Gå till innehåll

Sänkt ränta - dumheter?


Matfrid

Recommended Posts

Well.. Problemet som med i princip all annan ekonomi som man vill kvantifiera är ju att man inte förrän i efterhand kan påtala att någonting inte har fungerat på ett sätt som man önskat. Enligt alla de modeller Greenspan använde så fungerade ju hans sätt att se på saken utmärkt, men att enbart kolla 40 år tillbaka i tiden gör ju att man riskerar att åka på obehagliga överraskningar när systemet skapar problem som man inte kunnat förutse.

 

Hursomhelst.

 

Jag skulle vara överraskad om du, jello, tyckte dig ha bevis för att en planenligt styrd relativ hög ränta skulle vara bättre för att hjälpa företagens och privatpersonerners konsumtionsnivå än en planenligt styrd relativt låg ränta. Jag är likväl förvånad om du anser att det inte finns några som helst kopplingar mellan räntan och ekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Well.. Problemet som med i princip all annan ekonomi som man vill kvantifiera är ju att man inte förrän i efterhand kan påtala att någonting inte har fungerat på ett sätt som man önskat. Enligt alla de modeller Greenspan använde så fungerade ju hans sätt att se på saken utmärkt, men att enbart kolla 40 år tillbaka i tiden gör ju att man riskerar att åka på obehagliga överraskningar när systemet skapar problem som man inte kunnat förutse.

 

Hursomhelst.

 

Jag skulle vara överraskad om du, jello, tyckte dig ha bevis för att en planenligt styrd relativ hög ränta skulle vara bättre för att hjälpa företagens och privatpersonerners konsumtionsnivå än en planenligt styrd relativt låg ränta. Jag är likväl förvånad om du anser att det inte finns några som helst kopplingar mellan räntan och ekonomin.

har inte gjort några påståenden om vilket som är bäst av "hög" eller "låg" ränta eftersom varken jag eller någon annan enskild person eller liten grupp av personer är kompetent att bedöma det. och just därför bör det inte styras planekonomiskt av nån liten enhet. problemet ligger alltså i monopolet som en enda legal tender utgör, snarare än i vad en centralbank har för prioiteringer vid ett givet tillfälle (eller över tid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte gjort några påståenden om vilket som är bäst av "hög" eller "låg" ränta eftersom varken jag eller någon annan enskild person eller liten grupp av personer är kompetent att bedöma det. och just därför bör det inte styras planekonomiskt av nån liten enhet. problemet ligger alltså i monopolet som en enda legal tender utgör, snarare än i vad en centralbank har för prioiteringer vid ett givet tillfälle (eller över tid).

 

Så det du säger är att vi inte ska göra något försök alls att påverka saken i en riktning som vi hoppas kommer gagna oss? Eller har du en bättre ide på hur man ska öka kunskapsnivån på dem som bestämmer?

 

Gällande legal tender, det är väl fritt fram att använda vad du vill som betalning, bara båda parter går med på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte gjort några påståenden om vilket som är bäst av "hög" eller "låg" ränta eftersom varken jag eller någon annan enskild person eller liten grupp av personer är kompetent att bedöma det. och just därför bör det inte styras planekonomiskt av nån liten enhet. problemet ligger alltså i monopolet som en enda legal tender utgör, snarare än i vad en centralbank har för prioiteringer vid ett givet tillfälle (eller över tid).

 

Med tanke på oron kring ev bankkonkursers skadeverkningar i övriga ekonomin, ser du inte stora risker med privata utfärdare av pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det du säger är att vi inte ska göra något försök alls att påverka saken i en riktning som vi hoppas kommer gagna oss? Eller har du en bättre ide på hur man ska öka kunskapsnivån på dem som bestämmer?

 

Gällande legal tender, det är väl fritt fram att använda vad du vill som betalning, bara båda parter går med på det.

nej, eftersom jag inte tror att central planering av ekonomisk aktivitet gagnar en ekonomi långsiktigt. kan inte finna några exempel i historien på det iaf, och med tanke på hur många okända och okvantifierbara variabler det finns i ett ekonomiskt system som bara blir större och mer komplext allt eftersom så tror jag att det kommer att vara omöjligt i framtiden också.

 

det finns en massa legala hinder mot att starta en egen valuta. bland annat regelverken kring bankväsendet och faktumet att staten bara tar emot skatt i valutan som utgör monopolet, vilket omöjliggör massvis av transaktioner i en annan valuta.

 

Med tanke på oron kring ev bankkonkursers skadeverkningar i övriga ekonomin, ser du inte stora risker med privata utfärdare av pengar?

nä, men jag är inte ett stort fan av fractional reserve banking heller. sen gillar jag inte synen på en ekonomi som ett kollektivt system, där vissa icke-offentliga institutioner har ett större påtvingat ansvar än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
ja, så nu hinner fler människor dra på sig för stora lån, perfekt.

 

Alternativt att de som sitter med hus och har blivit varslade på *insert random storföretag i sverige* ska kunna hitta ett nytt jobb och slippa tvångssälja huset.

 

Eller alternativt att folk som trots konjukturen har pengar ska hinna passa på att spendera dem för att få fart på sverige igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad tycker folk, bör man binda räntan nu eller?

 

binda räntan = risk för banken = högre rake imo

 

btw, man kan spara/tjäna mycket pengar på att spara/låna hos små banker med lägre rake som fortfarande har samma garantier än om man går till storbankerna med deras flashiga kontor och fallskärmsavtal till direktörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag tycker inte det spelar så stor roll. Hela systemet är fel och styra ekonomin med att höja och sänka räntan.

 

Men visst något är fel när vi har den lägsta räntan genom alla tider samtidigt som vi är/går mot en av de största ekonomiska kriserna någonsin.

Läs denna artikel http://libertysilver.se/pages.php/page/sjunkande_rantor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag tycker inte det spelar så stor roll. Hela systemet är fel och styra ekonomin med att höja och sänka räntan.

 

Men visst något är fel när vi har den lägsta räntan genom alla tider samtidigt som vi är/går mot en av de största ekonomiska kriserna någonsin.

Läs denna artikel http://libertysilver.se/pages.php/page/sjunkande_rantor

 

De flesta skulle nog säga att räntan sänkts just för att vi är i kris.

 

Vad gäller ädelmetaller har de historiskt sett underpresterat, för att uttrycka det milt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...