Gå till innehåll

Varför lyckas jag inte i Multitable Online?


cibol

Recommended Posts

Sitter o grubblar....

Har spelat poker några månader nu och har gjort "kometkarriär" inom Live turneringsspel....kammat hem skapligt med prispengar...

 

Behärskar Sit&go väldigt bra....brukar krossa motståndet för det mesta...

 

Men när jag spelar Multitable turneringar på diverse pokersajter så blir det oftast tvärstopp...vanligtvis blir jag bortblindad eller utköpt på skitkort...Har testat olika taktik men ingenting fungerar...

 

Ibland undrar jag om jag suger pga utebliven plats "In the deg"...eller är det bara en tidsfråga innan man kammar hem storkovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite mer folk i Multitable turneringarna (ibland flera tusen). Alltså måste du "överleva" några fler all-in en i en vanlig SnG gryta...

 

Vet inte vilka "taktiker" du har provat, men testa den med att bara spela höga par :D

 

Iaf i början, eller tills blindsen börjar käka upp dig levande. Sen kan du ju låtsas att det är black-jack du spelar och skicka in degen med vilka 2 kort som helst (som ger dig 20 i black-jack) för då har du så liten stack kvar att du lika gärna kan chansa med det mesta. Och stjäla blinds för egen del är ju oxå ett måste i slutet när man börjar närma sig pengarna och spelet thightar till sig lite.

 

Men lugn bara, med tålamod (och bra kort) lär även du hamna ITM snart.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även alla satteliter brukar skita sig....men har gett mig fan på att klara av dem..vet att jag spelar bättre än dem flesta som sitter där och slaskar...

Är så jäkla envis och tänker uppnå mina mål...

Första belöningen kom nyligen...bankat skiten ur motståndarna och kammat hem 2 raka satteliter till en turn med 10000$ pottgaranti om 4 timmar...Upp till bevis nu...hoppas på¨lite kort också...ingen blir världsmästare om man får skit hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även alla satteliter brukar skita sig....men har gett mig fan på att klara av dem..vet att jag spelar bättre än dem flesta som sitter där och slaskar...

Är så jäkla envis och tänker uppnå mina mål...

Första belöningen kom nyligen...bankat skiten ur motståndarna och kammat hem 2 raka satteliter till en turn med 10000$ pottgaranti om 4 timmar...Upp till bevis nu...hoppas på¨lite kort också...ingen blir världsmästare om man får skit hela tiden...

 

Hur gick det då?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar jag om jag suger pga utebliven plats "In the deg"...eller är det bara en tidsfråga innan man kammar hem storkovan?

Stora turneringar är väldigt, väldigt osäkra inkomstkällor till och med i pokersammanhang. Så det går inte att säga om du suger eller ej utifrån dina resultat. Det troligaste när man har en spelare som hållt på i några månader och placerat i några turneringar är dock att denne är en förväntad förlorare eller en högst marginell vinnare. Jag säger inte att det gäller dig, men jag är säker på att det gäller majoriteten av spelarna i den kategorin. Dessutom så bör det ju finnas åtminstone en del hål i ditt pokerspel om du bara hållit på i några månader, om du nu inte är riktigt geni.

 

Jag har inget bra sätt att bedömma din kompetens med någon större säkerhet, men det troliga från mitt perspektiv* är att du inte är så bra som du tror att du är utan snarare fått en väldigt skev bild av dina förväntade resultat utifrån en tidig rush. För utförligare kommentarer så se exempelvis HH-forumet.

 

* Som sagt, det är fullt möjligt att du är så bra som du tror också det är bara inte den troligaste slutsatsen jag kan dra från tillgängliga data. Inget illa ment eller något sånt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade precis utanför cash...

a-k visade sig inte klara av k-7 off....Det roliga var att jag var varken mör eller desperat...inte min motsåndare heller.....floppade k så ville bara kamma hem potten utan att riskera nåt...vilket kort som kom på river ska jag inte nämna ens....

 

Paradis poker verkar gilla att knäcka mig då underkor vinner hela tiden...speciellt i avgörande lägen...

 

Ett ex: a-qs....all in då jag var ganska mör....fick syn av a-j off....

Floppen: k-k-j...2 spader....hade vunnit på alla spader, ess, dam, 10...

 

Annat ex:

A-k...floppen kommer a-k-9...bet o får en all in mot mig...han hade a-9...turn:9...river:9....den potten hade gett mig ledningen i hela turneringen...kom 27:a....20 priser...speciellt roligt då det var en turnering med 35000$ i pottgaranti...(30$ + rebuys and add-ons)...vann 2 satteliter á 3$...Så dem 6$ jag satsat kunde blivit en bra bit över 5000$...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Cibol...

Har precis hittat hit och såg ett inlägg från dig om multiturneringar, har oxå tyckt detta faktum om att multiturns har varit så svåra att placera sig i men efter många h framför lappan har jag kommit fram till att det handlar just om det du skrev sist.. om man torskar AK mot t. ex A9 så finns det inte mkt att begrunda.. du hade otur helt enkelt. Den dagen du slipper dom händerna så går du förmodligen hela vägen.. Det är som jag och en kompis brukar säga: jag begär inte mkt av fru fortuna..inte ens att jag ska ha tur, men för guds skull så vill jag inte ha OTUR!!!

 

Däremot har jag ett litet tips som funkat hyfsat för mig.. I multiturns så spelar jag nästan aldrig hårt på par..oavsett om jag har bra kicker.. t. ex AQ flopp Q92. klart man måste beta, men slår ngn så foldar jag hellre än callar om raisen är stor.. ofta har jag gått på den niten att ngn floppat set lr 2par. däremot om jag träffar bättre än par så spelar jag hårt.. spec om det är höga kort på bordet, men dock ALDRIG all-in. Du kan ju alltid prova en gång...

 

Annars har du ju en utmärkt läromästare i neonljus... för ni känner väl varann har jag för mig? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Förstår inte riktigt resonemanget om att aldrig gå all in,

 

otur har man alltid, du kan inte förvänta dig att aldrig förlora mot sämmre händer... Men bara du spelar korrekt så håller ju ditt spel till finalbord tillräckligt ofta... sedan för att få en bra vinst totalt gäller det att kunna spela finalbordet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har man fått jobb i 5 veckor (3 kvar..)...så har jag inte tid till mer än 3-4 timmar poker/vecka....Der kan dock vara bra att ta en liten paus i spelandet....man hinner fundera mycket poker medan man jobbar...

Snart är jag tillbaka vid pokerbordet med nya krafter....och nya resusrser..hehe

 

Annars har du ju en utmärkt läromästare i neonljus... för ni känner väl varann har jag för mig? ;)

 

:twisted: Neonljus :twisted: är en sliskig jäkel som brukar lyckas ganska ofta....han behåller dock dem flesta tipsen för sig själv....ska banka ur han all kunskap han har ifall jag kör fast någon gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoSlayer, vart ligger vinsten i att aldrig gå all-in?

 

Låter konstigt.

 

Vad jag menade är att det är lätt att "överspela" sina händer i multiturns och givetvis om man har en low stack så måste man försöka dubbla upp sig när tillfälle ges. Men om man har en hyffsad stack så anser iaf jag att all-in är ett dåligt bet oavsett om man är "nuts". oddsen att få betalt sjunker och man kan faktiskt åka dit på A4s även om man floppar färgen.

Oftast får man betalt av idioter men det är bara de ggr som man åker dit man kommer ihåg. Att "aldrig" gå all-in var mest ett tips till cibol eftersom han inte visste varför han alltid åkte ut i multiturns, kan ju vara så att han spelar annorlunda mot sit and go.. :club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tycker att Neoslayer har en poäng. Jag har börjat skriva ner alla mina turneringsresultat, med kommentarer om hur det gick. Gemensamt för alla gånger som slutat med håll i gipsväggen och sura grannar är just att jag satsat stort på topp-par med ess-kicker, och åkt ut mot 2-par eller triss. Ofta i ett läge där jag ligger på prisplats med en medelhög stack.

 

Självklart händer det att man åker ut med bättre händer, men då tycker jag det känns ok. Men jag blir alltid så jävla besviken på mig själv när jag i hyfsat läge lallar in hela stacken på ett par. Det fungerar i alla fall aldrig för mig.

 

Självklart finns det situationer när det är rätt att gå all-in med par, men jag kommer i alla fall att försöka undvika dem så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Johan Hjort.

 

Jag tror du underskattar dina motståndare och överskattar dig själv. Det krävs både skicklighet (större än motståndet) och en stor portion tur för att komma högt, tänkt på att du måste lyckas bättre än de flesta. Har du bara spelat några månader så kan man nog inte räkna med att vara bland de bästa kanske?

 

Ha tålamod och bli inte arg när du förlorar (speciellt inte för att "du borde vinna"), försök att inte tilta och spela ringgames eller något där du ser direkt om du vinner eller inte, att sitta flera timmar och hamna precis utanför pengaplats på en MTT är inget kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det börjar närma sig pengarna i MTT är det en klen tröst att man var favorit 60-40 och ändå loosade sin all-in. Ibland kan det faktiskt löna sig att folda trots man är före....

 

/Totte

 

Det där är mycket viktigt att tänka på. Ibland (ganska ofta skulle jag tro, men jag litar blint på att JohanHjort säger ifrån om jag lallar för mycket :)) kan det vara +EV att folda coin flips eller situationer där man är liten favorit, speciellt när man är nära pengarna. Det gäller också om man är i pengarna och prisstegen har en brant stigning.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är mycket viktigt att tänka på. Ibland (ganska ofta skulle jag tro, men jag litar blint på att JohanHjort säger ifrån om jag lallar för mycket :)) kan det vara +EV att folda coin flips eller situationer där man är liten favorit, speciellt när man är nära pengarna. Det gäller också om man är i pengarna och prisstegen har en brant stigning.

Det gäller när det är en brant prisstegring och effekten är oftast som störst när man är tre pers kvar och inte på bubblan, eftersom prisskillnaden mellan platser är som störst då. Den är heller så gott som aldrig relevant om man är mer än 10 platser ifrån bubblan (om det nu inte är en sattelit).

 

IMHO: Överlag är det ett fenomen som det tas alldeles för stor hänsyn till och mest fungerar som en ursäkt för folk att folda för mycket. Spelade man turneringar som cash-game med väldigt höga mörkar skulle man inte ge upp särskilt mycket och antagligen prestera bättre än de som vet att det kan vara rätt att ge upp coin-flips men gör det för mycket.

 

Det är en av de få saker som är unika för turneringar, men det är inte det som skiljer spelet i turneringar mest från vanligt cashgame utan det är den accellerande mörkstrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Johan påpekar så är det en balans mellan att skydda sina pengar (ie. spela tajt), och slå till mot de svaga när du gör det från styrka.

 

Jag brukar köra lite loose spel i början när blindsen är låga, dock undvika all-ins eftersom jag inte vill slänga in mitt vara eller icke vara i en turnering för tidigt.

 

När jag så sakteliga får ihop nån stack så börjar skydda. Dvs. spela VÄLDIGT tajt mot folk i bättre chip-position än mig, gå hårdare åt short-stacks. Detta beror dock helt på hur mycket chip jag har givetvis. Sitter jag med 1.5 ggr shortstacken så är jag inte i position att jobba så. Sitter jag med 8 ggr shortstacken så kan jag det. Tanken här är givetvis att varenda beslut shortstacken tvingas göra är att antingen vara eller icke vara i turneringen. Dessa är jobbiga att göra och lätta att göra fel på (antingen genom att folda bra händer eller syna dåliga).

 

Så grundkoncepten bakom denna strategi är att skydda sina pengar mot svaga händer & starka motståndare, och slå mot dom svaga som redan ligger nere på marken och kvider :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Johan påpekar så är det en balans mellan att skydda sina pengar (ie. spela tajt), och slå till mot de svaga när du gör det från styrka.

Jag tror inte att jag sa det, inte för att det är fel eller så.

 

Jag brukar köra lite loose spel i början när blindsen är låga, dock undvika all-ins eftersom jag inte vill slänga in mitt vara eller icke vara i en turnering för tidigt.

Min princip är samma som i cashgame, vore det rätt med all-in i samma situation där markerna är riktiga pengar så är det nästan alltid rätt i turneringar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Johan påpekar så är det en balans mellan att skydda sina pengar (ie. spela tajt), och slå till mot de svaga när du gör det från styrka.

Jag tror inte att jag sa det, inte för att det är fel eller så.

Det var nog jag som läste in lite för mycket :) Poängen är iaf att man kan fela åt båda hållen. Både spela för tajt (och se hur blindsen äter upp din stack medans du väntar på AA) och för loose (och hoppa All in med en semi-bluff när du igentligen inte behöver det)

 

Min princip är samma som i cashgame, vore det rätt med all-in i samma situation där markerna är riktiga pengar så är det nästan alltid rätt i turneringar också.

Största skillnaden är väl då det faktum att om det gäller ditt vara eller icke vara så kanske man skall vara lite mer restriktiv om man skall använda all-in och räkna över vilka outs den andre kan sitta på samt om den personen spelat tajt eller loose innan. Det valet man gör kan ju avgöra ifall du åker ut eller inte. Men i slutändan handlar nog det mycket om spelstil.

 

Och just när vi snackar MTT så är det ju rätt vanligt att du har en STOR andel tomtar som tror de är nästa WPT vinnare och kör all in hela tiden i början. (värsta jag sett hittils var 3 st. som åkte på första handen, bara en av dom hade ens tillstymmelse till en hand).

 

En annan bra grej att tänka på är att om en shortstack går all-in, och en kille i stor chip-position synar så häng inte med om du inte verkligen har en bra hand, för den som kanske skadar dig mer kan vara killen i stor chip-position än den lille all-in'en.

 

Det är lite det här jag menar med att skydda sin stack och inte slåss med de stora hajarna om det finns små svaga torskar i vattnet :) Ät dig och bli stor och stark haj innan du börjar utmana de stora huggtänderna ;)

 

Simma lugnt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden är väl då det faktum att om det gäller ditt vara eller icke vara så kanske man skall vara lite mer restriktiv om man skall använda all-in och räkna över vilka outs den andre kan sitta på samt om den personen spelat tajt eller loose innan. Det valet man gör kan ju avgöra ifall du åker ut eller inte. Men i slutändan handlar nog det mycket om spelstil.

Det är inte riktigt så jag menar. Skillnaden har främst med motståndarnas beteende att göra inte att man riskerar överlevnaden i en turnering. Visst någon gång ibland ändrar de rent strukturella effekterna än syn till en fold, men det bör vara mycket sällan.

 

En annan bra grej att tänka på är att om en shortstack går all-in, och en kille i stor chip-position synar så häng inte med om du inte verkligen har en bra hand, för den som kanske skadar dig mer kan vara killen i stor chip-position än den lille all-in'en.

Mm, men det gäller ju i cash-game också.

 

Det är lite det här jag menar med att skydda sin stack och inte slåss med de stora hajarna om det finns små svaga torskar i vattnet :) Ät dig och bli stor och stark haj innan du börjar utmana de stora huggtänderna ;)

Här funderar jag lite över framtida vinst, och i de fall där man verkligen kan stjäla mycket så kanske det blir mer rätt än ett cash-game att folda eftersom det är än lönsam situation som är rätt ovanlig. Jag får fundera lite mer över sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...