Gå till innehåll

Bostadsbidrag


redeye

Recommended Posts

Hej o hå, funderar på om det är någon här som tar bostadsbidrag och inte får några övriga inkomster förutom poker? Har själv tagit lite studielån och sagt typ att jag lever på besparingar i runt 1,5år nu vilket de har godtagit.

 

Men nu senast så fick jag ett brev tillbaka typ att de verkligen undrar hur jag kan försörja mig eftersom jag inte får studielån längre. Fundersam på vad de svarar om man säger att man lever enbart på poker? Vad tror ni, nån här som vart i samma läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det kommer nog säga något i stil med "då behöver du ju inte något bostadsbidrag", vilket jag antar att du inte behöver så det är väl det rätta att säga.

 

 

Plus nått åt det här hållet:

 

Och du har spelat poker de senaste åren med? Då skulle vi vilja ha tillbaka de pengarna du fått som bostadsbidrag.

Vänligen återbetala XX XXX sek till konto XX XX XX -X senast 30/11 2008.

 

Mvh Försäkringskassan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever ganska snålt och tar inte ut alls mycket från pokern, bidraget hjälper ändå till en del för mig. Om man snyltar för att man tar bidrag är en annan diskussion.

 

Tror ingen påstår att det rent allmänt är snylteri att ta emot bidrag, men man ska ju BEHÖVA dem. Att du prioriterar rullebyggande är ingen bra anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever ganska snålt och tar inte ut alls mycket från pokern, bidraget hjälper ändå till en del för mig. Om man snyltar för att man tar bidrag är en annan diskussion.

 

Det är som att påstå att man har rätt att få socialbidrag för att man bara tar ut 1/3 av lönen och låter resten gå in i pensionssparande eller dyligt. Funkar inte riktigt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att påstå att man har rätt att få socialbidrag för att man bara tar ut 1/3 av lönen och låter resten gå in i pensionssparande eller dyligt. Funkar inte riktigt imo.

 

Nej sant, kan hålla med om detta oxå. Dock förut när jag pluggade heltid samtidigt och inte fick CSN så kanske jag snittade min "lön" på runt 8000kr, och då gjorde det stor skillnad med bostadsbidraget. Det som plussades utöver detta såg jag inte direkt som br-bygg utan mer som täckning för dåliga månader.

 

Nåväl, det är andra tider nu. Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att påstå att man har rätt att få socialbidrag för att man bara tar ut 1/3 av lönen och låter resten gå in i pensionssparande eller dyligt. Funkar inte riktigt imo.

 

Blanda inte ihop socialbidrag och bostadsbidrag.

Det är helt olika förutsättningar o regler för dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever ganska snålt och tar inte ut alls mycket från pokern, bidraget hjälper ändå till en del för mig. Om man snyltar för att man tar bidrag är en annan diskussion.

 

Handlar ju inte så mkt om hur snålt du lever eller hur mkt du tar ut från Pokern.

 

Du har ju liksom tre val, förutom att arbeta och ha för låg inkomst, för att vara berättigad till bostadsbidrag:

 

1. Arbetslös och därmed för låg inkomst. Men då måste du ju stå till arbetsmarknadens förfogande samt vara aktivt arbetssökande. Dessutom vara beredd att ta jobb som erbjuds, även på annan ort.

 

2. Du är studerande. Du har ingen inkomst men studiemedel av någon sort. Detta kräver någon form av studieintyg.

 

3. Sjukskriven och därmed för låg inkomst. Detta kräver dock ett läkarintyg.

 

Uppfyller du något av dessa fyra altenativ så kan du räkna med fortsatt bostadsbidrag. Annars har du nog fått ett problem på halsen - Ett I-landsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ingen påstår att det rent allmänt är snylteri att ta emot bidrag........

 

Med risk för att pissa på egen soffa (kasta sten i glashus) tycker jag i princip det är 100% rent snylteri i detta fall.

 

Känns ungefär som att plocka A-kassa samtidigt som man inte har den minsta tanke på att söka jobb och spelar poker istället. Eller jag kanske gör en tankevurpa här...? OP kanske vill ha jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju inte så mkt om hur snålt du lever eller hur mkt du tar ut från Pokern.

 

Du har ju liksom tre val, förutom att arbeta och ha för låg inkomst, för att vara berättigad till bostadsbidrag:

 

1. Arbetslös och därmed för låg inkomst. Men då måste du ju stå till arbetsmarknadens förfogande samt vara aktivt arbetssökande. Dessutom vara beredd att ta jobb som erbjuds, även på annan ort.

 

2. Du är studerande. Du har ingen inkomst men studiemedel av någon sort. Detta kräver någon form av studieintyg.

 

3. Sjukskriven och därmed för låg inkomst. Detta kräver dock ett läkarintyg.

 

Uppfyller du något av dessa fyra altenativ så kan du räkna med fortsatt bostadsbidrag. Annars har du nog fått ett problem på halsen - Ett I-landsproblem.

 

4. BARN !

 

"Du som har barn kan ha rätt till bostadsbidrag för barnfamiljer. En förutsättning för att kunna få bostadsbidrag är att du bor och är folkbokförd i Sverige. I regel ska du också vara folkbokförd i den bostad du söker bidrag för. Hur stort bidrag du får beror bland annat på hur många ni är i familjen, hur mycket du tjänar, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. BARN !

 

"Du som har barn kan ha rätt till bostadsbidrag för barnfamiljer. En förutsättning för att kunna få bostadsbidrag är att du bor och är folkbokförd i Sverige. I regel ska du också vara folkbokförd i den bostad du söker bidrag för. Hur stort bidrag du får beror bland annat på hur många ni är i familjen, hur mycket du tjänar, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är"

 

Barn i sig ger ingen rättighet till bostadsbidrag. Jag har haft 4 barn men aldrig varit i närheten av att få bostadsbidrag.

 

Edit: Eller rättar sagt, jag har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostadsbidrag är det enskilt mest uppfuckade bidraget vi har i det här landet. Kan inte se att det finns någon anledning för någon att öht få detta bidrag. Snylteri av värsta sort, oavsett anledning.

 

Att ta bort bostadsbidraget hade givetvis krävt att man höjde vissa andra ersättningar, exempelvis för sjukskrivna, men att bo där man inte har råd att bo för andras pengar är den vidrigaste formen av bidragssnylteri som finns.

 

(Jo, det finns säkert värre exempel men bostadsbidrag flippar mig totalt) :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kanske hade ett ganska så rejält barnbidrag istället då? :-D

 

:shock: När mina barn va små så va barnbidraget så litet att jag inte ens kommer ihåg det. Det jag kommer ihåg var 700 och jag kan lova att en tonåring kostar liiiiiiiiiiiiiiiiiiite mer i månaden. Å det var många år sen det.

Fast det va ju inte för bidraget som man skaffade barn utan det bara hände när man skulle se om den passade :rolleyes:.

 

Självklart ska du försöka få tag på bostadsbidraget. Kanske säga att dina föräldrar ger dig lite från egen ficka varje månad eller något...

 

Tror du verkligen själv att försäkringskassan skulle godta en sån förklaring :shock:. Se punkt ett i mitt tidigare inlägg.

 

Sen kan jag faktiskt hålla med Jennez i viss mån. Om man flyttar in i en bostad som man inte har råd med så får man skylla sig själv. Jag menar det är ju ingen som direkt under pistolhot tvingar någon att ta en bostad man inte har råd med.

Sen kan det finnas andra orsaker till att man är i akut behov av bostadsbidrag. Man kan bli sjukpensionär/vanlig pensionär med enbart grundpension att leva av, då kan det vara legalt. Man kan av någon anledning bli av med sitt jobb och inte få a-kassa etc, då kan det va legalt under en övergångsperiod.

Men att sätta i system att få bostadsbidrag för att kunna bo i stor/dyr lägenhet precis i det området man vill, det är att samma sak som att be mig betala en del av hyran eftersom jag betalar (som de flesta) skatt på det jag tjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte illa att uppmuntra till bidragsfusk?

 

Om han har rätt till bostadsbidrag kan det väl knappast anses vara bidragsfusk eller snylteri!

 

Bankrullen ska räknas in enligt:

 

Förmögenhet

En viss del av den förmögenhet som hushållet har den 31 december påverkar den bidragsgrundande

inkomsten. Förmögenheten beräknas på samma sätt som enligt den tidigare lagen om statlig förmögenhetsskatt. Skattepliktiga tillgångar minskas med avdragsgilla skulder. Beloppet

avrundas nedåt till helt tiotusental kronor,

till exempel från 118 000 till 110 000 kronor. 15 procent av den del av förmögenheten som överstiger 100*000 kronor räknas sedan med i den bidragsgrundande inkomsten.

Exempel på tillgångar är privat bostadsfastighet,

aktier, behållning på konto, och övrigt lösöre som bil, båt och husvagn. Exempel på avdragsgilla skulder är kontokortsskulder och studielån. Bostad som du får bostadsbidrag för räknas dock inte med i förmögenheten. Skulder

med säkerhet i den bostaden är heller inte avdragsgilla

 

http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_kostnad.pdf

 

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_ung.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag faktiskt hålla med Jennez i viss mån. Om man flyttar in i en bostad som man inte har råd med så får man skylla sig själv. Jag menar det är ju ingen som direkt under pistolhot tvingar någon att ta en bostad man inte har råd med.

..

Men att sätta i system att få bostadsbidrag för att kunna bo i stor/dyr lägenhet precis i det området man vill, det är att samma sak som att be mig betala en del av hyran eftersom jag betalar (som de flesta) skatt på det jag tjänar.

 

Det är inte heller någon som får bidrag för stora dyra lägeheter:

 

(Bostadsbidrag till unga utan barn)

Hur mycket kan jag få i bidrag?

Du kan som mest få 1 100 kronor per månad i bostadsbidrag.

Du kan få bidrag till de bostadskostnader som överstiger 1 800 kronor per månad.

Du kan inte få bidrag för bostadskostnader över 3 600 kronor per månad.

Du får inte bidrag för mer än 60 kvadrat

meter.

Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77*000 kronor per år. Makar och sambos kan inte få bidrag om de tillsammans har inkomster som är högre än 94*000 kronor per år.

 

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_ung.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag på inga sätt uppmuntrar någon att söka bidrag som känner att han/hon inte behöver det. Det finns folk som har det svårt under en lång eller kort tid i livet av olika anledningar och då kan bostadsbidraget komma väl till pass för att dryga ut inkomsten.

 

Det känns som att det är väldigt mycket åsikter i denna tråden om hur man ska ha rätt till bidrag eller inte, jag nämner inga namn. Från vissa låter det lite som att försäkringskassan godtyckligt ska avgöra utifrån hörsägen om någon ska erhålla bidrag eller inte när det faktiskt finns mycket mycket tydliga regler.

 

Jag skulle främst vilja ta upp 2 olika begrepp som är mycket grundläggande ur försäkringskassans bedömning om man ska bli berättigad bidrag eller inte.

 

1. Bidragsgrundande inkomst - Hit räknas de mesta inkomster man kan tänka sig bla inkomst av tjänst, inkomst av kapital, näringsverksamhet, andra bidrag, sjukpenning osv. Hit räknas dock inte om man får en tusenlapp av mamma en gång eller två såvida man inte får väldigt mycket pengar så det räknas som förmögenhet(+100 000kr enligt föräkringskassans bedöming). Man får inte tjäna mer än ca 80 papp för att vara berättigad till något över huvudet taget om man är ensamstående.

 

2. Bidragsgrundande bostadskostnad - Här finns det vissa gränser för hur stor lägenhet man kan få bidrag för och hur mycket lägenheten kostar. Det blir typ ett förhållande kr/kvm. Det är alltså inte så att man kan hyra en stor, dyr och fin lägenhet och sen safta in några tusen i bidrag.

 

 

Avslutningsvis. Om man kollar på TS fall och säger att han spelar poker på en skattefri pokersite och därför slipper deklarera någon inkomst för de pengar han tar ut. Detta kommer då inte att räknas som bidragsgrundande inkomst och han borde därför ha rätt till bostadsbidrag eftersom han inte har tjänat något.

 

 

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan lite med detta inlägg men avsikten är mest att reda ut endel begrepp och regler som är viktiga för debatten och hoppas att jag har gjort det utan att trampa på några tår. Jag välkomnar rättelser i de fakta jag lagt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han har rätt till bostadsbidrag kan det väl knappast anses vara bidragsfusk eller snylteri!

 

Bankrullen ska räknas in enligt:

 

Förmögenhet

En viss del av den förmögenhet som hushållet har den 31 december påverkar den bidragsgrundande

inkomsten. Förmögenheten beräknas på samma sätt som enligt den tidigare lagen om statlig förmögenhetsskatt. Skattepliktiga tillgångar minskas med avdragsgilla skulder. Beloppet

avrundas nedåt till helt tiotusental kronor,

till exempel från 118 000 till 110 000 kronor. 15 procent av den del av förmögenheten som överstiger 100*000 kronor räknas sedan med i den bidragsgrundande inkomsten.

Exempel på tillgångar är privat bostadsfastighet,

aktier, behållning på konto, och övrigt lösöre som bil, båt och husvagn. Exempel på avdragsgilla skulder är kontokortsskulder och studielån. Bostad som du får bostadsbidrag för räknas dock inte med i förmögenheten. Skulder

med säkerhet i den bostaden är heller inte avdragsgilla

 

http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_kostnad.pdf

 

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_ung.pdf

 

Det är inte heller någon som får bidrag för stora dyra lägeheter:

 

(Bostadsbidrag till unga utan barn)

Hur mycket kan jag få i bidrag?

Du kan som mest få 1 100 kronor per månad i bostadsbidrag.

Du kan få bidrag till de bostadskostnader som överstiger 1 800 kronor per månad.

Du kan inte få bidrag för bostadskostnader över 3 600 kronor per månad.

Du får inte bidrag för mer än 60 kvadrat

meter.

Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77*000 kronor per år. Makar och sambos kan inte få bidrag om de tillsammans har inkomster som är högre än 94*000 kronor per år.

 

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_ung.pdf

 

 

Hoppla. Det var visst fler som reagerade på de påhittade regler och åsikter som har framförts i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han har rätt till bostadsbidrag kan det väl knappast anses vara bidragsfusk eller snylteri!

 

Bankrullen ska räknas in enligt:

 

Förmögenhet

En viss del av den förmögenhet som hushållet har den 31 december påverkar den bidragsgrundande

inkomsten. Förmögenheten beräknas på samma sätt som enligt den tidigare lagen om statlig förmögenhetsskatt. Skattepliktiga tillgångar minskas med avdragsgilla skulder. Beloppet

avrundas nedåt till helt tiotusental kronor,

till exempel från 118 000 till 110 000 kronor. 15 procent av den del av förmögenheten som överstiger 100*000 kronor räknas sedan med i den bidragsgrundande inkomsten.

Exempel på tillgångar är privat bostadsfastighet,

aktier, behållning på konto, och övrigt lösöre som bil, båt och husvagn. Exempel på avdragsgilla skulder är kontokortsskulder och studielån. Bostad som du får bostadsbidrag för räknas dock inte med i förmögenheten. Skulder

med säkerhet i den bostaden är heller inte avdragsgilla

 

http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_kostnad.pdf

 

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/bostadsbidrag_ung.pdf

 

Att ljuga för att erhålla bidrag är imo bidragsfusk. Han blev uppmanad att säga att han fick pengar av sina föräldrar istället för att tala sanning och säga som det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...