Gå till innehåll

FLT - QQ på svårspelad flopp


Kotoryu

Recommended Posts

Cirka 50% ser floppen vid detta bord på Betsson (Pokerroom). Jag har suttit cirka ett varv vid bordet, och har inte så mycket uppfattning om spelarna.

 

Texas Hold'em $0.50-$1 (real money), #794,241,613

Table Bauang, 5 Apr 2005 5:25 AM ET

 

HERO is button with Q:spade: Q:heart:

 

PRE-FLOP

1 fold, UTG+1 calls, UTG+2 calls, 4 folds, HERO raises, SB folds, BB calls, UTG+1 calls, UTG+2 calls.

 

Med QQ på knappen finns bara en sak som gäller: få in pengar i potten. Jag räknar inte med att få ut någon, och bara SB lägger sig.

 

FLOP 5:spade: 9:heart: A:diamond:

BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 bets, HERO raises, BB calls, UTG+1 folds, UTG+2 3-bets, HERO calls, BB calls.

 

Ess på floppen är precis vad jag inte vill se. Som väntat betar en spelare in i mig. Jag ser bara två alternativ, fold eller raise. Jag väljer det senare, för att försöka: a) få information, b) isolera höjaren, c) köpa mig ett gratiskort på turn, d) om möjligt representera en ännu starkare hand. Fast det sistnämnda tror jag egentligen inte på själv, eftersom han antagligen kommer att syna hela vägen även med A2.

 

Han höjer min höjning och har alltså ess. Ytterligare en spelare stannar kvar; det är med andra ord kört om jag inte träffar en dam på turn. Potten har blivit 15 big blinds stor, så jag har inte pottodds för syn, men kan skylla på implicita.

 

TURN Q:diamond:

BB checks, UTG+2 bets, HERO raises, BB calls, UTG+2 calls.

 

Träff! Som väntat betar han och jag höjer.

 

RIVER 8:spade:

BB checks, UTG+2 checks, HERO bets, BB raises, UTG+2 folds, HERO 3-bets, BB caps, HERO calls.

 

River hjälper knappast någon. Jag blir lite fundersam när BB inte visar några tecken på att slå av på takten. Vad sitter han på - A8, 99? Svårt att tro att jag inte har bästa handen, så jag kör på.

 

Nu hade jag tur på turn, men jag är inte säker på att jag spelade rätt i den här handen. Kunde jag ha gjort annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt Call på den flopen när det är fyra kvar. Skulle nog ha försökt behålla alla för att bygga potten. Risken att bli utdragen eller näst högst om du köper in setet på turn finns ju knappt. Du har ju en bra position för det fortsatta spelet. Så Call och Fold på turn skulle jag gjort i de flesta fall och i det här fallet Call-Raise.

Men efter att du raisat på flopen och fått en raise till, så tycker jag att synen är självklar.

 

Skön känsla när Q kommer på Turn förstår jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt Call på den flopen när det är fyra kvar. Skulle nog ha försökt behålla alla för att bygga potten.

Du har en poäng där. Nu var jag ju långt ifrån säker på att vinna potten (tvärtom), och att syna i det läget känns lite vekt, resonerade jag. Spelaren innan kan ju ha betat mellanpar och fiskat efter svaghetstecken från min sida, i synnerhet som jag höjde på knappen och alltså kan tänkas spela en något svagare hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) få information

Vilken tillförlitlig information får du av att höja? Om han bara synar höjningen så har han inget ess, eller?

 

c) köpa mig ett gratiskort på turn

Varför vill du ha ett gratiskort?

 

Jag vill bara peka på lite brister i ditt tänkande. 55, 99 eller eventuellt AA hos BB är inte en allt för vild gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) få information

Vilken tillförlitlig information får du av att höja? Om han bara synar höjningen så har han inget ess, eller?

Så enkelt är det självklart inte. Det faktum att han återhöjer tyder dock på viss styrka.

 

Jag kan ju också få honom att lägga sig, om han har tagit en rövare.

 

c) köpa mig ett gratiskort på turn

Varför vill du ha ett gratiskort?

Om jag lyckas hamna heads-up i position efter att ha höjt på floppen, är det inte ovanligt att motståndaren checkar turn. På så sätt kan jag få se turn och river billigare. Jag vill ju helst förbättra min hand, även om det är tänkbart att den står sig.

 

Jag vill bara peka på lite brister i ditt tänkande.

Självklart, det är därför jag frågar.

 

55, 99 eller eventuellt AA hos BB är inte en allt för vild gissning.

Ja, jag ska väl avslöja hur det slutade. Big blind hade AA, och jag fick mig en tankeställare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad gör man. Jag torskade en liknande i förrgår på 1-2 nivå där Fi inte ens höjde pre-flop med AA. Jag satt med 77 och flopen kom AAX. Han flopade fyrtal. Jag fick in tredje 7-an på turn och det cappades resten betningarna. Min reaktion blev att jag skrev Well played, Nice hand osv. Sen satte jag en idiot-note på honom och gick ur bordet. En spelare som slöspelar AA vill jag gärna möta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men han kanske inte spelar så dumt med AA? Potten är redan höjd när den kommer till honom preflop. Han underlåter att höja då, men tar ju igen det på river då jag inte misstänker något. De enda händer som slår mig (om jag inte misstar mig) är AA och 67. Hade han visat upp 67 hade jag bara skrattat, men nu kändes det som om jag gått rakt in i en väl gillrad fälla.

 

Edit: TJ vinner förstås också. Lite mer sannolik, men fortfarande ett långskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...