Gå till innehåll

NLT - Hur ska jag spela drag?


Machista

Recommended Posts

Jag har börjat gå highstakes nu och det funkar ok. Däremot är jag så jävla missnöjd med denna hand. Jag är skitdålig på att spela draghänder och här känner jag att jag förmodligen spelade fel på varje gata.

Hur skulle jag ha gjort?

 

PokerStars Game #1475018174: Hold'em No Limit ($5/$10) - 2005/04/05

Table 'Josephina' Seat #9 is the button

Seat 1: Sly006 ($142.85 in chips)

Seat 2: Sonny Redd ($203.75 in chips)

Seat 3: HaveMyCash ($997.50 in chips)

Seat 4: hhotlady ($654.50 in chips)

Seat 6: Machista ($1696.85 in chips)

Seat 7: FMF911 ($248.95 in chips)

Seat 8: Mafews ($940 in chips)

Seat 9: themod ($1147.75 in chips)

Sly006: posts small blind $5

Sonny Redd: posts big blind $10

fumbo420: sits out

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Machista [5h Ah]

HaveMyCash: folds

hhotlady: calls $10

Machista: calls $10

FMF911: calls $10

Mafews: folds

themod: folds

Sly006: folds

Sonny Redd: checks

 

*** FLOP *** [Jh Qh Ks]

Sonny Redd: checks

hhotlady: checks

Machista: bets $40 (Ok, vi är fyra i potten och jag höftar till med färg- och stegdrag.)

FMF911: folds

Sonny Redd: folds

hhotlady: calls $40

 

*** TURN *** [Jh Qh Ks] [As]

hhotlady: checks

Machista: checks (Jag vet inte varför jag gjorde detta. Rädd för 10 kanske...)

 

*** RIVER *** [Jh Qh Ks As] [7h]

hhotlady: checks

Machista: bets $220 (Nutsfärgen. För mycket insåg jag direkt. Fi hade runt 600 i sin stack här.)

hhotlady: folds

Machista collected $122 from pot

 

Jag suger! Hur skulle jag ha gjort?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Machista.

 

Du har ju inte fått nån vidare hjälp av de första två inläggen och kommer troligtvis inte få så mycket hjälp här heller...:)

 

Jag är för grön för att spela highstakes och därför känns det lite fel att ge dig råd men jag tänkte så här...

Vad är den stora allmänna skillnaden mellan draghänder på micronivå, lowstakes och highstakes? Inte bara hur du spelar dem men hur de spelas rent allmänt? Kan du genom att analysera det allmänna spelet förändra ditt eget till det bättre?

 

Vad gäller den aktuella handen så tycker jag att bettet på floppen är rätt, däremot så kan jag tänka mig att spelet på turn kan diskuteras. Ett eller åtminstone ett halvt pottbet kan ha varit bra men jag köper din tanke om checken.

På rivern så skulle jag nog betta pott. Du har vunnit handen och behöver inte ta i så du spricker eftersom fi:s stack är så liten.

Jag är mer nyfiken på vad fi hade. Hon måste oxå haft en draghand av viss kvalité eftersom hon synar $40 på floppen.

 

Jag hoppas att mina tankar har gett dig några nya idéer och önskar dig lycka till i framtiden...

 

Off Topic: Machista, hur stor Springsteen-fan är du? Om du är ett stort fan så har vi andra gemensamma intressen än poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på turn skulle jag nog låtsas som jag haft tian och bettat ut. Han bör väl inte direkt syna med håldrag, eventuellt med KT QT som känns aningens tomtigt. På river får du antagligen anpassa bettet efter om han är en synmaskin eller om du får lägga ett valuebet som du får betalt av. Nu när du inte får betalt spelar du handen med minus ev om du nu inte kan bluffa bort honom när du missar.

 

En tanke jag har då ni är så pass många i potten kan vara att istället för att semibluffa vilket du kommer förmodligen får syn på.(farlig flop, mycket folk) att enbart checka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att check/calla floppen är nog det bästa. Chansen att alla lägger sig är för liten för att motivera ett bet på en sån flop. Väl på turn är det ett gränsfall mellan check och ett potbet men jag lutar åt att betta. På rivern kan du utgå från att han inte har så mycket, tvåpar verkar troligast. Kanske att han satte sin stege på turnen om du har tur. Lite mindre än ett halvt potbet verkar bra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, pojkar. Tack för tipsen. Jag har aldrig påstått att jag är proffs på poker. Försöker faktiskt lära mig och jag erkänner ju att jag inte kan spela draghänder som ni märker... :D

 

Det är en massa andra grejer jag inte kan heller men en sak i taget. Är det nån som har nån bra länk eller boktips om hur man spelar draghänder i NL och sånt som är gångbart på minst 2/4? För glöm det där med lowstakes. Jag trivs som fan på 2/4 och vill känna på 5/10 ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen med att spela draghänder är väl att få in hela stacken (iaf större delen) i NL när man träffar.

Din hand kan väl jämföras med suited connectors, även om den står med odominerat ess.

 

Titta på några av gdailys poster om det, minhöja pre, normalraise för att kunna betta hårdare o få in alla pengarna när du träffar.. givetvis måste man ju lira så agg annars med då så det passar nog inte alla..

Ta en titt i länkarna här under.. bra samling :)

 

 

Här..

och här

en tråd som jag postade för nästan ett år sedan, helt glömt

DEN posten va det jag egentligen letade efter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att betta på den turnen. Har han en tia kommer han antagligen höjja bort dig ifrån en ganska stor pott. Checkar du så får du chansen att träffa på rivern.

På rivern är jag sugen på att göra en ganska liten bet och hoppas att jag får omslag fi när han tror att hans tia är bra eller vill bluffa bort dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Jezaja och andra för råden. Här kommer en HH där jag spelade betydligt bättre - tror jag. Jag vill gärna ha kommentarer kring hur ert "tänk" om draghänder ser ut. Jag har nämligen inte så mycket "tänk" kring mina.

Här bestämde jag mig för att betta hårt och så här blev det:

 

PokerStars Game #1495345905: Hold'em No Limit ($2/$4) - 2005/04/09

Table 'Charis' Seat #4 is the button

Seat 1: Machista ($400 in chips)

Seat 2: JHBuck2102 ($471.80 in chips)

Seat 3: tertius ($1146.80 in chips)

Seat 4: seiner1 ($1339.05 in chips)

Seat 5: jayla ($392.55 in chips)

Seat 6: larsevegas ($249.15 in chips)

Seat 7: Sandy78 ($58 in chips)

Seat 8: coldsteel333 ($276.65 in chips)

Seat 9: playafshizzl ($403.25 in chips)

jayla: posts small blind $2

larsevegas: posts big blind $4

Machista: posts big blind $4

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Machista [7s Tc]

 

Sandy78: calls $4

coldsteel333: folds

playafshizzl: folds

Machista: checks (Första handen vid bordet och tvångsblinds i mitten. Noll read på nån. Inget monster direkt...)

JHBuck2102: folds

tertius: folds

seiner1: calls $4

jayla: folds

larsevegas: checks

 

*** FLOP *** [9h 8s 3d] (stegdrag för mig)

 

larsevegas: bets $14 (Ganska saftigt bet)

Sandy78: folds

Machista: raises $14 to $28 (Jag bestämmer mig för att försöka ta potten här och pressa honom lite)

seiner1: folds

larsevegas: calls $14 (hmm...)

 

*** TURN *** [9h 8s 3d] [4h]

 

larsevegas: bets $14 (Han mopsar upp sig igen. Sätter honom på A/K-9, 98)

Machista: raises $46 to $60 (Jag fick ingen hjälp här och inget gratiskort så jag provar att ta potten igen. Rätt eller fel här?)

larsevegas: calls $46 (Näää...)

 

*** RIVER *** [9h 8s 3d 4h] [Jh] (Hi, hi!)

 

larsevegas: checks

Machista: bets $36 (Tja, jag drar på ett lagom bett tycker jag)

larsevegas: calls $36 (Bra)

 

*** SHOW DOWN ***

Machista: shows [7s Tc] (a straight, Seven to Jack)

larsevegas: mucks hand

Machista collected $263 from pot

 

*** SUMMARY ***

Total pot $266 | Rake $3

Board [9h 8s 3d 4h Jh]

Seat 1: Machista showed [7s Tc] and won ($263) with a straight, Seven to Jack

Seat 6: larsevegas (big blind) mucked [6s 9d] (Inte så förvånad över killens hand. Jag tog mer pengar av honom sen. Han var inte bra.)

 

Nu så. Är det typ så här man ska spela/tänka eller vad säger ni? Hur resonerar ni själva vid vid draghänder?

 

EDIT: Jo, den här gången gick det ju bra. Men vad gör man på rivern om draget inte går in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...