Gå till innehåll

Söker ny utbildning


jon123

Recommended Posts

Jag studerar just nu min 3e termin på ekonomprogrammet vilket jag är rätt trött på och känner att jag med rätt stor sannolikhet inte vill arbeta med det i framtiden.

 

Jag har kommit underfund med att jag föredrar mer praktiskt och kreativt arbete. Jag ser ofta trender innan de slår igenom och nya produkt- och tjänsteudeér dyker upp hela tiden och har alltid gillat att skapa och förbättra varor och tjänster.

 

Jag har kikat lite på industridesign, men vill inte bara hoppa på något som jag gjorde med ekonomprogrammet. Denna gången vill jag undersöka alla möjligheter så kom gärna med förslag om utbildningar som skulle kunna passa mig.

 

Dvs jag vill komma ifrån teori+tentamen cykeln och istället studera/arbeta mer i projektform, med en skapande/kreativ approach.

 

 

Tanken är att byta linje till hösten och kör ett sabatshalvår nästa termin och försöka etablera mig på NL1000 (NL400 atm), så jag har väl fram till mitten av mars(?) att bestämma mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Media kanske? Jag har en dotter som började gymnasiet denna termin och går media-utbildningen. Det verkar ju vara en lagom lekstuga, och inte precis Sveriges begåvningsreserv som går där. Sedan kan man få in en fot någonstans och leka med photoshop och Macromedia-produkter på jobbet.

 

Mitt absoluta intryck av de som arbetar med media är att de inte förstår nödvändigheten av att lära sig de verktyg de använder. De är ofta av den typ som anser att något man kan lära sig om man bara andas lugnt i fem minuter och läser lite dokumentation, är sådant där super avancerat som bara nördar ägnar sig åt. De har samma stil även i andra göromål. Att gå igenom livet utan en två minuters utbildning i hur man styckar en lök är för dem fullständigt normalt.

 

Alltså blir du kungen av media och den ende killen som fattar hur man t ex vitpixlar brottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Media? Sorry Matfrid, ser inte bra ut för din sinnesfrid som Far närmaste 3 åren :( Du borde skickat henne till Natur eller Samhäll eller nått annat program som inte gör tjejer till.... Äh, struntsamma, du upptäcker det snart själv.

 

jon: Funderat på nånting åt programmerarhållet? Rätt mycket praktik där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ofta trender innan de slår igenom och nya produkt- och tjänsteudeér dyker upp hela tiden och har alltid gillat att skapa och förbättra varor och tjänster.

 

Det finns väl program/utbildningar inom entrepenörsskap? Det skulle kanske passa dig, om du har just denna färdighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Media? Sorry Matfrid, ser inte bra ut för din sinnesfrid som Far närmaste 3 åren :( Du borde skickat henne till Natur eller Samhäll eller nått annat program som inte gör tjejer till.... Äh, struntsamma, du upptäcker det snart själv.

 

Naturvetenskaplig linje är den enda acceptabla, anser jag, men jag får inte bestämma :rolleyes: Hoppas att komvux finns kvar om några år, för komplettering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...