Gå till innehåll

Undervärderade företag?


Recommended Posts

Förstår inte varför folk ska vara så bittra? Vem som helst kan lära sig och investera pengar, det handlar nämligen inte om talang utan om kunskap...

 

Gäller det företagsvärdering handlar de första åren om ren kunskap, utifrån den basen handlar det senare om ren talang om du frågar mig. Många säger att företagsvärdering är en konst, men det tycker jag är överdrivet (precis som det är löjligt att klassa ekonomi som en vetenskap eller dela ut pris till Nobels minne i ämnet).

 

Var pluggar du? Jag kan ge dig en del tips om kurser du kan läsa, för jag tycker ärligt att du behöver få dig en del grundkunskaper till livs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Haha vi får väl se eller det får ni troligtvis inte då jag inte använder forumet som ett hävdningsmedel..

 

Förstår inte varför folk ska vara så bittra? Vem som helst kan lära sig och investera pengar, det handlar nämligen inte om talang utan om kunskap...

 

Alltså... Problemet är att det handlar om just kunskap. Du har nyss gjort grundmisstag ett, du handlar aktier utan kunskap. Detta leder lätt till flera grundmisstag, som innebär att du tar risker ovetandes eller helt enkelt bara fortsätter göra saker som du inte har någon aning om hur man gör. Att döma av dina inlägg, har du inte spenderat hundratals timmar i skolbänken före du gjorde din första investering. Personligen spenderade jag långt över tusen, och var ändå riktigt dålig om jag ser tillbaka på vad jag gjorde då. Du är inte i närheten av att kunna vara tillräckligt duktig för att göra det lönt att fatta några som helst egna aktiva beslut på börsen, och folk som håller med mig gör det inte för att hävda sig, utan för att de förstår att du har extremt dåliga förutsättningar för att lyckas i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det företagsvärdering handlar de första åren om ren kunskap, utifrån den basen handlar det senare om ren talang om du frågar mig. Många säger att företagsvärdering är en konst, men det tycker jag är överdrivet (precis som det är löjligt att klassa ekonomi som en vetenskap eller dela ut pris till Nobels minne i ämnet).

 

Var pluggar du? Jag kan ge dig en del tips om kurser du kan läsa, för jag tycker ärligt att du behöver få dig en del grundkunskaper till livs.

 

Ja jag kom in på precis samma tanke innan jag somnade, självklart måste en hel del talang vara inblandad..

 

Ja! Det skulle vara väldigt välkommet med tips på kurser, tack på förhand!

Pluggar civilingenjör på kth, jag trror inte det är något problem och ta någon kurs på stockholms universitet heller..

 

 

Alltså... Problemet är att det handlar om just kunskap. Du har nyss gjort grundmisstag ett, du handlar aktier utan kunskap. Detta leder lätt till flera grundmisstag, som innebär att du tar risker ovetandes eller helt enkelt bara fortsätter göra saker som du inte har någon aning om hur man gör. Att döma av dina inlägg, har du inte spenderat hundratals timmar i skolbänken före du gjorde din första investering. Personligen spenderade jag långt över tusen, och var ändå riktigt dålig om jag ser tillbaka på vad jag gjorde då. Du är inte i närheten av att kunna vara tillräckligt duktig för att göra det lönt att fatta några som helst egna aktiva beslut på börsen, ...

 

Du har helt rätt jag hade spenderat kanske 15 timmar på di.se samt diskuterat en hel del med vänner föräldrar osv.. Det var ju gambling och köpa H&M men det är jag medveten om och det var endast en liten del jag handlade för. Genom att ha lite aktier i H&M (plus några andra i framtiden) så kommer jag sitta och läsa olika forum och följa börsen med nöje!

 

Jag tror att man måste göra lite misstag för att lära sig, det är inte samma sak att läsa om hur man tiltar bort sin bankrulle jämfört med att faktiskt göra det..

 

Om jag jag skulle gå in på t.ex di.se och skriva att jag tryckt några tusen på svenska spel, beställt pokerhandboken och ska bli vinnande pokerspel skulle nog många haft en spydig attityd och vara säkra på att jag ska bli spelmissbrukare så det är ju inte helt oförståerligt..

 

och folk som håller med mig gör det inte för att hävda sig, utan för att de förstår att du har extremt dåliga förutsättningar för att lyckas i dagsläget.

 

Jo men det är ju inte så att dom bara håller med, hade någon t.ex skrivit på samma sätt som du eller dom andra som är seriösa så hade jag inte nämnt något om hävdning..

 

Kolla på t.ex Djens inlägg:

 

Årets. Bästa. Tråd.

 

Jag är för trött...men...lyssna på fsista richardd, sätt dina pengar i indexfonder, börsen är inte gjord för personer som dig.

 

Det går inte att undvika hur mycket av hans "image" (som inte är trevlig) han försöker få in i inlägget, vilket borde tolkas som någon typ av social missanpassning eller något. Pss som barn i grundskolan försöker stöta bort varandra för att få mer uppmärksamhet själva...

 

 

 

Oj vilket långt inlägg det blev igen, till sist undrar jag om någon seriös har några kommentarer på hur jag fördelat pengarna och om det är några ändringar jag borde göra speciellt med tanke på ration räntepapper/högriskfonder ) (haha ni behöver inte nämna H&M och aktiekapitalet, vet redan vad ni tycker om det)

 

5% H&M

28% i högriskfonder som jag satt in kontinuerligt sedan november 2007 kommer troligtvis fortsätta sätta in kontinuerligt i ett par år..

51% i räntebärande placeringskonto sedan maj 2007

10% kapital som ska investeras i aktier

6% buffert

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och läste lite på di och fick syn på detta citat av Gardell:

 

"Alla som varit exponerade mot aktiemarknaden har sett sjunkande värden, men vi har lyxen att ha långa pengar och kan utnyttja en marknad som den nuvarande. Att aktiepriset har gått ned behöver inte betyda att bolaget har blivit sämre"

 

Det är precis det här jag syftar på, finns det något bakom hans ord eller försöker han bara göra reklam för hans fond?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på t.ex Djens inlägg:

 

Bara det att jag varit här tillräckligt länge för att se ett antal nötter precis som du få för sig samma dumma idéer åter och återigen.

 

Jämför med:

"Jag vann en massa på NL$2k idag, fy vad dåliga de var, om man spelar riktigt bra och fokuserat där och verkligen tänker, då måste jag ju tjäna massor?

"

 

Ungefär samma sak. Att du sen förnekar för dig själv och vägrar ta till dig kritik får du själv stå för. Att jag inte orkar fjäska och dadda för dig får du ta som du vill. Varenda person ska ju vara ett offer nuförtiden så du kan väl joina de.

 

"Jag är inget offer, du är bara...blablabla." <-- sådär, nu slipper du skriva det och skämma ut dig ännu mer.

 

Tänk efter egentligen, har alla andra fel och du har rätt eller ligger det nåt i det vi säger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den börjar anta episka proportioner:-D

 

Nu vet inte jag vilken termin du är inne på men jag skulle bli uppriktigt förvånad om du pluggade c-ing på KTH. Det finns stora luckor i dina resonemang på så triviala saker att det inte skall vara möjligt att slinka igenom.

 

Du verkar ju vara intresserad.

Läs o utbilda dig och sluta leta luckor och spekulera i enkla pengar, det finns inga. Friedmans first amendment.

Gå den långa vägen and you shall be rewarded är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför med:

"Jag vann en massa på NL$2k idag, fy vad dåliga de var, om man spelar riktigt bra och fokuserat där och verkligen tänker, då måste jag ju tjäna massor?

"

 

Nej det är verkligen inte samma sak jag påpekar flera gånger att jag är nybörjare och att jag ska lära mig...

Jag har i princip i hela tråden sagt motsatsen till ditt exempel.

 

Ungefär samma sak. Att du sen förnekar för dig själv och vägrar ta till dig kritik får du själv stå för. Att jag inte orkar fjäska och dadda för dig får du ta som du vill. Varenda person ska ju vara ett offer nuförtiden så du kan väl joina de.

 

Jag har inga problem att ta kritik eller ta åt mig information alls snarare tvärtom, ditt/dina inlägg har inget med kritik/information att göra...

 

"Jag är inget offer, du är bara...blablabla." <-- sådär, nu slipper du skriva det och skämma ut dig ännu mer.

 

Haha skämma ut mig? Jag bryr mig inte, jag är inte här för att träffa vänner och bli cool...

 

Tänk efter egentligen, har alla andra fel och du har rätt eller ligger det nåt i det vi säger?

 

Absolut inte jag håller med i princip alla här, jag skiter dock fullständigt i din åsikt då du uppenbarligen inte har koll på läget här, blir sjukt irriterad när folk kommer in får ett hum om ämnet och skriver något meningslöst...

 

Snälla skriv inte mer här..

 

Nu vet inte jag vilken termin du är inne på men jag skulle bli uppriktigt förvånad om du pluggade c-ing på KTH. Det finns stora luckor i dina resonemang på så triviala saker att det inte skall vara möjligt att slinka igenom.

 

Är inne på 3:e året nu, tycker inte det är speciellt svårt men jag har lätt för natur ämnen. Utbildningen innehåller ju inte något inslag av ekonomi/samhälle såå... Har svårt och se hur elektromagnetiska fält ska ha ett samband med börskriser och företagsvärdering haha. Enda man skulle kunna ha nytta av är väl matte men det är ju inte riktigt på den nivån än hehe.. Förresten är det något speciellt resonemang du syftar på?

 

Tänk även på att jag ibörjan av tråden skriver att jag inte kan någonting alls om börsen/ekonomi, dom enda kunskaperna som jag kan tänka mig kan vara användbara är pokerkunskaper, risk/reward tänket, bankrulle och så.. med andra ord är i princip allt jag skriver hypoteser och gissningar. Jag har även smått provocerat fram en diskussion ibland med mening.

 

Du verkar ju vara intresserad.

Läs o utbilda dig och sluta leta luckor och spekulera i enkla pengar, det finns inga. Friedmans first amendment.

Gå den långa vägen and you shall be rewarded är mitt råd.

 

Absolut absolut det är min plan. Jag har insätt att det verkar svårare än vad jag från början trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte jag håller med i princip alla här, jag skiter dock fullständigt i din åsikt då du uppenbarligen inte har koll på läget här, blir sjukt irriterad när folk kommer in får ett hum om ämnet och skriver något meningslöst...

 

Nejdå, det är därför jag lever som daytrader och är +35% i depån för i år:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...då du uppenbarligen inte har koll på läget här, blir sjukt irriterad när folk kommer in får ett hum om ämnet och skriver något meningslöst...

 

Jag syftade på denna tråd när jag skrev ovanstående... Att du inte har koll på denna tråd och vad jag skrivit i den tidigare....

 

 

Nejdå, det är därför jag lever som daytrader och är +35% i depån för i år

<=>

inte en vinnande spelare? nejdå, det är därför jag är pokerproffs och nästan dubblat min BR på 9 månader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catering Please har rusat och står nog inför en fortsatt extrem uppgång.

 

Man måste vara bra dum i huvet för att inte förstå potentialen när bolaget värderas till ca 15 msek.

 

Catering Please: Catering Please i Skandinaviens AB (publ) växer kraftigt

Catering Please med dotterbolag Klarago AB har gjort en överenskommelse om leveranser av färdig mat för Sek 30 000 000 på årsbasis. Leveranserna startar den 1 december 2008.

Det här innebär att månadsomsättningen från och med december uppskattas till Sek 7 500 000 eller Sek 90 000 000 på årsbasis.

 

Catering Please ligger i en ytterligare slutförhandling med en stor kund av samma omfattning, gällande leveranser av färdig mat. Avtal förväntas under närmsta veckan.

 

Catering Please tror på en kraftig omsättningsökning för 2009 samt en vinstmarginal på 8-10%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gör jag inte... ;-)

Alla sätt som arbitrage-affärer korrigerar värdet på (mellan) olika papper får någon annan (som både kan och orkar) gå igenom, men mycket måste stämma för att inte kunna göra arbitrage. Värdet som finns kvar på marknaden efter alla arbitrage, lämnas åt småsparare ...

 

Anledningen är att möjligheterna dyker upp under sekunder innan någon stor och snabb aktör profiterar bort dem. Jag antar lite nu angående sekunder, eftersom mjukvara självklart används.

 

Jag tror du blandar ihop begreppen här... Gällande ex. terminer vs aktie samt köp vs säljoptioner så finns det ekvationer att ta till för att se om det föreligger arbitrage, och därmed försvinner eventuella arbitrage i marknaden snabbt. När det gäller aktiekurser finns ingen sådan motsvarighet, annat än teorin om en effektiv marknad. Den teorin har i sin tur så många villkor som krävs för att den ska anses stämma att den aldrig blir aktuell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Legato skriver eller felprissättningar i marknaden.

 

De uppmärksamma märkte tillexempel att XACT BEAR var felprissatt med 1-2 kr nu i callen i början av veckan och börsstoppades igår morse när detta upptäcktes.

 

Skriver man om det på forum då eller utnyttjar felprissättningarna till max så länge det går? You guess ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catering Please har rusat och står nog inför en fortsatt extrem uppgång.

 

Man måste vara bra dum i huvet för att inte förstå potentialen när bolaget värderas till ca 15 msek.

 

Catering Please: Catering Please i Skandinaviens AB (publ) växer kraftigt

Catering Please med dotterbolag Klarago AB har gjort en överenskommelse om leveranser av färdig mat för Sek 30 000 000 på årsbasis. Leveranserna startar den 1 december 2008.

Det här innebär att månadsomsättningen från och med december uppskattas till Sek 7 500 000 eller Sek 90 000 000 på årsbasis.

 

Catering Please ligger i en ytterligare slutförhandling med en stor kund av samma omfattning, gällande leveranser av färdig mat. Avtal förväntas under närmsta veckan.

 

Catering Please tror på en kraftig omsättningsökning för 2009 samt en vinstmarginal på 8-10%.

 

Klart att de gör det. Faktum är dock att de aldrig har gått plus. De gjorde brakförlust 2007 och gick minus även under första halvåret 2008. Dessutom är det knappt någon handel i aktien. Med 100 000 spänn kan du handla ner aktien från 2,10 till <1,35.

 

Men det du skriver låter förstås intressant. Var hittar man mer info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att de gör det. Faktum är dock att de aldrig har gått plus. De gjorde brakförlust 2007 och gick minus även under första halvåret 2008. Dessutom är det knappt någon handel i aktien. Med 100 000 spänn kan du handla ner aktien från 2,10 till <1,35.

 

Men det du skriver låter förstås intressant. Var hittar man mer info?

 

Det där är inte intressant när det handlar om ett ungt mindre bolag. Speciellt inte med den brutala tillväxt som råder.

 

Bolaget är noterat på aktietorget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du tror 35% är reproducerbart på såväl kort som lång sikt utan sjukt flyt i uppkomst av arbitrageaffärer är du inget annat än naiv.

 

Ungefär som att jag rekade köp i QID på $38,8

DUG på $26,5

SKF på $90 och $110.

Kanadensiska björnar på ??? Det var iaf på botten för de.

 

Det räcker med de, som ändå var ganska enkla, för att egentligen ha gått mycket mer plus, men eftersom jag är ny och har lite dålig disciplin och för lite erfarenhet osv så borde jag kunnat tjäna mer på det.

 

I en såhär svängig marknad med massa sprickande bubblor anser jag det inte omöjligt att hålla 40%/år.

När den är lugnare som vanliga år, så kan det säkert vara mycket svårare dock.

 

Rekarna finns i skriven form på forumet med datum, tid och followup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som att jag rekade köp i QID på $38,8

DUG på $26,5

SKF på $90 och $110.

Kanadensiska björnar på ??? Det var iaf på botten för de.

 

Det räcker med de, som ändå var ganska enkla, för att egentligen ha gått mycket mer plus, men eftersom jag är ny och har lite dålig disciplin och för lite erfarenhet osv så borde jag kunnat tjäna mer på det.

 

I en såhär svängig marknad med massa sprickande bubblor anser jag det inte omöjligt att hålla 40%/år.

När den är lugnare som vanliga år, så kan det säkert vara mycket svårare dock.

 

Rekarna finns i skriven form på forumet med datum, tid och followup.

 

Hur länge har du dealat med aktier eller jobbat utifrån TA?

 

Jag är grymt imponerad om du har den edge du pratar om men jag har tyvärr svårt att tro det. Då borde du kunna få ett bra jobb och kunna dra in ett par miljoner i bonus/år... utan att chansa med egna pengar? Vilken firma skulle inte vilja ha dig med den avkastningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...