Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Precis som Pimpen skriver så är det viktigt att inse att nästa gång man provar en "räddning" på ett riktigt longshot lär det inte sluta lika lyckligt. Det är extremt farligt att ha blivit räddad genom ett spel, för någongång kan man hamna i en ny ekonomisk svår sits (ej nödvändigtvis pga spel) och minnas att det faktiskt är teoretiskt möjligt att räddas av en insats..

En reflektion över min egna situation när jag fejsade mitt läge och hade 6k kvar i ägo. Jag kände nämligen att 6k var lika mycket värt som 50 öre i den situation jag befann mig i. Jag kunde lika gärna skicka iväg skiten på vad som helst, träffa jag inte var det lika kört ändå. Men efter lite funderande ställde jag ett par frågor till mig själv inombords:

"ok, om du lyckas fixa din ekonomiska situation genom att kasta iväg sista stålarna på en ren chansning för som du känner är dina 6k inte värt ett öre, men vad händer om du lyckas? Ok du har extremt tur och lyckas men vad händer nästa gång du befinner dig i en knipa (ej nödvändigt spel inblandat)? Du kanske har familj, hus och barn? Kommer du kunna avstå att chansa då när du vet med dig att det är teoretiskt möjligt att fixa situationen för det har juh hänt, och t.o.m. dig!?"

Frågorna malde i huvudet. Jag avstod och jag tror det har hjälp mig.

Fan lite tillägg här bara. En gambler missbrukar spelet för att han just som sagt gamblar, dvs en missbrukare. En spelare som spelar efter förutsättningarna och chansar inte i onödan följer spelets regler, en spelare. Här tror jag mycket med ens personlighet kommer in. En emotionell och extrovert människa tror jag ha mig mycket mycket lättare för att falla in i gamblingen (spelmissbruk) än en låt säga introvert och lite "blygare" person som ofta tänker innan han handlar. Missbruk har nog inte med intelligensnivån att göra, även om det är helt jävla idiotiskt korkat att bluffa bort 40k på en hand som redan känns körd..