Gå till innehåll

Hierarkin på våra fängelser


Jennez

Recommended Posts

Om du känner dig osäker på vad du skulle kunna hitta på i fyllan, Jennez, så är mitt förslag att du ger fan i brännvinet helt och hållet...:mrgreen:

 

Det är nog lugnt. Jag har inte tillgång till några vapen och jag kan inte slåss. Det enda som händer om jag skulle snedtända är att jag blir nerslagen. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är nog lugnt. Jag har inte tillgång till några vapen och jag kan inte slåss. Det enda som händer om jag skulle snedtända är att jag blir nerslagen. :mrgreen:

 

Ha ha. En blåklocka har ingen dött av.:-D

Tycker fortfarande att trådstarten är intressant, om än lite kontroversiell.

Världen innanför murarna är ganska olik den utanför.

 

Folk tenderar ju också att skapa sig en bild via TV och filmer.

Jag känner bara till en rövknullning på svenska kåkar. Då var det en yngre våldtäktsman som fick lite prylar uppstoppade i arslet av en psyksjuk irakier.

 

Kanske var för mycket info för de yngre läsarna...:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillgång till vapen har inte med det att göra, eftersom Sverige är ett av länderna högst upp i rankningen av flest vapen per capita. Vad som händer under ett "toxiskt rus" är helt individuellt, men jag garanterar att gemene man sällan plockar fram kanonen för att mörda.

 

Flinck gjorde det.

Zethreus gjorde det.

Ausonius lirar i en helt egen liga, i jämförelse...

 

 

Anledningen till att Sverige har så hög andel vapen / invånare beror ju till den största delen på att vi har jakten som en stark tradition. Jag, i likhet med de flesta andra jägare, har en s.k full vapengarderob vilket i praktiken innebär 6 vapen. Av dessa skulle jag inte vara särskilt bekväm med någon av dem i händelse av att jag vill göra ett massmord á la Flinck eftersom eldgivningskapaciteten är klen på allihop och detta gäller alla jaktvapen.

Dessutom tror jag gemene man har svårare att skaffa ett vapen vid en ev snefylla än vad du vill få det att låta.

90-95% av oss jägare har faktiskt vapnen förvarade på ett lagligt sätt - alltså i ett vapenskåp som antingen är så tungt att två stora karlar får problem att flytta det eller är bultat i golv/vägg inifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att Sverige har så hög andel vapen / invånare beror ju till den största delen på att vi har jakten som en stark tradition. Jag, i likhet med de flesta andra jägare, har en s.k full vapengarderob vilket i praktiken innebär 6 vapen. Av dessa skulle jag inte vara särskilt bekväm med någon av dem i händelse av att jag vill göra ett massmord á la Flinck eftersom eldgivningskapaciteten är klen på allihop och detta gäller alla jaktvapen.

Dessutom tror jag gemene man har svårare att skaffa ett vapen vid en ev snefylla än vad du vill få det att låta.

90-95% av oss jägare har faktiskt vapnen förvarade på ett lagligt sätt - alltså i ett vapenskåp som antingen är så tungt att två stora karlar får problem att flytta det eller är bultat i golv/vägg inifrån.

 

Det är ruskigt enkelt att skaffa handeldvapen också i Sverige.

Bortsett från jaktvapen.

Mycket av dettta beror på värdelösa importregler och värdelösa regler för vem som kan bli vapenhandlare.

 

Myndigheterna har idag ingen koll alls på hur många vapen som är i omlopp i landet. I många fall kommer vapnen dessutom från myndigheterna själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ruskigt enkelt att skaffa handeldvapen också i Sverige.

Bortsett från jaktvapen.

Mycket av dettta beror på värdelösa importregler och värdelösa regler för vem som kan bli vapenhandlare.

 

Myndigheterna har idag ingen koll alls på hur många vapen som är i omlopp i landet. I många fall kommer vapnen dessutom från myndigheterna själva.

 

Jo, för de som är insatta och dessutom har kontakter är det säkert en kakbit att skaffa ett vapen. Jag snackar om random fylleskalle som snedtänder och tjugo över fem på lördagseftermiddagen känner för att meja ner lite pensionärer på köpcentrat. Denna har nog inte lika lätt att skaffa fram ett vapen...

Är du med i mitt resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för de som är insatta och dessutom har kontakter är det säkert en kakbit att skaffa ett vapen. Jag snackar om random fylleskalle som snedtänder och tjugo över fem på lördagseftermiddagen känner för att meja ner lite pensionärer på köpcentrat. Denna har nog inte lika lätt att skaffa fram ett vapen...

Är du med i mitt resonemang?

 

Jodå, för fan, jag fattar.

Likförbannat är det alldeles för lätt för en frireligiös jänta att knalla ner på Sergels torg, och några dagar senare ha en revolver med ljuddämpare.

Knutby alltså.

 

I många fall är den här bloggen en produkt av en rättshaverist, men när det gäller vapenhanteringen/försäljningen så är det ganska otäck läsning.

http://www.corruptio.blogg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska sticka ut hakan och säga nåt som många säkert inte trodde sig få höra från mitt håll, men: Det är väl ganska allmänt känt att vissa folkgrupper är överrepresenterade i fängelserna? Kan inte se vad Eury hittar för fel i det påståendet, eller vilket cause som skulle kunna tjäna på att fäkta mot det? Intressant frågeställning av MikeTime (som f.ö. tidigare visat alla tecken på att inte vara sån som Eury tycks vilja förespegla att han är) dessutom.

 

Zethreus gjorde det.

 

Det är inte alls osannolikt att jag är way off här, men Zethreus var väl en buse från första början? dvs en person som redan saknade en och annan spärr och som låg närmare en sådan handling än gemene man?

 

Flinck var väl en medelsvensson som drabbades av en snedtändning, något som är väldigt svårt (kanske omöjligt) att förutsäga hos en person som inte drabbats förr. Men kan det inte tänkas vara så att vissa är mer benägna att drabbas, även om vi inte på förhand vet vilka, och att personer som redan drabbats således hör till den grupp som har benägenhet?

 

Isf kan väl Flinck fortfarande anses befinna sig i riskzonen? Fast å andra sidan lär han ju hålla sig ifrån flaskan nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska sticka ut hakan och säga nåt som många säkert inte trodde sig få höra från mitt håll, men: Det är väl ganska allmänt känt att vissa folkgrupper är överrepresenterade i fängelserna? Kan inte se vad Eury hittar för fel i det påståendet, eller vilket cause som skulle kunna tjäna på att fäkta mot det? Intressant frågeställning av MikeTime (som f.ö. tidigare visat alla tecken på att inte vara sån som Eury tycks vilja förespegla att han är) dessutom.

 

 

 

 

 

Isf kan väl Flinck fortfarande anses befinna sig i riskzonen? Fast å andra sidan lär han ju hålla sig ifrån flaskan nuförtiden.

 

Hur vet du det? Hur vet någon det?

Lekmannamässiga bedömningar har gjort att Anders Eklund gått fri alltför länge, t.ex.

"Lekmannamässiga bedömningar" behöver inte betyda att dessa är gjorda av lekmän. De görs dagligen och hela tiden inom åklagar- och polisväsendet.

Inom rättspsyk och allmänpsyk. Inom socialtjänst och hemma i stugorna.

 

Precis som du själv gjorde nyss...8-)

 

Menade din sista mening...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det?

 

Jag tror det framgick rätt tydligt att mitt inlägg var ett spekulerande sådant. Dvs jag vet inte alls, och har inte försökt påskina det heller. Mer "kan det inte vara så att [...] och att han isf [...]".

 

Jag har väldigt begränsade kunskaper på detta område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...