Gå till innehåll

Oseriösa föreläsare - hur vanligt är det?


decoy

Recommended Posts

Vill här diskutera hur vanligt det är med oseriösa föreläsare vid universitet och högskolor i landet. Med oseriösa menar jag inte inkompetenta i bemärkelsen okunniga eller opedagogiska, utan allmänt konstiga, alkoholproblematiker, psykiska besvär etc.

 

Är sådana figurer vanliga i den miljön? Kanske rent av överrepresenterade?:shock:

 

Är det stora skillnader mellan olika fakulteter/högskolor? Var finns flest knäppgökar? På KTH? Södertörn? Mälardalen? Eller? Dela med er av era erfarenheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant fråga tycker jag visserligen men du måste skämta om "oseriösa". På vilket sätt kvalificierar sig en föreläsare till att vara oseriös bara för att hon/han är "allmänt konstiga, alkoholproblematiker, psykiska besvär etc." . Skulle de per automatik vara oseriösa om de skåpsuper eller är lite paranoida t.ex.? De kan ju vara riktigt vassa på ämnet de jobbar med ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par märkliga.

 

- Sverker på Chalmers. Äldre gubbe med Schenke-skägg som konstant hade på sig knälånga khaki-byxor, året runt. Förmodligen en halvhyfsat briljant matematiker men som pedagog var han att likställa med en näve spannmål.

 

- En sociologilärare på GU som öppnade sin första föreläsning med orden: Ja, egentligen vill jag ju inte vara här men min tjänst säger att jag ska föreläsa 15% av tiden så...

 

Väldigt motiverande...

 

Hmm, en 60-årig, kvinnlig, vikarie i tyska på högstadiet. Som sin första aktion inför klassen tog hon fram en kulspetspenna ur brsötfickan, sa att den kunde få henne att flyga, varpå hon började vifta med pennan i luften och utföra propellerljud med munnen. Vi fick en ny vikarie efter tre veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant fråga tycker jag visserligen men du måste skämta om "oseriösa". På vilket sätt kvalificierar sig en föreläsare till att vara oseriös bara för att hon/han är "allmänt konstiga, alkoholproblematiker, psykiska besvär etc." . Skulle de per automatik vara oseriösa om de skåpsuper eller är lite paranoida t.ex.? De kan ju vara riktigt vassa på ämnet de jobbar med ändå.

 

Nej, de är naturligtvis inte per automatik att betrakta som oseriösa, om de skåpsuper lite, eller är lätt paranoida.

 

Men om de kommer alkoholpåverkade till seminarier/föreläsningar, eller uppträder omdömeslöst, så att det går ut över undervisningen - då är de oseriösa, enligt min mening. Sedan spelar det ingen roll hur insatta och kunniga de är i sitt ämne, om de inte kan genomföra undervisningen på ett för studenten tillfredsställande och givande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par märkliga.

 

- Sverker på Chalmers. Äldre gubbe med Schenke-skägg som konstant hade på sig knälånga khaki-byxor, året runt. Förmodligen en halvhyfsat briljant matematiker men som pedagog var han att likställa med en näve spannmål.

 

- En sociologilärare på GU som öppnade sin första föreläsning med orden: Ja, egentligen vill jag ju inte vara här men min tjänst säger att jag ska föreläsa 15% av tiden så...

 

Väldigt motiverande...

 

Hmm, en 60-årig, kvinnlig, vikarie i tyska på högstadiet. Som sin första aktion inför klassen tog hon fram en kulspetspenna ur brsötfickan, sa att den kunde få henne att flyga, varpå hon började vifta med pennan i luften och utföra propellerljud med munnen. Vi fick en ny vikarie efter tre veckor.

 

He-he, den där tyskvikarien tog i alla fall priset...men vi kan väl hålla oss till universitet och högskolor, som trådrubriken anger. På grundskolor finns det ju knappast någon nedre gräns avseende bristande seriositet.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite vanskligt att nämna folk vid namn, "outningar", tror jag det kallas. På vilket sätt var han en lirare förresten?

 

Han skulle platsa i Filip&Fredriks Skönaste människor. T ex att han haft samma kläder i typ 40 år. Och då menar jag inte likadana kläder, utan SAMMA kläder. Lappade och lagade överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att komma i beröring med oseriösa föreläsare/lärare torde sannolikt öka, ju fler institutioner man läst vid. Jag har själv läst vid ett halvdussin institutioner under cirka fem års tid. Här några exempel på olämpliga och oseriösa beteenden från lärare:

 

- En föreläsare håller ett föredrag, som ska ta ett par timmar i anspråk. en kvinnlig student har tagit med sig sitt spädbarn in i föreläsningssalen! Jag sitter bara och väntar på att kalabaliken ska bryta ut..mycket riktigt, inom ett par minuter börjar barnet skrika. Går kvinnan ut? Nej, hon sitter lugnt kvar, som om inget hänt. Föreläsaren då? Han reagerar överhuvudtaget inte, utan fortsätter prata, hela föreläsningen igenom, ackompanjerad av barnskrik..

 

..Jag tar någon dag senare upp händelsen till diskussion med föreläsaren. Han ursäktar sig med "jag var inte medveten om problemet, självfallet har ingen student rätt att störa undervisningen." Var inte medveten om problemet!? han befann sig bara ett par meter ifrån kvinnan med barnet..

 

...Någon månad senare uppstår samma scenario, med en annan föreläsare, vid samma institution. Inte heller han reagerar. När jag tar upp saken med honom senare, och påpekar att undervisningen i princip riskerar att spolieras, får jag en skämtsam ursäkt till svar. Efter dessa händelser har jag , av naturliga skäl, ingen lust att läsa ytterligare kurser vid institutionen.:evil:

 

- En doktorand vikarierar som ansvarig för en laboration. Han tar med sig en bandare dit! Han sätter på musik på maxvolym; en jävla massa elgitarrer och skit..någon student klagar på oväsendet, men får till svar: "Jag bestämmer här!" Givetvis blir det nästintill ohållbart att koncentrera sig på labbens genomförande, och flera misslyckas. "Det här var ju inte så smart!", kläcker den dumme fan till doktorand sedan ur sig...!:twisted:

 

Helt seriöst, detta har hänt i verkligheten, vid ett universitet i Sverige under senare år! Och listan över underliga händelser kan göras längre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste under 90-talet några år på Ekonomihögskolan i Växjö.

Under en fristående kurs i EG-rätt (som det hette då), hade vi en lärare (inga namn) som kom från Lunds Universitet.

 

Hans "lektioner" utfördes genom att han satt vid en overheadapparat och skrev på blanka OH-blad. Om texten inte fick plats på bladet så sa han sonika... "Ja, ni vet vad det ska stå.."

 

Sen tyckte han följande om att undervisa i Växjö:

"Det bästa med att undervisa här i Växjö, är när jag sitter på tåget och ser Växjö försvinna i fjärran."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte bäst om föreläsare som inte brydde sig ett dugg om pedagogik, men som brann för sitt ämne. Sådana som vägrade svara på 'vad som kommer på tentan' och liknande infantila frågor. Sådana som man kunde locka att tala om något helt annat i en timme. Och som aldrig kände igen någon student och tycktes hitta till föreläsningssalen genom ett mindre mirakel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte bäst om föreläsare som inte brydde sig ett dugg om pedagogik, men som brann för sitt ämne. Sådana som vägrade svara på 'vad som kommer på tentan' och liknande infantila frågor. Sådana som man kunde locka att tala om något helt annat i en timme. Och som aldrig kände igen någon student och tycktes hitta till föreläsningssalen genom ett mindre mirakel.

 

Pf:s Off-topic-man har talat - och försöker redan göra tråden off-topic..:shock:

 

Kul att du tycker om en del föreläsare, det gör nog många andra också. Men frågeställningen i tråden gällde ju hur vanligt det är med OSERIÖSA föreläsare (= föreläsare man inte gillar något vidare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, lägg av nu! Du menar väl inte allvar? Hur länge har du läst, och har du läst vid olika institutioner?

2 år i uppsala, mest matte, men även pedagogik och ett halvår i linköping, har inte varit på så många föreläsningar dock. Men till exempel hade vi en gästföreläsare som skulle prata om skolutvecklingen från 1800-talet fram till idag och när han kommit förbi 1930-talet kolla han på klockan, sa tack för idag och bara gick. Sen har man haft många tankspridda på matteinstitutionen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- En föreläsare håller ett föredrag, som ska ta ett par timmar i anspråk. en kvinnlig student har tagit med sig sitt spädbarn in i föreläsningssalen! Jag sitter bara och väntar på att kalabaliken ska bryta ut..mycket riktigt, inom ett par minuter börjar barnet skrika. Går kvinnan ut? Nej, hon sitter lugnt kvar, som om inget hänt. Föreläsaren då? Han reagerar överhuvudtaget inte, utan fortsätter prata, hela föreläsningen igenom, ackompanjerad av barnskrik..
Det ar san skit man far rakna med nar man envisas att slappa in andra an eliten pa universiteten och gora arbetsmarknadsatgard av hela soppan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönaste läraren jag hade på KTH var en äldre, förvirrad och ytterst blyg äldre herre. Han gick omkring i manchesterbyxor och manchesterkavaj.

 

Det här var i linjär algebra (dvs massa matrisräkning, inget svårt alls, mest massa ettor och nollor, plus och minus och någon division typ, men ett jävla skrivande).

 

Nåväl, han stod framme vid tavlan och skrev dessa stora ekvationer med båda händerna samtidigt (högerhanden räknade typ och vänsterhanden fyllde ut med nollor). Sedan vände han sig om, och konstaterade två saker

 

1) Vi var på inga vägar klara, hade typ 5 minuter kvar att skriva ikapp

2) Han var alldeles ensam där framme, och runt 300 elever som stirrade på honom.

 

Då blev han alldeles högröd i ansiktet, kände sig väldigt obekväm, ville försvinna bara, och började då i panik "slå av" kritdammet från sina händer på sin kavaj.

 

Den där kavajen hade såklart hängt på sedan 1970-talet, och varit med om det mesta, så när han slog på den så var det ett stort vitt kritdammsmoln runt honom. Alltså, det var så humoristiskt, och så synd om honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ar san skit man far rakna med nar man envisas att slappa in andra an eliten pa universiteten och gora arbetsmarknadsatgard av hela soppan.

 

Nej, det ä r inget man ska behöva räkna med! Detta är ett par extremfall, som jag beskrivit, och som jag upplevt under fem års tid ( f. ö. de sista månaderna). Det strider mot högskolelagstiftningen dessutom.

 

Problemet är ju, om det utvecklas till norm vid all högre utbildning, att man accepterar såna störningar från lärarhåll. Då kan man lika gärna skippa undervisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönaste läraren jag hade på KTH var en äldre, förvirrad och ytterst blyg äldre herre. Han gick omkring i manchesterbyxor och manchesterkavaj.

 

Det här var i linjär algebra (dvs massa matrisräkning, inget svårt alls, mest massa ettor och nollor, plus och minus och någon division typ, men ett jävla skrivande).

 

Nåväl, han stod framme vid tavlan och skrev dessa stora ekvationer med båda händerna samtidigt (högerhanden räknade typ och vänsterhanden fyllde ut med nollor). Sedan vände han sig om, och konstaterade två saker

 

1) Vi var på inga vägar klara, hade typ 5 minuter kvar att skriva ikapp

2) Han var alldeles ensam där framme, och runt 300 elever som stirrade på honom.

 

Då blev han alldeles högröd i ansiktet, kände sig väldigt obekväm, ville försvinna bara, och började då i panik "slå av" kritdammet från sina händer på sin kavaj.

 

Den där kavajen hade såklart hängt på sedan 1970-talet, och varit med om det mesta, så när han slog på den så var det ett stort vitt kritdammsmoln runt honom. Alltså, det var så humoristiskt, och så synd om honom.

 

Jo, visst är det humor!:-) Men man kan knappast beskriva föreläsaren som oseriös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en doktorand som föreläsare på analysen. Började första lektionen med att skriva ett exempel på tavlan (inte ens ett hej, nu kör vi). När någon frågade vad exemplet skulle visa så kunde han inte förklara, och alla förenklingar och slutledningar skulle man visst redan ha kunnat. Tog väl två föreläsningar innan man insåg att det inte skulle bli bättre så alla valde självstudier på kursen. Analysmatte är inte en av kurserna som självstudier lämpar sig för kan man ju säga. Stackarn insåg det inte ens själv utan frågade oss var alla var under en dugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker analysmatte är en utmärkt kurs för självstudier. Det mesta finns i boken och det enda mina föreläsare ändå gjort är att skriva upp exempel från boken på tavlan ändå. Slutade gå på föreläsningar i tvåan för att det var så fantastiskt oeffektivt inlärningssätt. Efter det bestod mina besök på Chalmers enbart i obligatoriska föreläsningar, självplugg och kaffehinkande med kursarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...