Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 har följt din dagbok länge nu jag undrar bara har du slutat skriva som du gjorde i början o säga hur mkt rullen e på osv Lycka till Tobbe Vad skoj att du följer den! Nej, det har jag egentligen inte slutat med. I och för sig har jag försökt några gånger att kolla den lite mindre ofta, ungefär som att man inte ska väga sig varje dag om man försöker gå ner i vikt. Hur som helst, nu när jag kör de här multipokerreloadarna så hade jag tänkt vänta med att räkna ihop bankrullen tills jag har fått ihop några hundra i bonus. På så sätt ville jag se ett skutt upp en liten bit över $4000 så att jag får se att rullen ökar, känns som att jag har svävat däromkring hur länge som helst nu. Men nu kan jag nog inte hålla mig längre utan tänkte räkna ihop bankrullen idag, och sen blir det nog rapporter som vanligt igen. Jag har också tänkt kolla igenom hur det har gått varje månad sen jag startade dagboken. Jag ligger väl på ett snitt på ca $400 per månad plus, så jag vill se hur pass jämnt det är. Det ska jag göra nu. Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Bankrulleutveckling månadsvis: 4 april (start): $2150 (från början räknade jag ju bort mina gratispengar från Neteller men i den här uträkningen tar jag med dem). 3 maj: $2564. Plus $414 3 juni: $3202. Plus $638 6 juli: $3407. Plus $205 15 augusti (pokerpaus mellan 28/7 och 15/8): $3671. Plus $264 Senare idag blir det väl en uppdatering på vad bankrullen ligger på nu (sitter i skolan än så länge), men säg runt $400 mer än 15 augusti. Vad får vi ut av detta tro? Jo, att juni och juli var tämligen magra månader, men det har ju sin naturliga förklaring i att jag inte har varit hemma och spelat poker särskilt mycket. Annars kan man väl tänka sig en förväntad inkomst per månad på ca $400 så har man inte tagit i vare sig för mycket eller för lite. 3000 spänn extra i månaden är ju inget man tackar nej till, jag är ganska nöjd. Men det känns som att jag har kommit i någon slags stagnationsfas, som att det är en tröskel jag måste komma över om jag vill vinna mer än så. Nu känns det som att om jag skulle gå upp i nivå till NL 0.5/1 eller FL 3/6 så skulle inte mina vinster öka, bara variansen. Mycket av mina inkomster har ju också kommit från bonusar, och dessa kommer ju att minska i betydelse om jag går upp. Jag har också mentalt svårt att spela högre. Det känns som att det inte spelar någon roll att min rulle har dubblats från $2000 till $4000 det senaste halvåret, det skulle ändå kännas förjävligt att förlora $1000. $100 är fortfarande mycket pengar. Jag tror att det har att göra med min ekonomiska situation i övrigt, där $100 faktiskt är mycket pengar. Jag har aldrig haft någon buffert som är i samma storleksordning som de pengar jag nu har dragit in på poker. Det blir en konstig situation när jag varje kväll kan förlora eller vinna pengar motsvarande en tredjedel av min månadsinkomst - särskilt när de pengarna sätts i rullning i ett kortspel som jag har som hobby att spela på internet! Det hela känns väldigt verklighetsfrämmande och svårt att hantera, och därför känns det som att jag har en spärr mot att gå upp i nivå och spela om dubbelt så stora pengar. Hm, jag ska spela ihop $200-bonusen, sen får vi se vad som sker. Ni får gärna komma med förslag! Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Bestämde mig för att ta stickproven från mitten av månaderna istället, vilket gav en lite annan bild: 15 april: $1822. 12 maj: $2585. Plus $763 15 juni: $3385. Plus $800 14 juli: $3641. Plus $256 15 augusti: $3671. Plus $30 Ännu klenare sommarmånader alltså, men starkare terminsmånader. Säger väl inte så mycket mer än att poker svänger rejält. Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Nu är det bonusväder... mailade Interpoker och kollade hur många händer jag hade kvar att spela till min $90 bonus som jag satte in för typ i mars. Programvaran har nämligen inte funkat sen i april eller nåt och jag har inte orkat ladda hem någon ny, igår gjorde jag i alla fall det och då har de jävlarna dragit $4 för inaktivt konto! Inga jättepengar, men de ska fan vara glada att jag lånar ut $300 till dem! I alla fall hade jag bara 365 händer eller nåt kvar där och så fick jag ett mail från bet365 om upp till $100 för endast 5x pengarna i rakade händer. Så det blir nog att varva lite spel på multi, interpoker och bet365 den närmaste tiden. Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Satte mig med två bord på Multi och två på Interpoker, tyvärr gick det jättebra så jag var tvungen att sluta spela! Den finaste handen var när jag hade J9 i klöver och fick färg med öppet färgstegedrag på floppen. På turn kom damen som gav mig färgstege samtidigt som den gav fi den högsta färgen! På party har de ju löjliga regler (bugg?) med att man inte får höja hur många gånger som helst när det är två spelare kvar, utan begränsat till fyra gånger även där, men denna hand var på Crypto och där funkar det. När jag la in den femte BB:n på turn stannade han upp och började fundera, synade men bettade igen på rivern, varpå jag höjde och tog hem en fin pott. Nu ska jag räkna ihop bankrullen. Igår fick jag också min rakeback på $132. Multipoker: $258 Partypoker: $106 Empirepoker: $767 Interpoker: $378 Classic Poker: $247 Expekt: $596 Bet365: $214 Neteller: $1786 Summa: $4352 Tjohej! Trevligt! Och så tar vi det i svenska också: SEK: 32 400 (Kurs: 7,4449) Äsch, dollarn har ju gått ner. Jag tycker den ska upp över åtta i alla fall. Då skulle det bli SEK 34 816 vilket är ännu trevligare. Nu hoppas jag att jag kan hålla mig över $4000! Förresten kan jag ju komplettera den här listan nu också: 4 april (start): $2150 (från början räknade jag ju bort mina gratispengar från Neteller men i den här uträkningen tar jag med dem). 3 maj: $2564. Plus $414 3 juni: $3202. Plus $638 6 juli: $3407. Plus $205 15 augusti (pokerpaus mellan 28/7 och 15/8): $3671. Plus $264 8 september: $4253. Plus $582 Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Nu är jag här och skriver igen! Men jag tänkte bara säga att det ska bli kul att se om jag klarar mitt långsiktiga mål som jag satte upp i april eller nått, att ha vunnit $5000 när jag har spelat i ett år, dvs nu i november. Jag har inte skrivit nåt om målet i den här dagboken tror jag, utan bara på det amerikanska forum jag hängde på tidigare (flopturnriver. com). Men det verkar som att det var ett ganska lagom mål att sätta. $650 i september och oktober ska jag väl klara, och eftersom jag inte kommer ihåg när i november jag började så tycker jag att jag får hela den månaden på mig också. En grej jag har funderat lite på är att låta en månads pokervinster, förslagsvis novembers, gå till julklappar! Om jag får ihop en standardmånadsvinst på $400 blir det ju rätt schyssta julklappar, i alla fall finare än jag brukar köpa. Samtidigt som jag inte offrar speciellt mycket. Det kanske jag ska göra. Läste igenom början på den här dagboken, och redan i första posten har jag skrivit att jag "är uppe och nosar på 0.5/1 också, men nog vill ha 2000-2500 dollar innan jag går upp på riktigt". Jag måste vara världens fegaste person som inte har gått upp trots att jag nu har dubbelt så mycket som jag krävde då. Citera
Waggho Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Spelat ett kort pass på 1/2 SH på Interpoker, gav en dryg femtiolapp. Stabilt! Multipoker: $258 Partypoker: $106 Empirepoker: $767 Interpoker: $431 Classic Poker: $247 Expekt: $596 Bet365: $214 Neteller: $1786 Summa: $4405 Citera
Waggho Postad 10 September , 2005 Författare Rapport Postad 10 September , 2005 Idag har jag spelat två SNG:s á $30+3. Kom sjua eller nåt i den första, men trea i den andra och därmed back det jag betalade i rake ($6) Har spelat lite på IP men gått back någon femtiolapp. Citera
Waggho Postad 10 September , 2005 Författare Rapport Postad 10 September , 2005 I väntan på att min flickvän ska ringa och be henne möta mig (hon gillar att bli "hämtad") satte jag mig vid ett ensamt 3/6 SH FL-bord. Hade bra flyt! $761 på Empirekontot blev $929 innan jag bestämde mig för att avbryta och låsa in mina vinster. 6-max går ju faktiskt att köra bara ett bord utan att det blir olidligt tråkigt. Var också kul att spela på 3/6, har bara provat det vid något enstaka tillfälle förut. Pulsen gick upp rejält vid några tillfällen, det var länge sedan jag kände av det när jag spelade, men så har jag ju hållt mig på väldigt komfortabla nivåer ganska länge nu. Jag är inte en spelare som är ute efter dessa kickar, de är sköna när det går bra men det känns desto värre när det går dåligt. Sammantaget vill jag minska mina känslor när jag spelar så mycket som möjligt, men som sagt, så länge det går bra är det ju bara skoj! Citera
Djens Postad 10 September , 2005 Rapport Postad 10 September , 2005 KÄnns som att du spelar stabilt. jag önskar du kunde smitta av dig lite på mig med försiktigheten, jag har motsatta problemet. Men stabila vinster, fortsätt såhär Citera
Waggho Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 KÄnns som att du spelar stabilt.jag önskar du kunde smitta av dig lite på mig med försiktigheten, jag har motsatta problemet. Men stabila vinster, fortsätt såhär Tack! Vi får smitta av varandra helt enkelt, så blir det precis lagom. Har spelat en halvtimma eller så på ett 6max FL 3/6-bord, precis som igår alltså. Börjar få lite smak på det faktiskt, även om jag gick plus/minus noll ungefär nu. Jag tror att jag ska börja lira såhär på ett bord 3/6 ett tag och se hur det går, i alla fall efter att jag har fixat de där bonusarna. Jag tror nog att det är dags för mig att gå upp nu om jag inte ska stagnera i min utveckling. Det var också länge sedan jag fick öva på reading och sånt, har multitablat i princip hela min karriär så det finns nog en stor lucka att fylla där, kan vara nyttigt. Jag har surfat runt och läst ett gäng artiklar om bankroll management osv. Det värsta jag läste var en som tyckte att "100 big bets är i minsta laget. Jag tycker att man ska hålla sig till 150 eller kanske till och med 200 big bets". Lite senare stod det typ "Det är bra om du lägger en del av dina vinster på att bygga upp bankrullen. Om jag har vunnit $1000 en vecka, så tar jag bara ut 900 och stoppar resten i bankrullen. På så vis får jag med tiden råd med högre nivåer. Du behöver heller inte stoppa undan så mycket som 10 %, varje procent är bra". Finns det nån som inte skulle gula illa kvickt efter att ha följt dessa råd? Citera
morberg Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Finns det nån som inte skulle gula illa kvickt efter att ha följt dessa råd? Om man bara ser till att flytta ner i nivåer när rullen minskar ser jag inte några problem med så aggressiva regler. Öht tycker jag att snacket om BR är lite överdrivet (jag menar inte dig nu, utan mer i allmänhet). Sluta inte jobba. Sätt in mer pengar om det behövs. Det behöver inte vara svårare än så. F.ö. tycker jag att 300BB-regeln som Malmuth räknade fram är något som känns helt meningslöst eftersom den utgår från att man aldrig går ner i nivå. Citera
Gyre Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Jag förstår inte heller hystering kring bakrulle, känns lite överdrivet att se folka komma dragandes med 3000bb eller 300BB "regeln" när Sture frågar hur mycket pengar han ska ha för att spela lägsta staksen på Expekt. Själv spelar jag på den nivån jag känner mig bekväm på i förhållande till hur mycket pengar jag har, detta blir ofta en bra bit över 300BB då jag precis har börjat med 3/6 med över 600BB att ta ifrån. Citera
Waggho Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Blää, jag mår illa. Det som kändes så roligt att spela 6max 3/6, nu kommer jag aldrig att våga spela det igen! Hade sjukt oflyt, spelade bara fyrtio minuter eller nåt men inget gick min väg. En nisse som hette Luckydog gjorde skäl för sitt smeknamn och begravde kniven i mitt hjärta med de här två händerna som kom med endast en hand emellan: #Game No : 2693776188 ***** Hand History for Game 2693776188 ***** $3/$6 Texas Hold'em - Sunday, September 11, 14:49:23 EDT 2005 Table Table 55042 (6 max) (Real Money) Seat 2 is the button Total number of players : 6 Seat 2: LUCKYDOG05 ( $68 ) Seat 5: matupig ( $295.50 ) Seat 4: Nando_ ( $83.25 ) Seat 3: LOLwutsPokar ( $85 ) Seat 6: AZZEATER ( $205 ) Seat 1: DoctorAnes ( $146 ) LOLwutsPokar posts small blind [$1]. Nando_ posts big blind [$3]. ** Dealing down cards ** Dealt to Nando_ [ 9h 5h ] matupig folds. AZZEATER calls [$3]. DoctorAnes folds. LUCKYDOG05 calls [$3]. LOLwutsPokar calls [$2]. Nando_ checks. ** Dealing Flop ** [ Ac, 9s, 5d ] LOLwutsPokar checks. Nando_ bets [$3]. AZZEATER calls [$3]. LUCKYDOG05 calls [$3]. LOLwutsPokar folds. ** Dealing Turn ** [ 4c ] Nando_ bets [$6]. AZZEATER calls [$6]. LUCKYDOG05 raises [$12]. Nando_ raises [$12]. AZZEATER folds. LUCKYDOG05 raises [$12]. Nando_ calls [$6]. ** Dealing River ** [ Kd ] Nando_ checks. LUCKYDOG05 bets [$6]. Nando_ calls [$6]. LUCKYDOG05 shows [ 3d, 2c ] a straight, ace to five. Nando_ doesn't show [ 9h, 5h ] two pairs, nines and fives. LUCKYDOG05 wins $84 from the main pot with a straight, ace to five. #Game No : 2693781913 ***** Hand History for Game 2693781913 ***** $3/$6 Texas Hold'em - Sunday, September 11, 14:50:39 EDT 2005 Table Table 55042 (6 max) (Real Money) Seat 4 is the button Total number of players : 6 Seat 2: LUCKYDOG05 ( $116 ) Seat 5: matupig ( $292.50 ) Seat 4: Nando_ ( $46.25 ) Seat 3: LOLwutsPokar ( $86 ) Seat 6: AZZEATER ( $193 ) Seat 1: DoctorAnes ( $146 ) matupig posts small blind [$1]. AZZEATER posts big blind [$3]. ** Dealing down cards ** Dealt to Nando_ [ As 9c ] DoctorAnes folds. LUCKYDOG05 calls [$3]. LOLwutsPokar folds. Nando_ raises [$6]. matupig folds. AZZEATER folds. LUCKYDOG05 calls [$3]. ** Dealing Flop ** [ 7s, 4s, Jc ] LUCKYDOG05 checks. Nando_ checks. ** Dealing Turn ** [ 5c ] LUCKYDOG05 bets [$6]. Nando_ calls [$6]. ** Dealing River ** [ Ac ] LUCKYDOG05 bets [$6]. Nando_ raises [$12]. LUCKYDOG05 raises [$12]. Nando_ calls [$6]. LUCKYDOG05 shows [ 2c, 3c ] a flush, ace high. Nando_ doesn't show [ As, 9c ] a pair of aces. LUCKYDOG05 wins $61 from the main pot with a flush, ace high. -$240. Citera
morberg Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Blää, jag mår illa. Det som kändes så roligt att spela 6max 3/6, nu kommer jag aldrig att våga spela det igen! Jo, jag håller med om att det svänger ordentligt. Både upp och ner. Citera
Waggho Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Multipoker: $258 Partypoker: $106 Empirepoker: $741 Interpoker: $389 Classic Poker: $247 Expekt: $596 Bet365: $214 Neteller: $1786 Summa: $4337 Nåja. Rullen är ju hyfsat stabilt över $4000 i alla fall. Citera
Gyre Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Hur tänker du i handen du har A9o? Du höjer preflopp mot en limpare med en ok hand mot en ensam limpare, sen checkar du en relativt ofarlig flopp för att sen syna hans bet på turn där du inte har mer än ett överkort för att sedan höja med ditt TP på river. Preflopp och river-spelet tycker jag är ok, men resten gillar jag inte. Hade du tänkt syna ner med A-högt om du missat river? Citera
Waggho Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Hur tänker du i handen du har A9o? Du höjer preflopp mot en limpare med en ok hand mot en ensam limpare, sen checkar du en relativt ofarlig flopp för att sen syna hans bet på turn där du inte har mer än ett överkort för att sedan höja med ditt TP på river. Preflopp och river-spelet tycker jag är ok, men resten gillar jag inte. Hade du tänkt syna ner med A-högt om du missat river? När jag har spelat mot luckydog tidigare har han synat ett flopbet i princip oavsett vad han har haft, jag vet inte om det rättfärdigar en check men flera gånger tidigare har jag bettat i liknande situationer och så har han plockat upp bottenpar eller liknande och synat ned medan jag inte har träffat nåt på vägen. Min plan är väl att antingen plocka upp ett drag eller par på turn eller betta ut honom om han checkar. Ja, jag hade förmodligen synat ner river med A högt eftersom jag har sett honom spela alla möjliga sorters händer, men jag hade inte gillat det. Citera
Waggho Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Det är verkligen inte min dag idag, satte mig vid ett 1/2-bord istället och ligger nu back $50 där. EDIT: Lite senare. $65 back. Definitivt slutspelat för idag. Inte min allra värsta minusdag, men en av de värsta. Men jag försöker se det så här: Om jag hade spelat på ett 3/6 istället för 1/2 på slutet och det gått lika dåligt, hade jag förlorat $130 till. Eller om jag hade gjort som många andra och hoppat upp en nivå till 5/10: $260 till! BR: $4272 Citera
Waggho Postad 12 September , 2005 Författare Rapport Postad 12 September , 2005 Umpa umpa. Funderar på att sätta en gräns på min bankrulle för var jag ska gå upp i nivå. Exempelvis skulle jag kunna säga att i det ögonblick jag kommer över $4500 så börjar jag spela 3/6, och i det ögonblick jag går under samma siffra så går jag tillbaka till 2/4. Eller så kanske jag ska gå upp till NL 0.5/1 när jag kommer över $4500 igen. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska spela. Det känns som att jag har bevisat bättre för mig själv att jag vinner på NL än på FL, men jag är fortfarande inte så värst sugen på NL. Jag har beställt "Zen and the art of Poker" och nån bok av David Sklansky med blandade artiklar gällande typ poker, livet och allt. Den verkade trevlig. Jag skjuter nog på besluten och spelar hem mina bonusar först och främst. Citera
Baloos Postad 12 September , 2005 Rapport Postad 12 September , 2005 Jag har samma problem som du, jag vill gärna upp i nivå men det känns alldeles för bekvämt där man harvar nu för att man ska ta steget fullt ut. Det är inte kul att se en veckas vinst gå upp i rök på en session en nivå högre. Men jag vet vad som är felet, det är fixeringen vid att göra pengar. Den månad man går upp i nivå ska man vara nöjd med ett +-0 resultat. Istället för att fyrtabbla på sin bekväma jag-kör-över-allt-och-alla-nivå, spela ett bord och spela poker. Ett till tips, håll inte på och skotta, det sliter på psyket. Spela istället ihop så du klarar det BR-mässigt på nästa nivå, sen tar du 10-inköp eller 100BB. Har du lyckats behålla dessa pengar under en tillräckligt lång tid på den nya nivån, se dig inte om, gå inte tillbaks, nu spelar du en nivå högre. Sen är det väl så att din ambition att gå upp i nivå krockar med målet att tjäna 5000pix. Fokusera på ett mål i taget. Först 5000$, sen om du fortfarande vill uppåt så får det bli det nya målet. Lycka till! Citera
Waggho Postad 12 September , 2005 Författare Rapport Postad 12 September , 2005 Mycket goda synpunkter, Baloos! Du har nog rätt i att jag bör satsa på ett mål i taget, jag ska nog ta $5000 först. Har faktiskt inte tänkt på det målet alls medan jag har funderat på nivåbyte, men det har nog legat och gnagt undermedvetet. Sen är jag inte säker på att ett evigt skottande skulle slita mer på mitt psyke än att förlora de 10 inköp eller 100 BB som jag försöker på nästa nivå med. Går jag under min "nivågräns" måste jag förvisso gå ner i nivå igen, men jag har i alla fall lika mycket pengar som när jag började på den nya nivån. Kör jag med en "kudde" däremot, tvingas jag hoppa ner en nivå samtidigt som jag har förlorat en hel hög pengar. Hellre många små bakslag än få stora, så att säga. Men jag ska kanske inte säga något definitivt förrän jag har provat båda. Citera
Baloos Postad 12 September , 2005 Rapport Postad 12 September , 2005 Nej det där med skottning är helt säkert individuellt. Poängen är bara att man inte ska ge upp för lätt. Du vill upp till $100? Då tar du 100 och skottar, torskar du går du tillbaks till $50, det är som det ska. Men hur gör du om du först vinner upp till 400$ och sen rasar ned till 200$? Om du då hoppar ner igen och "räddar" vinsten blir det svårt att stabilisera sig på den nya nivån. Lycka till med studierna också Citera
Waggho Postad 12 September , 2005 Författare Rapport Postad 12 September , 2005 Nej det där med skottning är helt säkert individuellt. Poängen är bara att man inte ska ge upp för lätt. Du vill upp till $100? Då tar du 100 och skottar, torskar du går du tillbaks till $50, det är som det ska. Men hur gör du om du först vinner upp till 400$ och sen rasar ned till 200$? Om du då hoppar ner igen och "räddar" vinsten blir det svårt att stabilisera sig på den nya nivån. Mycket sant. Men jag har tänkt att jag om det scenariot inträffar ska fortsätta spel NL100 tills jag åker ner under den "magiska gränsen". Det kommer i och för sig förmodligen att leda till ungefär lika jobbiga förlustsessioner som om jag hade tagit 10 inköp från början, men jag hoppas att det kan bli lite lindrigare. Lycka till med studierna också Tack, det kan behövas! De är alldeles för tråkiga för sitt eget bästa för tillfället. Är du uppsalastudent likväl? Citera
Baloos Postad 12 September , 2005 Rapport Postad 12 September , 2005 Tack, det kan behövas! De är alldeles för tråkiga för sitt eget bästa för tillfället. Är du uppsalastudent likväl? Jag håller på med det beryktade exjobbet, är väl klar någon gång lagom till wsop2008. Citera
Recommended Posts