Gå till innehåll

Analysen.....del1


jonash72

Recommended Posts

Jag har suttit och klurat ett tag och analyserat en del utav mitt pokerspelande.

 

Några intressanta slutsatser drar jag:

 

1. Online vinner jag i princip bara på "högre" limits i CashGame (för mig är "gränsen" till där jag börjar bli vinnande 2/4Euro limits).

2. Jag plussar på livespel på CC 20/20-nivå

 

3. Jag vinner väldigt sällan på den nivå som jag med ett sunt money management borde spela (dvs nånstans kring 0.5/1Euro, eller med konservativ strategi 0.25/0.5)

 

När jag borrar lite i detta så inser jag att jag

3. Spelar starkare starthänder ju högre limits jag spelar.

4. Spelar starkare starthänder live än vid bord med låga limits

 

Gemensamt för 3 och 4 är att jag då också spelar mer agressivt de gångerna jag spelar.

 

Nu är då frågan...varför är jag såhär "korkad" när det gäller låga Limits?!? Jag vet ju att

5. Ju lägre limits, ju fler åker med med sina drag

6. Ju lägre limits, ju svårare är det att "blåsa bort" nån ur potten i form av en rejäl bluff.

 

Jag misstänker att det har med att jag inte respekterar de "små" pengarna som det handlar om vid de låga nivåerna. Men, hur kan man då resonera så, eftersom egentligen rullen inte medger ett högre spel? Det enda svaret jag kan komma fram till är att money management och respekt inte existerar i min hjärna vid de lägre nivåerna. Jag bryr mig liksom inte om jag dunkar all-in med en dynghand om det bara är för 100dollar. Smart...not!

 

Så, lösningen är ju enkel säger nån; spela de högre limitsen då. Dilemmat är att när jag spelar dem limitsen känns det inte komfortabelt. Trots att jag plussar där. Hur vrickat låter inte detta?! Jag vet inte, men jag tror att jag nästan blir lite skraj när stacken är 4 siffrig. Och så inser jag hur mycket pengar det är, så cashar jag ut och fortsätter köksrenoveringen.

 

Jag vet ju vad en lösning skulle vara; spela bara turneringar och SnG's. Och det är väl egentligen det som jag också är bäst på. Men, det är ju så tradigt! Hmm, tålamodet skulle jag behöva jobba med, ORDENTLIGT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Ju lägre limits, ju fler åker med med sina drag

 

det här stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att fiskarna på lowlimit i allmänhet är mer callingbenägna med sina steg/färg-drag? Samt att dom flesta regulars är rätt tajta och spelar passivt?

 

Medans fiskarna på högre nivåer oftare förstår värdet av FE och pushar sina drag.

Samtidigt som nästan alla regulars är aggresivare eller iaf har en bättre pokerteori i grunden och förstår värdet av FE med drag osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Online vinner jag i princip bara på "högre" limits i CashGame (för mig är "gränsen" till där jag börjar bli vinnande 2/4Euro limits).

Det låter riktigt skumt men jag håller med här till viss del. Kan inte säga att det är exakt likadant för mig men när man gör typ nystarter etc och börjar nöta nl50, nl100 känns det sjukt svårt att slå det som man gjort tidigare till en början. När man väl blivit varm i kläderna brukar det inte vara några problem dock. Försök nöta bara och vänja dig vid nivåerna du "borde" spela.

 

 

3. Jag vinner väldigt sällan på den nivå som jag med ett sunt money management borde spela (dvs nånstans kring 0.5/1Euro, eller med konservativ strategi 0.25/0.5)

 

Borde väl höra ihop med ovannämnda, "spela in dig" på nivån och försök nöta så mkt som möjligt.

 

3. Spelar starkare starthänder ju högre limits jag spelar.

 

Hmm vill inte kalla det scared money utan snarare tvärtom -> man spelare lösare ju lägre man spelare. Detta borde väl också höra ihop med att det är mer lättspelat lägre ner så man kan automatisk lösa upp sig och spela ut random nl50 spelare post.

 

5. Ju lägre limits, ju fler åker med med sina drag

 

Ta betalt bara. Om de gör en dålig syn och drar ut så le bara. Du vinner, enligt jorden alla klyschor, på det i längden så dra bara på smilbanden och hoppas att han sitter kvar och göra samma misstag om, och om, och om, och om igen.

 

6. Ju lägre limits, ju svårare är det att "blåsa bort" nån ur potten i form av en rejäl bluff.

 

Bluffa inte en låglimitspelare. Själva grejen med att nöta lowlimit är väl att få stacka tptk vs tpgk etc. Helt onödigt att bluffa nl50-nl200 typ, misstolka mig rätt man ska absolut inte bara satsa när man har nuts men man ska inte göra några fancy moves i onödan. De förstår ändå inte.

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det är nästan löjligt hur väl du beskriver min situation de senaste två åren. Är i stort sätt en helsäker vinnare när jag lirar med mellan 8-20 inköp men så fort det blir 30+ så torskar jag. Och värst av allt är att när jag förlorar så känns det nästan som att jag gör det medvetet, eller av ren jävla lättja. Sen så fort kniven hamnar på strupen och jag inte "får förlora" så spelar jag helt plötsligt briljant.

 

Det var samma när min rulle låg på 200$, 1000$ och idag tom med så mycket som 30.000$, vi är väl gamblers helt enkelt, vill leva farligt. Eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det är nästan löjligt hur väl du beskriver min situation de senaste två åren. Är i stort sätt en helsäker vinnare när jag lirar med mellan 8-20 inköp men så fort det blir 30+ så torskar jag. Och värst av allt är att när jag förlorar så känns det nästan som att jag gör det medvetet, eller av ren jävla lättja. Sen så fort kniven hamnar på strupen och jag inte "får förlora" så spelar jag helt plötsligt briljant.

 

Det var samma när min rulle låg på 200$, 1000$ och idag tom med så mycket som 30.000$, vi är väl gamblers helt enkelt, vill leva farligt. Eller nåt?

 

Ja nåt är det, om man nu bara kunde sätta fingret på exakt vad.

Rebonius sa däremot nåt rätt intressant, som aldrig ens slagit mig...

 

En annan tanke är att sätta upp ett system, som man håller sig till största delen, och sen varierar man lite utifrån hur motståndet ser ut, men att systemet är grundstenen.

 

Som det är nu spelar jag på tok för mycket på känsla, och jag har insett att det funkar mycket bättre live för mig än det gör Online. Live läser jag oftast väldigt rätt vilka händer motståndaren kan ha, och har ju då lättare att reppa en hand. Det funkar liksom inte online vad det verkar, inte på låg nivå.

 

Min erfarenhet av lågnivå spel är att det är i princip omöjligt att bluffa bort FI om de sitter med enbart ett mellanpar på en 259 bräda, och man själv har raisat pre och CB hela vägen med tex AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...