Gå till innehåll

3-betande i PLO


wallie999

Recommended Posts

Full Tilt Poker Game #8734471539: Table Hostetler (6 max) - $0.50/$1 - Pot Limit Omaha Hi - 17:51:00 ET - 2008/10/30

Seat 1: Iwillbeatyou1 ($163.30)

Seat 2: mdb77 ($102.10)

Seat 3: TungDanne ($115.95)

Seat 4: roald373 ($205.30)

Seat 5: pigsaflyn ($81)

Seat 6: Kempilicious ($24.95)

Iwillbeatyou1 posts the small blind of $0.50

mdb77 posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kempilicious 5 of SpadesJack of SpadesQueen of ClubsJack of Clubs

TungDanne raises to $3.50

roald373 raises to $12

pigsaflyn folds

Kempilicious folds

Iwillbeatyou1 calls $11.50

mdb77 folds

TungDanne raises to $49

roald373 has 15 seconds left to act

roald373 calls $37

Iwillbeatyou1 calls $37

*** FLOP *** 4 of Spades2 of Spades8 of Diamonds

Iwillbeatyou1 checks

TungDanne bets $66.95, and is all in

roald373 raises to $133.90

Iwillbeatyou1 folds

roald373 shows 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs

TungDanne shows 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs

Uncalled bet of $66.95 returned to roald373

*** TURN *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs

*** RIVER *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

roald373 shows a pair of Eights

TungDanne shows two pair, Eights and Fours

TungDanne wins the pot ($278.90) with two pair, Eights and Fours

roald373 adds $10.65

*** SUMMARY ***

Total pot $281.90 | Rake $3

Board: 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

Seat 1: Iwillbeatyou1 (small blind) folded on the Flop

Seat 2: mdb77 (big blind) folded before the Flop

Seat 3: TungDanne showed 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs and won ($278.90) with two pair, Eights and Fours

Seat 4: roald373 showed 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs and lost with a pair of Eights

Seat 5: pigsaflyn didn't bet (folded)

Seat 6: Kempilicious (button) didn't bet (folded)

 

 

Hade jag haft lite större rulle så hade jag fullstackat. Då hade man kunnat tre fyr och fembetat profitabelt...

 

Just den typen av spel gör att jag gärna ser en flop relativt billigt. för folk är beredda o stacka av på flop med bottenset tvåpar och tillomed random par med något mysko drag.

 

Känner inte behovet av att bygga pott pre. Men det är säkert inte det maximalt profitabla men det är åtminstone inte så jobbigt för nerverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den typen av spel gör att jag gärna ser en flop relativt billigt. för folk är beredda o stacka av på flop med bottenset tvåpar och tillomed random par med något mysko drag.

 

------------>Känner inte behovet av att bygga pott pre. Men det är säkert inte det maximalt profitabla men det är åtminstone inte så jobbigt för nerverna.<---------------

 

+1

 

Huvudet på spiken där, nerverna (mina iaf) fixar nog tyvärr inte riktigt den sjuka variansen som det innebär att "spela optimalt" på ett bord med flera vildar.

 

Edit: Av en ren slump hittade jag en artikel avseende någon som jag tror är psykologas (?), huvudet på spiken ännu en gång iaf:

 

...........Har man åkt dit i en stor pott, så är det många som snabbt vill tillbaka för att uppnå den där må-bra-känslan igen och det kan leda till att man tar felaktiga beslut. Jag vet hur man behåller lugnet. ---------------->Teach me! KBT? Lobotomi? :)

 

 

En hypotetisk fråga till alla: Skulle ni ta en preflopp "35-33-32"-flipp med fulla inköp utan att blinka? Ni har alltså 35% att scoopa och det blir knappt EV+ trots rake. För att förenkla räknar vi bort split som möjlighet. Matematiskt är ju svaret självklart men jag gissar att några säger nej ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta 4-betar ni i PLO mot spelare som 3-betar mycket och med villka händer?

 

Med normala stackar mellan 100-200bb menar jag då.

 

först e frågan varför han trebettar mkt och hur mkt han trebettar o hur folk på bordet e positionerade. e han tiltad så kanske jag tom börjar limpa mer för att få mer postflop spel. Men normalt så 4bet med alla AA**,KK** broadway kort o alla bra rundowns så inte folk läser en för AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full Tilt Poker Game #8734471539: Table Hostetler (6 max) - $0.50/$1 - Pot Limit Omaha Hi - 17:51:00 ET - 2008/10/30

Seat 1: Iwillbeatyou1 ($163.30)

Seat 2: mdb77 ($102.10)

Seat 3: TungDanne ($115.95)

Seat 4: roald373 ($205.30)

Seat 5: pigsaflyn ($81)

Seat 6: Kempilicious ($24.95)

Iwillbeatyou1 posts the small blind of $0.50

mdb77 posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kempilicious 5 of SpadesJack of SpadesQueen of ClubsJack of Clubs

TungDanne raises to $3.50

roald373 raises to $12

pigsaflyn folds

Kempilicious folds

Iwillbeatyou1 calls $11.50

mdb77 folds

TungDanne raises to $49

roald373 has 15 seconds left to act

roald373 calls $37

Iwillbeatyou1 calls $37

*** FLOP *** 4 of Spades2 of Spades8 of Diamonds

Iwillbeatyou1 checks

TungDanne bets $66.95, and is all in

roald373 raises to $133.90

Iwillbeatyou1 folds

roald373 shows 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs

TungDanne shows 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs

Uncalled bet of $66.95 returned to roald373

*** TURN *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs

*** RIVER *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

roald373 shows a pair of Eights

TungDanne shows two pair, Eights and Fours

TungDanne wins the pot ($278.90) with two pair, Eights and Fours

roald373 adds $10.65

*** SUMMARY ***

Total pot $281.90 | Rake $3

Board: 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

Seat 1: Iwillbeatyou1 (small blind) folded on the Flop

Seat 2: mdb77 (big blind) folded before the Flop

Seat 3: TungDanne showed 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs and won ($278.90) with two pair, Eights and Fours

Seat 4: roald373 showed 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs and lost with a pair of Eights

Seat 5: pigsaflyn didn't bet (folded)

Seat 6: Kempilicious (button) didn't bet (folded)

 

 

Hade jag haft lite större rulle så hade jag fullstackat. Då hade man kunnat tre fyr och fembetat profitabelt...

 

 

Så du menar på fullt allvar att du stackar av fullt inköp med sånna här händer mer än gärna? Jag måste ha missat ironin nånstans? Alltså att köpa in short och lira lite lotto där du får hyfsat värde är ju en sak men att shova såhär light mot iaf oftast en hand som har dig crushed(i samma läge) är ju en helt annan femma. Känns som jätteläcka här men jag är väldigt nyfiken på en mer avancerad förklaring.

 

Ser inte nånstans hur du kan 3,4 eller 5bets shova profitabelt här? Men som sagt, förklara gärna. Jag anser det vara sjukt kallt och allmänt clownigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Huvudet på spiken där, nerverna (mina iaf) fixar nog tyvärr inte riktigt den sjuka variansen som det innebär att "spela optimalt" på ett bord med flera vildar.

 

Edit: Av en ren slump hittade jag en artikel avseende någon som jag tror är psykologas (?), huvudet på spiken ännu en gång iaf:

 

 

 

 

En hypotetisk fråga till alla: Skulle ni ta en preflopp "35-33-32"-flipp med fulla inköp utan att blinka? Ni har alltså 35% att scoopa och det blir knappt EV+ trots rake. För att förenkla räknar vi bort split som möjlighet. Matematiskt är ju svaret självklart men jag gissar att några säger nej ändå?

 

du läser väl till psykolog i uppsala va? Så det känns ju som du har rätt bra möjligheter att få tips;)

 

håller med dig om att det kan va klokt att minska varianså ge upplite EV om det hindrar tilt.

 

 

angående fråga B, att fåspela turspel med edge = mångas våta dröm :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Huvudet på spiken där, nerverna (mina iaf) fixar nog tyvärr inte riktigt den sjuka variansen som det innebär att "spela optimalt" på ett bord med flera vildar.

 

Edit: Av en ren slump hittade jag en artikel avseende någon som jag tror är psykologas (?), huvudet på spiken ännu en gång iaf:

 

 

 

 

En hypotetisk fråga till alla: Skulle ni ta en preflopp "35-33-32"-flipp med fulla inköp utan att blinka? Ni har alltså 35% att scoopa och det blir knappt EV+ trots rake. För att förenkla räknar vi bort split som möjlighet. Matematiskt är ju svaret självklart men jag gissar att några säger nej ändå?

 

ja skulle ta de blixt..i praktiken så tar man ju såna lägen hela tiden fast man bara gissar sig till att är på rätt sida (eller så gör man inte ens det utan vill bara gambla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du läser väl till psykolog i uppsala va? Så det känns ju som du har rätt bra möjligheter att få tips;)

 

håller med dig om att det kan va klokt att minska varianså ge upplite EV om det hindrar tilt.

 

angående fråga B, att fåspela turspel med edge = mångas våta dröm :-D

 

finns alltid två sidor, jag försöker öka variansen för att skapa lite mer tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rejäl skillnad på postflopp i hold'em och omaha. Mest för att den starkare rangen i hold'em har mycket fler nöthänder eller är tom medan den i omaha visserligen är bättre men är bättre på så sätt att det är få nötter och många 55-45 lägen. Alltså, det innebär ungefär att man i hold'em har 60% övertag så har man det genom 60% nötter och 40% bluff, medan man i omaha istället oftast har 60%.

 

Och det är jättestor skillnad eftersom en hands nötighet avgör hur många gator man kan värdebeta den och därmed hur många bluffar man kan göra på den. Om man har två distributioner där en har 55% och den andra 50% i showdownequity, men den första bara består av 55%-are och den andra nötter eller bluff så kommer den senare prestera enormt mycket bättre i faktiskt spel. Beroende på stackar och sånt så kommer den första distributionen kunna vara nere i 20-30% equity medan den senare mycket väl kan ha 80%+ av potten i snitt.

 

Här är två grafer för topp20% vs topp40% i hold'em, respektive omaha. Som synes är kurvorna inte det minsta lika. I båda fallen rör det sig om ungefär ett 55-45 läge showdownmässigt, i hold'em är det lite mer till den starkare distributionen. Men tittar man på hur ofta man floppar en hand man vill värdebeta över fler gator är det jättestor skillnad.

 

I hold'em så floppar den starkare rangen 70%+ i showdownvärde nästan dubbelt så ofta som den svagare range.

 

I omaha så är det knappt någon synbar skillnad på hur mycket oftare den starkare rangen floppar stål. Det genomsnittliga equityövertaget för den smalare rangen kommer där istället från att det i varje hand är någon procent extra i equity, något som väldigt lätt kan ätas upp av att den andre spelaren har position.

 

holdemflopalyzerchartyw1.png

 

omahaflopalyzerchartgr6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar på fullt allvar att du stackar av fullt inköp med sånna här händer mer än gärna? Jag måste ha missat ironin nånstans? Alltså att köpa in short och lira lite lotto där du får hyfsat värde är ju en sak men att shova såhär light mot iaf oftast en hand som har dig crushed(i samma läge) är ju en helt annan femma. Känns som jätteläcka här men jag är väldigt nyfiken på en mer avancerad förklaring.

 

Ser inte nånstans hur du kan 3,4 eller 5bets shova profitabelt här? Men som sagt, förklara gärna. Jag anser det vara sjukt kallt och allmänt clownigt.

 

Han foldar... läs om läs rätt.

 

Det är de andra vid bordet som stackar av med allt möjligt skit på flop. Det jobbiga är att du när du ofta leder här och tvingas stacka av med starka drag och färdiga set men sen blir du Runner Runner utdragen :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser ju på kurvan att vid 50% så blir det ett markant dropp i handstyrka i holdem men i PLO så blir det ingen markant försämring vid någon viss nivå utan är en jämn övergång.

 

Vilket tyder på (om jag fattar grafen rätt) att PLO är mer postflop än holdem. Vilket man ju hört förr men inte "sett" innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han foldar... läs om läs rätt.

 

Det är de andra vid bordet som stackar av med allt möjligt skit på flop. Det jobbiga är att du när du ofta leder här och tvingas stacka av med starka drag och färdiga set men sen blir du Runner Runner utdragen :cry:

 

Läs om läs rätt...han säger ju att han är beredd att stacka om han sitter fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hypotetisk fråga till alla: Skulle ni ta en preflopp "35-33-32"-flipp med fulla inköp utan att blinka? Ni har alltså 35% att scoopa och det blir knappt EV+ trots rake. För att förenkla räknar vi bort split som möjlighet. Matematiskt är ju svaret självklart men jag gissar att några säger nej ändå?

 

Galler ju att tilta mindre an motstandarna samt att fa mer action an vad du ger dem.

Du vill ju vara sa tight som mojligt men fa sa mkt action som mojligt typ.

 

Ta flippen, aven med 32%, om du tror att dom tiltar lattare an dig och/eller att fler spelare pa bordet stackar av lightare mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

 

Tack för bra svar/kommentarer.

 

Ska se vad jag kan hitta för "tilt-terapi" för att sedan kunna ta alla lägen med minsta EV+ utan att behöva befara större tilt när det går åt h-e.

 

Vore ju en enorm befrielse att kunna koppla bort känslorna från spelet, borde väl vara möjligt till viss mån? Någon som har tips/erfarenhet av fungerande "behandlingsform"..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...