Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå :-)

Har en fråga Om vi säger att vi är i push fold situation i en hu sng fi har 7,5bbs du har också 7,5bbs och sb. Frågan är då förändras din push range om du skulle ha tex 30 bbs och fi 7,5bbs? Om det är en skillnad skillnaden är den så stor att man ska bry sig om den och anpassa sig även om dom effektiva stackarna är dom samma.

tankar

Postad
Du ska pusha precis lika mycket om du inte tror att motståndarens synranger förändras tillräckligt mycket av att leda eller ligga efter att det är värt att exploatera det.

Njae, detta stämmer inte. Tex ICM talar för olika pushranger beroende på hur de relativa stackstorlekarna ser ut.

Postad
Njae, detta stämmer inte. Tex ICM talar för olika pushranger beroende på hur de relativa stackstorlekarna ser ut.

Va? Nej?

Till att börja med talar ICM inte för några pushranger alls. Det är bara en metod för att uppskatta chipvärde utifrån stackdjup och prisstruktur. Men det vet jag att du vet.

Sen handlar det här om HU-spel, då icm motsvarar chipvärdet och det alltså inte spelar någon roll för besluten om storstacken har 500 BB så länge den andre har 7.5.

Eller missförstod du nåt?

Postad
15 eller högre man räknar A som 15 k som 14 osv eller ?

Nej, det där handlar om hur många smallblinds man kan ställa om motståndaren vet vad man har för kort. I själva verket kan man ställa fler (och lite andra sorters) händer, men de händer som där har en siffra över 15 utgör i alla fall ett golv för vad som är okej att pusha.

Postad

Det kan vara skillnad på shoveranges beroende på stackstorlekar även fast effektiva stackarna är samma.

Om det ser ut såhär:

a) du har 7bb och jag 7bb.

b) du har 15bb och jag har 7bb.

behöver inte shoverangen vara samma.

Postad

Alltså skiljer sig jämvikslägena verkligen om man baserar värdet på icm? För jag kan inte hitta någon sån skillnad. Vad skulle den bero på?

Edit: Jag får det till att alla jämvikslägena blir lika oavsett. I icm innebär en chipdubbling hu en uppdubbling av värdet och motsvarande minskning för stora stacken så jag begriper inte hur det skulle kunna skilja sig.

Postad
Till att börja med talar ICM inte för några pushranger alls. Det är bara en metod för att uppskatta chipvärde utifrån stackdjup och prisstruktur. Men det vet jag att du vet.

Sen handlar det här om HU-spel, då icm motsvarar chipvärdet och det alltså inte spelar någon roll för besluten om storstacken har 500 BB så länge den andre har 7.5.

Eller missförstod du nåt?

Mjae, missförstod inte, hade bara lite otur när jag läste.. :mrgreen: Missade att det var HU.

Dock, angående ICM menar jag naturligtvis push-EV-beräkningar baserade på ICM.

Alltså skiljer sig jämvikslägena verkligen om man baserar värdet på icm? För jag kan inte hitta någon sån skillnad. Vad skulle den bero på?

Edit: Jag får det till att alla jämvikslägena blir lika oavsett. I icm innebär en chipdubbling hu en uppdubbling av värdet och motsvarande minskning för stora stacken så jag begriper inte hur det skulle kunna skilja sig.

I HU (vilket jag missade att det var) så stämmer det du säger med avseende på ICM. ICM ger att relativt cEV = relativt $EV. Därmed blir HUsng-strategi lika med HUcg-strategi enligt ICM.

Dock, som Rebonius påpekar, så finns fler hänsynstaganden än ICM. I CG kan du resa dig upp och gå, alternativt fylla på med nya marker om du bustar, vilket innebär att du ska spela varje hand för att maximera ditt EV i den enskilda handen. Men i SnG måste du ta hänsyn till den situation du hamnar i i framtida händer (visserligen finns vissa sådana hänsynstaganden i CG också, tex om båda sitter på maxupptag och du genom ett högvariansspel har chansen att få spela djupstackat genom att en av er dubblar, den andra reloadar och sen vinner en del av den andras stack, så båda nu sitter djupare än maxupptag. Detta påverkar, men naturligtvis väldigt lite). Exempelvis kan situationen att du har BB med en kort stack vara väldigt EV-, vilket ICM inte tar hänsyn till. Ett spel som kan leda fram till en sådan situation måste i motsvarande mån justeras ned $EV-mässigt gentemot vad ICM säger.