byling Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Kan någon på ett väldigt enkelt sätt förklara konjugatregeln samt kvadreringsreglerna. Helst så pedagogiskt som möjligt,låtsas att ni skriver till en idiot Citera
Staahla Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Helst så pedagogiskt som möjligt,låtsas att ni skriver till en idiot Tror inte någon behöver låtsas. Citera
Sansrom Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Vadå förklara? Ok. Först tar man x gånger sig själv och sen tar man y gånger sig själv och sen adderar man dom med varandra och sen tar man x multiplicerat med y och sen dubblar man det och adderar det också men detta gäller bara om det står plus. Eller så ritar man en kvadrat. Citera
byling Postad 10 November , 2008 Författare Rapport Postad 10 November , 2008 Tror inte någon behöver låtsas. Tack för hjälpen,det var riktigt kul sagt av dej. Jag försöker hjälpa pojken,men kan inte ett skit avancerad matte,så om någon på ett enkelt sätt kan förklara vore det uppskattat. Citera
lolzor Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Jag tänkte lolla högt först, men.. se reglerna som genvägar, för att slippa räkna ut (a + b) (a - b) "manuellt" varje gång du stöter på dom så vet du att svaret är a^2 - b^2 Samma sak med kvadreringsreglerna.. Man får helt enkelt lära sig reglerna utantill.. Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Jag tänkte lolla högt först, men.. se reglerna som genvägar, för att slippa räkna ut (a + b) (a - b) "manuellt" varje gång du stöter på dom så vet du att svaret är a^2 - b^2 Samma sak med kvadreringsreglerna.. Man får helt enkelt lära sig reglerna utantill.. Helt rätt, det är bara genvägar för att slippa räkna ut alla fyra termerna och addera ihop de som är lika. Om det går trögt kan du försöka lära grabben din att impa på klasspolarna genom att säga: - Jag kan räkna ut 52*48 (eller dyl) i huvudet! - Det kan du inte alls. - Jo, det blir 2496 ((50+2)*(50-2)=50*50-2*2) Har jag sett fungera på barn som annars haft svårt för matte. Gör det roligt. Citera
gdaily Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Om det går trögt kan du försöka lära grabben din att impa på klasspolarna genom att säga: - Jag kan räkna ut 52*48 (eller dyl) i huvudet! - Det kan du inte alls. - Jo, det blir 2496 ((50+2)*(50-2)=50*50-2*2) Ja, exakt, och jag fattar inte varför inte lärarna kan lära ut lite "praktiska exempel" och göra matte kul, i stället för abstrakt. Samma sak med fysik och liknande. Kommer ihåg en underbar lärarvikarie som släpade ut oss på balkongen i plugget för att släppa bollar och ta tid hur lång tid de föll, för att på den vägen förklara hur det fungerade, i stället för att bara smälla upp lite ekvationer. Citera
lolzor Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Sry för OT, men på tal om matte, denna är ganska rolig: x = 0.999... 10x = 9.999... 10x - x = 9 9x = 9 x = 1 Citera
KingCosmoKramer Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Sry för OT, men på tal om matte, denna är ganska rolig: x = 0.999... 10x = 9.999... 10x - x = 9 9x = 9 x = 1 Sjukt banbrytande att få reda på att 0.99... är oändligt nära 1. Citera
anth Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Sjukt banbrytande att få reda på att 0.99... är oändligt nära 1. Inte oändligt nära, 0,999... ÄR 1. http://sv.wikipedia.org/wiki/0,999... Citera
KingCosmoKramer Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Inte oändligt nära, 0,999... ÄR 1.http://sv.wikipedia.org/wiki/0,999... Oändligt nära 1 = 1 Citera
gdaily Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Den här hade gossen Ola problem med när han var liten. x = y x^2 = xy (multplicera med x) x^2-y^2 = xy - y^2 (subtrahera y^2) (x+y)(x-y) = y(x-y) (faktorera) (x+y)(x-y)/(x-y) = y(x-y)/(x-y) (dividera med x-y) (x+y) = y (wtf det var ju inte vad vi började med) Tog några timmars gråt innan jag såg felet. Hoppas det går snabbare för er (det här är btw det enda fel jag hade på matteprov fram till gymnasiet så det var "traumatiskt"). Citera
anth Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Kan någon på ett väldigt enkelt sätt förklara konjugatregeln samt kvadreringsreglerna.Helst så pedagogiskt som möjligt,låtsas att ni skriver till en idiot Jag tycker att det är enklast att rita upp dem. Här är första kvaderingsregeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:A_plus_b_au_carre.svg gör likadant för de andra reglerna Citera
Staahla Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Den här hade gossen Ola problem med när han var liten. x = y x^2 = xy (multplicera med x) x^2-y^2 = xy - y^2 (subtrahera y^2) (x+y)(x-y) = y(x-y) (faktorera) (x+y)(x-y)/(x-y) = y(x-y)/(x-y) (dividera med x-y) (x+y) = y (wtf det var ju inte vad vi började med) Tog några timmars gråt innan jag såg felet. Hoppas det går snabbare för er (det här är btw det enda fel jag hade på matteprov fram till gymnasiet så det var "traumatiskt"). Division med 0 rör till det. Citera
gdaily Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Division med 0 rör till det. Som sagt, glädjeförstörare... Citera
knutsune Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Vet inte riktigt om du känner att du fått något bra svar, men här kommer liten snabb förklaring. Dessa regler används ju oftast för att förenkla en ekvation på något sätt så det är bra att känna till de olika kombinationerna så det går att hitta i en komplicerad ekvation och på så sätt få en mycket enklare (genom till exempel förkortning) Konjugatregeln (antar att vi snackar till och med grad 2? dvs upphöjt till 2) Om du har två kvadrater med ett minustecken emellan dom: (a^2 - b^2) så kan du dela upp den i två följande faktorer. (a - b) * (a + b). Du kan sen ersätta a och b med tal, om b^2 = 4 så blir b = 2 osv. Hoppas det var tydligt nog. Kvadreringsreglerna (också här med högst grad 2): Det finns två olika: (a + b)^2 (a - b)^2 De är väldigt lika med hur man räknar ut dom, det finns lite olika ordningar att göra det på, men så här tänker jag: Jag börjar med den första: a, höjer upp den till 2, får då a^2, sen multiplicerar jag a med b och sist den upphöjda tvåan, jag får då alltså (på första ekvationen) 2*a*b. Och sist tar jag och höjer upp b till 2, och får då b^2, sen adderar jag alla termer och får då: a^2 + 2*a*b + b^2. Jag gör på liknande sätt med den andra ekvationen men lägg märke till minus-tecknet vid den mittersta multipliceringen då du får (2*a*-b) = -2*a*b istället. Hoppas detta förklarade lite grand iaf, annars googla gärna runt, finns massor av förklaringar.. mvh. Citera
anth Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Den här hade gossen Ola problem med när han var liten. Här är en liknande, som använder andra kvadreringsregeln. -2 = -2 4 - 6 = 1 - 3 4 - 6 + 9/4 = 1 - 3 + 9/4 2 * 2 - 2 * 2 * 3/2 + 3/2 * 3/2 = 1 * 1 - 2 * 1 * 3/2 + 3/2 * 3/2 (2 - 3/2)^2 = (1 - 3/2)^2 ROT((2 - 3/2)^2) = ROT((1 - 3/2)^2) 2 - 3/2 = 1 - 3/2 2 = 1 Citera
lolzor Postad 10 November , 2008 Rapport Postad 10 November , 2008 Heh, som vanligt så är det ju trollet KCK som förgyller tråden. Citera
byling Postad 10 November , 2008 Författare Rapport Postad 10 November , 2008 Tack alla,hoppas han får in det lite bättre i skallen än farsan Citera
jackbalsam Postad 28 November , 2008 Rapport Postad 28 November , 2008 Tack för hjälpen,det var riktigt kul sagt av dej.Jag försöker hjälpa pojken,men kan inte ett skit avancerad matte,så om någon på ett enkelt sätt kan förklara vore det uppskattat. Brukar inte anmärka men det där skär lite i hjärtat på dom som pluggat matte (om du syftar på det du ville ha hjälp med dvs). Sry för OT, men på tal om matte, denna är ganska rolig: x = 0.999... 10x = 9.999... 10x - x = 9 9x = 9 x = 1 x = 0.999...999 10x = 9.99...990 10x - x = 8.99...991 Givetvis blir ju 8.99..991 = 9 då decimalerna går mot oändligheten men då använder man ju det man försöker bevisa. Eller har jag fel nånstans? Citera
lolzor Postad 28 November , 2008 Rapport Postad 28 November , 2008 x = 0.999...999 <--- Urk? Är detta != oändligheten? 10x = 9.99...990 <--- Urk #2? Vart får du den sista nollan ifrån? 10x - x = 8.99...991 Givetvis blir ju 8.99..991 = 9 då decimalerna går mot oändligheten men då använder man ju det man försöker bevisa. Eller har jag fel nånstans? etc. Citera
anth Postad 28 November , 2008 Rapport Postad 28 November , 2008 10x = 9.99...990 Efter hur många nior dyker den där nollan upp sa du? Citera
gdaily Postad 28 November , 2008 Rapport Postad 28 November , 2008 Brukar inte anmärka men det där skär lite i hjärtat på dom som pluggat matte (om du syftar på det du ville ha hjälp med dvs). x = 0.999...999 10x = 9.99...990 10x - x = 8.99...991 Givetvis blir ju 8.99..991 = 9 då decimalerna går mot oändligheten men då använder man ju det man försöker bevisa. Eller har jag fel nånstans? De fösta två raderna i ditt "bevis" är tydligen ändliga (eftersom du lyckas få till en nolla på slutet). Den tredje raden blandar du sedan in oändligheten. Alltså: Oändlighet är ett "jävligt svårt" begrepp egentligen, som inte betyder "ganska länge/mycket" Citera
gdaily Postad 28 November , 2008 Rapport Postad 28 November , 2008 Hilberts hotell är en paradox som gäller ett hypotetiskt hotell, påhittat av matematikern David Hilbert i syfte att illustrera oändlighetsbegreppet. "Hilberts hotell" tänks ha oändligt (uppräkneligt) många rum, men alla rum är upptagna. När det en kväll kommer en ny gäst som vill ha ett rum får alla gamla gäster flytta ett rumsnummer upp, så att gästen i rum nummer 1 flyttar till nummer 2 och gästen som har rum nummer 2 flyttar till nummer 3 och så vidare. På det sättet blir ju rum nummer 1 ledigt till den nye gästen. Nästa kväll kommer det oändligt många nya gäster. Dessa kan också få plats i hotellet trots att det är fullt, genom att varje gammal gäst flyttar till det rum som har dubbelt så stort rumsnummer som det som gästen för tillfället bor i. På detta sätt blir alla (oändligt många) rum med udda nummer lediga till de nya gästerna. Ungefär samma sak Citera
anth Postad 29 November , 2008 Rapport Postad 29 November , 2008 Ungefär samma sak Det här är inte samma sak, men roligare Ten Weary, footsore travelers, all in a woeful plight, sought shelter at awayside inn one dark and stormy night. Nine rooms, no more the landlord said, Have I to offer you. To each of you a single bed, but the ninth must serve for two. A din arose. The troubled host could only scratch his head, for those tired men no two would occupy one bed. The puzzled host was soon at ease- he was a clever man- and so to please his guests devised this most ingenious plan. In room marked A, two men were placed, the third was lodged in B, the fourth to C was then assigned, the fifth retired in D. In E the sixth he turned away, in F the seventh man, the eighth and ninth in G and H, and then to A he ran, Wherein the host as I have said, had laid two travelers by, then taking one-the tenth and last- he lodged him safe in I. Nine single rooms-a room for each-were made to serve for ten: and this it is that puzzles me and many wiser men. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.