Gå till innehåll

Var är lägst varians?


SNGPRO

Recommended Posts

Bortser från OT.. För naturligtvis är jag inte ett pro bara för att mitt nick är något sådant.

 

 

Aja.

 

Anledningen till min undran är för att jag skall spela på ongame. Och funderade ett tag på cg men insåg att sngs vore smartare. Och efter ett tag började jag fundera kring om inte HU sngs vore det smartaste alt om man ser till varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortser från OT.. För naturligtvis är jag inte ett pro bara för att mitt nick är något sådant.

 

 

Aja.

 

Anledningen till min undran är för att jag skall spela på ongame. Och funderade ett tag på cg men insåg att sngs vore smartare. Och efter ett tag började jag fundera kring om inte HU sngs vore det smartaste alt om man ser till varians.

Ongame har dubbel rake på h2h SnG-borden jämfört med övriga nät. Det är inte något som direkt gynnar din varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortser från OT.. För naturligtvis är jag inte ett pro bara för att mitt nick är något sådant.

 

 

Aja.

 

Anledningen till min undran är för att jag skall spela på ongame. Och funderade ett tag på cg men insåg att sngs vore smartare. Och efter ett tag började jag fundera kring om inte HU sngs vore det smartaste alt om man ser till varians.

 

Nej för helvete. Håll dig borta från HUsng på ongame. Sjukt hög rejk i jämförelse med de flesta andra aktörer, och motståndet är mer svårslaget än på t.ex I-poker där du har 50% rabatt på rejken i jämförelse med ongame. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipoker 50% rabatt.. Men 62.5% tillbaka via bonusar på ongame
Men när ska folk fatta att det man inte ska betala dubbel rake och sedan få tillbaks 62.5%, det är liksom sämre än att spela lågrejkat från start och få rb eller bonus på den lägre raken.

 

Du kan få 95% rakeback av mig om du vill. Sätt in en lax om dagen på mitt bankkonto, så får du tillbaks 95% den siste varje månad.

 

Din fråga är vad det är minst varians, då får du gilla läget att vi svarar att Ongames H2H är högvarians som fan. Annars får du ställa en helt annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HU sng. Det är inte direkt nära om man talar om varians så som definierat i statistik.

 

Däremot så avses nog något i stil med http://en.wikipedia.org/wiki/Sharpe_ratio alltså risk eller relationen mellan risk och ev, och då kan det mycket väl vara något helt annat.

 

På riktigt så är naturligtvis det säkraste spelet det där det går att få in mest +ev händer (läs, gameselecta) och enklast att skifta i nivå (dels så man kan gå ned om det skiter sig och dels kan bygga monsterrulle och aldrig behöva riskera bust). Det är naturligtvis nl cash eller sng i nuläget och saker som hu eller fullring är inte särskilt intressant.

 

Så som vanligt handlar det om spelarna, och inte själva spelet. I dagsläget är det någon form av no-limit som gäller, tätt följt av plo.

 

Uddaspelen är inte så intressanta, eftersom det är svårt att bygga megarulle eller hitta mycket grindspel i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen är lägst där du har störst edge.

 

Var har du fått det ifrån? Det är fullständigt inkorrekt. Varians är ett mått på hur utfallen är spridda. Ju mer de skiljer sig från ditt EV, desto större varians.

 

Om du har n stycken utfall U med genomsnittsvärdet E, dvs

 

[u(1) + U(2) + [...] + U(n)] / n = E

 

så är din varians lika med

 

SUMMA(a; 1, n) {(U(a) - E)^2}

 

dvs summan av alla [utfall minus medelvärdet] i kvadrat. Tar du roten ur variansen så får du standardavvikelsen.

 

Att detta skulle vara minst för de spel du har störst edge i är fel. Tex kan du ha väldigt stor edge (dvs E) i MTT, men väldigt ofta sluta på 0, dvs långt ifrån ditt EV, vilket bidrar till hög varians. De gånger du hamnar i pengarna kommer du ännu längre från ditt EV (denna gång i positiv riktning), vilket bidrar ännu mer till hög varians. I HU sng, däremot, så hamnar du alltid betydligt närmare ditt EV (som naturligtvis ligger nånstans mellan +0.95 inköp och -1.05 inköp eller vad det nu blir med raken inräknad), vilket ger en mkt mindre varians trots att du kanske har betydligt lägre edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...