Gå till innehåll

Behöver (fond)pengar relativt snart, hur agera?


SaInT

Recommended Posts

Jag hade tänkt mig åka till USA två gånger i vår/sommar. Ena resan kan jag med största sannolikhet finansiera själv, utan att nalla på sparpengarna. Andra resan blir värre dock.

 

Det är kanske 3-4 veckor vi pratar om, och i alla fall två destinationer som ligger hyffsat långt ifrån varandra. Säg 9-10k för flygbiljetter, 10k för boende och fickpengar etc. 20k totalt alltså. Vilket är ungefär vad jag har kvar.

 

Pengarna finns i denna fond:

http://public.fsb.solutions.six.se/fsb.public/site/public/fondtorg/funddetail.page?magic=(cc%20(id%20RA5))

 

Det känns ju jävligt dumt att sälja av nu när börsen står så förbannat lågt. Men å andra sidan så innebär en halvering av värdet att det inte kommer bli någon resa, vilket av olika anledningar inte fungerar. Jag måste ha råd att åka.

 

Säg att jag har exakt 20k nu. Så länge läget är oförändrat eller går uppåt tänkte jag ha kvar allt tills dess att biljetter ska köpas. Vilket kanske är om 3 månader eller så. Men hur agerar jag om det fortsätter gå ner? Sätta en gräns vid 17k kanske och casha ut om det nås? Eller vore det en dum idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...