Jamton Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 FI har varit med i dom flesta potterna och har vunnit många.. han är plus 2inköp på dom senaste 40händerna.. Han har sett floppen ca 50-60% av dom händerna. kastar vi pre eller? Om inte vad gör vi på Turn då? Synar vi? För nu köper jag ju position men kanske marginel hand att höja med? PokerStars Game #21698637982: Omaha Pot Limit ($0.05/$0.10) - 2008/11/02 11:55:12 ET Table 'Pavo IV' 6-max Seat #5 is the button Seat 1: Avril Angel ($11.10 in chips) Seat 2: jAAmton ($6.90 in chips) Seat 4: funnmaker ($10 in chips) Seat 5: madmax710 ($4.90 in chips) Seat 6: 95ofaKind ($33.70 in chips) 95ofaKind: posts small blind $0.05 Avril Angel: posts big blind $0.10 *** HOLE CARDS *** Dealt to jAAmton [] jAAmton: raises $0.25 to $0.35 funnmaker: folds madmax710: calls $0.35 95ofaKind: calls $0.30 Avril Angel: calls $0.25 *** FLOP *** [ 95ofaKind: checks Avril Angel: checks jAAmton: bets $1 madmax710: folds 95ofaKind: raises $1 to $2 Avril Angel: folds jAAmton: calls $1 *** TURN *** [] 95ofaKind: bets $5.15 jAAmton: calls $4.55 and is all-in Uncalled bet ($0.60) returned to 95ofaKind *** RIVER *** [] [] *** SHOW DOWN *** 95ofaKind: shows 6b (three of a kind, Kings) jAAmton: mucks hand 95ofaKind collected $13.80 from pot *** SUMMARY *** Total pot $14.50 | Rake $0.70 Seat 1: Avril Angel (big blind) folded on the Flop Seat 2: jAAmton mucked [] Seat 4: funnmaker folded before Flop (didn't bet) Seat 5: madmax710 (button) folded on the Flop Seat 6: 95ofaKind (small blind) showed and won ($13.80) with three of a kind, Kings Citera
vessel89 Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Fold pre ock enkel fold turn. Citera
pablosebbe Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Absolut inte fold preflop mot värdelösa spelare... får nog själv in degen på floppen med bara 60bb dock. Men syn flop, fold turn är väl rätt... Citera
Rebonius Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Jag foldar pre och 3betar flopp. Citera
gdaily Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Spelar väl annorlunda på alla möjliga gator. Edit: Preflop: Handen är värd en syn om motståndet är synvilligt och dåligt, annars är det en fold. Inte en höjning i alla fall... Flop: Hade vi bara limpat pre, så hade jag tagit gratiskort som sagt. Nu när vi tydligen höjde pre, så är en fortsättningsbet inte omöjlig. Men när han checkraisar oss, så har vi tappat bort alla implicita odds. Nu står valet mellan all-in eller fold. Jag brukar gå all-in, mest för att fienden inte ska bluffa mig i framtiden. Turn: Okej, vi bet-synade floppen felaktigt. Nu är det bara att räkna outs - vi har sju kort som ger oss färg (som samtidigt inte parar bordet). I texas kan man räkna med att alla färgouts är vinnande, men det kan man inte i Omaha, här kan vi förutsätta att fi får kåk på de färgoutsen som parar bordet. Sedan har vi tre knektar som ger oss nötstege, men i Omaha så är det inte oavnligt med splittpotter (Fi kan ha AKJT exempelvis för en wrap och par). Jag skulle värdera dessa outs till två outs. Sen har vi kanske outs på åttorna... Å andra sidan vet vi inte det, och vi har redan övervärderat färgdraget lite (fienden kanske kan träffa färgstege) så dessa outs skulle jag säga att de tar ut varandra. Summa: Ungefär 9-10 outs. 10 outs är 25% chans. Vi får inte fyra gånger pengarna. Dvs fold. Turnspelet är väldigt enkelt faktiskt. Vi har minus EV på vår vadslagning, och vi vet att vi ligger under. Preflop och floppspelet går alltid att diskutera, för där är det en massa "om och men", men turnspelet är väldigt enkelt matematiskt. I längden förlorar vi på att göra synen. Citera
Rebonius Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Preflop: Handen är värd en syn om motståndet är synvilligt och dåligt, annars är det en fold. Inte en höjning i alla fall... Du får säkert en jättebra balans om du tänker att du lägger de sämsta händerna, synar de halvbra och höjer de bra. Citera
gdaily Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Du får säkert en jättebra balans om du tänker att du lägger de sämsta händerna, synar de halvbra och höjer de bra.Lol @ balansspel på microstakes Omaha Citera
Rebonius Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Lol @ balansspel på microstakes Omaha Lol @ att du tror att du är en bättre pokerteoretiker än Hjort, Nebbis osv. Citera
gdaily Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Lol @ att du tror att du är en bättre pokerteoretiker än Hjort, Nebbis osv.Men snälla nån, det har jag väl aldrig sagt? Alltså, jag förstår inte ens varför du ska tilta mig i den här tråden. Uppenbarligen är det en nybörjare, som behöver hjälp att förstå att ett naket färgdrag i Omaha inte direkt är en bra hand. Jag försöker då förklara på ett sätt som han kanske kan förstå. Jag skrev först en enda rad (spela annorlunda på alla gator), sedan gjorde jag en lång editering för att förklara varför, och framför allt turnspelet. Citera
Rebonius Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Men snälla nån, det har jag väl aldrig sagt? Alltså, jag förstår inte ens varför du ska tilta mig i den här tråden. Uppenbarligen är det en nybörjare, som behöver hjälp att förstå att ett naket färgdrag i Omaha inte direkt är en bra hand. Jag försöker då förklara på ett sätt som han kanske kan förstå. Jag skrev först en enda rad (spela annorlunda på alla gator), sedan gjorde jag en lång editering för att förklara varför, och framför allt turnspelet. "Fråga Ola, Sveriges bästa pokerteoretiker" Bara för att man spelar lågt behöver man inte vara dum i huvudet (det behöver inte ens motstånd heller) Citera
Othello Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Bara för att man spelar lågt behöver man inte vara dum i huvudet (det behöver inte ens motstånd heller) Självklart är det bra att inruta goda vanor redan på låga nivåer och kunskapen att kunna spela samma hand på olika sätt beroende på motstånd, timing och vad han tror att du har, etc är naturligtvis en sådan god vana. Med det sagt, med OPs fråga i åtanke och med följande spel på floppen KQ7 med två ruter: jAAmton: bets $1 madmax710: folds 95ofaKind: raises $1 to $2 Avril Angel: folds Så vågar jag mig på en vild gissning här att "höjer han pre med en balanserad range eller inte" inte var det första som flög igenom motståndarens huvud i den här potten. Ni verkar ju vara ense om att det: 1 - Är en junkhand som egentligen bör foldas preflop med 70bb i stacken 2 - Är fold på turn såsom spelat Det kanske vi kan bygga vidare på? Citera
Sideshow Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 som spelad b/3b på flopp. Är inte jättefan av prehöjningen men det är väl av mindre betydelse. Citera
Mr_Tight Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Lol @ balansspel på microstakes Omaha +1 (edit) Ang preflopp: Om man bortser från problemet med att "lära in ovanor" som inte funkar högre upp kan ovanstående limpas pre tidig pos på microstakes flesta bord. Motiveras med att man ofta får betalt när den träffar och att det ofta inte kostar med än 1*bb att se en flopp. Citera
@ntonius Postad 2 November , 2008 Rapport Postad 2 November , 2008 Jag foldar pre och 3betar flopp. Jasså?, Det får du inte göra egentligen. 18-års gräns på onlinepoker. Citera
Recommended Posts