Gå till innehåll

Vilka händer är spelvärda?


Skuggvarg

Recommended Posts

Rookie på poker och rookie på forumet, så jag hoppas jag postar i rätt kategori, annars får ni flytta tråden.

 

När jag spelar vill jag gärna hänga med åtminstone ett varv så att jag får se floppen och då kanske får något bra i kombination med det jag har på handen. Detta har naturligtvis visat sig leda till förlust i princip hela tiden, men då och då tittar det fram en triss, en färg, en stege eller något annat trevligt, som gör att man vinner hela spelet. Detta har hänt då jag haft kort man normalt inte skulle spelat vidare på, dvs totalt skräp.

 

Men i alla fall så har jag försökt att lära mig vad som är okej att spela vidare på och vad man ska lägga sig på men när jag spelar "enligt reglerna" så känns det som jag inte gör annat än lägger mig hela tiden för jag får sällan bra kort. Är det så poker ska vara, att man lägger sig 90% av tiden och spelar resterande 10%? Det känns ju sådär lagom roligt, särskilt eftersom alla till slut vet att när jag väljer att spela så har jag också bra kort. Det leder förstås till taktiken att man kan börja bluffa istället, men den bästa bluffen är förstås när man kan få folk att tro att man INTE har något, trots att man faktiskt har det, vilket naturligtvis leder till att man inte KAN sitta och slänga korten 90% av tiden, även det ibland är crap. Vissa händer måste spelas för att mönstret inte ska bli för synligt, och ibland måste man chansa lite också, ja?

 

Jag har spanat lite efter någon guide till exakt vilka händer man ska spela och vilka man inte ska spela men inte hittat någon bra vägledning, så ni får gärna hjälpa till med tips och råd.

 

Det säger sig självt att ett par på starthanden är bra, men hur långt ner är paret egentligen bra? Par i tvåor vinner man inte mycket på, eftersom man blir utklassad av vilket annat par som helst. Ska man då ändå spela på handen med par i tvåor och hoppas på en triss? Kan man spela på en hand med spader 4 och spader 7 och hoppas på att få en färg, eller är det ett dött projekt från start?

 

Please help me. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till pokerforum!

 

Utmärkt första inlägg och i helt rätt kategori. Du säger inte vad du spelar för typ av poker, NL Holdem gissar jag, men spelar du cashgame, sit&go eller turneringar?

 

Det finns många olika spelstilar, vissa mer vinnande än andra. I början av sin karriär rekommenderar de flesta att man spelar väldigt "tight". Kanske inte så att man slänger 90% men åtminstone 80% av starthänderna. När man förstår spelet bättre kan man ändra spelstil.

 

Har du läst någon pokerbok? Testa annars att starta dagbok här för att ha koll på dina resultat och där du kan ösa frågor.

 

 

Har tyvärr inte tid att göra längre utlägg nu men andra forumiter kommer säkert fylla på med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du turneringar eller cashgame?

 

Det hela beror mycket på hur många spelare som sitter vid bordet. På ett sexmannabord spelar man fler händer, men det är också lite svårare och man brukar väl ofta rekommendera nybörjare att spela på nio- eller tiomannabord. Om du spelar på en låg nivå, vilket du ska göra om du inte är rik, spelar det ofta inte så stor roll att du är jättetajt (spelar få händer) eftersom många inte märkar det och kommer betala bra när du får något ändå. Men bered dig på att ha tråkigt om du spelar ett bord. Nästan alla erfarna spelare spelar dock flera bord.

 

Du ska också försöka satsa hårt när du har bra, det lönar sig bättre att beta det som är i potten än att checka för att försöka lura motståndaren, för spelet är så passivt att du inte kommer få tillräckligt bra betalt då.

 

Pröva att söka på "starthandstabell" eller "starting hand chart" så finns det tabeller som kanske kan var till hjälp när det gäller den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du fullbord, d.v.s. (9-)10 spelare, på relativt låg nivå så är det absolut inget dåligt spel att kasta 90% av alla händer. Tvärtom!

 

Att det sedan är "tråkigt" är en annan sak, men det tycker de flesta andra också, och det är därför du vinner i det långa loppet om du till skillnad från dem spelar disciplinerat. Det är roligare att spela tight poker och vinna, än att spela dålig poker och förlora, eller hur?

 

Ha som grundregel att spela relativt få händer, men att spela de händer du spelar aggressivt, d.v.s. genom att höja. Det är sällan fel att höja istället för att syna, men det är ofta fel att syna istället för att höja.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar med 9-10 spelare på låg nivå och cashgame kan det vara rekomenderat att spela följande händer:

AQ, AK höj 4-5 BB före flop.

TT(10 10) och upp till AA höj 4-5 BB före flop.

Om det är en limpad pott (dvs folk har synat före dig) kan det vara bra att med till exempel 44 eller ett annat lågt pocketpar också syna för att försöka träffa en triss. Det kan också vara bra att bara syna med en hand som 98 suited för att försöka att få antingen ett färgdrag eller ett öppet stegdrag.

Det är också viktigt att vara ganska aggressiv efter potten när du har fått en bra hand. Oftast är det detta som kommer att ge dig bäst betalt.

 

Du kan oxå spela fler händer om du sitter i en bra position. Om du t ex sitter på knappen och alla lägger sig fram till dig och du har QJ är det ett utmärkt läge att höja, då din han troligen är bättre än dina motståndares. Om du däremot sitter först (direkt efter big blind) med QJ kan det vara bra att lägga sig då det väldigt ofta kommer att vara någon som har en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du turneringar eller cashgame?

 

Det hela beror mycket på hur många spelare som sitter vid bordet. På ett sexmannabord spelar man fler händer, men det är också lite svårare och man brukar väl ofta rekommendera nybörjare att spela på nio- eller tiomannabord. Om du spelar på en låg nivå, vilket du ska göra om du inte är rik, spelar det ofta inte så stor roll att du är jättetajt (spelar få händer) eftersom många inte märkar det och kommer betala bra när du får något ändå. Men bered dig på att ha tråkigt om du spelar ett bord. Nästan alla erfarna spelare spelar dock flera bord.

 

Du ska också försöka satsa hårt när du har bra, det lönar sig bättre att beta det som är i potten än att checka för att försöka lura motståndaren, för spelet är så passivt att du inte kommer få tillräckligt bra betalt då.

 

Pröva att söka på "starthandstabell" eller "starting hand chart" så finns det tabeller som kanske kan var till hjälp när det gäller den saken.

 

Jag har spelat poker i 6 månader och jag har spelat max 2 bord, gillar dock inte att sitta och multi-tabla då jag tappar koncentrationen lätt. Jag håller mig till 1 bord och spelar relativt tight och jag har inte tråkigt. Jag får analysera dem händer som dem andra spelar, få information om spelarna och gissa vad dem sitter på. Hur kan du säga att det är tråkigt att bara spela ett bord? Det tycker inte jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat poker i 6 månader och jag har spelat max 2 bord, gillar dock inte att sitta och multi-tabla då jag tappar koncentrationen lätt. Jag håller mig till 1 bord och spelar relativt tight och jag har inte tråkigt. Jag får analysera dem händer som dem andra spelar, få information om spelarna och gissa vad dem sitter på. Hur kan du säga att det är tråkigt att bara spela ett bord? Det tycker inte jag!

 

När du spelat i några år så sitter saker och ting i ryggraden ...hur du ska agera i dom flesta situationerna. Jag vinner mer på att spela 3 bord mot 4 bord ex, men har en bättre timpenning på att spela 9-12 bord än 3.

 

Är lixom inte så kul att sitta och trycka fold konstant ...mer bord - oftare action !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat poker i 6 månader och jag har spelat max 2 bord, gillar dock inte att sitta och multi-tabla då jag tappar koncentrationen lätt. Jag håller mig till 1 bord och spelar relativt tight och jag har inte tråkigt. Jag får analysera dem händer som dem andra spelar, få information om spelarna och gissa vad dem sitter på. Hur kan du säga att det är tråkigt att bara spela ett bord? Det tycker inte jag!

 

Jag tror att du kommer ändra dig i framtiden, och jag sa även erfarna spelare. Härmed slår jag fast att man måste spela minst ett år för att vara erfaren! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rookie på poker och rookie på forumet...

Please help me. :-(

 

Svårt att svara generellt på det här, naturligtvis. Det handlar om så mycket mer än att spela rätt kortkombinationer och träffa det som kommer på brädan.

 

När du kommer lite längre är det minst lika intressant att tänka på vad motståndaren har och vad han (om han tänker så långt) tror att du har.

 

Position är enormt viktigt och vilka händer du spelar beror till stor del på var du sitter i handen. Har du position på fi och ni båda har mycket chips på bordet, är dina tvåor intressanta. Sitter du ur position och nån av er inte har så mycket på bordet, är det inte lika lätt att spela dem lönsamt.

 

Jag rekommenderar Dan Harringtons böcker. Läs dem ett par gånger, så har du en solid bas att bygga vidare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelat i några år så sitter saker och ting i ryggraden ...hur du ska agera i dom flesta situationerna. Jag vinner mer på att spela 3 bord mot 4 bord ex, men har en bättre timpenning på att spela 9-12 bord än 3.

 

Är lixom inte så kul att sitta och trycka fold konstant ...mer bord - oftare action !

 

Du spelar fullring va?

Annars måste 12 bord vara helt insane.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till pokerforum!

 

Utmärkt första inlägg och i helt rätt kategori. Du säger inte vad du spelar för typ av poker, NL Holdem gissar jag, men spelar du cashgame, sit&go eller turneringar?

 

Det finns många olika spelstilar, vissa mer vinnande än andra. I början av sin karriär rekommenderar de flesta att man spelar väldigt "tight". Kanske inte så att man slänger 90% men åtminstone 80% av starthänderna. När man förstår spelet bättre kan man ändra spelstil.

 

Har du läst någon pokerbok? Testa annars att starta dagbok här för att ha koll på dina resultat och där du kan ösa frågor.

 

 

Har tyvärr inte tid att göra längre utlägg nu men andra forumiter kommer säkert fylla på med tips.

 

Hej och tack. När jag postade den här tråden hade jag redan skrivit ett 20-tal inlägg men jag ser mig ändå som forum-rookie här, däremot är jag van forumit från andra internetsidor. Jag såg att man skulle skriva vilken typ av poker man spelade men jag trodde inte det spelade någon roll i det här fallet, tråden kändes rätt "generell" för mig men ni får gärna förklara skillnader i taktik mellan de olika spelen.

 

Jag spelar uteslutande Limit Texas Holdem (fritt fram att uppdatera min trådrubrik med den infon), mest för att jag inte vill riskera att förlora för mycket på en gång. Det blir väldigt små vinstsummor men man går heller inte miste om några stora pengar, jag spelar mest för nöjes skull men det skulle förstås vara kul att vinna mer och oftare.

 

Jag spelar oftast sit&go men deltar även i någon turnering då och då. Cash game? Trodde att sit&go räknades som cash game?

 

Har inte läst någon pokerbok men borde väl göra det...några särskilda böcker som rekommenderas? Jag har spelat ett tag på Party Poker.com men tänkte gå över till Svenska Spel för att jag vill ha lite folk att prata med under spelets gång och alla dessa tyskar som infesterar Party Poker är ganska tystlåtna av sig. Kort sagt: Jag spelar för att det är kul och jag vill vara social under spelet.

 

 

Går vidare och kommenterar svaren från andra forumiter också:

 

Jag spelar oftast på så stora bord som möjligt, det är roligare när det finns 4-6 spelare kvar i spelet efter att ha några stycken lagt sig tidigt. På sex pers blir det ju lätt att man bara spelar mot en eller två personer och det är inte så roligt.

 

Jag är tyvärr inte så simultan att jag klarar flera bord (än, men det kommer väl med tiden). Som Luckystar sa, när man blir van behöver man inte överväga så mycket utan vet automatiskt hur man ska spela, och då kan man spela fler bord samtidigt.

 

Bör väl också tillägga att jag spelar på VÄLDIGT låga nivåer, typ 0,25$/0,5$ och 0,5$/1$ limit. Återigen för att inte klanta till det för mycket med pengarna.

 

Har jag betalat big blind spelar jag alltid, om det inte kostar något att vara med. Har jag betalat small kan jag lätt tänka mig att hänga med, det blir ändå billigt. När jag inte betalat någon blind lägger jag mig för det mesta, förutom när jag har något bra då. Och ibland chansar jag lite, när jag känner för det...händer inte för ofta, men det händer, så att jag inte blir alltför förutsägbar. Det är kul att bluffa ibland. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ger nog inte så mycket att bara veta vilka händer man kan spela om man inte förstår meningen bakom, men bättre än inget såklart.

 

Det finns många nybörjarböcker om limit holdem att låna på biblioteketet. Där finns grunderna i spelet som man måste förstå innan man går vidare, och lite starthandstabeller osv.

Det brukar både finnas tunna lättlästa böcker för nybörjare, och mer avancerade. Se till att få en för limit holdem bara.

 

Det blir ju mycket roligare att spela om man förstår spelet, och det blir bara större ju mer man lär sig :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej, nu ska jag försöka leka smart :mrgreen:

 

ni får gärna förklara skillnader i taktik mellan de olika spelen.

 

Skillnaden mellan limit och no'limit hold'em eller skillnaden mellan de olika spelen? Den frågan får du nog svar på lättare om du googlar lite på internet angående de olika speltyperna som finns inom poker. Du kanske kan kolla lite på Party Poker - eftersom du spelar där - hur dem andra spelen går till. Vet inte hur bra koll du har men eftersom du frågar så antar jag att du inte har så bra koll på annat än texas? Skillnaden är väll delvis pengarna och delvis vilka kort som är bra i dem olika spelen. I omaha hi/lo så är det svårt att säga vilken hand som är bäst med tanke på att man kan vinna hi pot och low pot.

 

Har inte läst någon pokerbok men borde väl göra det...några särskilda böcker som rekommenderas?

 

Jag har bara läst en bok och det är Super System utav Doyle Bruson. Även fast jag är en nybörjare kan jag säga att den boken lärde mig väldigt mycket. Du kan ju även kolla in den här hemsidan;http://sv.pokerstrategy.com/news den ger bra tips på hur man ska spela som nybörjare. Den går igenom vilka starhänder som är bra och hur man ska spela dem, du kan även få ett startkapital på 50$ där. Dock så gillar jag inte deras predikan om "short-stack-strategy" då jag anser att det är tråkigt att köpa in sig vid ett bord med minimum beloppet och bara fokusera sitt spel på preflop (före floppen) och på floppen.

 

Jag spelar oftast sit&go men deltar även i någon turnering då och då. Cash game? Trodde att sit&go räknades som cash game?

 

Sit and go = Miniturnering med ett visst antal spelare som startar när den är full. Kallas sng.

Turneringar = Turnering med obegränsat eller begränsat antal spelare, dem flesta brukar vara begränsade till 2000 eller liknande. Kallas MTT.

Cash game = Spel vid ett bord där alla köper in sig för ett visst antal $ och satsar sina egna pengar och inte marker.

 

 

tänkte gå över till Svenska Spel för att jag vill ha lite folk att prata med under spelets gång och alla dessa tyskar som infesterar Party Poker är ganska tystlåtna av sig. Kort sagt: Jag spelar för att det är kul och jag vill vara social under spelet.

 

Jag vet faktiskt inte om du kommer få socialt folk någonstans över internet, men på svenskaspel kommer du hitta många idioter som gillar alla kort dem får och spelar många floppar.

 

Bör väl också tillägga att jag spelar på VÄLDIGT låga nivåer, typ 0,25$/0,5$ och 0,5$/1$ limit. Återigen för att inte klanta till det för mycket med pengarna.

 

Blinds på .5$ och 1$ tycker inte jag är VÄLDIGT låga nivåer, med tanke på att om du ska ha 30 st fulla inköp på no limit 0.5$ så borde du ha 1500$ för att kunna spela korrekt på den nivån enligt bankrollmanagement. men med tanke på att du bara spelar för att det är kul så kanske du inte bryr dig så mycket om detta.

 

Har jag betalat big blind spelar jag alltid, om det inte kostar något att vara med.

 

på fulltiltpoker kan du inte annat än att spela handen automatiskt om ingen höjer rundan före floppen med tanke på att du bara kan lägga dig när nån satsar där.

 

Har jag betalat small kan jag lätt tänka mig att hänga med, det blir ändå billigt.

 

så spelar jag åxå

 

När jag inte betalat någon blind lägger jag mig för det mesta, förutom när jag har något bra då. Och ibland chansar jag lite, när jag känner för det...händer inte för ofta, men det händer, så att jag inte blir alltför förutsägbar. Det är kul att bluffa ibland.

 

låter som att du har relativt bra koll på vad du håller på med, men det blir nog lättare om du läser en bok eller studerar den spelstil du håller med lite extra.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dags att förnya en lite avsomnad tråd. Pokerspelandet har legat på is ett tag nu, dels pga humörsvacka, dels pga brist på tid och energi för att jag fått jobb och jobbat mer än heltid så kropp och hjärna känns lite slut.

 

Nu är jag i alla fall igång igen, efter att ha fått ett mail från Party Poker där de vänligt påpekade att jag varit inaktiv i 180 dagar *hostbullshithost* (loggade in för åtminstone en månad sedan) så de drog plötsligt bort 6,5$ mitt konto. Då blir man ju lite pissed, så jag loggade in och tänkte spela nåt parti så jag slapp såna där dumheter en tid framöver. Hade tänkt spela gamla hederliga cash games (där det bara gått hyfsat tidigare) men råkade istället hamna i en sit & go och döm om min förvåning när jag i spel efter spel lyckades placera mig bland de tre bästa (med något undantag) och gick plus! :shock:

 

En positiv överraskning, vilket fått mig att inse att det jag gillar bäst faktiskt är sit & go's. Kan man göra annat, när man vinner pengar på eländet? :mrgreen:

 

Jag har dock fortfarande problem med att jag spelar för många osäkra händer och inte vet när jag bör sluta satsa och syna, jag går ofta överstyr och går för långt i mina satsningar.

 

Så nu undrar jag vilka händer man bör spela på och vilka man bör avstå att spela på i sit & go's? Har spelat lite no-limit men gillar limit bättre.

 

Hittills spelar jag på dessa starthänder:

 

*Par (nästan alltid)

*Ett klätt kort och det andra kortet är minst tio

 

Men vissa par bör man ju inte spela på och vissa händer är säkert spelvärda även om man inte har ett par och även om ett av korten är lägre än tio...eller? Det ska erkännas att jag ofta blir sugen på att spela händer där korten har samma färg, för att kunna få till en flush, och ännu mer om det finns chans till stege. Men det kanske är dumt att chansa på sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...