heltok Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Tänkte göra lite reklam för konceptet bilpool. Ju fler som går med ju bättre för mig. Iaf jag gick med i http://www.sunfleet.com/ Kostar enligt: http://www.sunfleet.com/Hem/Privat/Prislista/tabid/86/Default.aspx 175kr/månad eller 79kr/månad för studenter. Sedan för att hyra en bil kostar det 15-30kr/h beroende på bil och tid på dygnet. Weekendpris fredag 17.00->måndag 08.00 kostar det 299kr för en volvo v70 t ex, perfa om man ska göra någon utflykt. Utöver det betalar man ca 2kr/km. Bensin ingår i priset. Så ska man ta bilen bokar man på internet, går till den(varje bil har en egen P-plats), får ett sms vilket regnummer den har, öppnar den med ett keycard som är stort som ett kreditkort, skriver in sin pinkod och får nyckeln. Sedan är det bara att köra. Miljöbil så man parkerar gratis typ överallt. Varje månad får man en räkning på allt man kört för. Ca 1km från där jag bor står det 3st Volvo C30 1.8F, väldigt nya ca 2000mil. Väldigt lättkörd och trevlig bil, kanske aningen trång i baksätet. I vid lägenheten jag ska flytta till står det en V70 och väntar runt hörnet. Antalet bilar ökar sjukt fort nu när ekonomin tryter. Fördelar med att gå med: -5år väntetid på garageplats i centrala göteborg, bilpool har egen plats -Man slipper dammsuga, tvätta, byta olja, reparera, underhålla, sätta på vinterdäck, leta bil på blocket, skriva kontrakt, leta försäkring, sälja bilen på blocket, skriva kontrakt igen etc etc. Massa tid man sparar som istället kan använda till att pilla sig i naveln eller lösa PDE. -Man behöver inte bry sig om värdeminskning -Om man är utomlands några månader om året sparar man massa pengar de månaderna relativt om man hade ägt en egen bil. För vem: -inte kör bil till jobbet -bor centralt -inte tycker att det är kul att mecka med bilar Iaf, jag är helnöjd med det änsålänge. Billigt, enkelt, slipper binda upp sig och får köra en modern bil. Rekommenderar er att pröva det, kostar ju bara någon hundralapp och tar bara någon minut att gå med och provköra 1h och se om konceptet är något för er. Citera
Recommended Posts