Gå till innehåll

Hur lär jag ut poker till nån som inte ens kan reglerna?


Johansiegel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har poker som yrke och det har så varit i ett antal år. Min flickvän börjar bli intresserad av poker och jag har öppnat ett konto åt henne på everest där hon får grinda freerollsittarna. Problemet är att hon har svårt att förstå det jag säger och tar inte till sig så mycket. Jag har dåligt tålamod med henne för blir så himla förbannad när hon vägrar att utveckla sig och gör samma misstag hela tiden. Har köpt pokerhandboken åt henne och den har hon börjat med.

Men skulle vilja ha lite vägledning av några smarta själar här ifrån forumet.

 

Anledningar till varför jag vill att min tjej ska lära sig att spela poker :

 

- Nån att bolla ideer med när som helst

- Att hon börjar förstå vilket slit det är att grinda och förståelse för att jag kanske är arg och nedstämd vissa dagar

- Jag har sagt till vänner och bekanta (släkt) att jag träffade min flickvän via pokern och framstår som en lögnare när dem märker att hon inte kan ett skit (träffade henne via en chat=pinsamt)

 

 

Hon är en smart tjej förövrigt och jag tror nog att det ska kunna gå men vill som sagt ha lite ideer härifrån.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en dålig idé att undervisa någon så nära. Bråk och skilsmässa ligger nära till hands i såna situationer.

 

Jag tycker som Appel att en enkel bok kan vara ett bra sätt. Annars låta henne grinda tills hon själv får ett intresse att lära sig mer.

 

Just det, glömde ju att fråga vad det är som är så pinsamt med att träffa en tjej på en chat? Som m1978 säger så är det ju vanligt idag. Jag tycker det borde vara mer pinsamt att ljuga om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt henne vara fisk om hon inte vill vara annat än fisk. Vill hon sluta vara fisk så kan du ge henne lite tips.

 

+1

 

Är hon inte mottaglig för att vilja lära sig kommer du inte lyckas lära henne i allafall...

 

och som nån annan undrade: Varför skäms du över hur du träffade din flickvän? Skäms över att du inte vågar berätta sanningen istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dåligt tålamod med henne för blir så himla förbannad när hon vägrar att utveckla sig och gör samma misstag hela tiden.

 

Men lol, hur kan du bli "så himla förbannad" för att hon inte utvecklar sitt spel!?

Vet du om hon ens vill bli bra på att spela poker?

 

Och hur kan det vara så jävla pinsamt att ni träffades via en chat?

Det växer naturligtvis fram fördomar för det, men tror nog att alla drar fördel av att du är lite ärlig.. Så kanske du slipper bli arg för att hon inte lär sig i den takt du vill.

 

Skriver detta med reservation för att hela tråden är ett skämt, vill tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt min tjej att spela något sånär hyfsad turneringspoker. Hon har inte som mål att bli bra på något vis, utan mest att kunna spela social hemmapoker utan att det blir pinsamt.

 

Jag märkte snabbt att hennes styrka var tålamod. Någon påtaglig analysförmåga och känsla kunde jag dock inte se. Så hon spelar enligt mina riktlinjer en ganska simpel "bot-liknande" TAG-poker utan att (tror jag) egentligen riktigt förstå vad hon gör, men det funkar förvånansvärt bra. Hon väntar helt enkelt in riktigt bra händer och spelar dem maximalt aggressivt. Hon har endast tre undantag att hålla reda på:

 

- Någon enstaka gång är hon helt tom - hon bestämmer sig inför varje ny turnering för en sophand, t.ex. 84o eller så, som hon spelar som om det vore AA.

- När hon har mindre än 10 BB i stacken så ställer hon med allt först in från CO och senare.

- När hon har mindre än 7 BB så ställer hon med allt först in från alla positioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån att bolla ideer med när som helst

- Att hon börjar förstå vilket slit det är att grinda och förståelse för att jag kanske är arg och nedstämd vissa dagar

 

Palla att ditt dåliga pokerspel ska gå ut över henne? Sluta spela ifall det tär på ert förhållande för helvete. Nån gräns borde det finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Försökte lära min tjej att spela shortstack-poker en gång, push preflop etc.. Istället synade hon en standardhöjning med A9 och stationerade ner med andraparet. Gav upp rätt omedelbart och insåg att det blir en beräknad kostnad på 3-4 shortinköp (som är acceptabelt eftersom hon är väldigt trevlig att ha med) när man har med henne på homegames. När det gäller humörsvängningar är det rätt viktigt att lära sig att kontrollera sånt av många skäl (inte bara att det går ut över andra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur träffar man en tjej "genom pokern"?

 

Låt henne vara fisk om hon inte vill vara annat än fisk. Vill hon sluta vara fisk så kan du ge henne lite tips.

 

Har du aldrig raggat i chatten när du lirar?

 

För en 3-4 år sen chattade jag med en tjej (tror hon var det varje fall) på ett 5/10 FL bord, vi mailade med varandra några gånger men det rann ut i sanden. Så det går nog lätt att träffa en tjej via poker. I alla fall om man är tjej och lägger upp en sexig avatar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig raggat i chatten när du lirar?

 

För en 3-4 år sen chattade jag med en tjej (tror hon var det varje fall) på ett 5/10 FL bord, vi mailade med varandra några gånger men det rann ut i sanden. Så det går nog lätt att träffa en tjej via poker. I alla fall om man är tjej och lägger upp en sexig avatar :)

 

Hej jag heter Kjell och jag är utklädd ikväll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palla att ditt dåliga pokerspel ska gå ut över henne? Sluta spela ifall det tär på ert förhållande för helvete. Nån gräns borde det finnas.

 

haha vad i helvete är det för fel på dig egentligen? Hugger på minsta lilla utan att förstå ett jävla skit. Du tror inte att vanliga jobb också kan påverka ens sinnesstämning och i sin tur kanske även förhållandet man är i?

 

99% av dina inlägg består av IQ-befriad crap med någon slags påklistrad bad ass attityd som är så äckligt jävla patetisk att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1#

 

Kan det inte vara så att hon vill ha nåt gemensamt med dig?

 

Fruntimmer är lite konstiga, på det sättet, dom vill vara tillsammans med en och göra samma saker, typ som en kompis fast ändå inte:roll:

 

Det finns pokerskolor på olika sajter låt henne och bläddra i dom

kan hon reglerna så behövs väl bara lite rutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir så himla förbannad när hon vägrar att utveckla sig och gör samma misstag hela tiden.

 

du får utsäkta, men jag måste skriva in ett apskratt här alltså hahah, de är inte lätt alla gånger:-)

Jag har sagt till vänner och bekanta (släkt) att jag träffade min flickvän via pokern och framstår som en lögnare när dem märker att hon inte kan ett skit (träffade henne via en chat=pinsamt)

 

...packa inte på henne pokern bara för att DU ska slippa "loose face"... tror knappast att hon drar nån rövare när hennes kompisar frågar hur ni träffades. och sen att träffas via chatt är väl inte pinsamt, de är ju för fan skit vanligt idag.

 

 

för att bidra med något, det är en bra ide om hon kan få titta på dig när du spelar, för att lära sig grundstrukturen i spelet, så som blinds, position, grundstrategier osv. nu vet ja ju inte hur mycket hon redan kan, men de är en bra grund att bygga vidare på. skynda långsamt! gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det är du som behöver utvecklas och inte hon. (sorry.)

 

Det finns ingen anledning till att hon ska "förstå" dina humörsvängningar och sätter du som mål att du ska ha någon att prata poker med i närheten av din nivå så kommer du bara att bli besviken. Kom då ihåg att det inte är hon som gör dig besviken utan du själv. Och om nu du upplever berg-o-dal bana med dina känslor när du spelar poker varför önskar du henne detsamma?

 

Första steget i rätt riktning vore att säga: Ursäkta men jag sa fel, jag träffade min tjej på chatten och inte genom pokern. Enkelt va! (sen får de tänka vad de vill!)

 

Hoppas detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...