Gå till innehåll

NLT - Ska jag utmana små eller stora stackar?


oggeking

Recommended Posts

Har tidigare under min pokerkarriär enbart spelat Cashgames men har nu de sista veckorna börjat gå över till att spela Multiturneringar, detta är så sjukt kul har jag märkt så frågan är om det blir nåt mer grindande på cashborden för min del.

Jag spelar väldigt tight poker i inledningen och oftast väntar jag in något monster för att försöka dubbla upp.

Vartefter turneringen fortsätter så spelar jag självklart lösare och aggresivare ju längre man kommit, går gärna upp i duell med chipleaders och övriga storstackar för att dessa oftast chansar mer i sitt spel så jag antar att jag gör rätt här. Eller?? Ska jag kanske mer satsa på att sno småstackarna för att slippa riskera hela stacken vid varje pott.

Ett ex. inatt på en PL multi tourney på expekt hittar jag QQ och höjer pot preflop, får två syner av storstrackar. Yes tänker jag.

Flop- 3 7 10- höjer pot igen vilket sätter mig All In, båda synar

Turn- 10

River- 9

 

Får stryk av- Q 10. Ut strax före stashen :(

I detta läge var det ju inte så mycket att göra eftersom det var jag som blev synad och inte tvärtom, men rent generellt så måste det väl vara bättre att gå i clinch med storstackarna när dom oftast spelar på det här sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småstackarna är ofta väldigt gamblingsbenägna (behöver ej vara något negativt) och utöver det svåra att bluffa ut från en lite större pott och spelar du mot storstackar så riskerar du ju hela tiden att tappa väldigt mycket marker om något skulle gå fel.

 

Testa att spela mot de som ligger lite mittemellan som inte kör "all in or fold" men som samtidigt är rädd om sina marker.

Det finns ju självklart undantag från ovan nämnda stereotyper men då beror svaret mycket på situationell information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att spela mot de som ligger lite mittemellan som inte kör "all in or fold" men som samtidigt är rädd om sina marker.

 

Bra råd eroz!

 

Mellanstackarna är bra att stjäla blinds från, i de fall de är lite rädda om sina marker.

 

Småstackarna kan känna sig som om de är på väg att bli uppätna av blindsen, så man vet aldrig när de slänger in sina sista marker. Detta kan man förstås utnyttja, men man måste alltid tänka på det när man ger sig in i leken med den stack storleken.

 

Storstacken har en ju täckt, så en all in förlust mot en sådan innebär att man åker ut, vilket gör att man med andra ord bör vara lite försiktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte storstackar spelar så mycket lösare en generellt. Det är nog mer beroende på personlighetstyp. Egentligen är det ganska korkat att ta betydligt större risker bara för att man är storstack. Sen att vissa gör det är en annan femma. De brukar dock slås ut eller bli ordentligt krypplade. Så om du är van vid sådana spelare så kan du ha en poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...