Gå till innehåll

du står vid en flod och ett ess flyter förbi, FL


Nemesis

Recommended Posts

Betar ni eller checkar ni denna river och varför i så fall? Motståndaren är TAG och kan nog 3-beta pre med många händer.

 

5/10 Limit Holdem

6 players

 

Pre-flop: (1.4 SB, 6 players) Hero is SB 6:spade: A:club:

4 folds, Hero raises, BB 3-bets, Hero calls

 

Flop: 4:heart: 5:diamond: 5:spade: (6.0 SB, 2 players)

Hero checks, BB bets, Hero calls

 

Turn: 2:diamond: (4.0 BB, 2 players)

Hero checks, BB bets, Hero calls

 

River: A:spade: (6.0 BB, 2 players)

Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har spelat den så dåligt som du gjort så ska du ju beta ut rivern.
Vad är det som skulle vara dåligt innan river?

 

Preflopp vore det minst sagt lite "kreativt" att 4-beta ur position.

 

Checkraise flopp kanske är bra, men kan inte se så mycket anledning till det.

 

Turn har man stegdrag och showdownvalue på.

 

Bluffmässigt verkar det off eftersom A-händer inte orkar lägga, eftersom de precis fått in stegdrag. Alla pockets är antingen överpar, kåk eller har öppet stegdrag, så de viker inte. Parträffar finns det inte så många rimliga av, och de flesta har A som sidokort, så de viker inte heller. Kvar är massa överkort med sex outs man kanske kan få bort.

 

Möjligen kan bluff funka över två gator, men det är rätt optimistiskt att tro att folk som tvingar sig till river plötsligt ska orka släppa för ett bet till i en stor pott.

 

Värdebetsmässigt behöver jag nog inte förklara varför jag är lite skeptisk till att A6 har värde i en 3-betad pott när motståndaren pangat flopp och turn.

 

Kvar är lite randomalternativ som donkbet och vik, vilka alla verkar vara för orimliga för att alls vara meningsfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som skulle vara dåligt innan river?............

 

 

Vad som är dåligt? Jag fattar först och främst inte varför han synar pre trebettat som denna. På floppen missar han helt. Men synar beten ändå? Med A högt?

 

Självklart, han floatar ju tänker jag :)

Men icke? Check synar turn igen? Vad sätter vi FI på?

 

Tror vi att vi har bäst hand? ( I såfall borde vi ju höja? Eller spelar vi så avancerat att vi låter honom bluffa bort stacken med ex KQ för att syna ner med A hög? )

 

Om vi floatar så höjs ju turn varje dag i veckan. Men som spelad så planerar vi ju tydligen inte på att bluffa hem det här.

 

Rivern faller A och det borde ju göra oss till den vinnande handen?

Självklart betar vi ut här som spelad.

Och de som säger att vi bara får syn av bättre ess här får gärna förklara för mig varför vi då check synar ner ett sämre ess till showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Jag kan hålla med om att det är close merllan bet/call och bet/fold och ev. är bet/fold svagt bättre med specifikt A6.

 

Vår river donk ser ut som 1 av 3 saker:

 

- En förbättrat Ax hand. (som den vi har)

- En bluff med ett missat drag. 6x eller FD eller whatever.

- En blockbet med 2X

 

Mot block eller semibluff kan han få för sig att rebluffa river. Dessutom bör vi alltid räkna mer några procent chans att Fi får hjärnsläpp och gör något vi inte förväntar oss av en standard TAG (som att höja 66-KK på river som en raise/fold hand eller liknande eller få oss att försöka släppa Ax genom att repa stege) Men jag kan hålla med om att Ax är på gränsen och bet/fold är ok. Hade vi däremot A8 eller bättre så måste vi syna eftersom fi nu kan höja sämre Ax och vi blir alltför sårbara om vi foldar så starkt.

 

Hur låter det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rent känslomässiga analys som utgår från att fi är en stereotyp och fantasilös TAG är att bet/syn känns iskallt. Den TAG jag tänker på tänker att om hero bluffdonkar så finns det ingen anledning att återbluffa eftersom han tror att hans hand slår vår bluff. Kort sagt jag tror inte att han höjer med händer vi slår.

 

Å andra sidan så tror jag att han checkar efter på river med sina pockets om vi checkar till honom. I min värld har han inte heller några händer som är så dåliga att han betar dem som bluff på river om vi checkar. Det är ju en ren bedömningssak dock.

 

Så mot den typ av spelare jag tänker på hade jag således bet/foldat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att han betar fler sämre händer än han synar så är det såklart ett argument för att checka river, men vilket är ditt argument för att raisa om han betar när du checkar?

 

Bäst hand, och för att få bäst betalt?

 

Betar vi ut får vi bara syn/raise av bättre händer, och betar vi och FI foldar "missar vi en BB"

 

Därför tänkte jag att en checkraise vore fiffigt.

 

Men å andra sidan är jag inte lika erfaren som ni är så jag har säkert fel, men det känns mest rätt :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst hand, och för att få bäst betalt?

 

Betar vi ut får vi bara syn/raise av bättre händer, och betar vi och FI foldar "missar vi en BB"

 

Därför tänkte jag att en checkraise vore fiffigt.

 

Men å andra sidan är jag inte lika erfaren som ni är så jag har säkert fel, men det känns mest rätt :-P

 

Ditt argument för att checka är helt korrekt om du bedömer att han betar river mer än han synar om du leder ut. Men har du funderat på skillnaden i EV mellan syn och raise när du checkat och han betat? Vilka händer betar han först och sedan viker/synar/höjer mot din checkraise?

 

Om jag hade räknat (vilket jag inte orkar göra) så hade jag kommit fram till att sannolikheten att han har ett bättre ess när han synar eller att han reraisar, tillsammans med sannolikheten att han viker om han har en sämre hand gör checkraisen EV- gentemot checksyn.

 

Allt bygger naturligvis på min föreställningar om vilka händer fi spelar och hur han spelar dem samt hur han bedömmer heros spel. Gör du en helt annan bedömning av fi och hans syn på hero så kan din linje naturligtvis vara korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...