Gå till innehåll

Störst achievement i Norden?


Herveao

Störst Achievement  

156 medlemmar har röstat

  1. 1. Störst Achievement

    • Obrestad vinner WSOP-E main först av alla
      19
    • De Knijff vinner första riktigt stora turren i WPTfinalen som skandinav
      9
    • Finnarna har tre stora namn på nosebleed FT i Ilari, Luzak och Antonius
      55
    • Eastgate vinner WSOP som yngst någonsin och slår Hellmuths gamla rekord.
      73


Recommended Posts

mest imponerad av TLK. går från 0.25/0.5 till 1/2k på knappt 2år, spelar alla på de högsta borden i en månad, vinner massor, anser att han lyckats bli bäst i världen vilket var hans mål och slutar spela. better@life än oss andra som fortfarande är kvar i pokerträsket.

 

Jag är faktiskt inte alls imponerad av någon av dom "proffsen" som började lira för 6-8 år sedan. Tänker på Erik123, TLK, Bengt Sonnert mfl

 

När pokerboomen kom år 03-04 så hade dom redan spelat några år och kunde därmed bygga rulle relativt enkelt då dom flesta som började just när pokerboomen kom var fiskar.

 

Många av oss visste kanppt vad poker var och ännu mindre att man kunde tjäna cash på det för 5-6 år sedan.

 

 

Gå från microstakes till highstakes IDAG om det går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte alls imponerad av någon av dom "proffsen" som började lira för 6-8 år sedan. Tänker på Erik123, TLK, Bengt Sonnert mfl

 

När pokerboomen kom år 03-04 så hade dom redan spelat några år och kunde därmed bygga rulle relativt enkelt då dom flesta som började just när pokerboomen kom var fiskar.

 

Många av oss visste kanppt vad poker var och ännu mindre att man kunde tjäna cash på det för 5-6 år sedan.

 

 

Gå från microstakes till highstakes IDAG om det går...

Killen körde över hela HSFL scenen.

Jag är även ganska övertygad om att både Erik och Bengt skulle klara vägen nu också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte alls imponerad av någon av dom "proffsen" som började lira för 6-8 år sedan. Tänker på Erik123, TLK, Bengt Sonnert mfl

 

När pokerboomen kom år 03-04 så hade dom redan spelat några år och kunde därmed bygga rulle relativt enkelt då dom flesta som började just när pokerboomen kom var fiskar.

 

Många av oss visste kanppt vad poker var och ännu mindre att man kunde tjäna cash på det för 5-6 år sedan.

 

 

Gå från microstakes till highstakes IDAG om det går...

 

Har hört många som tänker i de banorna. Tycker man är helt fel ute. De som inte klarar konkurrensen förlorar pengar och går gula. Har inte hänt de här killarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen körde över hela HSFL scenen.

Jag är även ganska övertygad om att både Erik och Bengt skulle klara vägen nu också.

 

Tror faktiskt nästan att de på Railheaven hade spelat skortan av VARENDA en av dom.

Visst är dom jätteduktiga än i dag men det är inte så konstigt med tanke på att dom lirat 6år+. Lot of experience there bro'.

 

 

 

 

 

Har hört många som tänker i de banorna. Tycker man är helt fel ute. De som inte klarar konkurrensen förlorar pengar och går gula. Har inte hänt de här killarna.

 

 

Jag har aldrig sagt att dessa spelare skulle vara dåliga el dylikt. Jag skrev bara att att jag inte alls var imponerad.

 

Visst att dessa inte gått gula men om du kollar efter är det inte många av dom som spelar alls nuförtiden. Man kan se dem med jämna mellanrum på nåt större live-event el så.

Kan iofs vara att dom tröttnat eller för att dom inte hängt med i utvecklingen och inte tror sig kunna spela ut durrr, urindanger och de andra skylimit spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finlands > Danmarks >>>>> Sveriges >> Norges

 

Att slå de högsta nivåerna mot de bästa spelarna borde imo ge störst respekt.

 

Att förmodligen vara den duktigaste vinnaren genom tiderna i världens största pokerturnering måste vara en bedrift. Spelarkvaliten är dock allt annat än hög.

 

En turneringsvinst i en stor turnering. Som sagt är tex TLKs brag mycket, mycket större.

 

Förstår inte varför Anettes vinst skulle vara såå stort. Vad spelar ålder och kön för roll liksom? Har spelat endel med henne och hon är överskattad. Det var ju inte som att hon bara spelade ut motståndet heller. John som kom tvåa var värd vinsten mer tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt nästan att de på Railheaven hade spelat skortan av VARENDA en av dom.

Visst är dom jätteduktiga än i dag men det är inte så konstigt med tanke på att dom lirat 6år+. Lot of experience there bro'.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har aldrig sagt att dessa spelare skulle vara dåliga el dylikt. Jag skrev bara att att jag inte alls var imponerad.

 

Visst att dessa inte gått gula men om du kollar efter är det inte många av dom som spelar alls nuförtiden. Man kan se dem med jämna mellanrum på nåt större live-event el så.

Kan iofs vara att dom tröttnat eller för att dom inte hängt med i utvecklingen och inte tror sig kunna spela ut durrr, urindanger och de andra skylimit spelarna.

 

 

Då förstår jag dig bättre och det du säger är antagligen sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på vad du betecknar som achievement, om det är ett specifikt event eller mera en overall bedrift.

 

I det senare fallet så tycker jag väl att Gus Hansen och Patrik Antonius har en plats i pokervärlden idag som är rätt odisskutabel.

Antonius är dessutom den överlägset bästa cashgamespelare jag någonsin spelat mot så honom har jag en enorm respekt för.

 

Gus är den enda spelaren i världen med 3 wpt-titlar (tror jag), vinst i aussie millions, finalbord i ept och wsop, och sen en del vinster i andra stora turneringar, vilket är milt sagt imponerande så jag kan nog inte komma på någon som i det stora sammanhanget ens kan mäta sig med dessa två herrar. Enligt mig är Gus Hansen med sina drygt 7 miljoner dollar i inspelade tunreringspengar en av världens absolut främsta turneringspelare och många gånger konstigt nog underskattad.

Antonius har ju absolut inte samma turneringsfacit som Gus Hansen (tror han har runt 3 miljoner dollar i inspelade turneringsvinster), men han spelar ju dock på den allra högsta nivån som går att spela både cashgame och turneringsspel och gör det dessutom bra. Som helhet finns det nog ingen nordbo som komer i närheten av desa två imo.

 

Sen om man ser till enskilda prestationer så var ju onekligen Obrestads wsope-vinst en enorm bedrift oavsett om hon nu är överskattad eller inte så kan hon ju uppenbarligen spela poker och har faktiskt ett väldigt fint facit av onlinevinster också.

 

Självklart är även Eastgates bedrift enorm går ju inte att argumentera emot det.

 

Tycker dessutom att Juha Helppis WPT-vinst på Aruba som var hans livedebut efter att ha spelat poker en väldigt kort tid (jag tror det handlade om månader)där han spöade ett riktigt starkt startfält(Guyen, Hellmuth, Harman, Liebert, Gordon etc etc)och avslutade med att spela ut Phil Gordon heads up var en rätt skön grej och med perspektiv på hur länge han spelat, sattelitat in och dessutom faktiskt spelade BRA poker var imponerande. Observera att detta var en bubblare för det höga bonusvärdets skull!

 

Detta är min högst personliga uppfattning, de fakta som förekommer i texten är tagna ur minnet och inte dubbelkollade så reservation för felaktigheter, skriv gärna och rätta mig om ni hittar några fel, eller har några synpunkter på min motivering.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på vad du betecknar som achievement, om det är ett specifikt event eller mera en overall bedrift.

 

I det senare fallet så tycker jag väl att Gus Hansen och Patrik Antonius har en plats i pokervärlden idag som är rätt odisskutabel.

Antonius är dessutom den överlägset bästa cashgamespelare jag någonsin spelat mot så honom har jag en enorm respekt för.

 

Gus är den enda spelaren i världen med 3 wpt-titlar (tror jag), vinst i aussie millions, finalbord i ept och wsop, och sen en del vinster i andra stora turneringar, vilket är milt sagt imponerande så jag kan nog inte komma på någon som i det stora sammanhanget ens kan mäta sig med dessa två herrar. Enligt mig är Gus Hansen med sina drygt 7 miljoner dollar i inspelade tunreringspengar en av världens absolut främsta turneringspelare och många gånger konstigt nog underskattad.

Antonius har ju absolut inte samma turneringsfacit som Gus Hansen (tror han har runt 3 miljoner dollar i inspelade turneringsvinster), men han spelar ju dock på den allra högsta nivån som går att spela både cashgame och turneringsspel och gör det dessutom bra. Som helhet finns det nog ingen nordbo som komer i närheten av desa två imo.

 

Sen om man ser till enskilda prestationer så var ju onekligen Obrestads wsope-vinst en enorm bedrift oavsett om hon nu är överskattad eller inte så kan hon ju uppenbarligen spela poker och har faktiskt ett väldigt fint facit av onlinevinster också.

 

Självklart är även Eastgates bedrift enorm går ju inte att argumentera emot det.

 

Tycker dessutom att Juha Helppis WPT-vinst på Aruba som var hans livedebut efter att ha spelat poker en väldigt kort tid (jag tror det handlade om månader)där han spöade ett riktigt starkt startfält(Guyen, Hellmuth, Harman, Liebert, Gordon etc etc)och avslutade med att spela ut Phil Gordon heads up var en rätt skön grej och med perspektiv på hur länge han spelat, sattelitat in och dessutom faktiskt spelade BRA poker var imponerande. Observera att detta var en bubblare för det höga bonusvärdets skull!

 

Detta är min högst personliga uppfattning, de fakta som förekommer i texten är tagna ur minnet och inte dubbelkollade så reservation för felaktigheter, skriv gärna och rätta mig om ni hittar några fel, eller har några synpunkter på min motivering.

 

Förre

 

 

En fråga bara. Vad menar du med Förre i slutet på varje inlägg?

 

Tchyss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är mycket tveksam till att illari öht är en vinnande spelare. riktigt dålig är han iaf. dock lär han aldrig gula (pappa sponsrar). luszak är nog snäppet bättre men en absurd synstation som varit väldigt running good ett bra tag. antonius spel vet jag inte mkt om, men utgår ifrån att det iaf är något bättre.

 

trots detta är det förstås både antonius och luszak mkt mer imponerande än turneringsturarna.

 

TLK slår dock alla de andra på fingrarna av den lilla info jag har om honom att döma. men sen är iofs min kompetens på fixed icke-existerande, så ta det uttalandet för vad det är.

 

edit: och när jag säger "dålig" menar jag inte relativt hela spelarpoolen eller valfri nl200-grinder eller whatever så ingen behöver få magont över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på vad du betecknar som achievement, om det är ett specifikt event eller mera en overall bedrift.

 

I det senare fallet så tycker jag väl att Gus Hansen 1 och Patrik Antonius har en plats i pokervärlden idag som är rätt odisskutabel.

Antonius är dessutom den överlägset bästa cashgamespelare jag någonsin spelat mot så honom har jag en enorm respekt för.

 

Gus är den enda spelaren i världen med 3 wpt-titlar (tror jag), vinst i aussie millions, finalbord i ept och wsop, och sen en del vinster i andra stora turneringar, vilket är milt sagt imponerande så jag kan nog inte komma på någon som i det stora sammanhanget ens kan mäta sig med dessa två herrar. Enligt mig är Gus Hansen med sina drygt 7 miljoner dollar i inspelade tunreringspengar en av världens absolut främsta turneringspelare och många gånger konstigt nog underskattad.

Antonius har ju absolut inte samma turneringsfacit som Gus Hansen (tror han har runt 3 miljoner dollar i inspelade turneringsvinster), men han spelar ju dock på den allra högsta nivån som går att spela både cashgame och turneringsspel och gör det dessutom bra. Som helhet finns det nog ingen nordbo som komer i närheten av desa två imo.

 

Sen om man ser till enskilda prestationer så var ju onekligen Obrestads wsope-vinst en enorm bedrift oavsett om hon nu är överskattad eller inte så kan hon ju uppenbarligen spela poker och har faktiskt ett väldigt fint facit av onlinevinster också.2

 

Självklart är även Eastgates bedrift enorm går ju inte att argumentera emot det.

 

Tycker dessutom att Juha Helppis WPT-vinst på Aruba som var hans livedebut efter att ha spelat poker en väldigt kort tid (jag tror det handlade om månader)där han spöade ett riktigt starkt startfält(Guyen, Hellmuth, Harman, Liebert, Gordon etc etc3)och avslutade med att spela ut Phil Gordon heads up var en rätt skön grej och med perspektiv på hur länge han spelat, sattelitat in och dessutom faktiskt spelade BRA poker var imponerande. Observera att detta var en bubblare för det höga bonusvärdets skull!

 

Detta är min högst personliga uppfattning, de fakta som förekommer i texten är tagna ur minnet och inte dubbelkollade så reservation för felaktigheter, skriv gärna och rätta mig om ni hittar några fel, eller har några synpunkter på min motivering.

 

Förre

 

 

1. Du har inte tänkt på att Gus Hansen är fisken när bra spelare spelar PLO och NLT? Han verkar vara rätt dålig i turneringar så fort han möter kompetent motstånd som inte är rädda för att ta marginella situationer?

2. Förstår inte hur de här onlinevinsterna kan vara så imponerande http://www.pocketfives.com/scores/Annette_15

3. Hur tänker du när du säger att det där fältet är tufft? Väääldigt många som har edge mot dom i NLT imo.

 

Det där var det som jag inte höll med om. Fanns såklart grejer som jag tyckte att var bra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju klanka ner på mycket, men Annettes onlineresultat är det väl inget större fel på. Är väl relativt få som vunnit 1M+ på stars som 18-åring. Men det är klart, nu har hon ju vunnit en liveturnering, hur kan man vara bra då? Att vinna live drar snarare ner ditt anseende eftersom det baaaara är jättetomtar som spelar wsope till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen enskild bedrift kan räknas som en STOR achievment imo. Själv har jag mest respekt för egolösa cashgamelirarna som håller sig undan från railheaven och grindar lagom på nån skattefri sajt där dom aldrig nånsin riskerar att gula, vilket alla finnar har stor risk för förr eller senare.

 

I min egen bedömning av storheten hos en pokerspelare ingår även och kanske framför allt hur man behandlar sitt liv vid sidan av poker. Att koncentrera sig på att tjäna så mycket pengar så smärtfritt och riskfritt som möjligt. Att försöka bedöma teknisk skicklighet är larvigt för mig eftersom jag relativt sett suger på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är mest bara pinsamt att se på en enda turneringsvinst som nån form av prestation. hur ofta kan en riktigt duktig spelare förväntas vinna ett liveevent med, säg, 600 spelare? 1/300? hur många ept/wpt etc går det på ett år? hur länge har dessa events funnits? go figure.

 

ingen har sagt att turneringsvinnarna är dåliga, en del av dem har säkert generellt edge på fälten. men det är samma fenomen som att gus hansen plussat fint på sistone på ftp ^1000 ungefär. ingen tycker att nån som vunnit 10 slantsinglingar i rad har åstadkommit nåt fantastiskt. eller jo, men det hålls med fördel i djens TA-trådar på det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte alls imponerad av någon av dom "proffsen" som började lira för 6-8 år sedan. Tänker på Erik123, TLK, Bengt Sonnert mfl

 

När pokerboomen kom år 03-04 så hade dom redan spelat några år och kunde därmed bygga rulle relativt enkelt då dom flesta som började just när pokerboomen kom var fiskar.

 

Många av oss visste kanppt vad poker var och ännu mindre att man kunde tjäna cash på det för 5-6 år sedan.

 

 

Gå från microstakes till highstakes IDAG om det går...

 

 

Tror faktiskt nästan att de på Railheaven hade spelat skortan av VARENDA en av dom.

Visst är dom jätteduktiga än i dag men det är inte så konstigt med tanke på att dom lirat 6år+. Lot of experience there bro'.

 

Jag har aldrig sagt att dessa spelare skulle vara dåliga el dylikt. Jag skrev bara att att jag inte alls var imponerad.

 

Visst att dessa inte gått gula men om du kollar efter är det inte många av dom som spelar alls nuförtiden. Man kan se dem med jämna mellanrum på nåt större live-event el så.

Kan iofs vara att dom tröttnat eller för att dom inte hängt med i utvecklingen och inte tror sig kunna spela ut durrr, urindanger och de andra skylimit spelarna.

 

TLK mötte rätt många av railheavengänget och fullständigt krossade dem trots att han var mycket yngre, hade spelat mycket kortare tid och detta var bara något år sedan.

 

såhär såg resultaten på högsta nivån FLT1000/2000 ut:

untitledrz5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är mest bara pinsamt att se på en enda turneringsvinst som nån form av prestation. hur ofta kan en riktigt duktig spelare förväntas vinna ett liveevent med, säg, 600 spelare? 1/300

 

Mycket mycket oftare. En väntad ROI på en ganska bra bit över 100% tror jag definitivt riktigt duktiga turneringsspelare har, med ett startfält på 600 spelare och man spelar flera dagar innan en vinnare koras. Dessutom kommer den största edgen från att bra spelare har sina placeringar "top heavy", inte kommer ITM dubbelt så ofta som resten av startfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket mycket oftare. En väntad ROI på en ganska bra bit över 100% tror jag definitivt riktigt duktiga turneringsspelare har, med ett startfält på 600 spelare och man spelar flera dagar innan en vinnare koras. Dessutom kommer den största edgen från att bra spelare har sina placeringar "top heavy", inte kommer ITM dubbelt så ofta som resten av startfältet.

well, har väl inga större argument kring det hela annat än att större delen av turneringar spelas shortstackat, vilket gör att ens möjliga ev mot även den sämste av spelare är rätt starkt begränsat matematiskt om man jämför med cash games med effektiva stackar på +100bb kontinuerligt. hur det är relevant att man "spelar flera dagar" vet jag inte, men antalet händer man får in per dag i ett liveevent är ju rent pinsamt litet så det talar också för att variansen är så ofantligt mycket större än turredonksen vill inse. och jag vet inte vad "top heavy"-snacket har för relevans när vi diskuterar turneringsvinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...