Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 boss media kodar pokerprogram, och utländska företag får använda deras klient om boss media i sin tur får en viss % av deras inkomst (= raken). Det borde mao vara lagligt att välja den dealen. Citera
baller Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 boss media kodar pokerprogram Well, synd bara att dom gör det så dåligt... Citera
flibben Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Ta % av rake, det kan bli sjukt lönsamt längre fram om dom får många svenskar Citera
SpaderKing Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Jag kan ingenting om lagen, men ändå kan jag säga med bestämdhet: det är inte olagligt att översätta en text om poker till svenska. Kör på. (PM:a om du vill ha hjälp med korrläsning... ) Självklart! Jag skulle också ha gjort det. Men mitt långa svar var ett motargument till Gdaily's förslag till att TS skulle starta ett konsultbolag. Att starta bolag kostar en jävla massa pengar OCH TID! Vem som helst hostar inte upp 100.000 till ett AB och varför investera 100.000 för ett uppdrag som är värd kanske 1/10? Jag skulle ha kört på och sagt till sajtägarna att de skulle sätta in pengarna på ett pokerkonto/Neteller. Lättast och smidigast. (Svarta pengar är mums) Citera
lethe Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Hur skulle det kunna vara olagligt? Vi har inte tankeförbud i Sverige (än) Det har vi visst, men inte i den här frågan. Citera
Recommended Posts