Gå till innehåll

Fått pengar av okänd


Playboy

Recommended Posts

Jag fick ett mail från support@neteller.com:

 

"Dear Playboy,

 

Shoreline Marketing Services has sent 677.74 USD to you, and is currently in your NETELLER account.

 

Thank You"

 

och mycket riktigt när jag loggade in på neteller så hade 677.74 USD överförts till mitt konto från Shoreline Marketing Services.

 

Jag har ingen aning om vilka Shoreline Marketing Services är. Ofta när nånting verkar vara för bra för att vara sant så är det just det. Så jag undrar ifall någon har hört någonting om detta företag eller ifall jag på något sätt kan hamna i trubbel om jag behåller desssa USD?

 

//Playboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha vad sjukt.

 

Vad är det för sjukt med det då?

Så som banksekretessen ser ut idag så får ju kunden bara se kontonummret man sätter in pengarna på, ingenting annat som verifierar att pengarna verkligen hamnar på rätt konto, som tex mottagarens namn, adress etc.

 

Med det systemet är det ju otroligt lätt att knappa in en siffra fel och har man otur då så hamnar ju pengarna på fel konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sjukt med det då?

Så som banksekretessen ser ut idag så får ju kunden bara se kontonummret man sätter in pengarna på, ingenting annat som verifierar att pengarna verkligen hamnar på rätt konto, som tex mottagarens namn, adress etc.

 

Med det systemet är det ju otroligt lätt att knappa in en siffra fel och har man otur då så hamnar ju pengarna på fel konto.

 

 

Han kanske menade att det var sjukt att ngn gett honom pengar.... bara en gissning från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänta en 2veckor så den riktigta mottagaren haft tid på sig, är väl någon som skulle haft dom $, som har ett neteller id som är väldigt lika som dit, förutom 1 siffra eller nåt.

 

 

 

 

edit: på gamla goda tiden när jag lirade på paradisepoker, så tog jag ut $1k en gång, då fick jag hela $2k till kontot. Gissa om jag blev glad :)

Väntade 1½ v, utan att röra det där extra $k:et, men sen kom det ett mail,

att dom betalat ut för mycket och dom drar det från mitt visa kort, följande dag.

 

Surt sa räven, men vad har hänt om jag spenderat dom? Skulle vart mindre kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så det är på vanliga bankkonton, men vet inte vad det är som gäller med neteller.

 

Mailet var direkt riktat till honom. Min bedömning är att det torde vara väldigt hög sannolikhet att han kan behålla pengarna med hänvisning till god tro, om nu avsändaren skulle få för sig att kräva tillbaka pengarna.

 

I mitt yrkesliv har jag varit med om några fall där det var fullkomligt uppenbart att en penningöverföring skett av misstag. Det handlade om en lön som felaktigt utbetalades sex månader efter att den anställde slutat på företaget. Personen ifråga tog ut pengarna och använde upp dem, hävdade god tro, och fick rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sjukt med det då?

Så som banksekretessen ser ut idag så får ju kunden bara se kontonummret man sätter in pengarna på, ingenting annat som verifierar att pengarna verkligen hamnar på rätt konto, som tex mottagarens namn, adress etc.

 

Med det systemet är det ju otroligt lätt att knappa in en siffra fel och har man otur då så hamnar ju pengarna på fel konto.

 

Jag tyckte det var sjukt att nån random bara pressat in $700 på hans konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick rätt person sina pengar av företaget då? Som då fick betala två ggr.

 

Företaget fick betala två gånger, men det struntade den tidigare anställde i. Skitmoral, säger jag. Det värsta av allt var att hennes far är en av Sveriges högsta polischefer, som inte hade någon förståelse för våra moraliska argument. Hon tyckte dottern kunde behålla pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anger man inte epostadressen på Neteller? Svårt att skriva en siffra fel där.

 

Löjligaste felet jag hört talas om i de här sammanhangen är en stackare som gjorde en fyllnadsinbetalning till skatteverket, men lyckades skicka in det på sitt eget momskonto (eller nåt liknande fel). Det borde man tycka att skatteverket skulle kunna ha överseende med - men nej då, straffavgifter och skit åkte han på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anger man inte epostadressen på Neteller? Svårt att skriva en siffra fel där.

 

Löjligaste felet jag hört talas om i de här sammanhangen är en stackare som gjorde en fyllnadsinbetalning till skatteverket, men lyckades skicka in det på sitt eget momskonto (eller nåt liknande fel). Det borde man tycka att skatteverket skulle kunna ha överseende med - men nej då, straffavgifter och skit åkte han på.

 

påminner mig en artikel jag läste om en stackars egenföretagare som skulle betala in skatten för sitt företag för ett år. han hade skickat iväg de 177k eller vad summan var (en betydlig sådan för företagets ekonomi ivf) och sedan fått påminnelseavgifter etc och då hört av sig till SKV.

 

tydligen hade han tryckt i ngn fel siffra i OCR och pengarna hade hamnat i ett konkursbo och han hade betalat av 177k på det företagets skuld istället för sitt eget företag.

 

skatteverket kunde inte göra något åt det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anger man inte epostadressen på Neteller? Svårt att skriva en siffra fel där.

 

Vid en peer to peer transfer är det bara epostadressen som ska anges så han måste ju ha gjort på något annat sätt.

 

När man gör ett uttag från en sajt till sitt neteller så tror jag det är numret som anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...